12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    theo1

4G/LTE op Macbook (pro)?

Ik merk steeds vaker dat ik het fijn zou vinden als, ik b.v. in de trein, met mijn Macbook rechtstreeks via 4G het internet op zou kunnen, zonder eerst een hotspot verbinding met mijn iPhone te hoeven maken. Ik vind dit vaak toch een gedoe. ‘k Heb ook vaak meerdere pogingen nodig om mijn Macbook met mijn iPhone te verbinden: vaak ziet mijn Macbook mijn iPhone hotspot eerst niet en moet ik wifi  op laptop en/of de hotspot op mijn iPhone uit en aan zetten om beiden te kunnen koppelen. En vervolgens ben ik weer een minuut of zo verder.

Ik zou het erg fijn vinden als Macbooks met een eigen 3G/LTE modem zouden worden uitgerust, zodat je via een sim-kaartje rechtstreeks het net op kunt. Wat zijn jullie gedachten hierover? En verwachten jullie dat Apple überhaupt ooit zo’n laptop zou maken? Het valt me in het algemeen op dat er erg weinig laptops met 4G/LTE modems worden gemaakt. (Alleen een aantal lelijke HP’s en Dell’s hebben er eentje. En ook de nieuwe Surface Pro heeft een LTE/4G uitvoering). Toch is het toevoegen van zo’n modem niet duur, zou je zeggen.

Benieuwd naar jullie opinies/ideeën!

Bijdrager
    Ree

Semi-off-topic; een recente mac laptop met een recente iPhone kun je je hotspot direct activeren via het wifi menu. (instant hotspot).

Dat doe ik op mijn iPhone 5s en Macbook Pro, kost nagenoeg geen moeite…

De oudere Macbooks Pro 17″ (ja ja, erg oud inmiddels) hebben een ExpressCard/34 slot waar een dergelijk 4G device in te steken is, maar alle nieuwere MBPs en kleinere maten hebben dat slot niet en dan kom je eigenlijk altijd dus terug te vallen op een USB apparaat. Dan zou mijn voorkeur toch altijd mijn iPhone via Hotspot (Instant of niet) hebben.

Ooit in een lang vervlogen tijd waren er Macbooks Pro met ingebouwd GSM + GPRS, maar 3G dacht ik niet, 4G zeker niet, en sinds een jaar of 10 niet meer gezien bij Apple. Denk niet dat het ooit terug komt. (helaas …)

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door  Ree.

Bijdrager
    GoeieDag

Mee eens. Dat Instant Hotspot werkt zeer makkelijk en betrouwbaar.

Lees meer over Instant Hotspot.

Moderator
    Night

Zoek eens op Google naar 4G dongle for Macbook. Daar komen 100000 hits naar voren en kan je rechtstreeks vanaf je MacBook)Pro) verbinden met het 4G netwerk via een provider naar keuze. De meeste dongles zijn zelfs simlock-vrij, zodat je een kopie van je sim-kaart in je iPhone kan plaatsen en op die manier van dezelfde bundel gebruik maken als die van je telefoon. Ik weet alleen niet of je dan je telefoon tijdens gebruik van de dongle je mobiele data even moet uitzetten.

Let op: Deze dongles zijn standaard USB, niet USB3.

BIjvoorbeeld: D-Link dongle

Een andere oplossing (maar vraagt ook om een tweede SIM) is een MIFI router. Deze zet een 4G signaal om naar een persoonlijke WiFi hotspot. Op eigen accu gaan ze zo’n 8 uur mee. Zelfs mogelijk om te verbinden via een UTP kabel.

Bijvoorbeeld: TP-Link M7350

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door  Night.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door  Night.

Bijdrager
    Jurriaan

Mijn ervaring daarmee is eigenlijk juist wel heel goed. Moet ook zeggen dat ik een redelijk verwend nest ben, heb de nieuwe macbook pro en een iPhone 6s. Het werkt alleen wel pas echt naadloos als ik ze via een kabel verbonden heb. En natuurlijk de nieuwste OS’jes erop. Pak mijn iPhone, kabeltje erin, hotspot aan en even paar seconde wachten. Klik en hij pakt em.

