30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)
  • Q:

Bijdrager
    KarelWillem

[opgelost] 4K files streamen naar LG Smart TV?

Situatie:

LG 40UB800V televisie
    Mac OS Sierra
    4K video-files (o.a. H264 MP4)

Dit gebeurt er:

De televisie speelt alle 4K files probleemloos vanaf direct aangesloten harddisk of USB-stick

De televisie speelt alles boven 2.7K niet af via het netwerk
    – aangesloten via ethernet
    – afgespeeld via Plex Mediaserver of Serviio Media Streaming

Bij LG kan ik echt niets vinden. Die verwijzen naar Plex, en verder zoek je het maar uit.

Vraag:

HOE stream ik nu 4K files naar mijn televisie, zonder ze persé naar die harddisk te moeten kopiëren?

Geblokkeerd
    SusanUSA

Kan het te maken hebben met de doorvoersnelheid / bandbreedte van de netwerkcomponenten die je gebruikt?

Bijdrager
    KarelWillem

Netwerk = ethernet van
    Mac > Airport Time Capsule > TV

Dat zou toch zonder mankeren 4K moeten trekken zou je zeggen.

Geblokkeerd
    SusanUSA

Dat zou je wel denken. Al eens andere kabels geprobeerd? Misschien zit er ergens een breuk.

Bijdrager
    fred44nl

PMS staat op een PC/Laptop ??
    kun je die 4K media wel lokaal afspelen, d.w.z. op het beeldscherm van de PC.Laptop ??
    zo ja, gaat PMS dan Transcoderen ??

Bijdrager
    McD44N

Plex is voor mij al een tijdje geleden, maar kon je ergens in de settings de bitrate voor recoding niet veranderen? Want naast resolutie heb je bij video ook daarmee te maken. Dat zijn waardes per seconde, (Mbit/s), maar soms wordt die seconde weg gelaten, en staat er gewoon 5Mbit, 10 Mbit. Hoe lager, hoe minder data er loopt, hoe meer kans op succes, maar ook hoe slechter de beeldkwaliteit.
    Er waren bij mijn Plexconnect 2 setting-menu’s – 1 op de Mac, en 1 bereikbaar via Plexconnect op de AppleTV, het stond in 1 van beide..
    Maar eigenlijk zou ik zeggen 4k? dat kan toch niet? Heb je dan een i7 Mac (Hack), een 10 Gbit netwerk, en is de kabel minimaal Cat6?

Bijdrager
    KarelWillem

Plex Media Server staat op de Mac.

4K is lokaal af te spelen (op de Mac: i5).

Kabels en netwerk voldoen aan alle eisen. Kabelbreuk is er niet.

Aanvulling:
    Bij de 4K bestanden via het netwerk geeft de TV aan:
    ‘Dit bestandstype wordt niet ondersteund.’

Bijdrager
    fred44nl

je gebruikt PMS vanaf een Mac – als server
    op de TV gebruik je dan waarschijnlijk de Plex-App.
    maar je kunt bij de instellingen van PMS ook de DLNA-server aanzetten.
    die moet dan bij sources op de TV te voorschijn komen.
    op die manier ga je buiten de Plex-App om.

Bijdrager
    KarelWillem

maar je kunt bij de instellingen van PMS ook de DLNA-server aanzetten.
    die moet dan bij sources op de TV te voorschijn komen.

Dat klopt. Ik stream via Smart Share van LG, en kies dan als source de Mac.

Maar links- of rechtsom is het toch Plex die zorgt voor de afhandeling.

Anyway… het resultaat is (helaas) hetzelfde.

Bijdrager
    fred44nl

kun je op de LG ook de Plex-app installeren ??

met bijv. de app MediaInfo kun je precies zien wat het video-formaat is.
    https://mediaarea.net/nl/MediaInfo

Bijdrager
    KarelWillem

Op de LG kan ik zowel Plex als Smart Share kiezen.

