7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    iMelle

2e hard drive in macbook pro. Kiezen voor standaard/opstart schijf?

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik mijn 2e hard drive in mijn macbook pro geplaats. (Ipv super drive)
    Ik heb de schijf juist geformatteerd.
    Nu staat deze SSD schijf onder apparaten bij Finder.

De harddrive die er al in zat was een HHD van 320 GB. En de SSD is van 250 GB.
    Nu zou ik graag de SSD schijf al ‘standaard’ en opstart schijf kiezen. En de HHD als ‘extra’ voor opslag.

Kan iemand helpen hoe ik dit doe?

Alvast erg bedankt!

Bijdrager
    TBITW

Ja, hiervoor moet je Mac OS opnieuw installeren op de ssd.

Reboot je mac, houd de option knop ingedrukt, selecteer “Recovery”, als je mac opgestart is in recovery modus moet je Mac OS X installeren op de ssd.

Mac OS kan na installatie automatisch gegevens van de oude hdd overzetten. Hierna kan je de HDD formatteren (of niet!).

Bijdrager
    KR1275

Zorg ervoor dat je je persoonlijk bibliotheek zichtbaar hebt. Desnoods de inhoud even kopiëren naar een anders genaamde map. Achteraf is het soms een ‘crime’ om al je gegevens weer op de juiste plaats te krijgen.

Beter is via TimeMachine of Schijfhulpprogramma.

Bijdrager
    iMelle

Bedankt voor jullie reactie.

Is het niet mogelijk om vanaf 2 aparte hardeschijven programma’s en documenten in de ‘Afbeeldingen’ of ‘Programmas’ map te plaatsen? Zodat de programma’s ook bij Launchpad te zien zijn?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Een map staat altijd maar op één schijf, dus je kunt er niet van meerdere schijven dingen in kwijt. Wat wel kan, is aliassen plaatsen: sleep een programma naar (bijvoorbeeld) /Programma’s en houd ⌥ en ⌘ ingedrukt wanneer je het loslaat.

Bijdrager
    defoortk

Ik heb ook een SSD geplaatst en er een fusion drive van gemaakt volgens deze techniek :
    link

Je moet dan inderdaad OS X herinstalleren op het nieuwe volume (heb ik vanaf een time machine backup gedaan).

Werkt perfect en je hoeft je er niets van aan te trekken welke data waar staat – regelt OS X zelf !

Bijdrager
    iMelle

Misschien is Fusion Drive wat ik zoek.

Maar even voor de duidelijkheid. Ik wil dus graag mijn SSD als standaard en opstart schijf gebruiken. Wat zwaardere programma’s zullen hierdoor sneller zijn.
    Maar mijn vele GB’s aan Muziek, Films en Foto’s wil ik graag plaatsen op mijn ‘oude’ HD. Maar ik zou wel graag willen dat de muziek die in iTunes staat, zoals dat nu is ook in de map Muziek > iTunes > Music staat.

Hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel. Fusion Drive is wat ik zoek?

Bedankt allemaal!!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.