7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    JacquesP

298,72 geel geheugen van de 500 GB??

Geacht forum,

Van de 500 GB op mijn harde schijf heb ik maar liefst 398,72 GEEL geheugen.
    Hierdoor is de schijf zo goed als vol. Ik heb totaal geen idee wat geel is en wellicht is het complete troep.
    Graag jullie hulp hoe ik dit kan oplossen. Hellup hellup hellup.
    Grota dank vast.
    Jacques Polak

Bijdrager
    Qmagic

Waarschijnlijk is het geen troep. Maar wij kunnen niet zien wat je op de harddisk hebt staan.
    Vermoedelijk zijn het video bestanden. OS X verdeeld een .mov/mp4/m4v onder films (paars), maar heb je films van een andere extensie zoals een .wmv of .mkv dan worden deze filmpjes onder geel (= overig) verdeeld.

Bijdrager
    computer space

Volgens mij doet OSX niks met de bestandstypen, dat zou de functie veel te traag maken, maar kijkt gewoon naar de inhoud van user-mappen als downloads, movies, music etc.
    .mov files in een map buiten je movies map zijn dus al other.
    Typisch Mountain Lion probleem overigens. Bij oude OSX-en wisten mensen nog redelijk wat ze op hun compu zetten, nu gaan ze ineens op een paar duffe informatieloze kleurtjes af.

Bijdrager
    Bryan Lybeer

Misschien zijn het gewoon back-ups als hij er geen kon maken doet je computer het gewoon op je harddisk.

Bijdrager
    KarelWillem

Het is inderdaad precies wat computer space omschrijft.

Heb je 300 Gb films, die zich niet bevinden in de map ‘Films’, dan vallen die ook onder geel.
    Heb je muziek die niet in de map ‘Muziek’ staat, dan wordt dat ook als geel meegerekend.

etc.

Bijdrager
    mollie319

@KArelWillem dat geloof ik niet helemaal hoor.
    Ik heb 3 externe schijven aan mijn iMac hangen, en daar krijg ik ook keurig de verdeling van films, foto’s, Muziek, Overig etc.
    Die zijn dus niet gelieerd aan de mappen Films, Foto’s, Muziek onder mijn user account.

Wat er gebeurt is dat Mac OSX de bestanden indeelt volgens een vast stramien, en zo tot de verdeling komt tot Films, Foto’s, Muziek en Overig
    Dus .MOV .MP4 vallen onder FILMS
    .MP3 AAC audiobestanden vallen onder MUZIEK
    .JPEG .TIFF vallen onder FOTO’S
    Er is helaas zeer weinig over te vinden over hoe OS X nou precies de categorie├źn indeelt, misschien dat dit artikel ook nog iets kan bijdragen:
    http://pondini.org/OSX/LionStorage.html

Maar, bestandstypen welke niet standaard door OS X ondersteund worden, zullen in Overig worden geplaatst.
    Voor Films kun je het volgende stellen:
    Heb je een aantal films van het .MKV formaat, worden die opgeteld onder ‘Overig’
    Heb je een aantal films van het .MP4 of .MOV formaat, worden ze keurig opgeteld onder ‘Films’

Voor muziek geld hetzelfde
    heb je veel muziek op je Mac staan in bijvoorbeeld .FLAC formaat, valt het onder ‘Overig’
    Muziek in .MP3 of AAC formaat, word opgeteld onder ‘Muziek’

Dus ook al bevinden deze bestanden zich buiten de daarvoor bestemde ‘standaard mappen’ ze worden gewoon geteld en ingedeeld onder de ‘juiste’ noemer. Zo kun je rustig .MP3 bestanden in je FILMS map plaatsen, ze worden ingedeeld en opgeteld onder de noemer: MUZIEK

Maar, het word nog leuker. Als je namelijk een programma hebt geïnstalleerd wat geassocieerd word met een NIET standaard ondersteund bestands-type, liggen de rollen weer anders.
    Bijvoorbeeld: je hebt een film (.MKV) gekopieerd naar je Mac. Deze word dan ingedeeld onder ‘Overig’ (omdat dit bestandstype standaard niet word ondersteund onder OS X)
    Echter installeer je bijvoorbeeld VLC of MplayerX op je Mac en is er een associatie met .MKV en VLC of MplayerX, word de .MKV ingedeeld onder ‘Films’……

WhatSize of OmniDiskSweeper kan helpen in het inzichtelijk krijgen van waar je diskruimte blijft.
    WhatSize is betaald, maar OmniDiskSweeper is gratis!

De indeling van v├│├│r Mountain Lion was inderdaad overzichtelijker.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.