12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    dollarbill2

2012 Macbook kopen of nog even sparen?

Hallo allemaal,

Zoals jullie al konden lezen, zit ik met een dilemma:
    Ik kan van een vriend de Macbook 13″ uit 2012 (de meest standaard versie) voor een hele mooie prijs kopen.
    Nu ben ik al enige tijd aan het sparen voor een nieuwe Macbook 13″ met alles er op en eraan, maar ik dacht:
    Als ik nou in die oude Macbook een nieuwe SSD zet en het maximum aan RAM, dan gaat ie nog wel 3 jaar mee met snelle prestaties en scheelt mij dat een hoop geld.

Of zie ik dat verkeerd? en wat zouden jullie adviseren?

*Ik heb inderdaad niet de exacte prijs genoemd omdat ‘vooroordelen’ een bekend feit is op dit forum.
    *De Mac wordt vooral gebruikt voor: internet (voornamelijk Youtube), Word, ETS2 (medium graphics) en om heel veel films te kunnen kijken
    *Ik ben waarschijnlijk niet zo hoog-geleid:-P als jullie, dus let niet té precies op mijn spelling s.v.p!

Hopelijk kunnen jullie mij helpen?!

Bijdrager
    Shmoo

Ligt er aan welke MacBook het is.

Een 13″ MacBook Air uit die generatie heeft als Flash geheugen dus daar hoef je geen SSD in te leggen. Dat wordt er dus niet sneller op. Het zal dus denk ik een MacBook Pro ( none Retina ) exemplaar zijn. Daar zat standaard wel nog een gewone HD in en dan wordt het een heel ander verhaal.

Wat is een goede prijs. Die machine is denk ik, persoonlijk, geen 450,- meer waard tweedehands uitgaande van het feit dat de batterij binnenkort ook wel vervangen moet worden.

Mijn advies probeer door te sparen tot je een 600 a 800,- hebt en probeer dan een MacBook Air van 2 a 3 jaar oud te kopen.

Wat is ETS2 ? een spelletje?

Geblokkeerd
    Anoniem

Of deze, alleen vandaag MacBook Air

Bijdrager
    dollarbill2

@Shmoo

Het is de Macbook Pro non-retine met inderdaad nog een HD.
    kan je eigelijk ook een processor-upgrade doen? anders blijf ik nog wel even door sparen. Op dit moment heb ik 1200,- in het potje zitten.

*ETS2 is een vrachtwagen simulator waarmee je in de huid van ’n vrachtwagenchauffeur kan kruipen. een aanrader!

@vuurvreter
    Ik heb nog nooit van die site gehoord, lijkt wel bijna te mooi om waar zijn:D

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik koop er al jaren, bedrijf zit gewoon in Nederland.
    Dus geen enkele reden tot argwaan:wink:

Bijdrager
    Shmoo

Maar voor 950,- ga je natuurlijk niet het (oud) 2015 model kopen met 4GB RAM.

Als je via Tweakers kijkt dan kun je het 2015 (nieuw) model met 8GB RAM kopen voor 999,-. Dan heb je wel 128GB opslag tegenover 256GB bij iBOOD maar heeft de TS 256GB echt nodig om te internetten en een vrachtwagen spelletje te spelen. Ik denk dat je beter de prioriteit bij 8GB RAM kunt leggen dan 256GB opslag richting de toekomst.

Persoonlijk, maar wie ben ik, als je dan al 1200,- hebt gespaard dan zou ik gewoon bij Apple zelf op de website in de onderwijswinkel de MacBook Air 13″ instap kopen met 128GB opslag en dan bij de config kiezen voor de extra Core i7 processor-power (kost 112,- meer). Alles bij elkaar kom je dan op 1145,- uit maar je krijgt er wel nog een Beats draadloze koptelefoon bij die je kunt verkopen voor 100,- of iets meer. Kortom voor een kleine 1000,- koop je dan wel een Core i7 machine en 8GB RAM. Daar kun je denk ik makkelijk 5 a 6 jaar mee vooruit omdat deze machine altijd sneller zal gaan zijn dan de instap Macbook Air in de volgende generatie. Dit is altijd zo geweest bij Apple. De processor-upgrade versie van de oude/vorige generatie is altijd iets sneller dan de instap versie van de nieuwe/toekomstige generatie. Je koopt dus eigenlijk geen oude machine maar voor minder geld een betere instap uit de komende generatie.

Geblokkeerd
    Anoniem

@dollarbill2

waarmee je in de huid van ’n vrachtwagenchauffeur kan kruipen.

Wat wil je leren dan?
    Hoe je een vrachtwagen op z’n kant kan leggen, wat tegenwoordig schering en inslag is?

Bijdrager
    dollarbill2

@Shmoo
    Bedankt voor je advies! Ik zat daar zelf ook al aan te denken en ga dat nu hoogst waarschijnlijk ook doen.
    Dan kan ik weer even voorruit:D

@vuurvreter

Ik volg zelf de opleiding “chauffeur goederenvervoer” waardoor ik over enkele maanden kan gaan lessen voor C(e).
    ETS2 is een leuk simulator spelletje waarmee je al wat dingen kan oefenen.
    Overigens moet je voor het kantelen van vrachtwagens toch echt eerder bij onze Poolse/Hongaarse vrienden van Waberer’s zijn:P
    Zij zijn de ware experts hierin.

Bedankt voor de reacties!

Geblokkeerd
    Anoniem

@dollarbill2

Ik zie vooral ook Nederlandse chauffeurs die het zelfde kunstje toepassen;-)

Bijdrager
    dollarbill2

@vuurvreter
    Helaas is niet iedereen uit het juiste hout gesneden:wink:

Geblokkeerd
    Anoniem

@dollarbill2

Oeppss, je zet je nu toch niet op een voetstuk?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.