29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    GForce85

2013 Mac Pro scoort 8 op repareerbaarheid op iFixit

Ik ben aangenaam verrast. Ik had niet gedacht dat zelfs de CPU te vervangen was.
    Wat vinden jullie van deze uitkomst?

http://www.ifixit.com/Teardown/Mac+Pro+Late+2013+Teardown/20778

Bijdrager
    computer space

Fijn, niet meer dan logisch ook ergens, de oude had hws een 10, net als een willekeurige PC.
    De Mini heeft ook een 8, maar ik ben bang dat we dit jaar een update krijgen die dat niet langer scoort.
    Apple zou vooral eens wat aan al die 1-en en 2-en moeten doen van andere producten. Heb net een Lumia 520, en dan denk ik, is het nou zo moeilijk Apple? Batterij verwisselen, SD kaartje plaatsen, gewoon normaal zeg maar, en zelfs nog een pak mooier dan een iPhone 5c en 3x zo goedkoop.

Bijdrager
    GoeieDag

“Gewoon normaal zeg maar”. Waarom moet ik dat zeggen? Een fabrikant moet gewoon een accu maken die even lang meegaat als de rest van het apparaat. Daar slaagt Apple m.i. behoorlijk goed in. Een verwisselbare accu is eigenlijk voor fabrikanten die te beroerd zijn bij de verkoop van een apparaat in te staan voor de kwaliteit van hun product, zeg maar…

Bijdrager
    poing

Ik heb ook een Lumia die zijn tenminste betaalbaar.

Bijdrager
    GoeieDag

Ik heb een pc die zijn tenminste betaalbaar.

Ging dit draadje niet over de Mac Pro btw?

Bijdrager
    Shmoo

Niet meer dan normaal denk ik dat zo’n machine nog uit elkaar te halen is.

In mijn beleving slaat Apple gigantisch door in het controleren van hun producten – bepalen wat jij er mee gaat doen. Software technisch heb ik geen probleem met restricties omdat goede software het altijd wint van sloppy software maar zodra ze hardware op een manier gaan inpakken dat alleen bepaalde groepen het kunnen vervangen om zo de prijs van het vervangen te kunnen controleren dan ben je in mijn ogen niet goed bezig en te zeer op geld en een verdienmodel uit.

Bijdrager
    Haike

Er is in Europa ook op andere markten een trend aan het ontstaan dat spullen te repareren moeten zijn met het vervangen van onderdelen inplaats van weggooien en een geheel nieuw (te moeten) product kopen. Als ze daar bij apple geen rekening mee gaan houden, zouden ze nog wel eens een slag kunnen gaan missen. Daar komt bij dat je de huidige MBP’s zoiets simpels als geheugenuitbreiding niet kan toepassen daar het allemaal er al vast erin zit. Je mac met de tijd upgraden is er dus niet meer bij..

Bijdrager
    @Mathijss95

@Haike, ofwel, de tijd dat macs 7 jaar mee gaan is ook voor een groot deel voorbij…

Bijdrager
    GoeieDag

Waar haal jij die trend vandaan Haike? Ik zie ‘m niet; wel zie ik een trend om duurzamer te produceren, en duurzamer af te danken.

Bijdrager
    Haike

Hier

en hier

en hier

en hier

Bij die laatste link zie je ook dat het de politiek begint binnen te siepelen.. en er is nog veel meer over te vinden, google is your friend

Bijdrager
    Buzz

Apple zet duidelijk in op een andere trend: de technologie verdwijnt uit het zicht bij personal computing apparatuur, en alleen de gebruikservaring blijft uiteindelijk zichtbaar. De apparatuur wordt niet langer meer voor de enthousiaste hobbyist ontworpen, en er wordt niet langer rekening gehouden met bedrijven die zich op reparaties richten, zoals iFixit. Het ontwerp richt zich, als deze trend doorzet, in de toekomst alleen op de gebruiker. En de gemiddelde gebruiker kan het niet zoveel schelen dat er een batterij in een telefoon of laptop zit. Of dat er een grafische kaart in een computer zit. Voor de gemiddelde gebruiker maakt het wel uit dat een apparaat goed werkt en makkelijk te bedienen is, en dat geldt zowel voor de gebruiker van een iPod als van een Mac Pro. Dat is een trend die bijvoorbeeld in de auto industrie al wat jaren eerder is ingezet. Dat hierbij de wijze van onderhoud verandert is een bijzaak, en niet het uitgangspunt, zoals Shmoo ten onrechte suggereert.

Het is ook onjuist om te stellen dat bijvoorbeeld een iPhone of iPad niet repareerbaar is, als het door de gebruiker zelf (eventueel met hulp van een bedrijf als iFixit) niet goed te repareren is. Als een iPhone of iPad stuk gaat dan kan deze simpelweg ingeleverd worden. De gebruiker zal dan verder moeten met een nieuw of een refurbished exemplaar, die door middel van het slimme ontwerp binnen een mum van tijd alle mogelijkheden, bestanden en instellingen van het oude exemplaar heeft overgenomen. De refurbished modellen zijn natuurlijk gewoon gerepareerde apparaten, alleen is dat niet meer door de gebruiker of een losstaand bedrijf gebeurt, maar door de fabrikant zelf. Natuurlijk kleven er voor verschillende groepen verschillende voor- en nadelen aan deze veranderingen in de manier waarop reparaties gebeuren. Maar het is veel te kort door de bocht om te zeggen dat de genoemde apparaten niet goed repareerbaar zouden zijn, als ze wel degelijk door Apple gerepareerd (refurbished) en opnieuw uitgeleverd worden.

