17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    m-indo

    27 inch iMac doet niets meer

    Hallo allemaal,

    Sinds augustus 2010 ben ik in het bezit van een 27 inch iMac maar sinds afgelopen vrijdag doet ie niets meer.
    Als ik op de power knop drukte kwam er maar geen leven in, geen beeld, lampjes, piepjes of geluid…nada..
    Het leek wel of ie gewoon geen stroom kreeg, heel vreemd.

    Ik gelijk de volgende dag naar de servicedesk van de MediaMarkt (waar ik hem gekocht had). Nou, ik voelde me daar een beetje als een gevangene/crimineel behandeld. Ik mocht de doos niet op de toonbank neerzetten maar op de grond laten, ik moest zelf de doos open maken en hij wou alleen de iMac zien (toetsenbord + muis moest ik maar in de doos laten). Uiteraard werd de iMac grondig bekeken en werd ik helemaal ondervraagd of ik de iMac niet gestoten heb, of er geen blikseminslag bij mij thuis is geweest, waterschade en nog een hele riedel vragen. Vond het niet prettig de manier waarop het allemaal ging (het leek wel een beetje Gestapo praktijken).

    Na een tijdje werd het gelukkig allemaal wel wat vriendelijker. Op mijn vraag wat het kon zijn kreeg ik gelijk als antwoord “de voeding”.
    De iMac wordt dus opgestuurd naar Apple en het zou 3 tot 4 weken kunnen duren :(. Hij vertelde er ook bij dat als het de voeding is het misschien lastig wordt om dit te repareren en dat Apple ook wel eens in zulke gevallen het apparaat gewoon omruilt voor een nieuwe.

    Wat denken jullie en zijn er hier mensen die dit ook meegemaakt hebben?

    Ik hoor graag jullie reacties.

    Alvast bedankt.

    Bijdrager
    johnkeates

    Ik denk dat je niet naar de media markt moet gaan, en dat je gewoon naar een APR had moeten gaan. Nog beter: zelf naar een AASP gaan, gaat meestal stukken sneller. Je verhaal heeft vooral met de media markt te maken en bijna niet met Apple. Media Markt is ook geen APR, AASP of wat dan ook, maar meer een onprofessionele supermarkt, nog slechter dan een Aldi.

    Bijdrager
    Hansi2124

    MM (Apple eigenlijk dus) wil graag altijd alleen de hardware welke ene defect vertoont meenemen. De doos etc. hebben ze daarbij niet nodig en het afgeven van de iMac is voor jouw rekening, totdat zij het apparaat van jou overhandigd krijgen.

    De voeding is het inderdaad waarschijnlijk, zo te merken aan jouw bevindingen. Hoe lastig en duur dat is, heb ik helaas zelf geen ervaring mee.

    Bijdrager
    Hansi2124
    johnkeates op 10 april 2011

    Media Markt is ook geen APR, AASP of wat dan ook, maar meer een onprofessionele supermarkt, nog slechter dan een Aldi.

    Fout…. MM heeft een eigen APR en die gebruiken de serviceafdeling van MM om de apparaten af te geven en een reparatieformulier in te vullen. Daarna gaat het naar een door Apple erkend reparatiebedrijf. Niets verkeerds dus.

    Bijdrager
    m-indo
    johnkeates op 10 april 2011

    Ik denk dat je niet naar de media markt moet gaan, en dat je gewoon naar een APR had moeten gaan. Nog beter: zelf naar een AASP gaan, gaat meestal stukken sneller. Je verhaal heeft vooral met de media markt te maken en bijna niet met Apple. Media Markt is ook geen APR, AASP of wat dan ook, maar meer een onprofessionele supermarkt, nog slechter dan een Aldi.

    Tja, ik had de iMac bij de MediaMarkt gekocht (was een goede aanbieding) en het leek mij ook logisch om dan daar mijn garantieclaim neer te leggen. Dus je zegt dat ik ook gewoon naar een Apple winkel had kunnen gaan (terwijl ik het apparaat daar niet gekocht heb) en dat ik dan waarschijnlijk beter/sneller geholpen had kunnen worden?

    Nou, ik hoop maar dat de iMac snel gerepareerd of dat ik gewoon een nieuwe krijg (mits gelijkwaardig of beter). Weet niet hoe groot de kans daarop is maar ja…

    Bedankt voor je reactie!

    Geblokkeerd
    Anoniem

    Ik denk dat je niet naar de media markt moet gaan, en dat je gewoon naar een APR had moeten gaan.

    Fout. Foutfoutfoutfout.

    Garantieclaims leg je neer bij de verkoper, dat is de enige die verplicht is jouw garantie te voldoen. Een APR zal je gewoon onderzoekskosten e.d. in rekening brengen.

    Bijdrager
    johnkeates

    Als je garantie van Apple wil gebruiken moet elke APR/AASP je gratis helpen. Dat betekent ook dat je dus niet hun in dienst moet nemen, maar hun moet vragen het garantie probleem bij Apple te leggen. Als je ze zelf een onderzoek laat doen kost dat geld ja. Je kan ook zelf Apple bellen, maar gezien een APR/AASP meestal ladingen in een keer naar Apple sturen is dat logistiek wat makkelijker.

