28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    milann

27 inch monitor

Ik ben op zoek naar een ± 27 inch monitor waar ik mijn MacBook Pro aan kan hangen. Heb nu een 19″ LG maar die vind ik te klein geworden en de kwaliteit is erg beroerd.

Een eis die ik stel aan mijn nieuwe scherm:
    Hoge kwaliteit (Bijvoorbeeld zoals de iMac)

Het Apple cinema display valt af, vind hem erg gaaf maar toch te duur.

Heeft iemand een goede tip? Bedankt!

P.s. heb zelf de Samsung Syncmaster gevonden op google. Iemand hier ervaring mee?

Bijdrager
    rdesign

Ik heb hier zelf een Samsung Syncmaster T260HD staan. Schitterend beeldscherm, met super kwaliteit, voor een goede prijs. Dus zeker een aanrader.

Verder heb je nog bijvoorbeeld de ‘Iiyama ProLite E2607WS-B1‘. Lijkt me ook wel een goede. Prijs is ook top.

Nadeel van al deze (goedkopere) schermen is dat de resolutie 1920×1200 is, en je dus in principe net zo goed een 22″ zou kunnen kopen met diezelfde resolutie voor een lagere prijs – je ziet hetzelfde… Het 27″ cinema display van Apple heeft een 2560×1440 resolutie. Dus je betaalt er wat voor. Maar dan heb je ook écht wat.

Bijdrager
    milann

rdesign, bedankt! Maar er zijn geen andere schermen die zo’n hoge resolutie aankunnen? Weet iemand dit toevallig?

Tot welke resolutie kan mijn MBP (unibody) aan?

Bijdrager
    milann

De Dell Ultrasharp heeft ook zo’n hoge resolutie, maar ook niet te betalen helaas.

Ik denk dat ik voor een 27″ 1920×1200 ga. Nu alleen nog even bekijken welke het wordt.

Bijdrager
    rdesign

Die hoge resolutie panels zijn ook gewoon erg duur, maar als je het echt gaat gebruiken ook zeker wel waard.

Nja. Heb even voor je rondgezocht, en hier toch wel een erg goede deal, bij Plasma-Discounter. De Samsung Syncmaster P2770HD.

27 inch, 1920×1200, en hij ziet er echt heel erg wijs uit.
    Mocht je hem kopen, en later snachts wat thuis horen, dan ben ik het die hem stiekem meeneemt…:evil: Ghehe.

Bijdrager
    rdesign

En, wees niet bang, een Powerbook G4 kan een resolutie van 1920×1200 zelfs nog wel aan. Dus het stelt voor jou MacBook Pro al helemáál niks voor.:grin:

Bijdrager
    R-Flow
    milann op 14 september 2010

Hoge kwaliteit (Bijvoorbeeld zoals de iMac)
    Het Apple cinema display valt af, vind hem erg gaaf maar toch te duur.?

Helaas want goedkoper ga je het voorlopig niet tegenkomen. Vergelijkbare schermen van andere merken zitten in dezelfde prijscategorie als het 27-inch LED Cinema Display van Apple. Een 27-inch LCD-paneel met IPS en een resolutie van 2560 x 1440 is nou eenmaal niet goedkoop.

Persoonlijk zou ik gewoon een 23-inch of 24-inch scherm nemen. Dezelfde resolutie van 1920 x 1200 op een 27 of 28-inch scherm ziet er nogal opgeblazen en onscherp uit naar mijn mening.

Voor rond de €500 kan je een tweedehands 24-inch LED Cinema Display op de kop tikken. Als je voor beeldkwaliteit gaat zou ik sowieso alleen kijken naar schermen die van IPS gebruik maken. Het bovenstaande Samsung scherm doet dat niet, waardoor de kwaliteit kan tegenvallen (je geeft zelf aan dat belangrijk te vinden).

Geblokkeerd
    Anoniem

/me is met R-Flow: koop een beelscherm rond de 22″-24″ @ 1900×1200. Die resolutie op 27″ is pure geldverspilling. Zeker als je nu al niet tevreden bent over je huidige beeldkwaliteit, dan zal het nieuwe scherm met 27″ @1900×1200 niet voelen als een verbetering.

Bijdrager
    Pieterr

En kijk vooral ook eens in dit topic voor meer tips. Je kunt er de diverse afwegingen die je kunt maken vinden.

Alternatieve beeldschermen voor je Mac: een overzicht

Bijdrager
    Yannes

Ik ben niet zo’n fan van Samsung monitors, de kwaliteit is maar matig. Ik zou toch echt voor een Cinema Display of Dell Ultrasharp gaan.

