29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    Tess

32″ LCD beeldvullend op Mac Mini

Hello,

ik heb mezelf zojuist geregistreerd als nieuw lid. Aanleiding is wat probleempjes die ik ondervind met mijn mac (of eigenlijk LCD scherm). Ik hoop dat andere gebruikers met onderstaande enige ervaring hebben (en dat willen delen).

Ik heb recent een Mac Mini aangeschatt met als uiteindelijk doel ook TV te kunnen kijken via Elgato 410.

Ik krijg het nu echter al niet voor elkaar om mijn 32″ Philips LCD scherm (32PF9966/10) het, naar mijn idee, perfecte beeld te laten geven.

Het lukt prima om een resolutie van 640×480, 800×600 of 1024×768 op het scherm te krijgen, maar een 32″ breedbeeld heeft andere verhoudingen. Op deze manier gebruik ik 40% van mijn beeldscherm niet…

Bij beeldscherminstellingen blijkt dat mijn mac wel een philips beelscherm herkent, maar geen van de te kiezen resoluties is schermvullend. Als extra functie kan nog overscan worden aangevinkt, maar dan valt het dock deels uit het scherm en zijn de verhouidingen niet juis (vooral bij fotos en straks tv natuurlijk te zien).

Heeft iemand ervaring? Zijn er hulpprogramma’s (ik heb al een hulpprogrammatje geprobeerd, maar daarmee lukte het ook niet)? Op het forum kon ik geen draadje vinden.

Kortom, het moet toch mogelijk zijn om mijn scherm beeldvullend te gebruiken, zonder vertekend beeld?

Bijdrager
    exilim

hoi,

Ik gebruik t programma SwitchResX. Hiermee kan je allerlei resoluties instellen. Het is een koopprogramma maar je kunt t uitproberen. Misschien lost dit je probleem op.

Gr.

Bob

Bijdrager
    iFredo

Welkom om het forum!

Mogelijke verklaring: Mac Mini videokaart heeft geen breedbeeldresoluties

Breedbeeld = 16:9 = 1.78 (ik neem aan dat jouw TV breedbeeld is?)
    Mac Mini = 800×600 (of 640×480 of 1024×768) = 1.33

In theorie zal de Mac Mini dus nooit een breedbeeldscherm schermvullend kunnen maken zonder aan de verhoudingen te tornen.

Bijdrager
    zAo
    ”freerksmit”

Welkom om het forum!

Mogelijke verklaring: Mac Mini videokaart heeft geen breedbeeldresoluties

Breedbeeld = 16:9 = 1.78 (ik neem aan dat jouw TV breedbeeld is?)
    Mac Mini = 800×600 (of 640×480 of 1024×768) = 1.33

In theorie zal de Mac Mini dus nooit een breedbeeldscherm schermvullend kunnen maken zonder aan de verhoudingen te tornen.

Maar een Mac Mini kan toch ook 16:10 (20″ en 23″ widescreen e.d.) goed weergeven, waarom 16:9 dan niet?

Bijdrager
    iFredo
    ”zAo”

[Maar een Mac Mini kan toch ook 16:10 (20″ en 23″ widescreen e.d.) goed weergeven, waarom 16:9 dan niet?

Dat weet ik niet, maar ik weet wel dat 16:9 geen 16:10 is. Dus zal je waarschijnlijk de overscan functie moeten gebruiken of een of andere tool waarmee je de output resolutie van de Mini gelijksteld aan die van de 32″ TV

Bijdrager
    Buzz

Belangrijke vragen:

Via welke aansluiting (op je tv) heb je je tv op de mini aangesloten?
    DVI, HDMI, VGA, S-Video of Component-Video?

Welke resoluties laat de Display Preferences zien? Alleen de 640×480, 800×600 of 1024×768 die je noemde?

Bijdrager
    exilim

Hoi,

Ik zeg eerlijk dat ik niet echt veel kaas gegeten heb van verhoudingen, maar ik heb een breedbeeld monitor 20″ en hier draai ik probleemloos breedbeeldfilms op. Mijn resolutie is 1680 x 1050.

Bijdrager
    iFredo
    ”exilim”

Hoi,

Ik zeg eerlijk dat ik niet echt veel kaas gegeten heb van verhoudingen, maar ik heb een breedbeeld monitor 20″ en hier draai ik probleemloos breedbeeldfilms op. Mijn resolutie is 1680 x 1050.

