30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 77)
  • Q:
    Bijdrager
    Almost Daily

20″ Cinema Display! Of niet?

Ok, ik wil een nieuwe monitor, en ben bijna bereid om een 20″ Cinema Display te kopen. Ken ‘m van m’n vorige baan, heerlijk scherm. Maar, valt er te verwachten dat Apple binnenkort met nieuwe schermen gaat uitkomen, of zal de prijs van de huidige lijn misschien gaan zakken (as in Aperture?). De prijzen van concurende 20″ ws schermen (Dell, Acer, NEC) liggen minimaal €200 lager, terwijl gebruik wordt gemaakt van exact dezelfde componenten…:( Wie-o-wie kan hier licht op schijnen? Thanks alvast.

Bijdrager
    jeroenimo

Ik heb em en hij is erg fijn inderdaad, en ja je hebt gelijk dat ie duurder is dan de rest, het betekend nog niet dat de schermen met de zelfde componenten ook identiek presteren, ik zeg maar zo: what you pay is what you get…

Bijdrager
    DeXoN

De verschillende componenten kunnen wel hetzelfde zijn maar de software waarop het scherm draait kan ervoor zorgen dat je met een slecht of een goed scherm zit.

bv. Je hebt 2 tv’s van een merk X.
    Maar de eerste kost 1500 euro en de tweede 3000 euro.
    De componenten zijn juist hetzelfde maar dat van 1500 euro heeft een slecht beeld. Dit komt omdat die tv op een andere software draaid dan die van 3000 euro.

Ps Kan zijn dat ik niet de jusite term gebruik, nl. software.

Inactief
    Anoniem

Ik krijg binnekort mijn Dell 20″, die heb ik genomen omdat er dezelfde componenten inzitten als in de 20″ Apple, en er zit ook nog eens composite (tulp) en S-video op, en hij is zo’n €300,- goedkoper, dan is de keus snel gemaakt voor mij.

edit: ik heb uiteraard meerdere reviews gelezen en ze kwamer en eigenlijk bijna altijd even goed af

Bijdrager
    kontheur

De 30″ cinema-display’s hebben een aantal weken een update gekregen. Ik zou als ik jou was even wachten. Stel dat je hem koopt en de week erna verschijnen er updates dan sla je je voor je hoofd!

dit[size=9:f941a05b90]ff in de gaten houden komende weken[/size:f941a05b90]

Bijdrager
    Deskman

De DELL-schermen zijn eenvoudiger uitgevoerd en ondersteunen slechts één resolutie, las ik in een review. Wat dat betreft is het gebruik van dezelfde TFT geen kenmerk van ‘gelijkwaardigheid’.

Bijdrager
    computer space
    ”DeXoN”

De verschillende componenten kunnen wel hetzelfde zijn maar de software waarop het scherm draait kan ervoor zorgen dat je met een slecht of een goed scherm zit.

bv. Je hebt 2 tv’s van een merk X.
    Maar de eerste kost 1500 euro en de tweede 3000 euro.
    De componenten zijn juist hetzelfde maar dat van 1500 euro heeft een slecht beeld. Dit komt omdat die tv op een andere software draaid dan die van 3000 euro.

Ps Kan zijn dat ik niet de jusite term gebruik, nl. software.

Kan kloppen. Een maat werkt op de TV-chips afdeling van philips. Die maken 1 chip voor ALLE conventionele televisisies in de wereld (ook sony, panasonic etc.)! 2000 pag teletekst, pal, ntsc, secam, 100hz, beeldverbetering, dubbele tuner, de hele flikerse boel zit allemaal op die ene plak silicium. Afhankelijk van wat de klant betaald worden er wat circuitjes doorgebrand. Zo werkt dat dus inderdaad

Bijdrager
    3mph

tja, altijd lastig.. de 30″ werd stilletjes vervangen.. en je kunt wel blijven wachten.. Gewoon kopen, en niet meer op de osx main site kijken;)

Misschien koop je een Dell, en updaten ze die volgende week.. zo blijf je bezig toch?

