23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    Incrediman

2e leven?

Beste lezer,

Ik heb een Imac early 2008, gekocht in 2009. Deze heeft onlangs de geest gegeven ( crash bij opstart, de beruchte knipperende map komt in beeld). Mijn vraag is,  is het gerechtvaardig om een nieuwe ssd in te bouwen en eventueel uitbreiding van Ram, of is dat echt zonde van mn geld en is de Mac al volledig afgeschreven?

Vriendelijke groet

Bijdrager
    Shmoo

Die machine zou onderhand al overleden in zijn derde leven.

Nee dat heeft totaal geen voldoening meer om daar nog in te investeren. Dat wordt vooral armoede, het niveau voedselbank. Er is tweedehands voldoende markt voor oude Mac computers die veel minder oud zijn en waar je beter in kunt investeren.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Naar mijn herrinering moet er een ATA disk in, SSD is er alleen in SATA dacht ik.

Bijdrager
    Odie

Investeren in een machine van 12 jaar oud lijkt me alleen zin hebben als je bijzonder gehecht bent aan dat model of verzamelaar van antieke spullen bent. In alle andere gevallen zou ik lekker naar wat anders kijken, nieuw of jong gebruikt tweedehands.

Bijdrager
    McPim

Vanaf 2006 zit er een SATA interface in de iMac, dat kan dus gewoon. Of het nog zin heeft? Tuurlijk, zo’n Mac wordt er weer hartstikke vlot van en voor allerlei projectjes/toepassingen nog prima geschikt. Voor een paar tientjes heb je al een SSD (kan nog iets goedkoper als je een vaag merk neemt). Daar krijg je geen nieuwere 2e hands voor 😛.

Hier staat nog een witte iMac met Snow Leopard uit 2006 mét SSD. Gaat als de brandweer.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 1 dag geleden door McPim.
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een map met een vraagteken betekent dat de geselecteerde schijf niet beschikbaar is of dat de schijf geen systeem bevat.

De oorzaak is dan duidelijk en zegt verder niets over de rest van de hardware die zeer waarschijnlijk nog gewoon werkt.

Wat zie je als je opstart met de option-toets ingedrukt? Kun je dan een schijf kiezen? Zo niet dan is je HDD waarschijnlijk overleden. Probeer in het andere geval dan door te gaan met het opstarten. Lukt dat ga dan naar systeemvoorkeuren en selecteer (nogmaals) die schijf.

Je kunt ook proberen een keertje het PRAM te resetten.

Bijdrager
    McPim

Ik heb het gevoel dat Incrediman die analyse al gemaakt heeft hendrik? En zich nu alleen afvraagt of het zinvol is de HDD te vervangen..

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Misschien, maar dan zou het wel handig zijn geweest om dat te vermelden. Een corrupt PRAM kan er voor zorgen dat de Mac zijn opstartschijf niet meer kan vinden.

Als de TS geen PRAM reset heeft gedaan (ook al denk jij van wel) kan dat de oplossing zijn. Tenslotte weten we niet wat de kennis van de TS is.

Bijdrager
    sedikit

Volgens mij heb ik exact dezelfde computer, zelfde jaar enz. Ik gebruik hem nog iedere dag volop. Geen enkele klacht. Alleen meende ik  4 jaar geleden dat de HD het aan het begeven was. Heb er toen een nieuwe schijf HDD van 1 TB in laten zetten. Als je er achter kunt komen dat het alleen de harde schijf is, dan zou ik opteren voor een nieuwe HDD schijf. Dat is goedkoper en,  gezien toch de levensverwachting, verstandiger dan een duurdere SSD-schijf. Ik geef toe: een moeilijk dilemma!

Bijdrager
    Incrediman

Super bedankt voor alle reacties. Ik heb getracht met de option toets ingedrukt maar geen hartslag.  Morgen ga ik het proberen met de pram methode, zoals Hendrik aangeeft.  En ja, misschien een HDD schijf zou meer gerechtvaardigd zijn.

Wordt vervolgd!

Bijdrager
    McPim

hendrik ijzerbroot op 15 januari 2020 om 15:50
    Als de TS geen PRAM reset heeft gedaan (ook al denk jij van wel) kan dat de oplossing zijn. Tenslotte weten we niet wat de kennis van de TS is.

Je hebt gelijk, was iets te voorbarig.. Wie weet.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Dat is goedkoper en,  gezien toch de levensverwachting, verstandiger dan een duurdere SSD-schijf

Wat een flauwekul. Een SSD is niet duur meer. Een 500 GB Crucial kost 63 euro. Daar kan je geen armoe voor lijden. Bedenk dat elke computer, hoe oud ook, met een SSD VEEL sneller zal worden. Sneller zelfs dan toen ie 10 jaar geleden uit de fabriek kwam. Verder kan je de SSD altijd nog hergebruiken als externe opslag mocht je besluiten de iMac alsnog bij het vuilnis te zetten.