16:10 en dat is nog altijd geen 16:9 zoals de TV, verder heb ik ook geen kaas gegeten van resoluties, ik probeer alleen logisch na te denken.

Bijdrager
    boerke

Hoe is die tv aangesloten?

Ik heb ook zo’n breedbeeldkreng, maar via dvi meld’ie zich prima aan als breedbeeld, met de bijbehorende resoluties…

VGA zou een probleem kunnen zijn, waarvoor je inderdaad een utilitietje nodig kan hebben….

Bijdrager
    computer space

Sluit je m aan met DVI? Zou ik in ieder geval doen
    Waarschijnlijk moet je voor 768×1366 gaan. Dat is de optimale resolutie voor dat scherm.

Bijdrager
    Lustigson

Ik vraag me plots ook iets af. Ik sta op het punt een HP W19-breedbeeldscherm aan te schaffen. Die draait op 1440×900 ofwel 16:10 ofwel 1,6. Gaat dat werken?

Bijdrager
    boerke

16:10 is een soort van tussen-norm—gebruik je 4:3 beeld heb je rechts-links-balken
    bij 16:9 een klein onderbalkje..maar uiteindelijk is het acceptabel voor beide gebruikers.

(hebben ze in Engeland bedacht…maar daar lopen ze al jaren voor op NL-HD en breedbeeld)
    Maar dit is alleen tv-wise

Qua gebruik als computermonitor maakt het niet uit…zorg voor een dvi of hdmi verbinding.
    Als de compu de monitor herkend, is er geen probleem, en kan je (natuurlijk) de volle resolutie gebruiken.
    (en meestal zorgt elke monitor/tv fabrikant er wel voor dat dit prima werkt)

trouwens best wel een aantrekkelijke monitor (plm 200€)…heb je een goedkoop adresje?
    (trouwens TFT’s alleen maar postorderen, zodat je ze kan terugsturen..indien defecte pixels)

Bijdrager
    Lustigson
    ”boerke”

trouwens best wel een aantrekkelijke monitor (plm 200€)…heb je een goedkoop adresje? (trouwens TFT’s alleen maar postorderen, zodat je ze kan terugsturen..indien defecte pixels)

Zeker een mooi scherm voor niet duur. Via Kieskeurig.nl vond ik ‘m voor € 209, ex. bezorgkosten, maar één of andere Duitse shop levert ‘m voor € 217 inclusief bezorging in Nederland. Maar of je daar een scherm zonder opgaaf van reden ook gemakkelijk kunt terugsturen, weet ik (nog) niet.

Bijdrager
    Tess
    ”Buzz_D”

Belangrijke vragen:

Via welke aansluiting (op je tv) heb je je tv op de mini aangesloten?
    DVI, HDMI, VGA, S-Video of Component-Video?

Welke resoluties laat de Display Preferences zien? Alleen de 640×480, 800×600 of 1024×768 die je noemde?

Ik heb de DVI aansluiting van de TV gebruikt.

Andere resoluties die ik kan kiezen zijn:
    640v480 (uitgerekt)
    720×480
    *1024×576
    *1280×720
    1280×1152 (interlaced)
    *1920×1080 (interlaced)

Die met een sterretje ervoor zijn 16:9, dus hebben wel de juiste verhouding. 1024×576 vult het beeld voor 90%, dus dat zou acceptabel zijn, maar die staat helemaal rechts in beeld en ik mis dan 1 of 2 cm. van mijn pc window. Als ik dat zou kunnen centreren… (geen optie op TV).

De twee hogere resoluties in 16:9 zijn niet meer leesbaar (als pc-scherm) en vullen ook raar, dus zijn minder interessant. Misschien straks wel voor tv kijken op mac.

Bijdrager
    computer space

Je zult m toch met switchresX aan de 768×1366 50hz noninterlaced moeten zien te krijgen. En anders de 1920×1080 interlaced, ik neem aan dat ie HD ready is, maar dan wordt alles dus gedownsampled naar 1366×768. 1280×720 zal ook werken, maar dan heb je of een beetje zwart, of zo’n kloteupsampling doordat de resoluties te dicht bij elkaar liggen.
    Edit:
    Ik zie net dat je met switchresx custom resoluties kunt aanmaken in ieder formaat. Zeker proberen dus.

Bijdrager
    Tess
    ”boerke”

Hoe is die tv aangesloten?

Ik heb ook zo’n breedbeeldkreng, maar via dvi meld’ie zich prima aan als breedbeeld, met de bijbehorende resoluties…

VGA zou een probleem kunnen zijn, waarvoor je inderdaad een utilitietje nodig kan hebben….

