18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    7331

350D Macro lens [tutorial]

Ik heb even een (handige) tutorial gemaakt over hoe je je normale kit lens kunt veranderen in een macro lens! Lees deze eerst goed door voordat je aan de slag gaat.

Bijdrager
    buxx

Leuk idee, nadeel is alleen dat je camera grote kans heeft smerig te worden van binnen. Stofjes enzo op de chip zijn niet bevorderlijk voor de kwaliteit van de foto’s.

Anoniem

Haha, grappig zeg!
    Ik heb dan wel geen Canon, maar misschien kan het ook wel met mijn D70? Zal het voor de gein eens proberen. :D

Bijdrager
    sypie

Leuke tutorial, was al wel bekend bij de EOS pagina’s..

Tipje: Lees je tekst nog een keer kritisch door en zet daar waar nodig is een letter achter een woord (F7 werkt niet…)

Bijdrager
    lunapics

Te allen tijden
    :P
    Heb je de resultaten getest in Raw en de resolutie?
    is er vignetering?

:)

Stap drie is slecht nieuws voor de lens. Ben je wel goed verzekerd i.v.m. met dit bericht?

Bijdrager
    sypie

Dat bedoelde ik niet eens. Ik doelde meer op de typo in stap 2…

Wat jij aangeeft is namelijk ook fout. Kijk maar hier:klik
    [/url]

Bijdrager
    lunapics

Ik zou dit te allen tijde nooit doen, de vraag van de verzekering blijft natuurlijk overeind.
    Draai de lens maar lekker om, je kan het al testen door er gewoon omgekeerd door heen te kijken.
    Dan zie je een vergrootglas in plaats van een soort telelens.
    Dat is al 170 jaar zo, dus als je de lensschroef wil mollen moet je dat natuurlijk doen en ik bedoel natuurlijk de filterkant en de schroefkant van de camera.
    Dan nog de vignetering en hoe de Raw plaatjes er uit zien. Kom zeg, hou op toch met deze onzin.
    8)

Bijdrager
    fistkikker

Je lens en je camera gaan er niet direct stuk van.
    Het is erg onhandig, omdat je ‘m steeds moet vasthouden.
    Megagroot stof risico.
    Hoe ga je focussen?
    Hoe stel je een ander diafragma in dan het grootste?

Het is een bekend trucje met een willekeurige 50 mm lens, omgekeerd voorop een andere lens. Vastzetten met tape, alles blijft hangen, lichtdicht als je het goed doet en je kunt nog focussen ook. Deze oplossing is wel extreem amateuristisch.

Heb je een voorbeeld resultaat, 7331?

Bijdrager
    7331

Oh gosh, dat ik dit echt heb gepost. Ik kan het me niet eens meer herrineren.
    Anyway hier een zelf gemaakt voorbeeldje.

Bijdrager
    r bentwood

Vroeger, in die goeie ouwe tijd, kon je voor de fd-lenzen een omkeerring kopen waarmee je deze constructie veilig en stevig kon uitvoeren. Hama was de leverancier. Een tussenring kan natuurlijk ook, maar die zijn heden ten dage nogal prijzig, ik meen ca 125 euro.
    Ander punt: om de sensor schoon te maken moet je een speciale handeling uitvoeren waarmee oa de sensor wordt uitgeschakeld. Ik dacht dat dat was om te zorgen dat er niet teveel licht er op zou vallen…Maar ik weet niet of dat inderdaad kwaad kan. Want dan zou ik het objectief zeker goed vasthouden!

Bijdrager
    sypie

De eos 350 heeft in ieder geval een stand waarmee je de sensor schoon kunt maken. Lees de handleiding. Maar of het daar beter van wordt…

Bijdrager
    r bentwood

Ik bedoelde ook die stand via het menu. Alle digitale EOSSEN hebben dat en ik vermoed de andere merken ook.
    Ik bedoel dus dat die stand er niet voor niets is. En om dan een objectief met de losse hand tegen de body aan te drukken…
    Wie niet waagt die niet wint. Maar die verliest ook niet…

Bijdrager
    hansenonline

canon heeft een speciale macrolens gemaakt die je aan je “normale” lens kan bevestigen zodat je geen trucs hoeft uit te halen, het mooie is dat dit tevens de enige canon lens is die op een nikon camera past (quote van the photoshopguys)

Bijdrager
    Maleise Beer
    ”fistkikker”

Het is een bekend trucje met een willekeurige 50 mm lens, omgekeerd voorop een andere lens. Vastzetten met tape, alles blijft hangen, lichtdicht als je het goed doet en je kunt nog focussen ook. Deze oplossing is wel extreem amateuristisch.

ééh, in een bui van verveling ben ik onlangs ook beginnen spelen men mijn lenzen, en dit heb ik toen ook ontdekt! (ik heb ze wel niet vastgeplakt, maar vastgehouden) Ik zal eens kijken voor een voorbeeldje.

edit: voorbeeldjes (geen toppers, maar het is maar om een idee te geven):

Bijdrager
    Moode

Zo hé wat een vignettering. Of heet dat is deze situatie niet zo. Volgens mij is de DOF ook nog eens enorm klein.

Bijdrager
    Maleise Beer

Die vignettering komt doordat de lenzen niet 100% juist tegenover elkaar stonden, aangezien ik ze gewoon met de hand tegen elkaar hield (ik had niet veel zin om met plakband o.i.d. te kloten :wink: ).
    Dus je ziet gewoon de rand van de andere lens.

En die kleine DoF komt doordat je de voorste lens wijd open moet zetten, in dit geval dus een Nikkor 50mm op f1.8. Als je dan nog eens dicht op je onderwerp kruipt (hier minder dan 2cm) krijg je die verschrikkelijk kleine DoF.

Maar nogmaals, mijn foto’s dienen alleen om een idee te geven dat het lukt. 8)

Bijdrager
    Moode

Ja dat snap ik, en het ziet er op zich wel leuk uit. Wat krijg je eigenlijk als je met een een gewone kitlens (bijv. 18-55) dichtbij komt? Kan hij dan niet focussen?

Bijdrager
    Maleise Beer

De kitlens van mijn Nikon D50 (Nikkor 18-55mm) kan maar scherpstellen vanaf 28 cm. Op alles wat zich op minder dan die afstand van de lens bevindt kan je dus niet scherpstellen.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.