Bijdrager
    McPim

Mee eens, juist bij deze oude beestjes geeft een SSD ze weer leven. En als je geen 500GB nodig hebt kan het nóg goedkoper. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat Incrediman er nog van plan is mee te doen.

Bijdrager
    computer space

SSD en Windows 10 erop en je hebt topbak voor kinderkamer. Waardeloos OSX update beleid. Bij Windows is 4GB en 64bit x86 prima om met nieuwste software te werken, OSX is veel te kritisch.

Bijdrager
    sedikit

@EagerB0bNerd

“Wat een flauwekul. Een SSD is niet duur meer. Een 500 GB Crucial kost 63 euro”

Ik ben er even  (onterecht en irrelevant) van uitgegaan wat een iMac bij Apple kost mèt of zonder SSD-schijf. En dat verschil is echt wel meer dan  in jouw voorbeeld (500GB/€ 63 ), wanneer je zelf die (niet Apple) SSD-schijf koopt.

Bijdrager
    GoeieDag

Lol 😀. Je laat je voorstaan op goed gebruik van oud materiaal, en dan begin je zomaar over ‘aanschaf bij Apple’. Daar koop je deze antieke apparaten al lang niet meer. Dus ook geen HDD’s/SSD’s.

Bijdrager
    Incrediman

Alles geprobeerd ( Ook pram methode), maar vrees toch dat m’n harde schijf is overleden.
    Ik hoor m’n schijf nu ook om de 1 a 1.5 seconde tikken.

Terecht wordt er opgemerkt dat een SSD tegenwoordig vrij weinig kost, dus wil de uitdaging wel aan gaan.
    Het opnieuw monteren zal voor mij geen probleem zijn, maar het geheel opnieuw installeren zal ik me wel in moeten gaan verdiepen.
    Ben nu internet aan het afstruinen, maar met zoveel experts op dit forum, iemand nog een tip, draadje of link?

Allen in ieder geval bedankt voor het meedenken en discussiëren.

Bijdrager
    sedikit

<p class=”cite”>GoeieDag op 16 januari 2020 om 10:16</p>
    Lol 😀. Je laat je voorstaan op goed gebruik van oud materiaal, en dan begin je zomaar over ‘aanschaf bij Apple’. Daar koop je deze antieke apparaten al lang niet meer. Dus ook geen HDD’s/SSD’s.

Had ik het in deze laatste reactie over de iMac van de TS of over de mijne? Voor de duidelijkheid: ik had het over het grote prijsverschil tussen dezelfde iMac mèt of zònder SSD (in de Apple-winkel). Voor jou dan nu toch maar apart erbij gevoegd “tegenwoordig”. Overigens weet ik niet of die Apple SSD’s apart verkrijgbaar zijn. En die “Lol” over “oud materiaal” en “antieke apparaten” is niet compleet. Je hebt het gebruikelijke “oude meuk” vergeten toe te voegen. En voor jou ben ik ontzettend blij dat je altijd jezelf voorziet van het nieuwste materiaal. Want dan tel je tenminste mee 😄!

• Deze reactie is gewijzigd 1 week geleden door sedikit.
    Bijdrager
    GoeieDag

Haha Sedikit, wat maak je je toch weer -onterecht- druk. Want bijna iedereen -inclusief ikzelf- hier zegt juist dat deze ‘ouwe meuk’ nog prima kan werken en veel plezier van kan hebben, vooral als je er een SSD in stopt. Dus stop je emotionele uithalen, er is niks aan de hand.

Goed, on topic dan: @Incrediman, als je in A’dam woont, kan ik je wel ff ermee komen helpen.

Bijdrager
    sedikit

GoeieDag, doe jij nou ook al mee met het devalueren van het woord “emotie”?? Als je mijn tekst, in alle rust geschreven,  dus niet huilend, niet brullend, niet vloekend, niet door het toetsenbord rammend, ook al “emotioneel” noemt…wat is  dit dan wel?  g#d@d&?? di@ d&n €!l n*#t?? .

Alles wat hier gezegd (ook door jou en mij)  en geantwoord wordt is toch gewoon gekabbel en gesudder op een laag pitje! Oplossinkje hier, vraagje daar, antwoordje hier, complimentje daar enz. Niets mis mee. Maar emotioneel?

Moderator
    Night

Bijdrager
    Incrediman

Allen bedankt voor het meedenken of reageren.

Nieuwe SSD erin gezet en draait als een zonnetje!

Topic is opgelost.

Bijdrager
    SvS

Mooi! Veel plezier ermee komende paar jaar 👍🏼

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.