23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    ramrod

300 Gb kwijt op mn SSD

Ik ben ter voorbereiding van de verkoop van mn IMac mn interne SSD schijf eens aan het nalopen .

De SSD is 500Gb groot en deze zou voor 450GB bezet zijn .Als ik het aantal GB van alle mappen bij elkaar optel kom ik op 140Gb . Voor mij is dit erg vreemd en kan het niet verklaren , iemand een idee?

Bijdrager
    TheBigZ

http://grandperspectiv.sourceforge.net

GrandPerspective is a small utility application for macOS that graphically shows the disk usage within a file system. It can help you to manage your disk, as you can easily spot which files and folders take up the most space. It uses a so called tree map for visualisation. Each file is shown as a rectangle with an area proportional to the file’s size. Files in the same folder appear together, but their placement is otherwise arbitrary.

Moderator
    Night

Als je Catalina draait, is dat al niet zo vreemd: Het hele APFS filesysteem met aparte containers is aardig onoverzichtelijk geworden en leent zich absoluut niet meer voor eenvoudige optelsommetjes…

Daarnaast omvat macOS nog voor de gebruiker onzichtbare partities en tal van niet zichtbare (systeem)mappen en (systeem)bestanden, die allemaal bij elkaar ook een flinke sloot GB’tje in beslag nemen.

Bijdrager
    Dick de Roos

Hier in huis staat een iMac met 500 GB SSD, waarvan c.a 300 GB met iets onduidelijks is gevuld en het niet ook niet duidelijk is waar die 300 GB staan op de schijf. Wat is het?
    De iMac draait op Mojave.
    Dus dit probleem ligt niet per sé aan Catalina.
    Er is iets aan de hand, maar wat?

Hoe komt het dat er 300 GB ingenomen worden door iets waarvan ik niet weet wat het is?
    En vooral: hoe krijg is de schijf weer normaal?
    Resp. hoe krijg ik die 300 GB weg?

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door Dick de Roos.
    Bijdrager
    ramrod

Is toch vreemd , ik draai nog op Mojave .

Ik zal eens kijken wat er gebeurd na een nieuwe installatie .

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>ramrod op 5 juni 2020 om 17:51</p>
    Ik ben ter voorbereiding van de verkoop van mn IMac mn interne SSD schijf eens aan het nalopen .

De SSD is 500Gb groot en deze zou voor 450GB bezet zijn .Als ik het aantal GB van alle mappen bij elkaar optel kom ik op 140Gb . Voor mij is dit erg vreemd en kan het niet verklaren , iemand een idee?

Dit soort akkefietjes laten zich het elegantst oplossen met Omnidisk Sweeper, maar let wel: dat moet in root mode, dus zorg eerst voor een goede backup. Voor je weet maar nooit. En niet gelijk gaan wissen: meld even wat je gevonden hebt.

https://www.macobserver.com/tmo/article/how_to_recover_missing_hard_drive_space/

Bijdrager
    Dick de Roos

Het is inderdaad vreemd.

Ik draai met eenzelfde configuratie, zij het dat ik een 27″ iMac heb en mijn vrouw een 21,5″ iMac.

Ik heb nergens last van.

Ook opvallend en misschien wel het probleem: TimeMachine werkt niet goed (meer).

Maar ik weet niet wat ik zou moeten doen.

Combo Mojave draaien??

Kan dat over eenzelfde OSX?

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Dick de Roos op 6 juni 2020 om 10:56</p>
    Ook opvallend en misschien wel het probleem: TimeMachine werkt niet goed (meer).

wat mankeert er dan aan TimeMachine ??

Bijdrager
    Kwadraatje

Combo Mojave draaien??

Ja, dat kan gewoon. Maar ook daar geldt: eerst en vooral zorgen voor een backup.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Kwadraatje op 6 juni 2020 om 11:33</p>

Combo Mojave draaien??

maar als je nergens last van hebt, dan is dat nergens voor nodig:)

Bijdrager
    Dick de Roos

<p class=”cite”>fred44nl op 6 juni 2020 om 11:22</p>

wat mankeert er dan aan TimeMachine ??

Al een tijdje dat Mail niet wordt meegenomen in de backup en de laatste tijd begint er wek een voorbereiding, maar er wordt geen kopie gemaakt. Ook niet met een foutmelding overigens.

<p class=”cite”>fred44nl op 6 juni 2020 om 11:57</p>

<p class=”cite”>Kwadraatje op 6 juni 2020 om 11:33</p>

Combo Mojave draaien??

maar als je nergens last van hebt, dan is dat nergens voor nodig:)

Nouja, nergens last van 😳 300 GB teveel (shit??) op de SSD, Time Machine die niet lekker werkt.

