15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    ArthurM.

4GB werkgeheugen genoeg in rMBP?

Beste leden van OneMoreThing,

Ik zit erover na te denken om een nieuwe rMBP te kopen, de 13″ versie met 128GB ssd. Nu alleen de vraag: is 4GB genoeg, of moet ik echt voor 8GB gaan? Ik multitask veel, maar dit zijn geen zware programma’s; Safari, Skype, Mail, Office en Coda, soms Minecraft(modpacks). Ik wil de Mac weer verkopen na drie jaar en dan weer een nieuwe gaan kopen. Wat denken jullie? Die 100€ besparen en 4GB nemen, of toch maar lekker die 8GB.

Ik wil trouwens sowieso de rMBP en niet de Air, omdat het scherm duidelijk beter is en ik vind rMBP mooier dan de MBA. Tenzij iemand hier met een enorm groot voordeel komt van de MBA.

Geblokkeerd
    Anoniem

Doen, je kan er alleen maar spijt van krijgen dat je het niet gedaan hebt. En als je minecraft speelt moet je het sowieso doen.

Bijdrager
    tomc

8GB sowieso, binnen 3 jaar wil niemand nog een computer met 4GB RAM en voor de honderd euro extra heb je veel meer voordelen.

Bijdrager
    ArthurM.

Oke duidelijk. Bedankt voor jullie antwoorden. Alleen heeft de MBA nog een groot voordeel tov de MBP? Ik kan namelijk voor 1329, de prijs van de rMBP met 4GB werkgeheugen, ook een Air krijgen met 256SSD en 8GB ram.

Bijdrager
    Abelvoyen

Ik zou je adviseren om het tweede model te kopen (met 256gb ssd en 8gb RAM), want zoals tomc al zei over 3 jaar wil niemand meer 4gb RAM en ik denk dat hetzelfde zal gelden voor 128gb opslagruimte.

Bijdrager
    ArthurM.

Oke. Ik zag net sowieso dat de 8/256GB 20,- duurder is dan de 8/128GB, dus dan neem ik die. http://www.4allshop.nl/123767/apple-macbook-pro-me865n-a.html

Bijdrager
    Da Vinci

Ik denk dat je het beste toch kan gaan voor een Macbook met 8GB aan geheugen. Ik heb toevallig zojuist het RAM van een iMac vergroot naar 8GB, en merk dat ‘ie soms zelfs daar al een heleboel van gebruikt. Gewoon doen dus!

By the way, je hebt recht op studentkorting hé als je bij een Apple Store of APR (reseller) koopt. Dus je bespaart sowieso al een beetje geld!:)

Bijdrager
    Ostinato

Minecraft is behoorlijk zwaar voor je computer omdat een Java-programma is. Vooral zwaar voor je CPU, niet zozeer voor de grafische kaart. Verwacht geen wonderen, ook niet met 8GB. Ik heb een 12GB iMac uit 2013 en Minecraft draait daar OK op, maar niet super. En volgens mij is het werken met Minecraft-mods vrij lastig onder Mountain Lion – lastiger dan onder Windows.

Bijdrager
    Abelvoyen

Dat is een beetje overdreven hoor, ik heb hier nog een 2009 Mac mini staan (core 2 duo 2,4ghz + 4gb RAM) en deze draait Minecraft nog gemakkelijk.

Bijdrager
    Ostinato

Het ligt volgens mij erg aan de settings die je kiest.

Bijdrager
    makasa

mbp heeft wat meer aansluitmogelijkheden, processor en de graphics zijn beter kwa specs dan de air. Of het de praktijk merkbaar is bij jou gebruik lijkt me niet. 8 Gb wel doen.

Bijdrager
    ArthurM.

Ten eerste: iedereen bedankt voor de antwoorden en sorry dat ik zo laat reageer.

Ik neem dus sowieso een laptop met 8gb werkgeheugen. En waarschijnlijk wordt dat de rMBP met 128gb ssd en 8gb werkgeheugen.

@ostinato
    : ik doe vooral Minecraft modpacks zoals FTB en dat loopt op mijn late 2008 MBP met 8gb ram goed op een short render distance, dus dat zal op een nieuwe mbp beter lopen.

@makasa
    : ik weet dat de rMBP overkill is voor mijn gebruik, maar ik houd ervan om gewoon goede apparatuur te hebben en het scherm vind ik een stuk mooier.

Bijdrager
    ArthurM.

3 maanden later heb ik genoeg geld en heb ik de 13″ Retina met 256GB SSD en 8GB ram gekocht voor 1060€ in Bangkok. (en ja, het is een echte, gekocht bij een premium reseller)

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    ArthurM.

Het is dan wel inclusief studentenkorting en de BTW van 7% krijg ik terug op het vliegveld.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.