17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Sachin

250GB kapot?

Hallo,

Nadat ik mijn externe Maxtor 250GB harde schijf niet veilig heb afgekoppeld van mijn Windows laptop werkt de schijf niet meer. Hij draait wel nog rond en maakt af en toe wat meer lawaai (alsof die probeert te lezen). Ook op andere PC’s wordt de schijf niet meer herkent (zowel USB als Firewire). Op dit moment heb ik geen Mac en niemand van mijn persoonlijke kennissen heeft een Apple computer dus dat kan ik niet testen.

Zou jammer zijn moest ik bijna 250GB aan data verliezen. Het ergste is de kostprijs van de schijf … Waarschijnlijk heb ik geen garantie meer na 1,5 jaar.

‘k Zou niet weten wat ik er nog kan aan doen. Iemand enig idee?

Alvast bedankt,

Fabian

Bijdrager
    bd

Ik denk dat je een nieuwe hdd van maxtor kan regelen op korting met je aankoopbon als de garantie verlopen is , dat is het enige wat ik u kan adviseren

Bijdrager
    astroboy

ik zou hem iig aan een mac proberen te hangen(bij een Applestore ofzo:mrgreen: ) en bidden. Of het uitelkaar halen en de schijf in een pc of mac installeren als een interne schijf en hopen dat ie dan nog werkt!

Bijdrager
    Sachin
    ”astroboy”

ik zou hem iig aan een mac proberen te hangen(bij een Applestore ofzo:mrgreen: ) en bidden. Of het uitelkaar halen en de schijf in een pc of mac installeren als een interne schijf en hopen dat ie dan nog werkt!

Wel ik ga nu afspreken met iemand op school die een iBook heeft.

Als Mac de schijf niet kan lezen zal ik hem uit z’n behuizing halen en in de desktop PC thuis monteren.

‘k Heb nog gehad dat mijn vorige PowerBook die schijf niet meer kon lezen maar een Windows PC wel. Toen heb ik alle data overgezet, opnieuw geformateerd en terug gezet. Hopelijk kan ik nu hetzelfde maar dan via een Mac!

Bijdrager
    Rail

Al geprobeerd of Norton Systemworks de schijf nog ziet?

Bijdrager
    rburgt

Volgendsmij geeft Maxtor standaart meer als 1 jaar garantie, hier kan je kijken of je dat nog hebt

Bijdrager
    rbroen
    ”larridon”
    ”astroboy”

Als Mac de schijf niet kan lezen zal ik hem uit z’n behuizing halen en in de desktop PC thuis monteren.

Ik heb 3x een externe schijf gehad met een kapotte controler. De oplossing voor de data was inderdaad uitbouwen en in een power mac inbouwen.

Als je de schijf wilt inbouwen in een PC moet je letten op de formatering.

Bijdrager
    Sachin
    ”Rail”

Al geprobeerd of Norton Systemworks de schijf nog ziet?

Als Windows de HD niet ziet kan Systemworks die HD ook niet zien. Hopelijk gaat het wel op Mac of als ik de HD uit z’n behuizing haal en in een desktop PC steek.

Bijdrager
    Sachin
    ”rbroen”
    ”larridon”
    ”astroboy”

Ik heb 3x een externe schijf gehad met een kapotte controler. De oplossing voor de data was inderdaad uitbouwen en in een power mac inbouwen.

Als je de schijf wilt inbouwen in een PC moet je letten op de formatering.

Np. ’t Is FAT32 omdat ik de schijf zowel onder Windows als Mac gebruikt:)

Bijdrager
    Sachin

‘k Heb een Mac op school aangeslaan met Mac OS X 10.2 erop. Die detecteerd m’n harde schijf (als 128GB model) en wil die formateren. Natuurlijk heb ik dat niet gedaan.

Dan harde schijf uit behuizing gehaalt en in desktop van een vriend (kotgenoot) gestoken. BIOS vond de schijf niet. Zolang de BIOS geen harde schijf terug vind kan ik niet verder. Als ik in’t weekend terug thuis ben zal ik het proberen met de desktop PC thuis. Hopelijk heb ik dan meer geluk!

Bijdrager
    rburgt
    ”larridon”

’k Heb een Mac op school aangeslaan met Mac OS X 10.2 erop. Die detecteerd m’n harde schijf (als 128GB model) en wil die formateren. Natuurlijk heb ik dat niet gedaan.

Dan harde schijf uit behuizing gehaalt en in desktop van een vriend (kotgenoot) gestoken. BIOS vond de schijf niet. Zolang de BIOS geen harde schijf terug vind kan ik niet verder. Als ik in’t weekend terug thuis ben zal ik het proberen met de desktop PC thuis. Hopelijk heb ik dan meer geluk!

als hij een oude computer heeft dan ligt het waarschijnlijk aan zijn bios versie, vaak is een nieuwe versie beschikbaar op het internet die groterre harde schijven herkennen kan…

Bijdrager
    Sachin
    ”rburgt”
    ”larridon”

’k Heb een Mac op school aangeslaan met Mac OS X 10.2 erop. Die detecteerd m’n harde schijf (als 128GB model) en wil die formateren. Natuurlijk heb ik dat niet gedaan.

als hij een oude computer heeft dan ligt het waarschijnlijk aan zijn bios versie, vaak is een nieuwe versie beschikbaar op het internet die groterre harde schijven herkennen kan…

Een Mac heeft geen BIOS maar wel iets anders. Via een soort firmware updates kan dat opgelost worden denk ik. Uiteraard mag ik dat niet doen op de oude PowerMac’s op school:)

Geen probleem want de PC thuis is niet zo oud en bevat een van de laatste BIOS updates. Hopelijk krijg ik de schijf daar wel aan de praat!