Mijn vrouw zal geen last hebben (ik heb Time Machine nu uitgeschakeld en en is nog 52 GB vrij) maar ik wil het OS “netjes” hebben.

En daar past geen onduidelijke rommel bij, maar wel een goed werkende TimeMachine. 🤓

Bijdrager
    Dick de Roos

Voor de geïnteresseerde lezertjes hierbij een paar schermbeelden.

Zoals je ziet, slaat TimeMachine nu al 11 dagen geen backup op.

En mail al niet vanaf oktober 2019 heb ik gemerkt.

Rond die tijd heb ik die iMac toen geïnstalleerd en misschien iets niet goed gedaan. Maar wat?

En waarom doet TimeMachine het eerst wel (op Mail na) en later niet?

Het bestand .inprogress heb ik al een paar keer verwijderd, maar dat hielp tot nu toe niet.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Dick de Roos op 6 juni 2020 om 13:45</p>
    Zoals je ziet, slaat TimeMachine nu al 11 dagen geen backup op.

je kunt de TimeMachine backup laten controleren, door op het TimeMachine-icoontje te klikken, terwijl je de Option-toets ingedrukt houdt.

dan krijg je de keuze “Controleer Reservekopieën”

Bijdrager
    Dick de Roos

Dat blijft grijs, dus niet aanklikbaar.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Dick de Roos op 6 juni 2020 om 15:23</p>
    Dat blijft grijs, dus niet aanklikbaar.

maak es een nieuwe tijdelijke gebruiker aan.

log uit uit de normale gebruiker en log in op de tijdelijke gebruiker.

kun je dan wèl een TM-backup controle doen ??

Bijdrager
    feek

Zou het te maken kunnen hebben met de locale SnapShot van Time Machine?

https://www.macworld.com/article/3260635/how-to-delete-time-machine-snapshots-on-your-mac.html

Bijdrager
    Kwadraatje

Maar hoe zit het nou met de ssd van ramrod? 😤

Bijdrager
    feek

<p class=”cite”>Kwadraatje op 6 juni 2020 om 18:46</p>
    Maar hoe zit het nou met de ssd van ramrod? 😤

Mogelijk heeft @ramrod niet de onzichtbare system bestanden meegeteld?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Op een gemiddelde opstartdrive staan al gauw enkele honderdduizenden bestanden. Een flink deel daarvan zijn (soms onzichtbare) systeem gerelateerde bestanden en een fractie ervan betreft programma’s en bijhorende (soms ook onzichtbare) bestanden in de gebruikersbibliotheek. De rest zijn gebruikersbestanden zoals documenten, foto’s, video etc.

Je hebt dus heel wat meer op te tellen dan alleen zichtbare mappen om aan een juiste uitkomst te komen.

Maar dit zal toch eerder uit nieuwsgierigheid zijn? Want je wilt deze Mac verkopen. Dat betekent dus dat de SSD sowieso gewist moet worden met een schoon (meegeleverd) systeem er op. Als je er een back-up van maakt kun je die alsnog gaan uitpluizen.

Moderator
    Night

@dick-de-roos: Het is niet netjes om een topic te kapen voor je eigen problemen en dan ook nog eens een andere richting (TimeMachine) in te sturen. Gelieve hiervoor een nieuw, eigen topic aan te maken, zodat we hier verder kunnen gaan met de problemen van @ramrod.

Bijdrager
    KR1275

<p class=”cite”>ramrod op 5 juni 2020 om 17:51</p>

Welk OS stond er op?

Als Catalina erop stond, is het handig om eerst de schijfpartitie uit te schakelen (schijfhulpprogramma van de installatiesoftware), zodat je weer één schijf hebt. En dan alles schoon installeren en vervolgens de koper een nieuwe gebruiker laten aanmaken. NB dit kan alleen tijdens een schone installatie.

Onverklaarbare data kan ook van voorkeuren of backups komen. Final Cut maakt van geïmporteerde assets alsnog backups, tenzij je dat uitschakelt. Sommige software nestelt allerlei hulpsoftware in bibliotheken. Kijk eens of je daar rare grote mappen vindt.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hier de handelingen die nodig zijn om een Mac in een ‘out of the box’ terug te krijgen:

https://support.apple.com/en-us/HT201065

De nieuwe eigenaar zal thuis bij aanzetten direct verder kunnen gaan met configureren.

Bijdrager
    ramrod

Hi , heb net mn nieuwe Mac opgehaald en alles is vers terug gezet , dus niet via TimeMachine , SSD geeft nu aan 33Gb van de 512Gb bezet . eens in de gaten houden hoe dit na een maand is . Nu draait Catalina , op mn vorige had ik dus Mojave .

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.