5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    uwatec

2e airport express via ethernet werkt niet

Als ik probeer een express bedraad toe te voegen aan netwerk, heb ik geen spontaan geen internet meer

Dit is de setup:

Router UPC/Ziggo > kabel > Airport extreme (ac), deze staat in brugmodus want anders krijg ik melding “dubbel NAT”. Tevens ingesteld “maak netwerk aan”. Hiermee functioneert internet beneden prima. Op macbook 1gb verbinding.

Dan vanaf airport extreme een kabel naar boven naar de express. deze staat op “verbind via DHCP”, en “breid draadloos netwerk uit”. routemodus uitgeschakeld (“brugmodus”). is de kabel los dan heb ik daar internet (al geeft hij in het configuratieprogramma de melding ‘verbinding’ op “onbekend”). plug ik de kabel er in, dan valt dus spontaan het hele internet/netwerk weg.

ik ben al een hele ochtend aan het zoeken waar dit aan ligt. ik ben een noob, dus moet iedere keer weer de termen opzoeken. maar de standaard help van apple zoals deze https://support.apple.com/en-us/HT204616 / https://support.apple.com/nl-nl/HT204617 bieden geen soelaas.

iemand een idee?

Bijdrager
    fred44nl

als een extra Airport met een utp-kabel wordt aangesloten, dan moet de instelling “Maak netwerk aan” worden gekozen.
    als er al een werkende router is, dan moet een extra Airport in brugmodus staan.
    de 1e Airport staat dus goed ingesteld, maar de 2e niet.
    de instelling “breid netwerk uit” moet alleen gebruikt worden, als een Airport draadoos wordt “aangesloten”.

Bijdrager
    uwatec

Dank fred44nl
    dat lijkt te werken, maar vreemd genoeg heb ik de indruk dat de snelheid bedraad minder is dan draadloos met netwerk uitbreiden. het zijn 5e kabels, daar zou het niet aan moeten liggen toch?

Bijdrager
    fred44nl

het zal er wel aan liggen hoe je meet.
    begin es met een utp-kabel rechtstreeks aangesloten op het modem en dan de snelheid meten.
    daarna met een utp-kabel aangesloten op de 1e Airport en daarna de 2e.
    hoe is het met 2,4 GHz kanalen ??
    zijn er erg veel in jouw omgeving ??
    en hoe heb je 5 GHz ingesteld ??

Bijdrager
    uwatec

het heeft zich vanzelf opgelost, een beetje geduld en de snelheid is nu prima.

een bijkomstigheid die ik niet snap: apple TV werkt niet meer. Hij vindt nog wel netwerken, kan ook verbinden, maar heeft vervolgens geen internet. Het handmatig invoeren van IP adres / DNS enzo zorgde er voor dat hij de Mac in ieder geval ziet, maar films op de mac willen niet starten. waar zit het niet goed? in de airport extreme settings?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.