    Geblokkeerd
    Anoniem

    In Nederland verloopt garantieafhandeling in de regel tussen de koper en de verkoper. Apple is in deze geen partij, tenzij je je wilt beroepen op de gelimiteerde fabrieksgarantie.

    Bijdrager
    SunKeeper

    Hm, om even kort door de bocht te gaan: bij dit probleem (wat nog binnen 1 jaar na aankoop is opgetreden) moet er gewoon een reparatie of een nieuwe komen. Punt uit. /care wie of hoe het regelt.

    Wel schandalig dat de klantvriendelijkheid bij de MediaMarkt ver te zoeken is. Wanneer je een boze brief naar Apple Nederland stuurt, zullen ze daar niet blij zijn, en wordt de MediaMarkt op de vingers getikt.

    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

    Hééft de MM dan überhaupt klantvriendelijkheid? Ik koop daar alleen iets wat ik zelf kan pakken en mee naar de kassa kan lopen. Je moet eens proberen om aandacht te krijgen van zo’n “drukke verkoper”. Na een uur ren je nog hijgend achter ze aan…
    Natuurlijk is het anders ‘binnen’ de Apple stand (alsof daar een ‘force field’ uit Startrek om heen hangt), maar de MM blijft de MM…

    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Hansi2124 op 10 april 2011

    De voeding is het inderdaad waarschijnlijk, zo te merken aan jouw bevindingen. Hoe lastig en duur dat is, heb ik helaas zelf geen ervaring mee.

    “Helaas”? Bedoel je niet “gelukkig”?:wink:

    Moderator
    Strifer

    Afgezien van de geboden vriendelijkheid die wellicht wat beter had gekund ben je bij de MM op de juiste plaats geweest. Zij hebben het apparaat verkocht en zij bieden je de (twee jaar zelfs bij MM) garantie. De vragen kunnen raar overkomen, maar gezien het feit wat voor rare fratsen die medewerkers voor hun kiezen krijgen zijn die vragen nog niet eens zo gek.

    Het opsturen en laten repareren van een apparaat dat defect is, is normaal. Ook de gestelde duur is wel ‘normaal’. Het zou sneller moeten kunnen natuurlijk en dat zou ook beter service zijn, maar kennelijk zijn ze gewoon nog niet zo ver.

    En voor de schreeuwers dat een echte APR of AASP nou zoveel beter is. Ik denk dat er genoeg verhalen over onvriendelijkheid, sloomheid en slechte service te vinden zijn over welke winkel dan ook, dus ook die ‘echte’ APRs of AASPs.

    Ik hoop in ieder geval dat je Mac snel gemaakt wordt en snel weer terug is, zodat je er weer wat plezier van kunt hebben.

    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

    Afgezien van de geboden vriendelijkheid die wellicht wat beter had gekund ben je bij de MM op de juiste plaats geweest. Zij hebben het apparaat verkocht

    Is het niet zo dat de mensen van die Apple stand in de MM feitelijk bij “Apple” werken en niet bij de MM?
    Ze hebben tenminste afwijkende kleding aan (geen MM “uniform”). Het een en ander loopt misschien via de MM, maar ook hier gelden de regels van Apple en niet MM.

    Bijdrager
    Hansi2124

    Dat is precies wat ik ook meldde in mijn reactie.

    Bijdrager
    Moriarty

    Je kunt gewoon bij een AASP terecht, ongeacht waar het apparaat gekocht is.

    Het klinkt inderdaad alsof je voeding defect is, maar dat moet onderzoek uitwijzen.
    Een voeding vervangen in een 27″ iMac is een peuleschil, ik doe er gemiddeld 15 minuutjes over.

    De reparatieduur is wel absurd lang, bij ons ligt deze rond de 3 werkdagen.

    Bijdrager
    m-indo
    Strifer op 10 april 2011

    Ik hoop in ieder geval dat je Mac snel gemaakt wordt en snel weer terug is, zodat je er weer wat plezier van kunt hebben.

    Ik hoop het ook.

    Bijdrager
    m-indo
    Moriarty op 11 april 2011

    Je kunt gewoon bij een AASP terecht, ongeacht waar het apparaat gekocht is.

    Het klinkt inderdaad alsof je voeding defect is, maar dat moet onderzoek uitwijzen.

    Een voeding vervangen in een 27″ iMac is een peuleschil, ik doe er gemiddeld 15 minuutjes over.

    De reparatieduur is wel absurd lang, bij ons ligt deze rond de 3 werkdagen.

    Ik vind het ook belachelijk lang dat het 3-4 weken kan duren. Een algemene controle/diagnose stellen moet toch wel binnen 1 dag kunnen? Zoals je zelf zegt is het vervangen van een voeding ook niet zo schokkend.
    Waarschijnlijk krijg ik geen nieuwe iMac en zullen ze de voeding wel vervangen (als dat het probleem is).

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.