23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    zephonic

2009 MacPro + i7

Vraagje voor de hardware bollebozen, ik kan een nieuwe MacPro niet betalen, dus ik dacht eraan om een gebruikte MacPro (1366 socket) te kopen en er een i7-950 in te stoppen.
    Is er een reden waarom dit niet zou kunnen werken?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    Afroman

Niet compatible met het moederbord denk ik.

Bijdrager
    Vinhelper

Volgens mij staat hier dat het wel mogelijk is.

Ik heb echter nog niet het hele verhaal gelezen, als je het een interessante link lijkt, moet je dat maar even doorlezen.

Bijdrager
    nebilem

Hoe ga je het oplossen met je videokaart?

Bijdrager
    zephonic

Hoe ga je het oplossen met je videokaart?

Hoe bedoel je?

Bijdrager
    Vinhelper

Bepaalde processors hebben al een geïntegreerde videokaart. En andere weer niet. Het ligt dan inderdaad aan je moederbord of het wel of niet kan.

Nu ik er iets verder over heb doorgelezen is het toch een riskante actie, je weet nooit of het werkt, en als het werkt, of het dan wel prettig en vloeiend loopt allemaal.

Bijdrager
    Pim.vd.Kleijn

@ Vinhelper
    In de Mac Pro heeft nog nooit een processor gezeten met geïntegreerde cpu.

@ topic starter
    Als je op veilig wilt spelen zoek je uit welke CPU’s er door Apple voor werden geleverd, en stop je het topmodel daarvan erin.

Bijdrager
    Ezri Dax

Er worden dingen door elkaar gehaald, er zijn moederborden met een geintegreerde GPU. Niet CPU’s met een geintegreerde GPU. Dus als de socket het aan kan, kun je gewoon een andere processor erin zetten. Dat is een vooruitgang ten opzichte van de G5 waar dat volgens mij niet kon.

Grote kans trouwens dat de i7 dan vertraagd wordt door de overige componenten.

Bijdrager
    Pim.vd.Kleijn

@ MadDonna
    Wordt er een beetje treurig van dat mensen dingen presenteren als waar terwijl er niks van klopt :cry:, intel heeft op dit moment processoren waarbij CPU + VGA op 1 chip zit, niks op moederbord dus.

Ik heb zojuist even gegoogled en bij de Mac Pro 2009 kun je de cpu’s niet vervangen (zie everymac site) doordat apple cpu’s gebruikt waarbij de heat spreader (zilveren plaatje op de chip) ontbreekt. Als je dan een cpu erin stopt waar wel zo’n heat spreader gaat dat niet goed werken. (lees je sloopt de boel)

Bijdrager
    Ezri Dax

@pim, ik heb het alleen hiervan:

Nevertheless, just like the “Late 2009” Mac Pro models replaced, the “Mid-2010” Mac Pro models have the processor or processors mounted on removable processor “trays” and the processors themselves use LGA 1366 sockets, so upgrading the processor(s) is quite feasible.

Geintegreerde GPU bij CPU, ja ze bestaan, maar sinds kort echt geintegreerd, de Mac Pro maakt daar geen gebruik van, gelukkig (nog).

Bijdrager
    Pim.vd.Kleijn

@ MadDonna
    Zoals je het nu nuanceert klopt het inderdaad wel, maar dat kon ik niet uit je eerste reactie opmaken.:wink:

Moderator
    unSOUND
    MadDonna op 27 januari 2011

Dat is een vooruitgang ten opzichte van de G5 waar dat volgens mij niet kon.

Ja hoor, ook bij de PowerMac G4 en G5 kan het. Die zitten aan het moederbord met een connector die gewoon los kan. Bij de notebooks en sommige iMacs zaten ze geintegreerd.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Vreemd hoor… Elke Mac is een perfect uitgebalanceerd product, daar moet je niet mee gaan klooien.

Er zit in geen enkele Pro een i7 CPU, dus je kunt er donder opzeggen dat als je die er in gaat plaatsen dat het een en ander dan “less perfect” wordt. De processor snelheid b.v.b. wordt bepaald door de klokfrequentie en de onboard cache en die snelheid is afgestemd op de snelheid van het RAM, ‘databus’ en de GPU. Elke onjuiste verandering daarin kan voor een “bottleneck” zorgen.