Dus….:) Anyway… het resultaat is (helaas) hetzelfde.

De videoformaten van de Full HD, 2K, 2.7K en 4K bestanden zijn gewoon hetzelfde, op de resolutie na.

De TV kan ze ook allemaal afspelen, alleen de mediaserver(s) lig(t)(gen) hier dus blijkbaar dwars.

Moderator
    Mac Daddy

Is er een manier om het over het netwerk, maar zonder Plex te testen?
    En het werkt dus niet via de Mac over het netwerk, maar hoe zit het dan als je een videobestand op de Time Capsule zet?

Alles boven de 2.7K werkt niet, dus je zou in eerste instantie aan een bottleneck in het netwerk denken, maar dat transcoderen zou ook een goeie zijn ja.

Bijdrager
    fred44nl

een netwerk probleem lijkt het mij niet, want er wordt niets afgespeeld.
    er komt alleen een melding: ‘Dit bestandstype wordt niet ondersteund.’

dat betekent dat de software in de TV het formaat niet aan kan.
    de enige oplossing is transcoderen naar een minder heftig formaat.
    maar dan zal het ook geen 4K meer zijn, denk ik.

Moderator
    Mac Daddy

Hoeft niet gelijk. Je zou ook kunnen transcoderen met alleen een lagere bitrate bijvoorbeeld, maar dan is het oppassen dat je niet teveel kwaliteit verliest.

Bijdrager
    KarelWillem

…dat betekent dat de software in de TV het formaat niet aan kan…

Maar feitelijk kan het dat wel natuurlijk. Want het speelt probleemloos af.
    Alleen niet via Ethernet.

Op de Time Capsule zetten zou kunnen, als ik die zichtbaar zou krijgen op de TV.
    Maar als externe drives worden alleen FAT32 of NTFS drives gelezen door de TV. Dat is dus geen optie.

Een andere optie zou een 4K mediaplayer kunnen zijn.
    Dan is er in ieder geval hardware die dat zeker aankan.

Alleen is er nergens duidelijk te vinden of dat een beetje werkbaar is te krijgen met een Mac.

Bijdrager
    fred44nl

ik heb hier enkele maanden uitgebreid mee zitten stoeien.
    maar voor de verschillende ingangen wordt niet altijd dezelfde firm-/software gebruikt.
    althans niet op mijn TV.
    daarom heb ik het in feite opgegeven en gebruik alleen media, wat zonder transcoderen afgespeeld kan worden.
    en dat is in mijn geval 1080P – AVC.
    daarboven gaat het fout, want m’n TV komt niet verder dan Full HD.

die Popcorn is misschien wel leuk, maar dan heb je er weer een apparaat bij, onder of naast de TV.

Bijdrager
    KarelWillem

Ach, een apparaatje meer of minder deert me niet echt.
    Als het maar werkt. Zo heb ik nu een Apple TV uitsluitend om muziek naar toe te streamen.

Bijdrager
    fred44nl

die Popcorn heeft een flink aantal netwerk mogelijkheden / instellingen, compleet met Samba en NFS.
    je kunt em zelfs koppelen aan PMS.

http://files.syabas.com/popcornhour/download/PCH%20VTEN%20User%20Manual%20%28EN%29.pdf

maar de reviews zijn niet overal even lovend:)

Bijdrager
    KarelWillem

Zal ik nu eens wat leuks vertellen?

Ik heb alle bibliotheken en verwijzingen in Plex weg gedonderd.
    Heb een nieuwe bibliotheek aangemaakt, de externe harddisk aangewezen…. en hop…
    Afspelen als een gek via de Plex app op de TV.

Leg me dat maar eens uit.:)

Bijdrager
    fred44nl

geen idee, maar wel leuk:)

Bijdrager
    KarelWillem

Heel raar. Temeer daar de Plex bibliotheek bijna dagelijks werd geüpdate.
    Geen enkele reden waarom er dan zo selectief werd afgespeeld.