Stel dat vroeger 10% en nu 1% van de apparaten voortijdig stuk gaat, omdat ze op een andere manier ontworpen zijn, bijvoorbeeld door alles volledig te integreren, in plaats van modulair te ontwerpen. Is het dan erg als als gevolg van dat nieuwe ontwerp de reparaties twee keer zo duur zijn dan voorheen? Ik denk het niet, want gemiddeld genomen bespaart de wereld op reparatiekosten. En het nieuwe, beter geïntegreerde ontwerp heeft nog veel meer voordelen qua gebruik en performance.

Het zou natuurlijk kunnen dat in de toekomst het modulaire ontwerpen het weer gaat winnen van het geïntegreerde ontwerpen, maar voor dit moment zet Apple overduidelijk in op de juiste trend.

Bijdrager
    r.heijma

+1 Buzz_D.
    Mooi stukje typewerk trouwens.

Bijdrager
    computer space

@ Buzz,
    Ik kan de filosofie volgen, alleen is het iet TE rigide bij Apple.
    Een Lumia 520 geeft net zo’n dichtgetimmerde gebruikservaring als een iPhone, zelfs nog meer dichtgetimmerd omdat er nog geen root/jailbreak is en minder apps. Bovendien biedt het OS (windows phone 8) IMO een betere gebruikerservaring, strakker gedesigned en logischer, dus die complete ervaring doet MS/Nokia ook nog beter (geweldige uit de doos navigatie bijvoorbeeld! Bing Vision!).
    Alleen laat m ketsen, en je hebt een buts in je plastic schil. Voor 10€ vervang je die zelf. Is de batterij gaar: zelf vervangen. Heb je er teveel apps/muziek op staan, stop je er een Micro SD bij. Dat zijn nou niet echt dingen om een telefoon voor terug te moeten brengen/om te ruilen. Dat is gewoon klantvriendelijk. Net als gewoon ff normaal doen en de EU richtlijn met een mini-USB aansluiting volgen, en gewoon een USB-mass-storage simulatie bieden i.p.v. klote iTunes door je strot te duwen. Hoe logisch is het om met een TUNES programma foto’s van je telefoon te halen?

Back on topic:
    Leuk dat de Pro nu beter zelf te repareren is, maar je hebt er bijna niks aan:
    – De onderdelen zijn niet te koop, misschien een processor, maar die koop je niet voor de prijzen die Apple bij Intel bedingt.
    – Er past bijna niks in. De Mini, ook met een 8, kun je nog een beetje tweaken: SSDtje erbij, HD vervangen, gewoon met standaardspul. Bij de Pro gaat dat niet.
    – Enige die er wat aan heeft is iFixit. Die kunnen de gesloopte machine terug in elkaar zetten en alsnog gebruiken.

Maar heel misschien herleven oude tijden. Weet je nog van die PowerPC versnellerkaarten van Sonnet en consorten? Van die vreselijk dure versnellerkaarten met een kleine nichemarkt. Die kunnen lekker losgaan op de nieuwe Pro.

Bijdrager
    kimiferrari

@computer space
    Gewoon voorzichtig met je iPhone of andere telefoon omgaan dan hoef je de achterkant ook niet te verwijderen of vervangen. Ik heb alle iPhones vanaf de 3GS en heb ze nooit laten vallen en zien er nog heel goed uit (Zonder hoesje gebruikt).

Batterij gaar? breng hem naar Apple en je loopt naar buiten met een nieuwe of refurbished exemplaar.

Over het geheugen. ik mis geen micro SD ondersteuning. er zijn genoeg mensen die genoeg hebben aan 16GB (ben ik 1 van). hebben ze er niet genoeg aan dan kunnen ze gewoon een 32GB of een 64GB aanschaffen. Ook gaat het nu meer richting de cloud toe. Verder komen ook steeds meer smartphones die net als Apple geen micro SD ondersteunen, zoals de Nexus telefoons.

Over de EU richtlijnen, daar voldoet Apple nu gewoon aan, ze verkopen gewoon een opzet stukje. Geef mij persoonlijk maar de lichting kabel van inplaats van die idiote kriebelige mini/micro USB aansluitingen

Over iTunes. Ik vind het wel een fijn programma, het is een handig programma om mijn music gewoon goed te organiseren. Heb er ook nergens problemen mee op me Mac Mini. Er zijn genoeg alternatieve programma’s om muziek, foto’s en andere dingen van je iPhone te halen en op je pc/mac te krijgen, zoals iExplorer bijvoorbeeld. Je zit helemaal niet vast aan iTunes. Dat die dooddoener nog gebruikt word.

Wat mij voornamelijk naar Apple trekt is dat het gewoon out of the box werkt. Verder ook als ik ooit problemen heb met me iPhone of ander Apple product, dat ik de mogelijkheid heb om naar de winkel te gaan en gelijk een nieuwe of refurbished exemplaar krijg. Niet dat ik hem op moet sturen en dan weer 2 weken zonder telefoon zit.

On-Topic
    De onderdelen zijn niet te koop, misschien een processor, maar die koop je niet voor de prijzen die Apple bij Intel bedingt.
    Dat lijkt me logisch, dat is bij elke computer fabrikant zo. Als je een HP computer koopt bijvoorbeeld, dan kan je ook de processor verwijderen en veranderen, maar dat doe je ook duurder dan HP de processoren inkoopt.

Er past bijna niks in. De Mini, ook met een 8, kun je nog een beetje tweaken: SSDtje erbij, HD vervangen, gewoon met standaardspul. Bij de Pro gaat dat niet.
    SSD kan je gewoon vervangen in de Mac Pro
    http://support.apple.com/kb/HT6061?viewlocale=en_US&locale=en_US

Ook het geheugen kan je vervangen
    http://support.apple.com/kb/HT6054

Plus volgens mij kopen de meeste mensen niet de nieuwe Mac Pro om echt alles eraan te gaan veranderen. De Mac Pro is een workstation en geen consumenten PC

Bijdrager
    1984
    kimiferrari op 05 januari 2014

Gewoon voorzichtig met je iPhone of andere telefoon omgaan dan hoef je de achterkant ook niet te verwijderen of vervangen. Ik heb alle iPhones vanaf de 3GS en heb ze nooit laten vallen en zien er nog heel goed uit (Zonder hoesje gebruikt).

