15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    The-Visualsketch

2e Hands Mac Pro voor render werk?

Beste Forum leden,

Sinds een tijdje ben ik mij gaan bezig houden met cgi en wil daar meer mee doen.

Ik heb een MacBook pro gekocht (late 2011) met een I5 er in en 4 GB werkgeheugen alleen is dat voor het renderen natuurlijk niet een ‘goede’ mac…

Ik zou heel graag een Low Budget mac pro willen kopen alleen zou ik graag willen weten of iemand mij kan vertellen of dat ik er wel iets aan heb als ik een oudere mac pro zou kopen speciaal voor het renderen?

Alvast bedankt voor de moeite.

Bijdrager
    IanBauters

Je kan een tweedehands Mac Pro kopen, maar persoonlijk denk ik dat je beter bent met een nieuwe low end. Wat het render werk op zowel je MacBook Pro als Mac Pro serieus kan beïnvloeden is naast de processor ook de harde schijf en de RAM.
    Ikzelf werk met CGI op een MacBook Pro mid 2009 met 8GB RAM en een SSD. Op de rendertijden na werkt alles sneller dan een nieuwe MacBook Pro.

Ik heb voor Final Cut Pro ook een Mac Pro staan met een SSD erin en 16GB RAM en die vliegt er door omdat de harde schijf geen bottleneck meer is.

Bijdrager
    The-Visualsketch

Bedankt voor de snelle reactie!

Het probleem waar ik nu dus mee zit is inderdaad render tijd. Aangezien dit een dual core I5 is, is de render tijd wat langer en naar mijn weten zou je met een quad core of 2x dual core sneller zijn?

SSD en meer ram geheugen is zeker iets om over na te denken, bedankt!

Als ik zou zeggen dat ik aan een Mac Pro zou kunnen komen uit 2006 met 2x dual core 2,66 xeon, 16 gb ram en een ssd, zou dat een oplossing zijn? Er zitten dan ook 2x NVIDIA GeForce 7300 GT 256 MB video kaarten in (misschien kan ik die upgraden?).

Bijdrager
    IanBauters

Of een quad core sneller is dan 2x dual core hangt af van het type processor.
    Als je kijkt voor een tweedehands mac Pro, zou ik niet ouder gaan dan 2009, oudere modellen zijn behoorlijk trager.

Bijdrager
    The-Visualsketch

Ik heb hier de specs van de Mac Pro die ik gezien heb:

Mac Pro 1,1 @ 2x Dual-Core Intel Xeon 2,66 GHz, 16 GB RAM en 120 GB SSD!

Hardware Overview:

Model Name: Mac Pro
    Model Identifier: MacPro1,1
    Processor Name: Dual-Core Intel Xeon
    Processor Speed: 2,66 GHz
    Number of Processors: 2
    Total Number of Cores: 4
    L2 Cache (per Processor): 4 MB
    Memory: 16 GB
    Bus Speed: 1,33 GHz
    Boot ROM Version: MP11.005C.B08
    SMC Version (system): 1.7f10

Video:
    2 losse videokaarten! 2x NVIDIA GeForce 7300 GT 256 MB

Storage:
    120 GB SSD – OCZ Vertex Plus op extra (verborgen) SATA poort, ingebouwd onder DVD speler
    2x 1 TB HD – Western Digital WD10EADS-00L5B1
    1x 500 GB – Seagate ST3500630AS
    Door het inbouwen van de SSD past er nog een 4e harddisk bij!

Is dat wat?

Bijdrager
    The-Visualsketch

Introduced August 2006
    Discontinued January 2008

Bijdrager
    TheBigZ
    The-Visualsketch op 09 augustus 2012

Ik heb een MacBook pro gekocht (late 2011) met een I5 er in en 4 GB werkgeheugen alleen is dat voor het renderen natuurlijk niet een \’goede\’ mac.

Er is een aardige kans dat jouw MBP (Late 2011) sneller is met renderen dan die MacPro1,1.

EDIT: Je zegt i5 dus dan zul je een 13″ MBP hebben. Die heeft slechts twee cores, dus wellicht merkt je nog wel iets verschil met de MacPro1,1.

Bijdrager
    menu

Met welk programma render je eigenlijk? Dat maakt uit voor de keuze.

Bijdrager
    The-Visualsketch

Oke bedankt!

Wat voor mogelijkheden heb ik nog meer voor low budget?

Bijdrager
    TheBigZ

EDIT: Je zegt i5 dus dan zul je een 13″ MBP hebben. Die heeft slechts twee cores, dus wellicht merkt je nog wel iets verschil met de MacPro1,1.

Bijdrager
    The-Visualsketch

Ja klopt een 13” MacBook pro! Helaas zit hier ook maar een 384 mb video kaart in…

Bijdrager
    The-Visualsketch

@menu

Ik render met Cinema 4D.

Heeft dat veel invloed?

Bijdrager
    bitsflew

@menu

Ik render met Cinema 4D.

Heeft dat veel invloed?

Cinema 4D ondersteunt toch netwerk rendering?

Je zou één of meerdere Mac-mini’s of PC’s als render server kunnen configureren.

Bijdrager
    The-Visualsketch

@bitsflew

Bedankt voor de tip! Ga ik zeker iets mee doen!!

Alleen het probleem is dat ik het zware werk van me Macbook wil afhalen en dus dacht ik aan een Mac Pro…

Bijdrager
    bitsflew

@bitsflew

Bedankt voor de tip! Ga ik zeker iets mee doen!!

Alleen het probleem is dat ik het zware werk van me Macbook wil afhalen en dus dacht ik aan een Mac Pro…

Dan zou ik toch minimaal voor een 2008 MacPro 2.8 8-core of een 2010 MacPro 2.4 8-core gaan.

Controleer wel of de grafische kaart goed werkt door deze even goed aan het werk te zetten met Cinebench.

Let bij een 2008 MacPro wel op dat er voldoende geheugen inzit voor je toepassing want extra geheugen is met 190 euro voor 8GB aardig aan de prijs!

Op tweedehandsmac.nl staan er een aantal te koop.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.