10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    recoiller

2mb word document wordt 20mb pdf

Ik heb een word-document van 2 mb met daarin 2 plaatjes. Ik wil dat mailen als pdf maar de pdf is dan in eens bijna 20 mb. Hoe kan dit of liever, hoe kan ik een pdf krijgen die ook 2 mb is??

Bijdrager
    RamonV

Niet, een word document is gewoon tekst, als je die omzet in PDF worden het meerdere grote afbeeldingen. Het bestand word dan ook groter.

Bijdrager
    recoiller

Volgens mij klopt dat niet, de tekst blijft in de pdf namelijk gewoon selecteerbaar en kopieerbaar. Ook kan een pdf vectoren aan. Het verschil tussen 2 mb en 20 mb vind ik gigantisch en helemaal bizar dat de P in PDF staat voor Portable..

Bijdrager
    Wijtze

Hoe groot zijn die afbeeldingen? Die worden waarschijnlijk aan de pdf toegevoegd?

Bijdrager
    recoiller

1 is een gescande handtekening, dus erg klein, de ander is een wat grotere foto, maar samen in het word document dus slechts 2 mb.

Bijdrager
    recoiller

— OPLOSSING —

Als je een PDF ‘print’ krijg je schijnbaar vaak zo’n mega document.
    Open de PDF in Voorvertoning, kies voor “Bewaar als…” uit het “Archief”-menu.
    Die optie staat er niet tussen maar zie je pas als je ALT indrukt (Gefeliciteerd Apple met simpele zaken lastig maken).
    Laat de structuur op “PDF” staan.
    Kies bij Quartz-filter (heldere term Apple, dat helpt) voor de optie “Reduce file size” (Waarom zou je een programma helemaal vertalen?).

Het resultaat?… Mijn PDF van 19,6 mb is nu 158 kb.. Inderdaad 99% minder groot en ik zie vrijwel geen kwaliteitsverlies..
    Een bizar verschil en bizar wat je moet doen om dit voor elkaar te krijgen.

Bijdrager
    GoeieDag

Ook gezien jouw andere postings: had jij vroeger Mac’s van goud, waar zingende engeltjes omheen vlogen als je aan het werk was?! Want je doet net alsof het nu allemaal waardeloos is (“Apple verdient geld”…) en vroeger allemaal halleluja!
    Nou het is mijn inziens nooit anders geweest: Apple heeft altijd willen verdienen (lijkt me ook wel terecht) en rare zaken en bugs is van alle tijden. Zullen we het even hebben over pakweg OS 8.6? Kan ik wel ff over de problemen een boom opzetten!

Overigens lijkt het meer een Word probleem (of misschien wel PEBCAK) te zijn dan wat anders. Ik maak veelvuldig gebruik van de Print to PDF functie vanuit verschillende programma’s, maar ik herken die MB toename helmaal niet.