Met DVI van TV. De TV wordt wel herkend als een Philips FTV en er zijn resoluties te kiezen, maar niet één resolutie is beeldvullend. Of veel te klein, of half in beeld.

Bijdrager
    Tess
    ”Martiniman”

Sluit je m aan met DVI? Zou ik in ieder geval doen
    Waarschijnlijk moet je voor 768×1366 gaan. Dat is de optimale resolutie voor dat scherm.

Op dit forum heb ik die resolutie voor een 32″ scherm inderdaad voorbij zien komen (ik dacht zelfs van jou).

Ik kan echter die resolutie niet standaard kiezen. Ik moet dus misschien toch een hulpprogramma zoals in een eerdere reactie is genoemd gebruiken om die resolutie te gebruiken.

Bijdrager
    Tess
    ”Martiniman”

Je zult m toch met switchresX aan de 768×1366 50hz noninterlaced moeten zien te krijgen. En anders de 1920×1080 interlaced, ik neem aan dat ie HD ready is, maar dan wordt alles dus gedownsampled naar 1366×768. 1280×720 zal ook werken, maar dan heb je of een beetje zwart, of zo’n kloteupsampling doordat de resoluties te dicht bij elkaar liggen.
    Edit:
    Ik zie net dat je met switchresx custom resoluties kunt aanmaken in ieder formaat. Zeker proberen dus.

Met switchresx 1366×768 proberen te krijgen lijkt me inderdaad de beste oplossing. Dat ga ik maar eens proberen.

Bijdrager
    Len

Ik heb zelf een Sharp LCD TV, en die is maar half HD ready, en heeft een rare resolutie. Deze TV zag er het beste uit met analoog signaal, daar voor is ie ook gemaakt en omdat we in dit maffe land voorlopig echt geen HD TV hoeven te verwachten… Volgens mij is z’n resolutie 960×540. Maximaal 480p HDTV, maar 1040i pakt ie ook netjes zonder randen. Dat is dan wél omlaag geschaald.

Ik kreeg ook raar beeld. Omhoog of omlaag geschaald. Nu was het probleem bij mij dat er allerlij filters aanstonden, en een optie die de boel op PAL vastzet (ja, ook met HDMI om een of andere vage reden). Controleer sowieso of er geen underscan/wat voor beeldformaat veranderende optie dan ook aanstaat.
    Er zit waarschijnlijk ook een menu met opties voor het HDMI signaal op je TV. Kijk daar ook even naar.

O, en voor de geïnteresseerden: 3 meter goede DVI -> HDMI kabel haal je bij http://www.azerty.nl voor minder dan 14 euro incl. btw. Scheelt een hoop met andere winkels.

Bijdrager
    computer space
    ”Len”

Maximaal 480 HDTV.

Mooie contradictio in termino!
    PAL is 576 beeldlijnen, deze 480: lager dus dan PAL. LDTV dus. Bwaaaah kan niet eens een normale uitzending full-res uitzenden. :oops:

Bijdrager
    Len
    ”Martiniman”
    ”Len”

Maximaal 480 HDTV.

Mooie contradictio in termino!
    PAL is 576 beeldlijnen, deze 480: lager dus dan PAL. LDTV dus. Bwaaaah kan niet eens een normale uitzending full-res uitzenden. :oops:

Ik heb net mijn bericht aangepast. Maximale resolutie is 960×540, en die gebruikt ie dan ook voor PAL. Wat ze hier in Nederland uitzenden, met UPC, is echter veel en veel slechter dus hier kan ik wel even mee vooruit.

UPC stoort het analoge signaal ook nog eens sinds ze ‘digitale TV’ geïntroduceerd hebben omdat hun ‘digitale TV’ gewoon gecomprimeerd analoog signaal is dat ook weer analoog uit het kastje komt en dus nóg slechter is dan gewoon PAL.
    Ja, dat weet ik zeker, want af en toe krijg ik digitale ruis (blokjes) op de analoge lijn wat dus betekent dat ze het daar nu ook door een compressie halen. Plus dat mijn video opnamen van een jaar geleden er veel beter uit zien dan wat ik nu ontvang. Het is inderdaad in en in triest :(.

Bijdrager
    Tess
    ”Martiniman”

Edit:

Ik heb zojuist met switchresX via custom resoluties de 1366×768 aangemaakt. Na herstart geeft switchresX aan dat de nieuwe resolutie actief moet zijn. Ik kan hem alleen nergens kiezen, dus waarschijnlijk wordt die resolutie niet geaccepteerd of ‘tegengehouden’.

