8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    digilb

2560 x 1080 monitor op Macbook Air 2013?

Deze dagen is er een mooie aanbiedingsactie bij de Mediamarkt, waardoor de LG 25UM58 erg aantrekkelijk geprijsd is.
    Deze monitor heeft een resolutie van 2560 x 1080 en twee HDMI 1.4 aansluitingen. Helaas geen (mini) Displayport!
    Ik heb het met een vergelijkbare monitor en een simpele kabel kunnen proberen en onder Windows 10 (bootcamp) werkte het probleemloos. Onder Mac OS X Sierra werd ik beperkt tot 1920×1080 (en zwarte balken links en rechts). Het lijkt dus op een software beperking (bug?).

Mijn vraag is: als ik deze aansluit op mijn Macbook Air 2013 (13″ en i7) met een mini DP naar HDMI kabel die 4K ondersteuning heeft (vanwege de hogere resolutie), verwachten jullie dan dat dit gaat werken?

Bijdrager
    Q-collective

Volgens de tech specs zou die de resolutie inderdaad moeten ondersteunen.

Heb je ook hetzelfde display kunnen testen in Windows?

Bijdrager
    digilb

Ik heb kunnen testen met een voorloper van de LG 25UM58 (vermoedelijk de LG 25UM57, die trouwens ook twee HDMI 1.4 ingangen heeft).
    Daarmee gaf Windows 10 een 2560×1080 beeld en macOS Sierra 1920×1080.

Andere gebruikers melden ook dat ze 2560×1080 werkend kunnen krijgen. Elders had ik gelezen (kan het niet meer terugvinden) dat het wel was gelukt bij de voorloper van macOS Sierra, maar dat er dus een bug (of is het by design?) in Sierra zit die dit verhinderd. (Update: dat staat hier.)

Er zijn dus 3 variabelen:

1. het exacte model monitor
    2. de mDP – HDMI kabel (FHD of 4K gecertificeerd?)
    3. het besturingssysteem (is het inderdaad een bug die in High Sierra wordt opgelost?

Dat maakt het allemaal nogal lastig om voor aankoop zekerheid te hebben dat het inderdaad gaat werken. Mijn hoop is dus dat er hier andere gebruikers zijn met een vergelijkbare setup die kunnen aangeven of ze verwachten dat het wel (of niet) gaat werken.

Bijdrager
    Wauters

Ik heb al redelijk wat problemen gehad met DVI/HDMI/… en macbooks.
    Testen is de boodschap.
    Displayport geeft het minste issues.

Bijdrager
    digilb

Ja, maar testen betekent éérst kopen:(
    Het stomme is dat het onder Windows 10 wél werkt, dus als het onder High Sierra niet werkt dan is het een software issue. En dat is meer dan jammer.

Sleutelbeheerder
    Night

Elke zichzelf respecterende webwinkel heeft tegenwoordig een ‘niet naar wens = geld terug’ policy. Hooguit ben je dus de verzendkosten kwijt, maar in de meeste gevallen zelfs dat niet.

Jouw Air ondersteunt sowieso HDMI 1,4 en via een displayport naar HDMI converter ook de gewenste resolutie. Neem hiervoor wel één van de betere merken uit de Apple scene, zoals Belkin (ook voor de kabel).

Bijdrager
    Psyrael

Ik zou zeggen: Ga met je MacBook naar de dichtsbijzijnde Mediamarkt en probeer het uit op het testmodel.
    De verkoper wil je vast even ondersteunen. Dan weet je het zeker, en kun je de monitor gelijk meenemen indien het werkt.

Bijdrager
    digilb

Dat is wellicht het beste. Eerst High Sierra afwachten!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.