7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    vanWoods

2,35:1 opzetten naar photoshop?

Hi allemaal,

Ik moet een paar statische slides maken voor een film. Nu heb ik het formaat opgekregen van 2,35:1 hoe kan ik dit vertalen naar een pixelformaat in photoshop? Ik heb gezien dat er een aantal instellingen staan wat betreft tv en film formaten maar daar staat 2,35:1 niet tussen.

Iemand enig idee hoe dit om te zetten naar een pixel of mm formaat? Of bestaat er een tool waarmee je dit kan omzetten?

Alvast bedankt

Mvg vanWoods

Bijdrager
    dddfnfjefefle

Maak een document aan met breedte 235 en hoogte 100. Dan kan je het gewoon opschalen (met dezelfde verhouding) naar het gewenste formaat. Nu ben ik niet thuis in video, maar het lijkt me dat als je 1920 pixels gebruikt als breedte (1080p) je goed zit, of niet? Dan weet Photoshop de juiste hoogte daarbij wel.

Bijdrager
    Jeffmeister
    Moderator
    Mac Daddy

2,35:1 is niet een formaat, maar een verhouding. Stel dat de lengte 2,35 cm is, dan moet de breedte 1 cm zijn. Maar het kan dus ook meer zijn of een andere eenheid hebben. Zolang de verhouding maar hetzelfde blijft.

Zo heb je ook 16:9. Dit is standaard breedbeeld, maar zegt niets over het formaat. Enkele over de verhouding. 1280×720 pixels, 1920×1080 pixels, 640X360 pixels. Dit zijn formaten die allemaal de verhouding 16:9 hebben.

Bijdrager
    vanWoods

Ok, dat wordt al wat duidelijker over die formaten/verhoudingen.

Is het dan ook nog van belang welke instelling ik kies bij het aanmaken van het PSD bestand. Daarmee bedoel ik de pixel aspect ratio, of kan ik deze square pixels laten staan?

Moderator
    Mac Daddy

Ik zou square pixels kiezen. Er wordt zelden nog met PAL gewerkt. Maar al je het zeker wilt weten, zou je ook je opdrachtgever kunnen vragen.

Bijdrager
    vanWoods

Ik ben ook uitgegaan van square pixels, want hij heeft verder niks specifieks aangegeven. Ik was gewoon even benieuwd of dit nog belangrijk was omdat het tv en video formaten zijn.

Bedankt voor zover en mochten hier nog belangrijk nieuws uit voortkomen dan horen jullie het!

Mvg vanWoods

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.