10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

    Bijdrager
    pschaik26

    3 dode pixels: vervangen of niet?

    Ik ben altijd extreem zuinig op mijn Apple spullen. Toen ik mijn MBPro retina 15″ (early 2013) kocht, heb ik deze de eerste 4 weken maar weinig gebruikt. Wonend in een huis met 3 drukke kleine kinderen die van alles om stoten en overal op gaan zitten, bleef ik in eerste in instantie mijn MBAir gebruiken. Uiteindelijk verdween die schroom en nu gebruik ik hem volop. Des te irritanter was het toen ik de eerste dode pixel ontdekte. En even later een 2e. Naar de Apple store in Amsterdam, maar die kunnen weinig doen. Omdat ik de MBPr niet als consument kocht maar als bedrijf, kon ik geen aanspraak maken op de verlengde consumentengarantie. Volgens de genius waren de pixels ook ‘extern’ veroorzaakt. Dat voelde hij als hij met zijn nagel over de dode pixels ging. Ik heb toen maar besloten te leren leven met die 2 pixels. Vervangen van scherm zou nl neerkomen op 569 ex btw. Soms hoopte ik dat ze ‘vanzelf’ opgelost waren maar dat is altijd ijdele hoop gebleken.

    Vandaag zag ik een 3e dode pixel. Of mss wel 2 naast elkaar want deze lijkt vetter. Nu vind ik het wel moeilijk te negeren.
    Dus twijfel ik
    1. De huidige op gebruiken en tzt een nieuwe MBP
    2. Scherm laten vervangen

    Waarom ik twijfel is, omdat ik eigenlijk gezegd niet begrijp hoe die pixels ontstaan. Ik voel wel een beetje wat die genius bedoelt, als je met je nagel over de pixel gaat, voel je een oneffenheid. Ik wil die 560 wel investeren maar stel nu dat dit over 3 weken opnieuw gebeurt. Ik begrijp het ook niet want ik kruimel geen koek oid op mijn toetsenbord. Als ik het scherm zou laten vervangen, krijg ik dan wel echt een nieuw scherm, en geen gerecycled? En kunnen ze dat wel bij de Apple Store?? Ik zie eerlijk gezegd niet goed hoe je het scherm van de rest los krijgt. ik blijf maar twijfelen.


    Bijdrager
    JohnHenry

    Lijkt me beetje veel voor die 3 pixels.
    Zou het persoonlijk niet doen, jammer dat je geen aanspraak kan doen op garantie.

    Je zou kunnen kijken of het iets is wat je zelf kunt vervangen, dan zouden de kosten misschien goedkoper zijn.

    Anders zou ik hem verkopen en daarmee een nieuwe kopen of blijven gebruiken.


    Bijdrager
    Buzz

    Ik heb op de 15″ Retina MacBook Pro van mijn werk een aantal van die dode pixels, of beter gezegd, altijd actieve pixels. Ik heb er ook vaak over gedacht om het scherm onder garantie te laten vervangen. Maar ik zie ze eigenlijk alleen op een donkere effen achtergrond, zoals in Photoshop zonder foto geopend. Tijdens het bewerken van foto’s of het bezoeken van websites zie ik ze bijvoorbeeld niet, omdat ze niet te onderscheiden zijn van kleine stofjes die ook wel eens op het scherm zitten. Op de manier waarop ik de laptop gebruik merk ik het eigenlijk haast niet.

    Hoe je trouwens dode pixels ├╝berhaupt met je nagels kan voelen of “extern” kan veroorzaken is me een beetje een raadsel. Volgens mij zijn het dan geen dode pixels, maar beschadigingen van het glas van je scherm.


    Bijdrager
    pschaik26

    Het zijn witte pixels, ik neem aan dat deze altijd actief zijn inderdaad.
    Aanvankelijk had ik ook twijfels bij het kunnen voelen maar het is toch echt zo.
    Al begrijp ik het zelf ook niet hoe dat kan.


    Bijdrager
    Matanza

    Hi,
    Kwestie dat ze dit kunnen of niet is het simpel: ze kunnen het, punt. Dat is een van simpelste dingen dat je kan doen aan een Retina MacBook.

    https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+15-Inch+Retina+Display+Early+2013+Display+Assembly+Replacement/17045


    Moderator
    Night

    Als je het plekje kan voelen, zou ik sowieso eens langs en Apple Store gaan. In sommige gevallen geldt die 2 jaar garantie ook bij Apple;)


    Bijdrager
    Matanza
    Night op 16 november 2014

    Als je het plekje kan voelen, zou ik sowieso eens langs en Apple Store gaan. In sommige gevallen geldt die 2 jaar garantie ook bij Apple;)

    Dat is het hem nu net. Je kan de defecte pixels voelen en het toestel is op bedrijf gekocht. Je Europese consumenten, een bedrijf is geen consument, garantie kan je dus zeker niet aanspreken.


    Bijdrager
    Buzz

    Wat voor werk doe je met de laptop? Als je het tijdens je werk niet merkt zou ik het gewoon zo laten. Drie retina pixels is niet erg veel op het complete oppervlak van het scherm.


    Bijdrager
    Robvb

    Als ik jou was zou ik het nog even volhouden met het scherm die je nu nog hebt de reparatie prijs kan alleen nog maar omlaag gaan van het scherm.
    en anders zou ik een derde partij zoeken voor de reparatie, natuurlijk als je zelf handig bent kun je het misschien zelf. Ik heb altijd mijn telefoon laten repareren bij repairking maar die doen dus ook macbook reparaties. Zelf heb ik daar bij hun geen ervaring mee alleen ze hebben wel veel goede recensies! Dus misschien is dat wel een optie als je het niet zelf doet.


    Bijdrager
    Brombeer

    En als je die machine nou eens inruilt voor zijn opvolger?
    (En die opvolger koop je als priv├ępersoon. Een beetje boekhouder krijgt hem echt wel op de zaak gezet.)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.