12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Rupkeii

21.5" iMac 2011 Harde schijf vervangen

Ik heb al veel gezocht maar nog steeds is het mij niet helemaal duidelijk of het wel of niet mogelijk is.

Is het mogelijk om bij het instapmodel 21.5″ de harde schijf te vervangen door een met meer ruimte.
    Momenteel zit er bij mij een 500GB Western Digital Caviar Blue schijf is. Ik zou deze graag willen vervangen door een 2TB schijf.

Echter kom ik er niet uit of het mogelijk is en wat de consequenties zijn.

Zijn er leden die hier ervaring mee hebben? Wat is een goede schijf om erin te zetten? Wat zijn de nadelen?

Bijdrager
    penseel
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het móet mogelijk zijn. Of het ook makkelijk is, is vraag 2;) Nadelen denk ik niet dat er al te veel zijn, hoewel je misschien wel wilt wachten tot de garantie op de computer verlopen is — vervang je de harde schijf binnen de garantieperiode en gaat er daarna iets kapot, dat is er redelijke kans dat je geen garantie meer krijgt omdat je zelf aan het knutselen geweest bent. (Ja, ik weet dat het hier gaat om een model 2011 iMac — maar die kan ook in 2012 gekocht zijn, denk ik.)

Bijdrager
    Rupkeii

Heb die link gezien en betreft bij mij het 2011 model, waar bij ifixit geen geschikte harde schijven staan.
    Lees van alles over de ventilator die hoge toeren gaat draaien. Maar weet niet of dat tijd het geval is. Probeer er achter te komen of er schijven zijn die dit probleem niet vertonen.

En anders wordt het voor mij een buspowered externe schijf overwegen. Maar weet niet of dat ideaal is?

Bijdrager
    eugy

@Rupkell, Als je een externe schijf overweegt dan zou je ook eens naar een nas kunnen kijken. In mijn optiek behoud je dan het charisma van een standalone desktop, qua gebruiksgemak werkt het geweldig én je hebt een oplossing die toekomst-proof is.

Bijdrager
    Soulshaker

Ik heb het zelf nagekeken voor mijn iMac.
    Het is gewoonweg niet mogelijk , althans om het probleem met de temperatuur censor op te lossen.

Apple Further Restricts Upgrade Options on New iMacs

Je fans gaan bij de nieuwe schijf 100% draaien
    Via software kan je ze wel nog aansturen , het probleem is wel dat ze constant blijven draaien.
    Dus ook als je mac te warm word.

Enkel schijven voorzien van apple kunnen probleemloos met de mac werken.
    Maar upgraden door een authentieke 1/2TB schijf van apple kost je al snel enkele honderden euro’s. (bij APR nagevraagt)

Ik heb er uiteindelijk van afgezien om de mac te upgraden , nu heb ik een externe ssd via thunderbolt aangesloten, als bootschijf . Werkt net zo goed.

Bijdrager
    Tripel

Gisteren een WD20EARX van 2tb ingebouwd ter vervanging van de 500gb HDD. Temperatuurdraadje verwijderd, zit geen aansluiting op nieuwe HDD.
    Na terugplaatsen iMac opgestart en deze kwam met de vraag of ik wilde restoren vanaf time machine. Duurde wel lang maar alles stond perfect terug.
    Koelertjes liepen wel op volle toeren door het ontbreken van een temperatuurmelding. Dit opgelost met het gratis programmaatje SSD Fan Controle.

Ik hoop dat je hier iets mee kan.

Groetjes Ad

Bijdrager
    ViBe

Recentelijk de harde schijf van twee iMacs vervangen. 27″ late 2009
    Ik heb van beide systemen de 1TB seagate hdd vervangen voor een 1 TB SSHD.
    Levert een leuke prestatie winst op en werkt prima.
    Seagate heeft op elke HDD de zelfde connectoren zitten dus de temp registratie is in dit geval geen probleem.
    Waar ik wel achter ben gekomen is dat elke HDD fabrikant zijn eigen aansluit pinnen heeft voor b.v. Temp sensor.
    Dus heb je seagate plaats dan weer een seagate anders wordt het een grotere operatie door dat je dan een klein kabeltje moet vervangen.
    Dit zit natuurlijk net aan de verkeerde kant van de printplaat.
    Deze vervanging is prima verlopen omdat deze SSHD slim in elkaar is gezet.
    Ik beloof niet dat het altijd zal werken want daar heb ik het nog te weinig voor gedaan. Imac zijn nog al prijzig:-)

Maar de angst om de HDD te vervangen had ik ook maar is behoorlijk weg genomen na de eerste vervanging.

Tip! Formateer de schijf voor je hem plaatst in het juiste formaat. Scheelt een hoop gedonder.
    Je kan oude harde schijf (mits deze nog werkt) altijd nog via een geschikte USB adapter weer aansluiten op je mac en daarvan starten.
    Gaat zelfs beter dan ik in eerste instantie had verwacht.
    In mijn geval was een externe HDD een prima uitkomst om me te helpen om de schijven op het systeem aan te sluiten.

Bijdrager
    hapipiko

heb eergisteren mijn HD vervangen met hulp van fixit video op youtube.
    het is zo, dat er op mijn HD een sensor was geplakt, die ik rustig kon lostrekken en weer op de nieuwe
    schijf heb bevestigd.
    verhalen over een op hol geslagen ventilator heb ik ook gelezen, maar in mijn geval is dat niet aan de orde.

Bijdrager
    hapipiko

het was trouwens de 2e keer dat mijn HD crashde. de eerste was een Samsung HD (made for Apple!) die ik verving door een Hitachi, die ik van de week verving door een seagate.

Bijdrager
    Yahoejazz

@ VIBE: heb ook een seagate sshd gekocht. Mbt jouw tip…. Heb je jouw oude HD overgezet in een externe HD als zijnde USB-adapter? En hoe heb je de sshd geformatteerd in het juiste formaat?

Thx alvast

Bijdrager
    ViBe

Ja ik had de oude disk omgezet in een externe HDD behuizing
    Zo kon ik nog opstarten om de nieuwe schijf te formateren.
    Via de recobery mode kan je dan ook weer je besturingssysteem terug zetten

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.