Waarom koop je dan niet gewoon die 2e hands Mac Pro en laat je de originele cpu gewoon waar die hoort, dus in de machiene! Waarom een i7 er in? Het is toch geen pc zeg! Die zijn daar praktisch voor gemaakt…
    Want het gaat uiteindelijk tenslotte maar om één ding: hoeveel ga ik vooruit t.o.v. mijn huidige Mac? Als je hiervoor b.v.b. een G5 had of een 2007 iMac dan voldoet die Mac Pro ruim voldoende… (en upgraden met de juiste CPU kan altijd nog)

Bijdrager
    iep

Er worden dingen door elkaar gehaald, er zijn moederborden met een geintegreerde GPU. Niet CPU\’s met een geintegreerde GPU.

Zoals gezegd zitten cpu en gpu tegenwoordig in 1 package. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat ze nog steeds strikt gescheiden zijn. Dit is een gevolg van iets wat men een tijdje geleden is begonnen. Eerst is de geheugencontroller al naar de processor verhuisd, nu dus ook de gpu en weldra zullen er meer volgen. We krijgen dan een chip met alles aan boord wat men dan aanduidt met SoC: System on Chip. Dit is natuurlijk iets wat bij laptops van groot belang is gezien de ruimte die heel erg klein is of juist klein moet zijn. Bij desktop machines zoals de Mac Pro is dit niet zo van belang dus daar kom je vaak processoren tegen die geen gpu er naast hebben zitten (kijk maar eens naar het toepassingsgebied van de Xeon processoren).

@TS
    Het probleem met Mac Pro en vergelijkbare machines zit ‘m in de gebruikte hardware. Dit zijn machines die met vrij grote nauwkeurigheid worden ontworpen waarbij betrouwbaarheid van essentieel belang is. Men gebruikt dan ook hardware die dat realiseert (registered ecc geheugen ipv standaard geheugen, etc.). Ze hebben dan ook een hele goede balans tussen de verschillende onderdelen. Als je daar dan iets in aanpast kan het zijn dat de machine onbetrouwbaar wordt en het nogal vage problemen vertoond. Als je het zou willen dan is het verstandig om goed uit te zoeken welke onderdelen wel/niet goed werken in zo’n workstation. Het zou ook wel handig zijn als je kunt vertellen wat je met de Mac Pro zoal van plan bent. Vaak is zo’n apparaat dermate krachtig dat je weinig hoeft te wijzigen wat processor betreft (hoogstens iets doen met een ssd en meer geheugen er in).

De Xeon processoren die in de Mac Pro worden gebruikt zijn trouwens afgeleid van de i7. Je moet niet denken dat het 1 op 1 kopieën zijn, de Xeon processoren hebben een heel ander doeleinde en zullen daar dan ook voor zijn aangepast. Een machine die zo’n Xeon gewend is ineens uitrusten met een i7 is technisch weliswaar mogelijk maar hier loop je dan ongetwijfeld tegen die balans aan.

@hendrik ijzerbroot: je verwoord het verhaal wel heel slecht maar volgens mij bedoel je gewoon hetzelfde als ik: de Mac Pro is tot in de puntjes op elkaar afgestemd waardoor de door Apple aangeboden mogelijkheden het optimaalst zullen werken (zowel in snelheid als in stabiliteit). Een wijziging daarin met spullen die anders dan dat zijn kan performance en stabiliteitsproblemen tot gevolg hebben.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat ben jij eigenlijk van beroep iep? Schoolmeester soms?

Maar ik ben blij dat je mijn post snapt. Je bent een goede graadmeter…

Moderator
    unSOUND
    iep op 27 januari 2011

@hendrik ijzerbroot: je verwoord het verhaal wel heel slecht maar volgens mij bedoel je gewoon hetzelfde als ik.

Hij verwoord het niet slecht, hij verwoord het kort. En de ervaring leert dat op een forum korte posts beter onthouden worden dan lange… Hij pakt het dus eigenlijk juist beter aan…

Bijdrager
    Vinhelper

@iep en hendrik ijzerbroot: Hou nou eens op jullie! :angry:

Ga de PM’s nog eens teruglezen. En ga anders verder overleggen via PM.