Geblokkeerd
    Anoniem

Weird? Want over Samsung TVs hoor ik heel veel goede geluiden…

Bijdrager
    rdesign

@Yannes Dell Ultrasharp’s zijn inderdaad ook erg goed. Alleen Samsung beeldschermen hebben én veel aansluitmogelijkheden (op de mijne zit VGA, DVI, 2x HDMI, S-Video, en nog veel meer troep wat ik niet uit mn hoofd weet.) én de prijzen zijn ook goed te doen. Enige nadeel is dat je als je hem koopt hem even goed moet kalibreren. Met Mac ziet het er vaak een beetje geelachtig uit, dus je zult even met de settings moeten kloten.
    En een 1920×1200 resolutie op 24/26″ is nog wel goed te doen, als je het gewoon voor wat normaal gebruik gebruikt. Als je de hele dag Photoshopped etc. is het misschien beter om toch zo’n dure te doen, óf dus een 22/23/24″ met 1920×1200. En dan dus een Samsung of een Dell, als we Yannes mogen geloven.:grin:

Bijdrager
    Pieterr
    milann op 14 september 2010

heb zelf de Samsung Syncmaster gevonden op google. Iemand hier ervaring mee?

De Samsung Syncmaster P2770HD is een scherm met een TN paneel.

Bijdrager
    computer space

De 2770 is een fullHD scherm, nog minder pixels dan 1920×1200 dus.

Op dit moment is er als je een goed paneel wilt met 1920×1200 eigenlijk alleen 24 inch. De oude 25,5 inch IPS en 27 inch PVA panelen in 1920×1200 worden niet meer gemaakt (hoewel die magnifieke 25,5 inch IPS nog steeds opduikt in profi video-spullen en bij medical systems).
    Koop dus voor goed beeld een NEC PA241W, een Eizo 2431-2433, een HP ZR24W oid.

Wil je hogere resolutie dan zijn er maar 2 opties:
    2540×1440 IPS paneel wat in de DELL U2711, de Apple CD en de NEC PA271W zit
    Of je koopt een van de oude 30-ers in de opruiming.
    Een LG W3000H, een HP LP3065W oid.

Alle andere dat groter is dan 24 inch is TN en 1920×1080, met hier en daar nog een verdwaalde (want uit productie) 1920×1200 TN-er.

Bijdrager
    computer space
    cailin op 15 september 2010

Weird? Want over Samsung TVs hoor ik heel veel goede geluiden…

Er zijn eigenlijk 2 samsungs.
    Samsung 1 die de PVA panelen ontwikkelt en daar hele mooie TV’s mee bouwt (vanaf 32 inch, daaronder is het samsung 2 die de boel maakt) en deze panelen in het klein levert aan Eizo, Dell, HP etc voor hun hoogwaardige monitors en vermoedelijk nu ook voor de iPad (LG kan het niet bijbenen). Vroeger maakte deze samsung ook nog zelf fabuleuze schermen met eigen panelen als de 245T, de 213T en de 275T. Nu is er nog maar 1, dat is de F2380M. Deze is bovendien de LCD monitor met het hoogste contrast, is 1:2500 of zo, en daarmee absolute king!

Samsung 2 is de C1000 samsung van de kiloknallers. Deze samsung koopt gewoon de bulk TN rommel op, doet er een pianogloss kastje om, roept iets van 1:2000000 dynamisch contrast, een vleugje LED-praat en 0,1ms respons tijd, en voila, 95% van de kopers trapt er in en zij hebben weer een tientje verdiend.

Bijdrager
    strigoi
    Yannes op 15 september 2010

Ik ben niet zo\’n fan van Samsung monitors, de kwaliteit is maar matig. Ik zou toch echt voor een Cinema Display of Dell Ultrasharp gaan.

Want? Heb een 24″ Samsung Syncmaster 244T, kwaliteit van het scherm is gelijk of beter dan een ACD.

Bijdrager
    computer space
    strigoi op 15 september 2010

Heb een 24″ Samsung Syncmaster 244T, kwaliteit van het scherm is gelijk of beter dan een ACD.

Dat is Samsung 1, maar die wordt niet meer gemaakt. Helaas!

