7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    iRenik

2x Raid 1 configuratie mogelijk?

Weet iemand of dit mogelijk is?

Ik wil dus op de bovenste schijf 1 data zetten die exact gekopieerd wordt naar schijf 2
    Daarnaast wil ik dan andere data op schijf 3 zetten die exact gekopieerd wordt naar schijf 4.

Vanuit m’n mac zou ik dus uit de vier schijven er 2 moeten kunnen zien en bewerken. De overige 2 zijn raid 1 exacte duplicaten…

][/url]

Bijdrager
    iRenik

of zit ik vast aan 2 losse apparaten?

Bijdrager
    Pieterr

Van dit type NAS weet ik het niet. Bij Synology kan het in ieder geval wel. Daar kun je uit de set van fysieke schijven aangeven hoeveel en welke je tot RAID wilt combineren.

Probeer de handleiding van deze NAS te vinden, zou mijn tip zijn.
    http://www.g-technology.com/Support/Pdf/G-SPEED_Q_User_Manual.pdf

Bijdrager
    macpro

De unit kan alleen maar RAID 0 of RAID 5 aan. Wil je persé RAID 1, dan zul je dus naar iets anders moeten zoeken.

Bijdrager
    iRenik

Thnx!

Zal even bij Synology kijken…
    Ik heb 2 kopieën van 2 verschillende schijven nodig dus kom niet onder Raid 1 uit denk ik?

Schijf 1 zullen m’n bootable backups zijn waarvan schijf 2 een exacte kopie is.
    Schijf 3 zullen andere losse files zijn waarvan schijf 4 weer een exacte kopie is.

De data kan niet bij elkaar omdat de bootable backups clones zijn en dus de schijf telkens overschrijven.
    Zou evt nog wel de backups als sparse images kunnen wegschrijven via Superduper maar die zijn weer niet bootable…

Bijdrager
    macpro

Als je backups wilt maken moet je niet met RAID 1 aan de slag gaan. Dan heb je altijd op elk moment een 1:1 kopie van het origineel. Dus gooi je daar een belangrijk bestand weg, dan ben je het ook meteen op je backup schijf kwijt.
    RAID moet je alleen toepassen als je je geen uitval kunt permitteren en door wilt blijven werken als een schijf kapot is, of als je meerdere schijven wilt samenvoegen voor snelheid of grootte.
    Voor backups moet je altijd kijken naar externe media die via een backup programma periodiek kopieën laat maken. Denk dan bijvoorbeeld aan TimeMachine, SuperDuper, Retrospect, Schijfhulpprogramma…

RAID ? Backup !

Bijdrager
    iRenik

Bedankt voor de aanvulling macpro!
    Echter run ik 2 verschillende backups op de betreffende schijf:

1 dagelijkse Superduper die idd 1:1 is vd computer en dan dus nog een exacte kopie via Raid 1 heeft.
    Daarnaast loopt er nog een Time Machine backup die historie bevat. Gooi ik dus iets weg vandaag en maakt Superduper vanavond de backup, ben ik het daar idd kwijt maar niet op de TM backup.

(Daarnaast loopt er ook nog een TM backup op de Time Capsule)

Belangrijk voor mij is dat de TM & SD backups een exacte kopie hebben en nog een derde off site.
    Heb even naar Synology gekeken maar deze lijken niet echt Mac gerorienteerd te zijn (zie nergens HFS journaled?) Het instellen van de Raid configuratie per schijf zie ik ook niet (maar zal ongetwijfeld kunnen) en ze lijken ook niet echt (hot) swappable. Het gemak van een G-safe (anderen zullen dit ongetwijfeld ook hebben) is dat je een derde losse schijf gemakkelijk kunt wisselen en zo een off site backup hebt…

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.