Batterij gaar? breng hem naar Apple en je loopt naar buiten met een nieuwe of refurbished exemplaar. ……………………………..

Phonebloks-laptopbloks-dektopbloks

Bijdrager
    iep
    Haike op 05 januari 2014

Er is in Europa ook op andere markten een trend aan het ontstaan dat spullen te repareren moeten zijn met het vervangen van onderdelen inplaats van weggooien en een geheel nieuw (te moeten) product kopen.

Dat is wereldwijd en komt door de crisis. Mensen moeten steeds meer inleveren waardoor het ineens een stuk interessanter wordt om dingen te repareren ipv nieuw te kopen. Als er nieuw gekocht wordt dan is dat vaak tweedehands. Zowel reparatie als tweedehands is gewoon goedkoper. Wanneer het weer beter gaat met mensen en men meer te besteden heeft zal dit als sneeuw voor de zon verdwijnen. Je kunt het dan ook niet een trend noemen, wel een hype (trend is lange termijn, hype korte termijn).

Deze hype heeft helemaal niets met de nieuwe Mac Pro te maken. De oude Mac Pro was een grote kast met PCIe sloten waar je zelf je geheugen in kunt doen, zelf de videokaart (mits ondersteund door OS X), de harde schijf kunt omwisselen voor een ssd en er andere dingen zoals een SATA3 of USB3 kaart erbij in prikken (wederom, mits ondersteund door OS X). Met wat handigheid is zelfs de cpu nog te verwisselen. De nieuwe Mac Pro leek dit allemaal niet te kunnen. De gpu is custom, de PCIe ssd is custom, cpu leek helemaal niet vervangen te kunnen worden. Het enige wat je leek te kunnen vervangen is het geheugen. iFixit heeft laten zien dat dit dus niet zo is. Overige zaken kun je ook vervangen en dat is een welkome verademing voor wie ooit een Mac Pro kocht en die later van upgrades voorzag. iFixit heeft het alleen niet bij het juiste eind. Dat je de onderdelen eruit kunt halen is 1 ding, je moet er ook iets nieuws voor terug kunnen zetten en dat kan nu niet. Er zijn geen vervangende ssd’s of gpu’s. Alleen geheugen en cpu kun je vervangen. Al met al dus net zo repareerbaar als een Mac mini, iMac, MacBook Air, MacBook Pro Retina, etc.

Bijdrager
    Haike

Iep,

Het is geen hype, het geldt niet alleen voor de Mac pro, het is een algemene trend, open je ogen en kijk om je heen. En heeft helemaal niks met de crisis te maken.
    BTW ik heb juist vroeger altijd gekozen voor de G3 en de G4’s omdat je daaraan kon sleutelen, deur open en je kon er bij. Daar kwam bij dat ik ook geen laptop nodig had.

Bijdrager
    computer space

Die G4 was trouwens ook nog eens gruwelijk goedkoop! Ik kocht met mijn eerste loon een nieuwe. Was toen 2200 gulden! Voor de topbak die volop te tweaken was. 3x zo ingewikkeld om te maken, ook nog made in Ireland, dus waarom we nu met 5300 gulden (teruggezet incl inflatie) beginnen snap ik voor geen meter, dat terwijl elektronica zo’n beetje het enige is dat steeds goedkoper wordt. Ik kocht toen bijvoorbeeld een CRT 19 inch erbij (18 inch zichtbaar, 1280×960 pixels bruikbaar), van IIyama (toen nog topmerk), voor nog eens 1500 gulden (anno 2014 850€). Krijg je nu een 2560×1440 AdobeRGB 27 inch IPS scherm voor. Toch wel andere koek.

Bijdrager
    GoeieDag
    Haike op 05 januari 2014

Hier
    en hier
    en hier
    en hier
    Bij die laatste link zie je ook dat het de politiek begint binnen te siepelen.. en er is nog veel meer over te vinden, google is your friend

Bedankt voor je uitgebreide verwijzingen.
    Maar die zijn allemaal wel uit dezelfde ‘groen linkserige’ koker; meer wishful thinking van een groepje mensen, dan een brede, maatschappelijke beweging.
    En nogmaals: met welk rendement?
    Want het is juist al die goedkoper rommel uit ‘pc-land’ die weer snel (misschien in delen) wordt afgedankt. Mijn Apple spullen houden het relatief lang uit, zonder dat er delen (als een accu) vervangen hoeven worden. Ik zou dus even makkelijk kunnen stellen dat al dat opkalefateren van apparaten minder duurzaam is dan één goed apparaat maken…

Bijdrager
    Haike

Er zitten heel veel kanten aan zo’n zaak.. Opkalefateren is werkgelegenheid hebben en houden. Van Phillips gloeilampen gaat ook het verhaal dat vele malen langer mee konden dan dat ze deden, maar ja dan worden er minder verkocht. Verder weet ik niet wat er links is aan het UWV, wat volgens mij toch echt een landelijke organisatie is, die weliswaar slecht functioneert, maar mijn inziens niet onder het kopje “groepje mensen” valt.

Verder maken vele kleintjes een groote.. Een Beukennoot in de palm van je hand is na planten 24 uur later ook niet een boom die zo groot is dat je daar je armen niet meer omheen kan slaan.
    Apple is ook begonnen in een privé garage, dat waren wel geteld 3 mensen waarvan 1 zich heel snel liet uitkopen. Bleef over Steve, en Steve; een heel klein “groepje mensen”….