Bijdrager
    recoiller

Niet vroeger, maar 2 a 3 jaar geleden was het nog te volgen wat Apple besloot.
    En nee, ik doe niet of het nu waardeloos is maar steeds meer beslissingen van Apple gaan tegen het eigen beleid in.
    .
    Apple had altijd 2 voordelen:
    – het is intuïtief en gebruiksvriendelijk
    – het werkt
    .
    Tegenwoordig is Apple niet meer zo intuïtief en gebruiksvriendelijk en het is ook niet meer vanzelfsprekend dat het werkt. Bij 8.6 probeerden ze veel uit wat niet altijd goed ging, maar het was altijd uit te leggen waarom ze de keuzes maakten. Systeem 9 was briljant voor de gebruiker. Er viel niet meer aan te ontwikkelen dus Apple moest iets anders maar dat wat de gebruiker werd aangeboden werkte ook en was logisch.
    Bij OS X was alles anders maar wel verklaarbaar.. Niet dat er nooit fouten zijn gemaakt, in tegendeel. Maar als Apple iets liet vallen dan was het de moeite waard en stond er wat tegenover.
    .
    Met de introductie van de iMac werd Apple vergruisd omdat ze alles lieten vallen, maar Apple zorgde ervoor dat er dermate veel voordelen tegenover stonden dat je het accepteerde.
    Met de overstap van systeem 9 naar X werkte er vrijwel niets meer. Apple ontwikkelde Rosetta om klanten tevreden te houden, een systeem dat onzichtbaar briljant werkte. Om hun klanten ‘te paaien’ om snel over te stappen naar OS X kwamen ze met iLife, een set aan gratis software die iedereen wilde gebruiken. Het kon echter alleen als je over ging naar OSX. De problemen van OSX werden snel opgelost en de voordelen werden snel groter dan de nadelen.
    .
    Nu zitten we in een tijdperk dat computers eerder noodzaak dan luxe zijn. Dat weet Apple ook. De introductie van Timemachine was dan ook geweldig. Iedereen wilde een goede backup in de achtergrond en Apple bood het.
    Tegenwoordig wil iedereen data zowel lokaal op backup hebben en ook een backup op een andere lokatie.
    We hebben allemaal een digitale camera dus een groot deel van onze waardevolle media zoals foto’s staan op onze computers. Die camera’s zijn inmiddels op een punt dat 1 foto 6mb is en een stukje film al snel een paar honderd mb. Apple kan hier op anticiperen, dat deden ze in het verleden ook maar nu niet meer. Hoeveel bizarre kronkels moeten we nu doen om standaard acties te doen? Voor iemand die niet per definitie interesse heeft in computers, is het een hell aan het worden. Hoeveel mensen hebben tegenwoordig en iPhoto bestand van meer dan 100Gb? Het is dan niet meer vooruit te branden.
    Ik vind het zonde dat Apple daar nu geen antwoord meer op heeft.
    .
    Misschien verwacht ik te veel, ben ik te verwend. Ik vind Apple ook nog altijd beter dan de alternatieven maar ik baal dat het bedrijf de boel aan het versloffen is. In ieder geval in mijn beleving.
    .
    Het PDF probleem doet zich ook in andere programma’s voor. Inmiddels zie ik wel een lijn in welke programma’s dit gebeurt en met welk type documenten. Ook nu kom ik er wel weer uit maar ik vind het gewoon jammer.

Ik vind het ook jammer dat ik steeds vaker moet zeggen dat het inderdaad onbegrijpelijk is dat Apple het doet zoals ze doen.
    .
    Het PDF probleem doet zich ook voor met bijvoorbeeld pages. Ik snap inmiddels dat het voornamelijk gaat om documenten die op een bepaalde manier opgemaakt zijn.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    RamonV op 12 december 2012

een word document is gewoon tekst, als je die omzet in PDF worden het meerdere grote afbeeldingen.

Twee kleine correcties …;)

Een Word-document is min of meer een rechtstreekse geheugendump van het stuk geheugen waarin het Word-document zich bevindt; de eigenlijke tekst is er heel moeilijk uit te halen en er staan een heleboel stukken binaire code tussen. Het is bepaald niet opgebouwd op de manier van bijvoorbeeld een Pages-document, dat (onder meer) bestaat uit een bestand met tekst waartussen codes staan om aan te geven wat de structuur en opmaak zijn.

Een PDF-document kan zowel tekst als afbeeldingen bevatten, en tekst in een PDF-document is over het algemeen ook echt opgenomen als tekst. Een Word-document dat alleen tekst bevat zou volgens mij niet 900% mogen groeien als je het als PDF-document bewaart; staan er echter ook afbeeldingen in, dan is er vanalles mogelijk …

Bijdrager
    iep

Dat is alleen waar voor documenten in het Office 97/2000/xp/2003 formaat (die zijn binary zoals dat heet). Alles wat in Office 2007 en later is gemaakt gebruikt OOXML wat niet veel anders is als ODF en hetgeen Pages gebruikt.

De enige reden waarom een PDF document zo groot wordt zit ‘m in de plaatjes. Wanneer je die copy-paste in een document worden deze plaatjes bitmaps en die zijn nogal groot. De reden dat je daar niks van merkt als je het eigen Office formaat gebruikt is vrij simpel: ze gooien er compressie overheen. Bij de omzetting naar PDF worden de bitmaps vrijwel 1 op 1 overgenomen en zit je met een immens groot document. De enige oplossing is de plaatjes eruit halen, verkleinen naar de grootte in het document, opslaan als jpg en via de “voeg afbeelding in” optie toevoegen aan het document. Als je daarna de omzetting naar PDF doet resulteert dit in een aanzienlijk kleinere PDF. Dit is een veelvoorkomend probleem bij PDF bestanden en beperkt zich niet tot MS Office en ook niet tot OS X (ik kom het meestal op Windows tegen moet ik zeggen).

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.