Ik heb trouwens een ‘scaled’ resolutie aangemaakt. Die moet altijd lager zijn dan de native resolutie van de TV en dan wordt tie… gescaled.

Misschien dat ik later nog een timing resolutie aanmaak. Daarbij moet je echt alles aangeven en die gegevens zijn wel ergens op het net te vinden.

Bijdrager
    boerke
    ”Lustigson”
    ”boerke”

trouwens best wel een aantrekkelijke monitor (plm 200€)…heb je een goedkoop adresje? (trouwens TFT’s alleen maar postorderen, zodat je ze kan terugsturen..indien defecte pixels)

Zeker een mooi scherm voor niet duur. Via Kieskeurig.nl vond ik ‘m voor € 209, ex. bezorgkosten, maar één of andere Duitse shop levert ‘m voor € 217 inclusief bezorging in Nederland. Maar of je daar een scherm zonder opgaaf van reden ook gemakkelijk kunt terugsturen, weet ik (nog) niet.

Ik zou toch gaan voor die NL winkel….
    Dan kan je ‘m inderdaad gewoon terugsturen als er zelfs maar 1 defekte pixel is.
    Qua wetgeving NL/duitsland – en garantie weet ik ’t niet….in ieder geval veel
    (internationale) heen en weer post-kosten (uitgaande van niet “helemaal” goed dan!)
    en een tft is niet meer dan 10 KG dus NL is waarschijnlijk goedkoper

Leuk trouwens dat je in een draadje een soort van “sub-draadje” kan hebben.
    De org poster kan ik niet echt helpen…ik heb 2 jaar geleden inderdaad een vaag merk tft-tv gekocht.
    Mijn enige eis was DVI-. en dat werkte gelijk als een speer…
    Ik had deze tv evt in de winkel kunnen halen, maar heb hem xpress via de post besteld voor
    deze evt -ontevredenheids terugstuur-optie…
    (vooral gezien de problemen die sommige mensen hebben om iets om te ruilen met “bad pixels”,
    pixel-policy etc)

Bijdrager
    iberno

ik trap m maar weer eens omhoog want ik heb t zelfde probleem.

Zojuist mijn MiniMac 1.88 aangesloten op de Breedbeeld TV maar krijg t niet schermvullend…. t beeld mist 2 cm oid. waardoor ik moet mikken (gokken) waar de menubalk boven zit en ook het dock mist het onderste randje… het programma wat eerder genoemd wordt kom ik niet echt uit… iemand een idee??? Mac via DVI aangesloten op LCD tv

Bijdrager
    Longman

Gewoon overscan aanzetten in je beeldscherminstellingen. Plex installeren en het beeld kalibreren.

Suc6!

Bijdrager
    Snowgasm

Raar, ik heb mijn mini via VGA aangesloten op mijn 32″ en die is altijd al beeldvullend geweest (niks aan hoeven doen).

Bijdrager
    Pieterr
    ”iberno”

Mac via DVI aangesloten op LCD tv

Welke LCD TV precies?

Zowel op de Mac als op je TV kun je met overscan settings spelen. Helaas is er geen standaard-methode aan te geven die direct het optimale resultaat oplevert. Vaak een kwestie van proberen.

Op een HD Ready (1366×768) kun je doorgaans een schermvullend beeld krijgen als je 1280×[email protected] instelt. Nadeel is dat je dan niet één-op-één pixels hebt.
    Op een Full HD (1920×1080) TV heb je minder problemen omdat die resolutie meestal direct te kiezen is.

Bijdrager
    iberno

thanks voor de replys. dat Plex is echt te gek!!! Ik krijg m op 1280X720 wel beeldvullend maar juist doordat ik overscan heb UITgezet…. Ik heb nu alleen idd. een beetje wazig beeld doordat de pixels niet 1 op 1 zijn, met 1024×576 heb ik wel ‘strak’ beeld maar dan vult ie niet mijn hele scherm maar heb ik in ieder geval wel de hele osx in beeld:-D

Verder is mijn HD Ready een Samsung LCD van 5 jaar oud (1 van de eersten) dus wellicht een goed excuus om maar eens een echte HD tv te kopen haha….

Bijdrager
    Koetjesreep

Zou je een foto kunnen maken van de resolutie van die 32″ tv inclusief de macmini (het liefst van het bureaublad)

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.