Bijdrager
    iep
    Haike op 05 januari 2014

Het is geen hype, het geldt niet alleen voor de Mac pro, het is een algemene trend, open je ogen en kijk om je heen. En heeft helemaal niks met de crisis te maken.

Dit is een hype en beslist geen trend. Toen we het in de jaren 80 zo moeilijk hadden was iedereen ook bezig met het oplappen van oude spullen. Dat is daarna weer afgestorven toen het weer goed ging. Nu zie je hetzelfde gebeuren: sinds 2008/2009 is het weer helemaal in opkomst waarbij mensen ploegjes hebben gevormd en door de regio toeren om spullen te maken. Men kan daar dan heen met defect spul voor reparatie. Dit beperkt zich niet tot de Mac Pro maar omvat alles: van kleding tot aan elektrische apparatuur. Kijk je verder terug in de geschiedenis dan zul je zien dat wanneer men weinig te besteden hadden er meer gemaakt wordt. Niet zo heel erg raar want zelf maken en zelf doen is gewoon geld besparen.

Je lijkt hier de verwarring te maken met het recycling gebeuren. Dat is inmiddels wel een trend en is verder aan het uitgroeien waardoor het straks geen trend meer is (het tijdelijke karakter is weg). Dat gebeurd in het kader van verantwoordelijker omgaan met het milieu/onze planeet. Het feit dat Apple milieu informatie meegeeft is daar een goed voorbeeld van. Je moet het overigens ook niet verwarren met iets als consuminderen. Dat is een groepje mensen die specifiek kiest voor die levensstijl, meestal ook vanuit milieuoverwegingen en soms omdat ze gewoon structureel geen cent te makken hebben. Aangezien dit al sinds jaar en dag bestaat is dit noch trend noch hype.

Als we kijken naar EU regelgeving dan zien we dat ze producten willen die makkelijk te recyclen zijn. Dit vanuit milieuoogpunt en deels om wat onafhankelijker te worden van bepaalde landen (denk aan China). Geen enkele EU regel is gericht op het repareerbaar maken van producten.

Bijdrager
    Haike

Het woord “crisis” komt uit het Grieks en betekent “keuze”. Ik ga met je mee door dat ik erken dat deze crisis een proces wat al gaande was duidelijker heeft gemaakt, en heeft versneld, maar het is geen hype of tijdelijke trend. Ik maak geen verwarring met mens en milieu en recycling binnen die stroming is er altijd een groep die meedoet omdat ze het hip vinden of wat dan ook.

Zolang hun directe omgeving het doet, doen ze het ook, ze willen er absoluut bij horen en zijn doodsbang om buiten gesloten te worden. Dat maakt dat een verandering soms wat duidelijker zichtbaar is omdat een grotere groep mensen er tijdelijk er aan mee doen, maar dat wil niet zeggen dat als zij stoppen de ingezette verandering ook stopt. Er is een steeds groter wordende groep mensen die anders met elkaar en plant en dier wil leven en omgaan.

Tot die een na laatst genoemde groep, behoor ik niet , ik kom uit de wereld van verantwoord omgaan met mens en milieu. en heb er samen met anderen in gepionierd en deels doe ik dat nog, dus ik verwar niks. En met de komst van het internet zijn er grote veranderingen ingetreden, die blijvend zijn en geen trend. Via internet wordt kennis/informatie gedeeld, dat gaat zover dat we daar weer de mond vol van hebben: wikileaks Snowden NSA noem het maar op.
    We delen gewenste en volgens sommigen ongewenste informatie met elkaar. Via peer to peer programma’s wisselen we films muziek en weet ik wat allemaal uit, en wederom geeft dat genoeg gespreksstof, voer voor juristen te over; mag uploaden/downloaden wel of, mag het niet, is het wel, of niet legaal. Pirate bay, Mega upload, noem ze allemaal maar op; het staat hoog op de politieke agenda wereldwijd, dan is dat geen trend of een hype te noemen.

Via internet zoek je hier in de stad waar een elektrische Car to go staat.
    Je loopt er na toe, je stapt in en rijdt weg, zet hem weer neer, en de volgende gaat er weer mee verder. Je hebt dus geen eigen auto meer nodig, je deelt hem met anderen.
    Je hoeft geen CD’s meer zelf te kopen, je zet Spotify aan, en je kiest de muziek en wederom deel je en stuur je een berichtje naar een ander wat voor een leuke geweldige nummers je beluisterd hebt.

(In de store hier op het Leidseplein sprak ik een apple medewerker van midden twintig die me vertelde dat hij in zijn hele leven nog nooit een fysieke CD gekocht had in een winkel of besteld via internet…)

Het is dus ook goedkoper, mensen profiteren er ook in die zin van dat ze dat merken aan de dikte van hun portemonnee. Dat geldt dus ook voor het repareren, van een PC of Mac noem maar op. En al dit bovenstaande vond deels allang voor dat de crisis in 2008 uitbrak plaats.

Als ze bij apple zo strak de controle willen houden over hun producten zal zich dat tegen ze keren, want dan gaan ze in tegen een wezenlijke verandering die nog effe iets groter is dan zij, ook al zijn ze momenteel het grootte bedrijf ter wereld.

En de EU? die kan op het dak gaan zitten met hun regels, als die niet gedragen worden vanuit de basis hebben ze letterlijk geen poot om op te staan.. Zaken met geweld, of met een boete proberen af te dwingen, heeft nog nooit gewerkt in de geschiedenis van deze wereld..

Bijdrager
    GoeieDag

Jij weet wel goed hoe de wereld in elkaar zit, Haike (bv over die ‘doodsbange’ groepen gesproken).

