30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)
  • Q:

Bijdrager
    Flipstra

3 of 4 HD’s in G4?

Hallo Hallo,

Weet iemand hoe ik 3 of 4 harddisks in mijn G4 450 MP stop? De eerste 2 zijn natuurlijk geen probleem, maar ik zie dat er naast de standaard ruimte nog 2 plekken zijn waar HD’s kunnen komen. Echter, er is daar geen aansluiting voor. Er loopt nog wel een ‘stroomkabel’ maar geen brede platte kabel waarmee je de HD aan het moederbord koppelt. Moet ik hiervoor een PCI-kaart aanschaffen? en zo ja wat voor PCI-kaart moet dat zijn dan? kan het uberhaupt wel?

Bijdrager
    boesboes

dit vraag ik me ook af!

Bijdrager
    Torz

Een beetje research links en rechts levert het volgende op.
    1.De G4 tot de Nieuwe MirrorDoors is geschikt voor een extra harde schijf.
    dus totaal slechts 2,omdat je er maar 2 kan aansluiten op de IDE BUS.
    Wil je er meer dan heb je een PCI IDE kaart nodig.(Daar zijn die extra plekken op de bodem voor.
    MAAR:
    Er is nog een andere mogelijkheid:
    Je kan de derde schijf monteren in de plek bedoeld voor de Zip drive(dus achter het tweede deurtje) en de aansluitingen voor de interne Zip gebruiken,
    (voeding en datakabel).Er zijn twee mogelijke nadelen.
    1. De schijf heeft wat moeite met het kwijtraken van zijn warmte.
    (een oplossing is om de schijf ergens anders te plaatsen,bv in een beugel onder de Zip rack).
    2. De maximum snelheid van dataoverdracht is langzamer dan de andere schijven van de BUS is langzamer.Als je de oude schijf van een G4 daar monteert ,die is al langzamer(5400) en geeft dus ook wat minder warmte.
    De voeding van de G4 zou het net moeten trekken(alleen bij het opstarten).
    TZ

Bijdrager
    Flipstra

Tnx Torz, Ik zag dat op zo’n IDE PCIkaart 2 aansluitingen zitten waar je elk 2 schijven op kan aansluiten. Dat is dus 4 extra HD’s. Optie 1 lijkt mij dan het beste, mocht ik in de toekomst nog een 4e 5e of 6e schijf willen toevoegen kan dat op dezelfde IDE PCI kaart. Maaarrrrrr zijn die kaarten platform onafhankelijk? Ik kwam bv de Promise Ultra 100 tegen en die kost maar € 40,- Ik heb ook bij de Applestore gekeken maar daar verkopen ze dat spul niet. Als er weer een super speciale kaart in moet kost ie waarschijnlijk ook het dubbele…

Bijdrager
    Torz

Helaas,ja,heb er een gezien bij Macstuff,ACARD Ultra ATA-133 PCI kaart,das een goeie,maar kost 99(rot euro’s)excl.btw.
    Ik heb net in m’n G4 gekeken,je kunt de schijf zo ophangen in het Zip vak
    de datakabel zit er al en de voeding pluk je van de bodem(nr5),lijkt heel simpel.

Bijdrager
    Aqua1

Er stond op hun site zo snel geen driver voor mac. Waarom vraag je het de fabrikant niet even ? Op die manier heb ik een keer alleen op aanvraag een driver voor een pc-modem van E-Tech kunnen krijgen.

Bijdrager
    Flipstra
    ”Torz”

Helaas,ja,heb er een gezien bij Macstuff,ACARD Ultra ATA-133 PCI kaart,das een goeie,maar kost 99(rot euro’s)excl.btw.

en terwijl diezelfde kaart voor een PC $ 49,- kost… Ik ga eerst maar es m’n zip ruimte benutten. Dank voor de tip!

Bijdrager
    Sage

Promise maakt(e) ook altijd de SCSI controllers voor de Mac dus waarschijnlijk hebben ze wel ondersteuning.

