12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    MacRolly

[Opgelost] 2Tb iCloud doet het niet met slepen van bestanden

Hi iedereen,

Ik heb eergisteren een abonnement genomen op 2Tb iCloud ruimte. Ik wil graag mijn werk snel en veilig overal hebben zodat ik ook overal kan werken/bewerken en op elke apple apparaat.

Nu kom ik het volgende probleem tegen:

Zodra ik mijn werkmap (500gb gevormd door ongeveer 200 mappen en een paar duizend bestanden) probeer erin te slepen zegt hij dat ik te weinig ruimte heb!

Komt dat omdat ik te weinig ruimte heb op mijn lokale schijf? Zo ja, hoe kan ik mijn iCloud opslaglocatie wijziging en verwijzen naar een externe disk?

Natuurlijk heb ik dat allemaal op google gecheckt, maar er worden 100 verschillende dingen hierover gezegd!

Ik heb die 2Tb iCloud genomen ook omdat ik hoorde dat iCloud heel snel en veilig is, maar ik lees hier op de forum totaal andere dingen aaahhhhh HELP!!

Is er een oplossing voor dit allemaal? Of moet ik na 2 dagen mijn 2Tb opslag opzeggen?…

Ik hoor graag van jullie

thx alvast

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 maanden, 2 weken geleden door  Night. Reden: Topic opgelost

Bijdrager
    csteelooper

Die vraag kun je zelf antwoorden (althans het eerste deel) door eens een kleinere subset van bestanden naar je iCloud te slepen. Bijvoorbeeld zo’n 100MB. Werkt dat wel, dan weet je dat je schijfruimte het probleem vormt. Logischerwijs heb je natuurlijk sowieso in eerste instantie ook lokaal voldoende ruimte nodig (dus in dit geval op je vaste schijf). Ik weet niet in hoeverre het wijzigen van de opslaglocatie voor iCloud tot de mogelijkheden behoort… Dit mede omdat het behoorlijk diep in het systeem is geïntegreerd… Als ik er zelf een zoekopdracht voor doe, kom ik vreemd genoeg van alles tegen voor Windows, maar geen enkele methode voor MacOS…

Bijdrager
    tarun

Wat je moet doen is je mappen naar de map Documenten slepen. Die wordt in iCloud gesynchroniseerd. Als je je mappen rechtstreeks in iCloud zet zal hij alles alsnog in Documenten zetten en daarna op je Mac downloaden. Dan heb je alles dubbel en dat gaat niet werken. Overigens vrees ik zal 2TB in iCloud niet erg snel zal werken. Begin met een paar mappen en werkt van daaruit verder.

PS: Maak eerst een backup!

Bijdrager
    GoeieDag

tarun op 19 maart 2018 om 10:47
    Als je je mappen rechtstreeks in iCloud zet zal hij alles alsnog in Documenten zetten en daarna op je Mac downloaden.

Is dat zo? Hoe dan?

Moderator
    Night

iCloud? Volgens mij was bv. DropBox in jouw geval een slimmere keuze geweest.

Maar dat terzijde: Hoe probeer je je bestanden te uploaden? Sleep je je map gewoon naar iCloud Drive? Of doe je het via de Webbrowser?

iCloud is namelijk een sync service, geen storage service. Alles wat je naar iCloud upload wordt ook lokaal bewaard (in het geval je bv geen verbinding hebt met internet). Je moet dus je bestanden verplaatsen naar de Finder iCloud folder óf ze via de webbrowser uploaden.

In het laatste geval zal ook lokaal een sync worden aangemaakt, maar die zal nooit groter worden dan de vrije ruimte die er is) en heb je de mogelijkheid om de iCloud opslag te optimaliseren (mogelijk in MacOS Sierra of nieuwer).

Houd er trouwens wel rekening mee dat een upload van zo’n 2TB een eeuwigheid duurt, en om die reden – en om onderbrekingen en fouten te voorkomen – zou ik ook (zoals eerder gezegd) de upload in delen doen.

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden geleden door  Night.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

iCloud? Volgens mij was bv. DropBox of Google Drive een slimmere keuze geweest.

MMmh, daar ben ik nog niet zo zeker van. Dropbox is een map op je computer, wat wil zeggen dat je files ook op je eigen schijf staan, en daar plaats innemen. iCloud heeft, als het goed is, features die juist maken dat de files op je apparaat minder ruimte innemen. Zoals  optimaliseer iPhone opslag op je phone of “Bewaar in iCloud” onder  Over deze Mac>Opslag>Beheer>Bewaar in iCloud.

Of het allemaal werkt weet ik niet, al mag je aannemen dat Apple daar goed over nagedacht heeft. En het tarief, 2TB voor 10 euro in de maand, is heel redelijk. Misschien toch even uitvogelen hoe het precies zou moeten werken.

Zelf gebruik ik Backblaze B2 Cloud storage wat met  Wasabi  tot de goedkopere aanbieders van Cloud opslag behoort.

Overigens zou ik, als ik snel 2TB moet opslaan, denk ik even langs mediamarkt fietsen en voor 70 euro een 2TB harddisk aanschaffen.

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden geleden door  EagerB0bNerd.
    • Deze reactie is gewijzigd 4 maanden geleden door  EagerB0bNerd.

Moderator
    Night

<p class=”cite”>EagerB0bNerd op 19 maart 2018 om 12:28</p>
    Dropbox is een map op je computer, wat wil zeggen dat je files ook op je eigen schijf staan, en daar plaats innemen.

Klopt. iCloud ook overigens (die compressiemethoden van iCloud noemde ik ook al als enige voordeel)

Nadeel van iCloud is, dat je de lokale opslag niet kunt aanpassen naar bv een externe schijf (Zoals TS zich afvroeg). Bij DropBox en Google Clouddrive kan dit wel. De Google optie is overigens met € 20,00 wel een stuk duurder dan DropBox en iCloud.

Bijdrager
    MacRolly

pffff wat moeilijk allemaal zeg….

Misschien toch maar iets anders dan iCloud gaan proberen. Ik lees hier zo’n beetje van alles, maar meestaal niet positief over iCloud.

EagerB0bNerd, ik heb thuis zat opslag om van alles te bewaren, maar ik zoek iets ook online die goed werkt en dus ook een extra back-up kan aanbieden.

Thx

Bijdrager
    tarun

Ik ben wel positief over Bestanden, het deel van iCloud dat je Bureaublad en Documenten via iCloud op al je apparaten zet. Werkt betrouwbaar en prettig.

Wel vraag ik me af of dat bij 2TB ook goed werkt. Belangrijkste nadeel zal zijn dat, vergelijkbaar met Dropbox, bestanden op de interne schijf moeten staan om offline te kunnen werken. Is offline niet nodig dan kan je ervoor kiezen om deze bestanden te “optimaliseren”. Oftewel ze zullen deels niet op je interne schijf staan.

Voor 2TB lijkt me een NAS een veel betere oplossing.

Moderator
    Night

Een eigen clouddrive. Dat is ook nog een optie, ja.

Vergeet dan niet ook een eigen backup-drive ernaast te zetten..

Wil je tóch wat meer alternatieven bekijken voor ‘echte’ cloud-opslag, kijk bijvoorbeeld dan even hier.

Bijdrager
    MacRolly

Een clouddrive is geworden! fijne oplossing, thx Night.

De anderen ook bedankt voor jullie suggesties.

Moderator
    Night

Graag gedaan en veel plezier met je aanschaf(y)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.