Dus als Apple een iPhone zou maken, die een vervangbare accu heeft (en vervolgens dus van een mindere kwaliteit hoeft zet zijn, want vervangbaar) en daarmee de gebruiker elk jaar zijn accu vervangt, zou het wel jouw goedkeuring kunnen wegdragen?!

Ik heb het al eerder benoemd: jij denkt te rigide. Als een producent een product maakt dat zijn hele verwachte looptijd mee kan ZONDER reparaties (door goed ontwerp en gebruik van kwalitatief goede onderdelen), is de mensheid (‘milieu’) beter af dan dat het ding af en toe gerepareerd moet worden omdat ie juist minder goed in elkaar steekt. In het eerste geval hoeft een fabrikant dan ook geen rekening te houden met de mogelijkheid om te repareren.

Bijdrager
    Haike
    GoeieDag op 08 januari 2014

Jij weet wel goed hoe de wereld in elkaar zit, Haike (bv over die ‘doodsbange’ groepen gesproken).

Daar heb ik persoonlijk wel wat ervaring mee, das een. Een tweede is dat je als je gewoon het nieuws volgt en goed waarneemt zich een hoop openbaart, sommigen mensen maken daar zelf hun beroep van; heet met een duur woord trendwatcher en er zijn een hele hoop bedrijven die dankbaar gebruik maken van die angst via reclame…

Dus als Apple een iPhone zou maken, die een vervangbare accu heeft (en vervolgens dus van een mindere kwaliteit hoeft zet zijn, want vervangbaar) en daarmee de gebruiker elk jaar zijn accu vervangt, zou het wel jouw goedkeuring kunnen wegdragen?!

Waarom moet een vervangbare accu plots van een mindere kwaliteit zijn? Wat is dat voor een onzin? Ik heb nergens een persoonlijk visie neergezet, dus waar je die dan wel gelezen hebt is me een raadsel.

Dus nee, mijn goedkeuring heeft dat totaal niet, pas als apple een iPhone maakt met een vervangbare accu van hoge kwaliteit, de grondstoffen op een humane wijze gewonnen gaan worden, apple producent, en zijn werknemers fatsoenlijk gaat betalen, wil ik als minimum er wel over gaan nadenken of ik een iPhone van €700,- wil aanschaffen.

Ik heb het al eerder benoemd: jij denkt te rigide.

Ik heb nog niet eerder ergens gelezen dat je van mening bent dat ik te rigide ben in mijn denken, maar dat kan aan mij liggen. Verder heb ik hier en in eerdere posts richting Iep een aantal waarnemingen neergezet. Hoe ik over een aantal zaken denk heb je mij helemaal niet gevraagd, dus hoe ik denk over die zaken, kun je alleen maar vermoeden, en je hebt niet tot nauwelijks de moeite genomen om te checken bij mij of je vermoedens juist zijn, je loopt wat mij betreft vrij ver voor de muziek uit…

Als een producent een product maakt dat zijn hele verwachte looptijd mee kan ZONDER reparaties (door goed ontwerp en gebruik van kwalitatief goede onderdelen), is de mensheid (‘milieu’) beter af dan dat het ding af en toe gerepareerd moet worden omdat ie juist minder goed in elkaar steekt. In het eerste geval hoeft een fabrikant dan ook geen rekening te houden met de mogelijkheid om te repareren.

Juist!! Nou komen we ergens.. En over dat zelfde item heb ik alleen maar opgemerkt dat ze het wel kunnen maar niet doen, en waarom ze het niet doen, en welke voor en tegens je er in tegen kan komen, geïllustreerd met het voorbeeld van de Phillips gloeilamp, niet wat ik daar zelf van vond. Goed lezen is ook een vak, waarbij ondergetekende ook wel eens de bocht bij uitvliegt…

En verder?? Ik ken geen producten die zo hoog van kwaliteit zijn dat ze niet gerepareerd dienen te worden, (maar misschien kijk ik niet goed genoeg om me heen) alles is onderhevig aan de tand des tijds.
    Neemt niet weg dat ik een grote voorstander ben van producten die op een duurzame/humane manier geproduceerd zijn, en een langlevensduur hebben.

Bijdrager
    iep

Het is een behoorlijk lang relaas die je hier houdt en die overal naartoe zwabbert maar nergens eindigt. Er zit niet bepaald goede punten en conclusies in (die ontbreken gewoon). Je doet een poging om te laten zien dat het een trend is waarbij je uiteindelijk juist hetgeen wat ik al zei vertelt: het is geen trend maar domweg het bewuster omgaan van de grondstoffen van deze planeet. Dat is iets wat al een aantal decennia aan de gang is en steeds populairder wordt maar wat vrijwel niets te maken heeft met de reparatiecultuur die nu de kop opsteekt. Dat laatste gebeurd puur uit kostenoverweging. Als je milieubewust bezig bent dan recycle je oude spullen en koop je nieuwe zuinigere/duurzamere producten in.

Daarnaast zit er ongelooflijk veel naïviteit in je post. Je kunt niet van a tot z duurzaam en <insert_hippie_woord_zoveel_waarmee_we_de_planeet_kunnen_redden> zijn. Als je dat wel wilt is er maar 1 oplossing: niet meer leven. Het zou namelijk betekenen dat je geen enkel product zou kunnen kopen en/of nuttigen wat uiteindelijk tot je dood zal leiden (zonder eten en drinken kun je nou eenmaal niet). Er zijn veel producten die aan een kant heel planeetvriendelijk zijn en aan de andere kant juist niet. Zat van die producten waarbij ze halve oerwouden wegkappen zodat ze dat spul kunnen verbouwen. Soja is daar een goed voorbeeld van.