Oh, nog voor het gemak even een shortlist van goed spul onder de 500 euro.
    http://tweakers.net/pricewatch/247864/samsung-syncmaster-f2380m.html (250€, 1920×1080, PVA, sRGB)
    http://tweakers.net/pricewatch/265894/nec-multisync-e231w.html (268€, 1920×1080, IPS, sRGB)
    http://tweakers.net/pricewatch/251783/hp-zr24w.html (355€, 1920×1200, IPS, sRGB)
    http://tweakers.net/pricewatch/249525/eizo-flexscan-ev2333wh-zwart.html (435€, 1920×1080, PVA, sRGB)
    http://tweakers.net/pricewatch/249422/eizo-flexscan-s2243wh-zwart.html (499€, 1920×1200, PVA, sRGB/AdobeRGB)

Geblokkeerd
    Anoniem

@ Computer Space:

+1 Leerzaam! Goed bezig, held! :thumbsup:

Bijdrager
    Yannes
    Yannes op 15 september 2010

Ik ben niet zo\\\’n fan van Samsung monitors, de kwaliteit is maar matig. Ik zou toch echt voor een Cinema Display of Dell Ultrasharp gaan.

Want? Heb een 24″ Samsung Syncmaster 244T, kwaliteit van het scherm is gelijk of beter dan een ACD.

En wij hebben hier thuis ook een Samsung 23″ scherm staan en de kwaliteit is absoluut niet beter als mijn iMac. Sommige mensen zullen misschien het verschil niet zien, maar ik kan het duidelijk merken. Helemaal als ik dicht op de Samsung zit dan zie ik het verschil met mijn 27″ iMac. HD video playback ziet er ook een stuk beter bij mij uit. Maar ja, 2560×1440 resolutie is wel wat hoger als 1920×1080 natuurlijk.

Ik zou gewoon voor een Samsung gaan omdat de kwaliteit wel aardig is en de prijs/aansluitmogelijkheden ook.

Bijdrager
    R-Flow

Dat lijkt me stug met een S-PVA LCD-paneel t.o.v. IPS in een iMac en LED Cinema Display.

Bijdrager
    computer space
    R-Flow op 16 september 2010

Dat lijkt me stug met een S-PVA LCD-paneel t.o.v. IPS in een iMac en LED Cinema Display.

Subjectief kan dat goed kloppen. Komt met name door het contrast dat een slok beter is dan bij IPS, en de Samsung een wide gamut scherm is. Ik heb hier een hele zwik schermen staan, en de PVA’s zien er over het algemeen het beste uit (zelfs een Acer 2723 PVA… die is subjectief heel vet! 500cd/2, wide gamut en 1:1400 contrast en toch een nette grijscurve is subjectief echt lekker, de iMac lijkt er gewoon donker naast). Neemt niet weg dat IPS net wat stabieler is qua kleurtoon onder verschillende hoeken, en daardoor net lekkerder voor nauwkeurig werk. Maar met name whiteglow bij IPS is een storend iets dat PVA niet zo heeft.

In het huidige arsenaal aan wide-gamut IPS schermen krijg ik flink heimwee naar de PVA-sRGB oudjes. Super contrast, en mooie sRGB weergave uit de doos. Daar kon je de calibrator vaak thuislaten. Mijn Eizo SX2431W zou tussen de huidige schermen nog steeds de beste monitor voor no-brainer-kleurnauwkeurig werk voor een leuke prijs zijn (de 2431 was 750 euro).

De huidige Eizo EV2333W lijkt daar nog het meeste op. Iets minder pixels, maar wel een stuk goedkoper nog (500 euro).

Bijdrager
    computer space

De Dell U2711 is al onder de 900 euro gezakt. 877 in Belgie. Helemaal mooi, krijg je 21% BTW terug ipv 19 :).
    Scherp alternatief voor de Apple dus.

Bijdrager
    Floris4x4

Als je bereid bent om 300-400 euro uit te geven, doe het dan goed…
    Sluit je mac aan (met HDMI) op de LG 24PJ350 met de (zonder geluid) Mini Displayport – HDMI kabel.

Bijdrager
    Pieterr

Doe het dan goed? Je bedoelt, door een 42″ scherm te kopen met de resolutie van de iPad?!?

Bijdrager
    computer space

Als je nog niks hebt, 27 inch wil, en toch beeldkwaliteit vergelijkbaar met een IPS scherm:
    Acer B273HLOymidh. Ongeveer 330 euro voor een FullHD MVA paneel. Koopje. Koop ff de test op prad.de om te zien hoe die daar bevalt. Hij krijgt iig predikaat GOED, en dat is op die site prima. Wordt alleen overtroffen door een stel NEC’s en EIZO’s uit het topsegment.

Geblokkeerd
    Humain

1200px hoog op een 27″ zou ik ook laten staan

Bijdrager
    Brombeer

Op Prad.de kun je echt naar hartenlust zoekcriteria ingeven.

En ik zie ineens dat dit draadje al vier jaar oud is.

Geblokkeerd
    Humain

Hmmmm, hoe kwam dit draadje dan ineens voorbij en ben ik er op gaan reageren….

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.