Bijdrager
    boesboes

Inderdaad flipstra. altijd hetzelfde liedje.
    Ofwel zijn er geen drivers voor. ofwel doet zo’n kaartje wat moeilijk in je mac. en dan ben je bijna altijd genoodzaakt om het dubbele te betalen aan een kaart die geen problemen zou geven.

juist hetzelfde liedje met RAM geheugen!! :(

Bijdrager
    hansthijs

ik heb er 2 kaartjes van 512 mb in zitten, bij mycom en op de beurs gekocht. mocht ze terugbrengen als ze niet werkten, maar dat ging prima.
    ik zal zeker de tip van de zipdrive proberen. kan ik mijn originele opstartschijf zomaar verwisselen of moet ik master en slaven?
    groeten van hans

Bijdrager
    Torz

Als je de originele schijf in het zip vak inbouwt,dan kun je die op master laten staan alleen moet de DVD(of CDRW) op slave(zal nu op master staan).
    Ik zoek nog ergens op het net naar een handleiding hoe je het blok van DVD en zip houder kunt loshalen,voorzichtig met de frontplaatjes.
    Had er een gezien maar weet niet meer waar.Als iemand dat vind gaarne even posten.Thanx.

Bijdrager
    boesboes

hmm ja, inderdaad, het is waarschijnlijk nog niet zo simpel om een HD op te bergen in de zip ruimte.
    Maar op xl8 you mac zal er wel iets over staan zeker?!

En waarom heeft apple in godsnaam plaats gemaakt voor een zip drive en niet gewoon voor een 2de cdrom/dvd speler?!

Wie gebruikt de dag van vandaag nog zip diskettes?!
    en de meeste zip drives zijn toch allemaal extern!!

Bijdrager
    Flipstra

dat noemen ze visie bij Apple

Bijdrager
    MacRoen

Ze hebben wel degelijk visie bij Apple. In de nieuwe G4 ’s Double Door kunnen 4 harddisks aangesloten worden en dan is er nog steeds ruimte voor twee interne 5 1/4 ” drives :D

ps twee van die vier HD’s worden staand aangesloten, ik weet niet of dit nadelig is :?

Bijdrager
    Flipstra

dat bedoel ik met visie, in de vorige modellen is ruimte voor 6 hd’s, maar goed, het was natuurlijk sarcastisch bedoeld

Bijdrager
    MacRoen
    ”Flipstra”

dat bedoel ik met visie, in de vorige modellen is ruimte voor 6 hd’s, maar goed, het was natuurlijk sarcastisch bedoeld

Waar wilde je 6 HD’s kwijt?? In mijn G4 Graphite kan ik maar 3 of 4 HD’s kwijt! Op de backplate op de bodem 3 en 1 onder mijn optische drive. Trouwens je hebt maar 2 ATA ( staat gelijk aan 4 drives) aansluitingen, terwijl de nieuwe G4 3 (staat gelijk aan 6 drives) ATA aansluitingen heeft!

Bij de oudere modellen MOET je dus een ATA controller kopen!

Bijdrager
    Flipstra
    ”MacRoen”

Bij de oudere modellen MOET je dus een ATA controller kopen!

Daar ging de discussie ook over, in mijn G4 450 MP is wel plaats voor 6 schijven maar slechts 1 ATA controller

Bijdrager
    MacRoen

Flipstra is een scsi controller een uitkomst? Daar zijn zeer snelle HD’s voor beschikbaar. En aan deze controller heb je meer dan een ATA controller.

Bijdrager
    Flipstra

Het is alleen jammer dat je voor een SCSI schijf van 80G ongeveer €550,- moet neerleggen. Daar heb ik een PCI IDE kaart en 2 IDE schijven van 80G voor… Als die schijven wat goedkoper waren was het wel en optie geweest, ik heb al een SCSI kaart in m’n mac (adaptec 2906)

Bijdrager
    MacRoen

[beetje offtopic]

en werkt die Adaptec 2906 onder OS X? Als ik er bij mij een interne scsi HD aansluit dan ziet OS X hem niet (ik heb de driver geinstalleerd en Apple System Profiler ziet wel dat de PCI behuisd wordt door een scsi kaart). Dus dan boot ik naar OS 9, die ziet de HD wel, maar nu werkt het regelpaneel opstartschijf niet meer :x Dan moet ik eerst afsluiten, scsi schijf eruit halen en dan doet opstartschijf het wel weer. Maar OS X ziet em niet, en daar wil ik hem heel erg graag aan de pruttel helpen. Weet jij een oplossing??