Bijdrager
    iep
    unSOUND op 27 januari 2011
    iep op 27 januari 2011

@hendrik ijzerbroot: je verwoord het verhaal wel heel slecht maar volgens mij bedoel je gewoon hetzelfde als ik.

Hij verwoord het niet slecht, hij verwoord het kort. En de ervaring leert dat op een forum korte posts beter onthouden worden dan lange… Hij pakt het dus eigenlijk juist beter aan…

Als je dat stuk tekst al kort noemt… Daarnaast gaat het mij om de inhoud en die inhoud is niet bepaald correct. Een cpu en gpu die op elkaar afgestemd zijn is in geval van de Mac Pro bullshit omdat het van twee totaal verschillende fabrikanten afkomstig is. Intel en AMD (aka ATI) zijn elkaars grote concurrenten en Intel en Nvidia hebben een hele moeizame relatie. En dan gaat het bij dit soort systemen ook om het geheel, niet om een paar onderdeeltjes.

@Vinhelper: ga jij die PM’s dan ook nog maar eens teruglezen, ik dacht dat ik nogal duidelijk was…

Moderator
    unSOUND

Dat je je stort op inhoudelijk reageren zal niemand je kwalijk nemen. Maar jouw posts dwalen 9 van de 10 keer te diep af in details waar niemand om vroeg, met als gevolg dat ze jouw post gewoon doorscrollen en zo de informatie die er wel toe doet niet lezen…

Als iemand in het museum naast je staat, en tegen je zegt: “Mooi schilderij he ?” dan kun je gaan beginnen met half uur durende uitleg over olieën, kwasten, haarsoorten, kleuren canvas en weet-ik-wat, maar je kunt op dat moment ook gewoon “ja” of “nee” zeggen… Dat is wat ik duidelijk probeer te maken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    iep op 27 januari 2011

Dank je unSOUND.
    Maar zeg eens eerlijk: snap jij nu eigenlijk waarom iep nu over concurrentie tussen de toeleveranciers begint te praten:

Een cpu en gpu die op elkaar afgestemd zijn is in geval van de Mac Pro bullshit omdat het van twee totaal verschillende fabrikanten afkomstig is. Intel en AMD (aka ATI) zijn elkaars grote concurrenten en Intel en Nvidia hebben een hele moeizame relatie

Correct me if i am wrong: wat iep hier zegt betekend dus dat je vanwege een concurrentiestrijd maar beter een iMac kunt kopen want daar past de GPU dan wél beter bij de CPU? Dat zal toch niet?

Bijdrager
    Ezri Dax

Dat is een vooruitgang ten opzichte van de G5 waar dat volgens mij niet kon.

Ja hoor, ook bij de PowerMac G4 en G5 kan het. Die zitten aan het moederbord met een connector die gewoon los kan. Bij de notebooks en sommige iMacs zaten ze geintegreerd.

Ik heb altijd begrepen dat er iets in de firmware zat die controleerde welke versie van de G5 werd meegeleverd en dat je een 1.8 Ghz dual processor G5 niet zomaar kon vervangen voor een 2.0 Ghz versie. Dat werd volgens mij met de invoering van de Intel gebaseerde architectuur simpeler.

Dat bij een Mac Pro alles goed op elkaar afgestemd is dat is heel fijn, en daar betaal je ook voor. Als je echter wil experimenteren met andere processoren, ga je gang, je kunt altijd terug naar de originele processoren.

Bijdrager
    zephonic

Allen bedankt voor de (al dan niet terzakedoende) reacties.

Bijdrager
    strigoi

De Mac Pro hebben altijd gebruik gemaakt van xeon processors. Deze hebben dezelfde architectuur als de i7 processors. Het verschil zit hem in dat de xeon processors voor werkstation en servers zijn gemaakt en met ecc geheugen overweg kunnen. De GPU staat compleet los van dit verhaal.

Als je een Mac Pro uit 2009 wilt uitbreiden zoek dan naar een (xeon) CPU met LGA 1366 socket.

Lees de volgende artikelen eens door:
    http://www.everymac.com/systems/apple/mac_pro/faq/mac-pro-early-2009-nehalem-how-to-upgrade-processors.html

Uitgebreid artikel van anandtech:
    http://www.anandtech.com/show/2800/10

Topic over hoe wat en een succesvol i7 3.33 GHz CPU upgrade:
    http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=965747

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.