Bijdrager
    Balen zeg

Ik gebruik een hiervoor een 4G stick , aliexpress.com  €32

Unlocked E8372 150Mbps Modem 4G Wifi 4G LTE Wifi Modem huawei E8372h-608

icm T-Mobile MB verdeler-SIM

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door  Balen zeg.

Bijdrager
    theo1

Dank voor jullie reacties! Ik had inderdaad vroeger een modemkaart (formaat ‘creditcard) in een oude Macbook Pro zitten. Wel interessant dat jullie wel zulke goede ervaringen hebben met instant/persoonlijke hotspot. ik heb zelf een nieuwe Macbook Pro 13″ (2017) en een iPhone 7+. Beiden zijn geüpdatet met laatste OS, op beide apparaten bluetooth & wifi aan en beide zijn ingelogd op iCloud. Toch vindt mijn MB Pro regelmatig de hotspot niet en heb ik meerdere pogingen nodig (wifi uit-aan /hotspot uit-aan etc.) om te kunnen verbinden. Met mijn vorige MacBook 12″ had ik eigenlijk hetzelfde euvel. Vandaar dat ik er een beetje klaar mee was/ben en eigenlijk naar een oplossing met ingebouwd modem op zoek ben. Jullie reacties brengen er toe om te kijken of ik toch nog iets kan doen om de verbinding MB pro- iPhone sneller en betrouwbaarder tot stand te brengen. Nog tips van jullie kant hiervoor?

Dank ook voor de tip over de dongle, dat zou in the end een oplossing kunnen zijn, maar vergt natuurlijk ook weer een handeling (insteken, opstarten etc.). Daarnaast zit ik dan weer met mijn USB-C poorten op mijn MB Pro en moet ik met verloopstukjes werken e.d. Ik heb in het verleden wel KPN en Vodafone dongles gebruikt. Dat ging altijd erg traag. Maar die techniek is natuurlijk ook voortgeschreden en wellicht dat die Huawei me soelaas biedt. Ik ga het bekijken!

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door  theo1.

Bijdrager
    NielsDam

Je hebt de beste 4G dongle bij je: je iPhone. Probeer eens je netwerkinstellingen te herstellen, grote kans dat dit je probleem oplost met verbinden.

4G ingebouwd in een MacBook is wat mij betreft compleet overbodig. Sterker nog, je moet dan ook nog gaan tobben met een tweede simkaart (waardoor je bij gebruik niet bereikbaar bent op je telefoon).

Bijdrager
    Floris

Er was ooit een prototype Macbook Pro met 3G…

Moderator
    Night

@theo1: Laat even weten of het allemaal gelukt is uiteindelijk, en hoe. :-)

Bijdrager
    computer space

Probleem is dat je sim vaak niet in een dongel mag: 06-nummers zijn enkel bedoeld voor combinatie spraak/internet/sms. Voor Data-only moet je apart 08 nummer hebben.

Ik doe ook alles met hotspot. Ik heb gemerkt dat je beste via menubalk Wifi uit en weer aan schakelt: dan blijven de inloggegevens netjes behouden. NOOIT het netwerk aanklikken in de lijst, dan zit je altijd weer te hannesen met voor de zoveelste maal invoeren van wachtwoord e.d.

Wat trouwens goed helpt: als er nog een telefoon op de wifi hotspot zit, blijft die eigenlijk altijd actief. Dus misschien heb je nog een ouder baggertelefoon die meekan in de tas.

Bijdrager
    theo1

Allen dank maar weer voor jullie vervolgadviezen!  Ik heb een herstel van netwerkverbindingen gedaan:  dat biedt helaas geen soelaas. Ik moet eindeloos wifi aan en uit blijven klikken totdat ik eindelijk een verbinding kan maken met mijn iPhone. Niet echt ‘Apple wise’ dit. Ik denk dat ik inderdaad maar voor een mifi router met een simkaartje erin ga. Toen ik in Frankrijk werkte had ik een tijdje zo’n apparaatje van Orange. Dat werkte uitstekend. Wel jammer dat ik zo ‘om Apple heen’ moet werken, maar het is niet anders en het zijn uiteindelijk natuurlijk allemaal maar stomme ‘1e Wereldproblemen’:)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.