[/beetje offtopic]

En wat doe je nou een ATA-controller kopen? Je moet niet de reden vergeten waarom die scsi schijven zo duur zijn. Veel sneller en betrouwbaarder. Maar voor dat geld?? Heb je zes schijven nodig dan? Ik had veel liever gehad dat Apple wat eerder die twee 5 1/4″ drives in de G4’s had gedaan!

Bijdrager
    Flipstra

heb je de laatste driver voor de kaart geinstalleerd? Ik geloof ook niet dat deze kaart echt geschikt is voor het aansluiten van een HD. De doorvoersnelheid is maar 10Mb p/s… Volgens mij is dat niet zo snel, want die snelheid haal ik ook over ethernet.
    Ik heb ff op prijsindex gekeken en daar kost de goedkoopste SCSI van 72G €570,-. Een IDE schijf van 80G kost €110. Vandaar dat ik zei dat ik voor de prijs van die SCSI schijf liever 2 IDE van 80G had

Bijdrager
    Torz

Vandaag de oude 20 GB schijf in het zip vak geinstalleerd.Als er nog mensen zijn die wat willen weten over de installlatie,gewoon even posten.
    Het werkt allemaal keurig,nu nog even kijken hoe het met de temperatuur gaat.
    :roll:

Bijdrager
    MacAttack

Hmmmmmm zeer geniaal!!! Je kan mischien een handleiding hier posten want ik heb nog maar 9GB ruimte na al mijn kerstcadeau’s en was al op de uitkijk voor een externe harde schijf

Bijdrager
    Flipstra

Hé Torz, ik heb ook een extra schijf in de Zip-ruimte geplaatst, de schijf ingesteld als slave en hatsikidee, het werkt gewoon. OSX herkende de schijf en mount ‘m op het buroblad. Ik laat het afsluitklepje er maar af voor een beetje extra koeling… Weet niet of dit nodig is want als je normaal gesproken twee schijven opelkaar monteert krijgt de onderste de warmte mee van de bovenste en ook bijna geen koeling.

Voor MacAttack een kleine handleiding (de eer komt Torz toe)
    – open de zijkant van je comp.
    – je ziet bij je CD/CD-rw/DVD speler twee lipjes
    – Druk beide lipjes tegelijk een stukje naar binnen en naar voren. Het frontje scharniert aan de linkerkant.
    -schroefjes van je cd ding losmaken aan de voorkant
    -omhulsel van achteren naar voren drukken en eruit halen
    – ik heb de power losgemaakt (kleine stekkertje met zwart/geel/rode draden) om er beter bij te kunnen
    – klepje van de zipruimte er afhalen
    – schijf erin
    – eventueel vast schroeven
    – omhulsel weer voor een deel in de comp. schuiven
    – power stekkertjes op de CD en HD
    – IDE kabel aansluiten
    – Omhulsel op z’n plaats duwen
    – 20 cl water over de processor gooien om af te koelen:?
    – opstarten

Bijdrager
    Torz

Download hier de handleiding met illustraties.

zie lager

Bijdrager
    boesboes

OLALA, bedankt torz.:!: :!: :D

1 vraagje: hangt die hd nu gewoon los? of heb je die vast gevezen?!

Bijdrager
    Torz

Met twee skroefjes vastgezet ,voorin de slede :wink:
    Ik zie dat pagina 3 ontbreekt zal ik er even bijzetten.

Bijdrager
    Torz

handleiding

Zo dit is de goede handleiding:lol: :lol: :wink:

Bijdrager
    boesboes

ah dacht al dat er iets niet klopte!:)

hmm nu zie ik het!
    hmm, Misschien probeer ik dit wel eens!

bedankt!

Bijdrager
    Applemoes

Kan dat zip klepje er wel weer op ?, ik vind het zo zonde van het “design”:D

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.