Het is ook grappig hoe je er vanuit gaat dat mensen weten hoe ze dingen moeten repareren. Dat is een forse overschatting van mensen. De meesten kunnen dit niet, die zijn er niet technisch genoeg voor. Er is geen kennis, geen kunde en veelal ook geen interesse. Hoeveel mensen weten hoe ze moeten solderen? Hoeveel mensen kunnen nog hun kousen stoppen? Wie kan er vuur maken? Tegels leggen dan? Als je het niet kunt en/of niet wilt is de drempel wel heel erg hoog om het te doen. Dan moet je mazzel hebben dat iemand in de buurt dat kan of dat er zo’n evenement wordt georganiseerd in de buurt waar je spullen kunt laten maken (of dat ook gratis zal zijn….). Weggooien en nieuw kopen is makkelijker tenzij je daar het geld niet voor hebt. En wat doe je dan als je het toch weggooit? Recyclen:)

Je hebt wat dat betreft een te rooskleurig beeld van onze samenleving.

Overigens: laten we vooral niet vergeten dat er limieten zijn wat materialen aan kunnen. Wassen doet kleding slijten, stroom door metalen doet dat ook (denk aan corrosie) en we hebben zeer zeker geen eindeloze voorraad aan grondstoffen. Dat betekent dat je beperkt bent in de hoeveelheid die je kunt gebruiken. Dat kan invloed hebben op kwaliteit en dus levensduur.

Bijdrager
    Haike
    iep op 08 januari 2014

Het is een behoorlijk lang relaas die je hier houdt en die overal naartoe zwabbert maar nergens eindigt.

Dan kan je niet lezen. Maar wat grappig dat jij degene bent die aan komt dat het een lang relaas is….

iep op 08 januari 2014

Er zit niet bepaald goede punten en conclusies in (die ontbreken gewoon).

Het gaat me ook helemaal niet om punten en conclusies, die trek ik ook helemaal niet, ik neem waar en kijk waar veranderingen plaats vinden, ik heb het verder niet gehad of sommige veranderingen goede of slechte zijn. Als je alleen in staat bent een post te beoordelen of hij deugt als er gesmeten wordt met zogenaamde punten en conclusies lijkt me dat een tamelijk beperkte manier om communicatie uit te wisselen, daar alles wat daar niet aan voldoet dan dus afvalt. Jammer.

iep op 08 januari 2014

Je doet een poging om te laten zien dat het een trend is waarbij je uiteindelijk juist hetgeen wat ik al zei vertelt: het is geen trend maar domweg het bewuster omgaan van de grondstoffen van deze planeet.

Hier zakt mijn broek van af….

iep op 08 januari 2014

Als je milieubewust bezig bent dan recycle je oude spullen en koop je nieuwe zuinigere/duurzamere producten in.

Je raakt nog niet eens een tiende deel van wat er onder milieubewust wordt verstaan..

iep op 08 januari 2014

Er zijn veel producten die aan een kant heel planeetvriendelijk zijn en aan de andere kant juist niet. Zat van die producten waarbij ze halve oerwouden wegkappen zodat ze dat spul kunnen verbouwen. Soja is daar een goed voorbeeld van.

Die Soja koop ik dus niet, is dat naïef van me?

iep op 08 januari 2014

Het is ook grappig hoe je er vanuit gaat dat mensen weten hoe ze dingen moeten repareren.

Het is grappig om te lezen dat jij wederom weer niet kan lezen wat ik schrijf. Je hebt een vooronderstelling over waar ik wel of niet vanuit ga (want geschreven heb ik dat nergens) en je neemt net zo als anderen niet de moeite om te checken of je vooronderstelling klopt door het me te vragen of het juist is wat je veronderstelt over me.

Ik ga er namelijk vanuit dat mensen weten waar ze hun spullen kunnen laten repareren, daarnaast zullen er een aantal het zelf kunnen, en sommigen met behulp van een gids zoals die te vinden zijn bij ifixit. Als ik ergens anders vanuit ga, dan schrijf ik dat wel, zonder dat jij of een ander van die rare vooronderstellingen erop na hoeven te houden.

iep op 08 januari 2014

Dat is een forse overschatting van mensen. De meesten kunnen dit niet, die zijn er niet technisch genoeg voor.

Kennelijk ben jij in staat dat te beoordelen, ik daarentegen kan dat absoluut niet. En als ik het wel zou kunnen zou ik het van mezelf zeer aanmatigend en arrogant vinden een oordeel over die ander te hebben.

iep op 08 januari 2014

Er is geen kennis, geen kunde en veelal ook geen interesse.

Ik weet niet waar jij wel/niet rondloopt, maar ik loop rond tussen een aantal mensen waarvan een deel die interesse wel hebben en zich wél in zaken verdiepen, en zeker als het om het milieu gaat. Blijkbaar loop jij ergens rond waar je dat niet tegen komt, maar dat wil nog niet zeggen dat het dan ook geldt voor de rest van de wereld en de mensen. En jij hebt het over naïef zijn??

iep op 08 januari 2014

Hoeveel mensen weten hoe ze moeten solderen?

Ik, en ik weet er zo drie om me heen die het nog veel beter kunnen dan ikzelf.

iep op 08 januari 2014

Hoeveel mensen kunnen nog hun kousen stoppen?

Ik, want ik heb op een middelbare school gezeten waar je leerde hoe je kleding moest maken, naast dat je er ook gewoon wis en natuurkunde kreeg. En nu mijn ogen wat ouder zijn en dat dus wat moeilijker wordt, weet ik de weg naar de Kleermaker te vinden, voor broeken truien en sokken, en velen met mij. Ik ben meestal mijn kleding die ik ter reparatie aanbied een dag of 10 kwijt omdat die man het zo druk heeft. Op zijn voorganger waren we zeer gesteld. Ook dat was lang van voor de crisis.

iep op 08 januari 2014

Wie kan er vuur maken?