Bijdrager
    rburgt
    ”larridon”

Een Mac heeft geen BIOS maar wel iets anders. Via een soort firmware updates kan dat opgelost worden denk ik. Uiteraard mag ik dat niet doen op de oude PowerMac’s op school:)

Weet ik, ik had het ook over jouw vriend zijn PC:)

Bijdrager
    Sachin
    ”rburgt”
    ”larridon”

Weet ik, ik had het ook over jouw vriend zijn PC:)

Hij heeft RAID en dus kom je best niet aan het moederbord. Toen ik laatst een BIOS update deed was het raid-array verdwenen. Ook toen was alle data op 2 60GB Maxtor schijven niet meer leesbaar. Natuurlijk stonden er geen bestanden op, wel een Windows installatie.

Bijdrager
    rburgt
    ”larridon”

Hij heeft RAID en dus kom je best niet aan het moederbord. Toen ik laatst een BIOS update deed was het raid-array verdwenen. Ook toen was alle data op 2 60GB Maxtor schijven niet meer leesbaar. Natuurlijk stonden er geen bestanden op, wel een Windows installatie.

Ay dat hoort niet te gebeuren, iig veel succes met je schijf…

Bijdrager
    Prado

goedenavond..

ik heb er ook zo’n maxtor 250 en nog een 160. Heb dezelfde fout gemaakt waardoor het ding niet meer werd gezien. Later ervan geleerd en altijd kuuuuurig netjes verwijderd voordat wat dan ook afgesloten word op de mac.. Toch heb ik in alle twee schuiven dus ook op de nieuwere vn 160 die grap alweer meegemaakt toen de osx werd geupdated naar 10.7, toen werd de van 250 alweer niet gezien en later bij update naar 0s 10.3.8 liet die va 160 het ook voor gezien…dwz na veel zoeken en zo…het lag aan het model van mijn mac ( een dual 450 g4) waar appel d firewire poorten of zo niet geupdated had/heb…pech
    Dus ik bedoel…het is niet altijd allen het foutje van weleens verkeerd afsluiten….

De oplossing, bij de mac aansluiten. Via systeem voorkeuren kiezen voor straten op os 9 ( ik heb 9.1 en 9.2.2, die last gebruikt ik meestal) , Als de hd niet als te beschadig is voor iets anders ziet de os9 meestaal het meteen. Dan moet je zorgen dat je Disk warrior heb. Vanuit os9 erin stoppen (ik heb DW versie 3, moet sowieso vanuit os9, maar die os9 ziet ze bija altijd eh? dus blijf daar proberen) dan opstarten, appeltje +C ingedrukt houden zodat je opstart vanuit de cd van Disk warrior en eenmaal daar als ie het ziet, zelfs als ie als unknow ziet zeg maar, gewoon laten werken de Dw. Dan ga je terug naar os9 daar via regelpanellen kies je voor je OSX versie en opstarten… als het goed is zie je alles weer werkend….
    de mac ziet de maxtor altijd, de pc alleen als ie in de pc geformateer is..
    maar er gaat erom dat ie mount..zo werkt het wel bij mij
    hoop dat je wat aan heb..

succes !
    prado

Bijdrager
    Prado

ff vergeten…

want dit last keer was de 160 gigas wat lastiger te hervinden…. na veel gestart o de nieuwe update van de os te laten “wennen” ( nou ja…) en alles eruit trkken en weer erin…bleef geen van alle os’s zowel 9 als x de schijven niet zien…
    na paar keer de diswarrior te laten draiien op de intern hd waar de os zijn…kreeg ik wel voor elkaar dat de schijven werden gezien maar niet gelezen..en die van 250 gigas ziet ie al 2 Terrabites….. ( dat deed die os update bij meer mensen las ik in andere schijven…maar goed) ik had geen zien om een of andere firewire updat te den omdat ik de site waarvan het kon halen absluut niet begrep….dus vond ik een beetje eng…
    dat programm van schuijfhulphersteld, die standard ziet in osx deed ook nit veel soeps met herstellen van de privieges ( als dit soort dingen waren meestaal voldoende maar nu dus niet )

ok dan heb ik een norton work of zo…die zag geen ene malle moer..

ok, dan heb ik applejack geinstaleerd. een hele klein programma. Die hersteld ok de privileges en wat meer, net als de schijfhulp programma maar veel diper, beter zeg maar. Je herstart de computer, houd appelte “S” vast en dan komt een zwarte scherm met witte letters. Je vult “applejack” in, klik return tots en dan typ je “a” ( voor alle stappen) en het duurdt dan ± 10 minuttjes de 1e keer…. darna werkt alles veel snellers en ja…toen werden mijn 160 schijf wel glezen..
    nog eens naar os9 en daar opgestart met de Dis warrior en alsnog die erop laten werken en nu heb ik de 160 terug op mijn bureablad van Os10.3.8 met de hele intact inhoud…

af en toe moet je gewoon een paar dagen ut zeten en vergeten… dan lukt het dus weer

een beetje keuken met kruiden prut maar het lukt me steeds..

succes
    prado

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.