10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    OMT-fan

4K beamer lipsynchroon

Heb mijn Macbook Pro 2015 middels een 4K Thunderbolt naar HDMI adapter en een zeer goed afgeschermde kabel aangesloten op de HDMI (MHL 4K) poort van mijn beamer.

De audio van de film loopt niet synchroon.

Zou het iets te maken kunnen hebben met de uitgang in de AUDIO/MIDI configuratie?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door  OMT-fan.

Bijdrager
    computer space

Ik neem aan dat geluid voorloopt?

– Kijk eens of je op beamer nabewerking kunt uitschakelen. Op TV’s zit vaak 0,5 seconde tussen binnenkomen signaal en beeldweergave door allerlei rare beeldverbeteringsalgoritmes.

Remedie die altijd werkt is tijd in afspeelprogramma corrigeren. VLC/XBMC/KODI kunnen allemaal de synchronisatie in 2 richtingen aanpassen zodat beeld danwel geluid iets voorloopt.

Audio/MIDI bitrate instelling heeft hier niks mee te maken. Verbaast me wel dat je voor analoog 2 kanaals kiest, waarom stuur je de audio niet gewoon digitaal mee. Dat scheelt ook vaak een hoop synchronisatie-ellende. Gek ook dat HDMI geluidsuitvoer er niet bij staat. Goedkope prul-dongel?

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door  computer space.

Bijdrager
    OMT-fan

Veel info, ik ga er mee aan de slag.

Je laatste alinea begrijp ik niet goed (amateur hier hè).

Het plaatje is gewoon de Midi/Audio van Mojave.

Wel is het zo dat als de beamer aangesloten is dit het beeld is:

Normaal gaat de audio via een 3,5mm uitgang (koptelefoon) van de Mac naar een audiomixer.

Gebruik dus niet de speakers van de beamer.

Ik ga ook kijken naar de synchronisatie mogelijkheden in VLC (gebruik ik bijna voor alles). Waar vind ik de instelling van sync in VLC 3.0.6?

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door  OMT-fan.

Bijdrager
    nnsa

Misschien de audio(uitgang) op de beamer gebruiken. Vaak zit daar ook een 3,5mm hoofdtelefoon-uitgang op.

Bijdrager
    OMT-fan

Klopt, zit er op maar ik denk dat dit toch een omweg is om de audio naar de audiomixer gestuurd te krijgen.

Van Mac audio uit (3.5mm) naar beamer dan naar mixer, terwijl ik nu van audio uit van de Mac rechtstreeks naar de mixer ga.

Bijdrager
    nnsa

Misschien zorgt juist DIE omweg wel de latency, even los van de andere veeeel te omslachtige oplossingen….

Bijdrager
    McD44N

In VLC: Venster > Spoorsynchronisatie (of Window > Track Synchronisation)  – zit de synchronisatie-optie.

1 beeldje (frame) duurt 40 milliseconde bij de Europese video standaard, 30 bij de Amerikaanse, het is daarmee afhankelijk van wat voor film je afspeelt.

Met die lengte in het achterhoofd kun je de vertraging uitzoeken. Die zou bijvoorbeeld 3 beelden = 120 Msec kunnen zijn.

Bijdrager
    OMT-fan

Gevonden, ga het uittesten!

Bedankt voor de uitgebreide hulp en info.

Bijdrager
    Metten

<p class=”cite”>OMT-fan op 2 juli 2019 om 12:48</p>
    Klopt, zit er op maar ik denk dat dit toch een omweg is om de audio naar de audiomixer gestuurd te krijgen.

Van Mac audio uit (3.5mm) naar beamer dan naar mixer, terwijl ik nu van audio uit van de Mac rechtstreeks naar de mixer ga.

Je zou het een omweg kunnen noemen, maar voor de geluidskwaliteit zou het niet zoveel moeten uitmaken: Het audiosignaal zal tot aan de beamer digitaal zijn en in de beamer zelf omgezet worden naar analoog. Waarschijnlijk houdt de beamer dan inderdaad rekening met de inputlag die van toepassing is (zo doet mijn TV het in ieder geval wel).

Het is een beetje afhankelijk van de DACs in de beamer of de geluidskwaliteit beter of slechter is dan je MacBook Pro, maar het lijkt mij in ieder geval makkelijker dan zelf de sync aanpassen in VLC.

Bijdrager
    nnsa

Volledig eens met @metten.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.