Wederom ik, sterker nog, ik heb anderen geleerd hoe je dat kan doen. Maar ja ik ben een naïef persoon, ik doe aan natuur en milieueducatie.

iep op 08 januari 2014

Tegels leggen dan?

Mijn Buurvrouw is volgens mij nog steeds heel tevreden over het terras wat ik in haar tuin heb aangelegd…

iep op 08 januari 2014

Als je het niet kunt en/of niet wilt is de drempel wel heel erg hoog om het te doen.

Misschien.. Als je het niet wilt; kun je het uitbesteden en schep je meteen werkgelegenheid, al dan niet betaald. Als je het niet kunt; kun je het ook uitbesteden, en schep je ook werkgelegenheid, ook al dan niet betaald. En wat is erop tegen om een ander iets te laten doen wat ik niet kan? Waarom moet ik het wiel uit gaan vinden terwijl een ander dat allang gedaan heeft en nog veel betere wielen kan maken dan dat ik dat zelf kan? Ik zal me daar gek zijn.. Steve maakte betere computers compleet met software en al dan de rest. Dan zal ik toch gek zijn als ik bij de eerste de beste computerboer hardware shit koop met MS DOS rommel erbij die ook slecht draait van ene Bill Gates?

iep op 08 januari 2014

Dan moet je mazzel hebben dat iemand in de buurt dat kan of dat er zo’n evenement wordt georganiseerd in de buurt waar je spullen kunt laten maken (of dat ook gratis zal zijn….).

Doe niet zo naïef.. Wel eens van het Klokhuis gehoord? Dat was zo’n evenement speciaal voor apple gebruikers… Amateurs en profs waren daar aanwezig en welkom. Sommige dingen waren gratis, voor anderen zaken zoals geheugen betaalde je gewoon. En er was altijd wel iemand die een soldeerbout vast kon houden en met wie je afspraken kon maken om dingen weer aan de gang te krijgen. En mij lijkt het heel normaal dat als je een dienst levert dat er een tegendienst in de vorm van een financiële vergoeding tegen overstaat. Toen ik het in een vorige post had over Car to Go en delen heb ik het ook niet erover gehad dat dit gratis is of zou moeten zijn, hoezo naïef?? Car to GO is namelijk niet gratis, maar je deelt wél.

iep op 08 januari 2014

Weggooien en nieuw kopen is makkelijker tenzij je daar het geld niet voor hebt.

Juist. Wel makkelijker maar het heeft niks te maken met milieubewust te werk gaan, dat dien je er dan nog aan toe te voegen door te bedenken hoe je het gaat weggooien.. En als je het geld niet hebt voor iets nieuws, is een 2e optie misschien laten repareren? Maar ook als je het geld wel hebt kun je kiezen om al aangeschafte spullen te laten repareren.

iep op 08 januari 2014

En wat doe je dan als je het toch weggooit? Recyclen:)

Er wordt helemaal niks gerecycled als jij het niet op de juiste plaats inlevert/weggooit. Als ik niet de moeite neem om een gratis enveloppe te bestellen bij HP om wederom gratis een lege cartridge naar ze op te sturen, of niet de moeite neem om naar een chemisch afval punt te lopen om daar die cartridge af te geven, gaat-ie gewoon de verbrandingsoven in, met alle gevolgen van dien. Er gaat niks van zelf, je moet er wat voor doen, bewust. En recyclen; dringt het tot je door dat we ook daar via belastingen veel geld aan uit geven? Weggooien is niet per definitie goedkoper of beter dan repareren.

iep op 08 januari 2014

Je hebt wat dat betreft een te rooskleurig beeld van onze samenleving.

LOL.. Volgens mij bewijs je jezelf een grote dienst als je eens rustig de tijd en de ruimte neemt om mijn tekst objectief te lezen, en je waarneming niet te laten vertroebelen door je vooronderstellingen.

En wederom Iep, zet ik er met jou een punt achter. Dus grijp je kans en heb het laatste woord en daarmee je gelijk, want aan die indruk kan ik me niet onttrekken, ongeacht het onderwerp.

Bijdrager
    GoeieDag
    Haike op 08 januari 2014

Ik heb het al eerder benoemd: jij denkt te rigide.

Ik heb nog niet eerder ergens gelezen dat je van mening bent dat ik te rigide ben in mijn denken, maar dat kan aan mij liggen. Verder heb ik hier en in eerdere posts richting Iep een aantal waarnemingen neergezet. Hoe ik over een aantal zaken denk heb je mij helemaal niet gevraagd, dus hoe ik denk over die zaken, kun je alleen maar vermoeden, en je hebt niet tot nauwelijks de moeite genomen om te checken bij mij of je vermoedens juist zijn, je loopt wat mij betreft vrij ver voor de muziek uit…

Excuus, want zo bedoelde ik het niet. Mijn zinsvolgorde was niet goed; met dat eerder benoemd, bedoelde ik niet dat rigide denken, maar sloeg op de zin erachter: ‘Als een producent…’

Bijdrager
    Haike

Okay, duidelijk;)

Bijdrager
    iep
    Haike op 09 januari 2014

Dan kan je niet lezen. Maar wat grappig dat jij degene bent die aan komt dat het een lang relaas is….

8<

Het gaat me ook helemaal niet om punten en conclusies, die trek ik ook helemaal niet, ik neem waar en kijk waar veranderingen plaats vinden, ik heb het verder niet gehad of sommige veranderingen goede of slechte zijn.

