20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    lrobben

300GB kwijt op mijn HDD

Hallo,

Ik gebruik een iMac (21,3″ model 2011) met OSX Snow Leopard.
    Als ik in mijn Schijfhulpprogramma kijk geeft hij het volgende aan:

Capaciteit: 499,63 GB
    Beschikbaar: 69,86 GB
    Gebruikt: 180,32 GB

(499-180=319)

Ik weet dat je OS ook ruimte in beslag neemt, maar toch geen 319 GB?

Kan iemand mij vertellen waar dit aan ligt en hoe dit op te lossen is?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    AppelJuice

Eigenlijk zeg je dus dat je er buiten het OS geen andere data op hebt staan???

Bijdrager
    lrobben

Jawel, maar die telt hij daar toch bij? Of niet?

Bijdrager
    AppelJuice

Ah zo, niet goed geïnterpreteerd dus:(
    Er is dus buiten de 70 GB nog ergens 319 GB weg

Bijdrager
    boerke

Heb ik eigenlijk nog nooit gedaan (na 30 jaar Macervaring), kijken naar mijn schijf via schijfhulpprogramma’s!
    Net even gedaan! Draaiend multicolor gedoe…

OJ nu error 600

Bijdrager
    Beech

En in Finder (Info) ? En hoeveel in Over deze Mac ? Bij mij is dat overal gelijk.

Bijdrager
    1984

Kijk eens met OmniDiskSweeper

Bijdrager
    iMad

o o o kijk eens in je Bibliotheek

Bijdrager
    Jeah

Waarschijnlijk zijn dit lokale time- machine reservekopie├źn.

Bijdrager
    superapple

@jeah: het is een desktop computer en desktop computers maken geen reservekopie├źn op de HDD. robben: het lijst me slim om te kijken bij over deze mac (apple symbool -> over deze mac -> meer info -> opslag).

Bijdrager
    Steef Ams

@irobben Mis je ook daadwerkelijk bestanden?

Ergens ben ik geneigd om hetzelfde te denken als Jeah, maar volgens superapple klopt dit dus niet. Toch de vraag, staat je timemachine aan? Zo ja, hoe staat deze ingesteld? Zijn er andere apparaten die wellicht back-ups wegschrijven op je iMac?

Bijdrager
    IGBA

Bijdrager
    Jeah

Het is WEL mogelijk dat dit op een Imac gebeurd met behulp van een terminal commando. De vraag is of TS dit ook gedaan heeft ja/nee.

Bijdrager
    Beech

Ik denk dat Irobben verdwaald is op z’n harde schijf.

Bijdrager
    Steef Ams

Of opgeslokt in het zwarte gat dat zich daar ergens bevindt:oops:

Bijdrager
    Joffry

Ia al genoemd, maar OmniDiskSweeper laat het zien.

Bijdrager
    KiDo

Even disk permissions repair uitvoeren, ik heb dit ook eens gehad na een mislukte partitie voor bootcamp. Als dit het niet weghaalt, opstarten met option ingedrukt, kiezen voor de recovery schijf en een disk repair uitvoeren, dan zal het weer goed moeten zijn.

Waarom begint iedereen hier over Time Machine backups? Deze staan dan toch ook gewoon geregistreerd als gebruikt, en dus onder het kopje “Gebruikt: 180,32 GB”? Lijkt mij dus duidelijk een gevalletje van een verkeerde indexering als gevolg van een mislukte handeling (partitionering bijv.)

EDIT: Sorry, ik zie nu pas dat je snow leopard gebruikt, volgens mij heeft die geen recovery disk. Als disk repair niet werkt met schijfhulpprogramma, is de enige manier om je schijf te repareren om de iMac via de installatiecd op te starten en het dan te doen.

Bijdrager
    Steef Ams

@KiDo daar heb je gelijk in, ivm TM backups. Weet niet waarom dat zo in mijn hoofd opkwam….

Bijdrager
    Beech

Zou zijn computer het helemaal niet meer doen ?

Bijdrager
    lrobben

Raar, ik heb nu OSX Mavericks geïnstalleerd, en nu zijn mijn 300GB weer terug.. misschien een soort bug in (mountain) lion??

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.