9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    lord anubis

2Tb harde samsung schijf, problemen met Lion

Zijn er problemen bekend met 2Tb grote ( Samsung ) schijven met een 21″ iMac 2009 en Lion?

Bijdrager
    Rickje

Hoe maak je gebruik van de schijf? Vanwaar de vraag? Waarom denk je dat het problemen oplevert?

Bijdrager
    lord anubis

Omdat als er niets over bekend is, is naar andere zaken moet gaan kijken.

De schijf ratelt en ratelt, terwijl de smart status en disk test goed zijn.
    Heb al gecleaned caches/vm weggegooid.

De schijf op andere nieuwere Macs, en een Hackintosh en/of onder Snow deze goed werkt.

Als ik een lege 2TB schijf erin zet en hierop Lion zet met of zonder een hoop data, dan begint het weer.

P.s 3TB WB schijf werkt niet op deze iMac.

Moderator
    unSOUND

In het begin ratelt hij altijd, dat is onder andere Spotlight die de schijf helemaal bekijkt, en Lion doet ook nog het één en ander op de achtergrond. Dat kun je het beste niet onderbreken, want dan komt het ( zoals je merkt ) gewoon de volgende keer terug. Gewoon nu uit laten ratelen, dan zou het na een paar uur vanzelf over moeten zijn en weg moeten blijven.

Bijdrager
    Rickje

Ik zag dat je ook een ander topic had gestart over het ratelen van de schijf.

Je zou Activiteitenweergave kunnen openen en kunnen kijken welke processen actief zijn. Ik weet dat het in 10.5 en 10.6 een proces genaamd MDS is, dat het indexeren op de externe schijf doet. Ook kun je op het spotlight icoontje linksboven klikken, die laat ook zien dat er wordt geindexeerd.

Moderator
    unSOUND

Dat is slechts één van de processen onder Lion, sommige laten zich niet eens zien in activiteitenweergave. Vandaar ook mijn “advies” om het gewoon een paar uur te laten draaien ( dus ook niet de machine laten sluimeren, of de schijven stil laten vallen ) en te kijken of het vanzelf weg gaat.

Bijdrager
    Rickje

Okee.:)
    Zo leer ik ook weer bij.

Moderator
    unSOUND

Ik heb het zelf ook gehad bij Lion, bij mij ( en anderen ) ging het toen vanzelf weg na een paar uur.

Batterij loopt leeg en warmteontwikkeling

Bijdrager
    lord anubis

Dat klopt, maar dit is toch heel anders want als ik de schijf in een nieuwere mac zet met Lion dan heb ik het niet. En het blijft voor uren 48+, vanaf eergisteren. Plus in activiteiten weergave staan alle processen praktisch onder 3-4%. Mds en trawanten ook.

Het is toch specifiek met deze/een iMac 2009, Lion en 2TB lijkt het wel.. Misschien dat ik van de week nog een andere iMac 2009 kan gebruiken om te testen.

Dat er proccessen zijn die zich nioet laten zien geloof ik ook wel, btw ook onder snow en eerder. Maar onder top zouden ze dan toch zichtbaar moeten zijn. Een Apple dev rep zei dat er geen verborgen proccessen zijn buiten degenen die in top zichtbaar zijn.

Zou eens in de code van top onder darwin moeten kijken…..

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.