Je relaas is gewoon lang, dat is gewoon een feit (van mij part noem je het een waarneming, ook goed). Niks mis met een lang relaas als het maar goed weg leest en er ook punten in staan. Wat je nu hebt geschreven is een zwabber verhaal wat heel moeilijk te volgen is. Welk punt of punten wil je nou precies maken in die post? Een waarneming kan ook een punt zijn die je wil maken. Het gaat er bij het schrijven van een verhaal erom dat duidelijk wordt wat je bedoeld. Dat ontbreekt er nu en het zou dan ook fijn zijn als je dat nog kunt toevoegen.

Ik ga er namelijk vanuit dat mensen weten waar ze hun spullen kunnen laten repareren, daarnaast zullen er een aantal het zelf kunnen, en sommigen met behulp van een gids zoals die te vinden zijn bij ifixit. Als ik ergens anders vanuit ga, dan schrijf ik dat wel, zonder dat jij of een ander van die rare vooronderstellingen erop na hoeven te houden.

Dat is dus wat ik weerspreek: het is naïef om te denken dat de hedendaagse mens dat weet. Velen weten niet dat iets te repareren valt, hoe dat moet of bij wie dat kan.

Ik weet niet waar jij wel/niet rondloopt, maar ik loop rond tussen een aantal mensen waarvan een deel die interesse wel hebben en zich wél in zaken verdiepen, en zeker als het om het milieu gaat. Blijkbaar loop jij ergens rond waar je dat niet tegen komt, maar dat wil nog niet zeggen dat het dan ook geldt voor de rest van de wereld en de mensen. En jij hebt het over naïef zijn??

Je bent jezelf en je eigen omgeving aan het projecteren op de rest van de wereld. Zo werkt het dus niet. Ik loop zelf tussen heel erg veel techneuten rond en bijna allemaal weten ze hoe ze dingen moeten repareren of zijn in staat om zich dat aan te leren. De niet-techneuten ken ik ook en daar vindt je maar zelden mensen die iets kunnen repareren, in staat zijn om zich dat aan te leren of weten bij wie ze aan moeten kloppen (bij de techneuten zit ook van dat soort mensen, ook al hebben ze een universitaire graad). Dat geldt ook voor milieuzaken trouwens. Net als jij kan ik legio mensen opsommen die kunnen solderen, naaien, tegels zetten, enz. maar in tegenstelling tot jou kan ik er ook legio opnoemen die dat juist niet kunnen. Daarin ben ik niet de enige. Het is in deze alleen niet verstandig om het daar bij te laten, je zult buiten je eigen wereldje moeten gaan kijken en dan ontstaat er een heel ander patroon.

En wat is erop tegen om een ander iets te laten doen wat ik niet kan? Waarom moet ik het wiel uit gaan vinden terwijl een ander dat allang gedaan heeft en nog veel betere wielen kan maken dan dat ik dat zelf kan?

Simpel: het kost geld. Niet iedereen heeft dat te besteden dus moeten ze het wel zelf doen. Vraag de mensen met een uitkering maar eens of de lui van schuldhulpverlening en andere hulpverleners. Na die trucs van de banken behoren daar nu ook heel veel huiseigenaren onder (zat mensen die dankzij de DSB een hypotheek hebben die ze nooit kunnen betalen en nu dus met een megaschuld zitten).

Er wordt helemaal niks gerecycled als jij het niet op de juiste plaats inlevert/weggooit. Als ik niet de moeite neem om een gratis enveloppe te bestellen bij HP om wederom gratis een lege cartridge naar ze op te sturen, of niet de moeite neem om naar een chemisch afval punt te lopen om daar die cartridge af te geven, gaat-ie gewoon de verbrandingsoven in, met alle gevolgen van dien. Er gaat niks van zelf, je moet er wat voor doen, bewust. En recyclen; dringt het tot je door dat we ook daar via belastingen veel geld aan uit geven? Weggooien is niet per definitie goedkoper of beter dan repareren.

Dat is niet waar. Dit is per gemeente anders. Er zijn gemeenten waar de bewoners worden geacht om afval te scheiden maar er zijn er ook waarbij dit niet gebeurd omdat de afvalverwerker dit zelf doet. De reden waarom de gemeente het door de afvalverwerker laat doen zit ‘m in de efficiëntie daarvan (dat betwijfelen velen waaronder ik). Het zou dan uiteindelijk makkelijker en goedkoper zijn. De reden waarom afvalverwerkers er zo op gebrand zijn om te recyclen is vrij simpel: het levert veel meer geld op dan alles zo de verbrandingsoven in te schuiven en er zit ook het nodige aan wet- en regelgeving achter. Recyclen is overigens ook niet per definitie goedkoper of beter dan weggooien of repareren. Bepaalde items mogen dat niet of kunnen dat niet.

Volgens mij bewijs je jezelf een grote dienst als je eens rustig de tijd en de ruimte neemt om mijn tekst objectief te lezen, en je waarneming niet te laten vertroebelen door je vooronderstellingen.

Dat is een goede samenvatting van mijn vorige post in dit topic: je eigen ervaringen vertroebelen de blik der werkelijkheid. Jouw realiteit is niet per definitie de realiteit van de rest van de wereld. Je maakt er zo wel een compleet strijdtoneel van. En waarom? Omdat er iemand het niet met je eens is en dingen heel anders ziet. Het gaat hier niet om gelijk krijgen (wat je nu heel erg wanhopig probeert), het gaat erom dat je ook eens dingen op een andere manier durft te bekijken en dus niet jouw wereldbeeld opdringt aan anderen (wat je hier aan het doen bent). Dat is wat ik bedoel met naïef zijn en een roze bril op hebben. Durf eens buiten je eigen veilige wereldje te kijken. Veel belangrijker dan gelijk hebben/krijgen.

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.