Maar ik ben wel blij.

En snap b.t.w. nog steeds niet waarom mensen blijven volhouden dat je het verschil tussen Full HD en 4K niet ziet op ‘kleinere’ televisies. Het spat best wel lekker van het scherm af op huiskamerafstand op een 40″.

Bijdrager
    fred44nl
    KarelWillem op 21 maart 2017

En snap b.t.w. nog steeds niet waarom mensen blijven volhouden dat je het verschil tussen Full HD en 4K niet ziet op ‘kleinere’ televisies. Het spat best wel lekker van het scherm af op huiskamerafstand op een 40″.

tja, zelf heb ik 48″ Full HD.
    m’n schoonzoon (pietje precies) heeft een 50″ UHD.
    maar ik kan niet zeggen dat ik een enorm verschil zie.

Bijdrager
    KarelWillem

Als ik bijvoorbeeld wapperende grasprietjes of opwaaiend zand van mijn opvliegende drone bekijk in Full HD, of in 4K dan is het verschil echt opzienbarend.

Over het algemeen is het ook net of je meer diepte ziet door de toegenomen resolutie.
    Maar het zal wel aan mijn ogen liggen.:)

Bijdrager
    snipper

Ik heb ook een tijdje Plex gebruikt (in combinatie met een 4K smart TV), maar ik ben afgehaakt (van Plex..) omdat ik alles bij elkaar regelmatig langer bezig was rare problemen zoals hierboven op te lossen dan dat Plex me tijd bespaarde. Nu zet ik een video van een film, of een heel mapje met een serie gewoon op een USB stick of geheugenkaartje met USB-houdertje en zet die in de TV. Kost nauwelijks tijd en nooit gedoe. Ook geen Mac laptop die anderhalf uur zich staat heet te rekenen tijdens een film.

Bijdrager
    shanna61

Hallo Karel Willem

Hebt helemaal gelijk dat 4k een scherper beeld oplevert als HD. Maar wat is de toegevoegde waarde van 4k. Als 95% van de beelden nog onder de HD norm worden uitgezonden?

Bovendien zien drie kwart van de mensen nog niet eens het verschil tussen SD en HD.

Dus zal het in dit geval niet aan je ogen liggen.

Bijdrager
    snipper

Je bedoelt dat 3/4 van de mensen het verschil niet ziet tussen van SD naar HD opgeschaalde en daarna nog eens flink tot prut gecomprimeerde video zoals KPN en Ziggo dat leveren. Liefst op een niet al te grote TV, met een scherm van niet altijd even beste kwaliteit en als het tegenzit een videokaart die het beeld nog slechter maakt.

Zet daar maar eens een echte, ongecomprimeerde HD video naast. Zelfs op een cheapo HD TV ziet iedereen het verschil, want dat is enorm.

Toch zie je op de stevig gecomprimeerde HD-kanalen van Ziggo al een enorm verschil in kwaliteit. Zet 24Kitchen maar eens aan op een 4K TV en zap dan naar een uitzending Wegmisbruikers op RTL.

Als je vooral naar Goede Tijden kijkt heeft UHD op dit moment nog weinig voordelen:) maar het NOS Journaal is al beter en langzaam maar zeker worden steeds meer uitzendingen HD. Daarnaast kun je (U)HD video zelf afspelen.

Je kan ook redeneren: Als je nu een nieuwe TV moet kopen omdat je oude kapot is, wat kost een 4K TV dan méér? Een beetje TV gaat 10 jaar mee. Als ik zie wat 10 jaar kabel-abonnement kost, heb ik dat prijsverschil er wel voor over.

Als je van films houd en tweewekelijks een film in de bioscoop zou kijken, zeg voor € 12,50 per keer, dan ben je na 10 jaar ook € 6.250 verder (en heb je nog geen TV). Voor € 2.000 koop je een topmodel 55″ smart TV van 4K kwaliteit, met alle toeters en bellen, die je elke dag kan gebruiken.

