9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Marcel

4K met mac mini

Waarschijnlijk maak ik een denkfout maar ik weet niet welke.
    Ik heb een mac mini en heb met mijn Sony een 4 k film gemaakt. Nu speel ik de film af via de mac mini naar een Samsung LCD tv. De film speelt prima af. Ik heb de film gecontroleerd met info welke grootte hij heeft. Echt een 4k film Ik heb dus nog geen 4K tv nodig denk ik. Maak ik een denkfout

Marcel

Bijdrager
    fred44nl

hoe speel je die film af ??
    via een Apple TV, via een HDMI-kabel ??
    en welk video-programma gebruik je voor het afspelen ??

Bijdrager
    KarelWillem

Lol. Ja, ik speel ook 4K films af op mijn Full-HD monitor.
    Echt 4K dus.

Geen enkel probleem. En misschien kan ik ook nog wel 8K afspelen.
    Alleen… het aantal pixels blijft toch echt maar 1920 x 1080 wat ik te zien krijg.

En dat geldt voor jou ook. Je TV laat niet opeens het aantal pixels van 4K zien.

Dus… voor de duidelijkheid: je maakt een denkfout ja.

Bijdrager
    Marcel

Mac mini met VLC ik denk dat ik minder pixel ziet op de TV , ik denk dat je met een 4 k tv meer pixel ziet. Klopt dat ?

Ik zag het antwoord, nu begrijp ik het bedankt

Bijdrager
    KarelWillem

Ik kan bijna niet voorstellen dat je dit met een serieus gezicht vraagt.

Maar vooruit.

Stel dat je TV Full-HD is, dan krijg je 1920 x 1080 pixels te zien.
    Als die TV 4K is krijg je 3840 x 2160 pixels te zien. Dat is 4x zoveel.

En eigenlijk zie je dan dus niet meer pixels, maar juist minder. .;)
    Hoe meer pixels er op een oppervalk geperst worden, hoe kleiner de pixels zijn, en hoe minder jij er van ziet.

Bijdrager
    Marcel

Ik was eigenlijk verbaast dat ik 4k op mijn tv te zien kreeg. Ik de eerste plaats dacht ik dat de film omgezet werd naar lagere resolutie. Vandaar de vraag. Nu ik het na lees is het inderdaad een vraag die ik niet had hoeven stellen. Zie het maar als een black-out

Geblokkeerd
    Carp
    Marcel op 11 juli 2017

Nog een keer proberen Black-out

3x is scheepsrecht.

Ik had je een PB gestuurd, maar die heb je waarschijnlijk niet gelezen?

Bijdrager
    Marcel

Ja die had ik gelezen maar ik denk toch meer aan een Imac 27″

Moderator
    Mac Daddy

Je kan hier altijd iedere vraag stellen.

Televisies zijn heel goed in beeld schalen naar de resolutie van die tv.

Stel, je hebt een 1080P televisie. Dan kan die dus 1920×1080 pixels laten zien. Als jij dan een DVD afspeelt, dan heeft dat een resolutie van 788×576 pixels. Je televisie zal dat niet pixel op pixel laten zien, want dan zou je een kleine rechthoek van film zien en daaromheen zwart. Hij schaalt dat beeld omhoog, zodat het over het gehele vlak verdeeld wordt.

Datzelfd geldt dus andersom ook. Je hebt een 4K film van 3840 × 2160 pixels. Als ie dat pixel op pixel laten zien, dan zou je dus alleen een rechthoek vanuit het midden van je 4K film zien en zal de rest eromheen niet te zien zijn.

Wikipedia legt het allemaal uitgebreider uit. De afbeelding van daar helpt om het beter te snappen.

Door dit schalen is het wel mogelijk dat een 4K film scherper oogt op je tv dan een 1080P (full HD) film. Ik heb zelf een 2560×1440 computer beeldscherm. Hiermee is het altijd heel duidelijk te zien bij een 4K youtube film. Als ik die op 1080P instel, oogt het wat onscherp, op 1440P uiteraard scherper, maar op 4K nog weer een tikkeltje scherper.

Uiteraard heeft of iets scherp oogt met meer dingen te maken. Kwaliteit van de lens van de camera, de sensor in de camer, de kwaliteit van het beeldscherm waarop het afgespeeld wordt en uiteraard je ogen.:wink:

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.