Maar je hebt gelijk, (U)HD is nog lang niet de standaard en dat zal nog wel even duren ook. Gelukkig hoef ik daar niet op te wachten om nu al van 4K te genieten. :)

Bijdrager
    KarelWillem
    shanna61 op 21 maart 2017

…Maar wat is de toegevoegde waarde van 4k. Als 95% van de beelden nog onder de HD norm worden uitgezonden?…

De toegevoegde waarde is vooral dat ik zelf zorg voor materiaal van 2 tot 4K*. En dat graag ook zo wil kijken.

Bovendien zijn alle nieuwe Netflix Originals in UHD, en zie je steeds meer Youtube video’s in echt UHD.

* Meestal is 4K (4096 x 2160) geen 4K maar UHD (3840 x 2160). Maar ik maak ook de fout de term 4K te hanteren, als ik UHD bedoel.

snipper op 21 maart 2017

Ik heb ook een tijdje Plex gebruikt … maar ik ben afgehaakt (van Plex..)…

Ik haat dat Plex ook regelmatig. Het had ook altijd de neiging de meest fantastische namen aan mijn films te geven. Filmpjes van mijn kinderen waren opeens Bassie en Adriaan en zo…:)

Maar elke keer een filmpje opsnorren op de harddisk, die weer naar een stickje kopiëren en dan dat weer opzoeken op de TV is ook irritant. En voorlopig ziet het er nu netjes uit. We zullen wel zien of dat zo blijft.

Bijdrager
    shanna61

Ha die Karel Willem.

De toegevoegde waarde is vooral dat ik zelf zorg voor materiaal van 2 tot 4K*. En dat graag ook zo wil kijken.

Dan is het voor jou een toegevoegde waarde zo’n tv. Maar voor de winkels is het voornamelijk een verkoopargument. En de meeste onwetende burgers slikken dit als zoete koek.

Bijdrager
    snipper
    KarelWillem op 22 maart 2017

Bovendien zijn alle nieuwe Netflix Originals in UHD, en zie je steeds meer Youtube video’s in echt UHD.

* Meestal is 4K (4096 x 2160) geen 4K maar UHD (3840 x 2160). Maar ik maak ook de fout de term 4K te hanteren, als ik UHD bedoel.

Netflix heeft alles in HD en inderdaad al een jaar of anderhalf(?) wordt alles wat nieuw gemaakt wordt, in UHD gedaan. Verreweg het meeste wat mijn vrouw en ik thuis kijken is dan ook Netflix. Toch is het journaal ook prima qua beeld, zelfs op een groot scherm.

Laatste keer dat ik keek, was volgens wikipedia 4K onderdeel van UHD, waar alles van 3840 x 2160 tot 8K(!) onder viel. Ik gebruik het daarom en niemand maalt om het verschil tussen 4K en 3840 x 2160, ook door elkaar.

de meeste onwetende burgers slikken dit als zoete koek.

Dit klinkt een beetje alsof de mensen die een TV kopen geen idee hebben waar ze aan beginnen, maar ik denk dat dat wel mee valt. Netflix heeft 2 miljoen abonnees in Nederland. In die paar jaar dat ze hier bezig zijn. Dat zegt al iets over hoe onwetend consumenten (niet) zijn. Die gezinnen hebben allemaal bewust een abonnement genomen en zijn op zijn minst in het bezit van een smart TV of hebber een los apparaat erbij gekocht. Deze groep heeft sowieso nu al veel profijt / waar voor zijn geld als ze een UHD TV kopen.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, dat 4K is nu zo’n beetje in de resolutie-wereld wat Luxaflex is in de raambedekking.
    Het klopt niet helemaal, maar iedereen gebruikt het nu eenmaal.

Oorspronkelijk staat 4K in de filmwereld (DCI) voor 4096 x 2160 pixels (1.9:1).

Maar het maakt inderdaad verder geen f.. uit.:)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.