Bijdrager
    Almost Daily

Thanks. Maar ’t blijft lastig. De huidige 20″ ACD is al weer van 2004, en met die update van 30″ in achterhoofd ben ik inderdaad bang dat zodra ik m’n gloednieuwe 20″ ACD uitpak en aansluit ik nieuwe serie schermen op de Apple Store zie verschijnen… samen met nieuwe (intel) iBooks enzo, ook al zo’n ding wat aan nodig vernieuwing toe is.

Heb trouwens verschillende reviews gelezen, en de Dell bijvoorbeeld (uche) komt zeker niet slecht uit de bus, soms zelfs beter dan ACD. Maar ze zijn zo.. eh lelijk, met al die kabel rotzooi…

Bijdrager
    macpro

@Deskman: de 20″ Dell kan echt wel andere resoluties aan, dus wat je gelezen hebt klopt in dit geval niet.

Wat betreft aansluitingen een kleine kanttekening: de Dell heeft meer USB poorten, maar geen FireWire poorten.
    En een pluspunt voor de Dell is dat ze de voeding in het scherm hebben gebouwd. Dus geen losse baksteen om de stroom te leveren.

Toch had ik liever het Apple scherm gehad, maar ja: baas betaald, baas bepaald.

Bijdrager
    riniton

Tja je betaalt 300 euro meer maar dat is nog altijd beter dan naar zo’n lelijk zwart Dell schermpje kijken.

Bijdrager
    3mph

The bottom line: The Apple 20 / 23-inch Cinema Display is low on extras and high on price. Still, one look at this gorgeous LCD, and you’ll kiss your practicality good-bye.

Bijdrager
    darh

Zoiezo even tot volgende week wachten is misschien wel slim. Aankomend weekend start de NAB, een groot congres voor video e.d. Hier heeft Apple al vaak nieuwe producten gelanceerd dus wie weet misschien kleine update voor cinema displays.

Er was ook een rumor dat er dan een cinema display zou komen met een resolutie van 4520×2540. Dus wie weet heeft Apple nog leuke verassingen voor ons!:)

Bijdrager
    Almost Daily
    ”darh”

Zoiezo even tot volgende week wachten is misschien wel slim. Aankomend weekend start de NAB, een groot congres voor video e.d. Hier heeft Apple al vaak nieuwe producten gelanceerd dus wie weet misschien kleine update voor cinema displays.

Er was ook een rumor dat er dan een cinema display zou komen met een resolutie van 4520×2540. Dus wie weet heeft Apple nog leuke verassingen voor ons!:)

Thanks voor de tip! In ieder geval even wachten tot volgende week dan maar:)

4520 x 2540… *droom*

Bijdrager
    3mph

volgende week dinsdag?

Bijdrager
    Richard5

Ik zou voor de CD gaan, heb zelf nu ruim een half jaar een 23″ en kijk er nog elke dag graag naar. Het is een sieraad op mijn buro en krijg complimenten van de mensen die op bezoek komen. Dat heb ik met de Dell schermen op mijn werk nog niet meegemaakt….

Bijdrager
    AlexdePalex
    ”macpro”

Wat betreft aansluitingen een kleine kanttekening: de Dell heeft meer USB poorten, maar geen FireWire poorten.
    En een pluspunt voor de Dell is dat ze de voeding in het scherm hebben gebouwd. Dus geen losse baksteen om de stroom te leveren.

Het nadeel is dat de USB poorten niet meer werken als je de monitor uit / standby zet. Vooral lastig met memory sticks of eventuele harde schijven.

Bijdrager
    dspiers

Ik weet niet hoeveel er te verbeteren valt aan de CD van Apple. Wat ik wel aan heb zitten denken is of Apple overal de iSight camera in gaat bouwen. Ik denk dat dat mogelijk zou zijn. Ik zit zelf ook te denken tussen de Dell (die lang niet kzo mooi is als de Apple) en de CD die inderdaad stuk duurder is.

Moeilijk. Een prijs verlaging is altijd mogelijk. Vooral als Dell marketshare steelt.

Success

Dirk

Bijdrager
    Napsju
    ”jeroenimo”

Ik heb em en hij is erg fijn inderdaad, en ja je hebt gelijk dat ie duurder is dan de rest, het betekend nog niet dat de schermen met de zelfde componenten ook identiek presteren, ik zeg maar zo: what you pay is what you get…

Ik heb ‘m ook sinds een maandje. Bevalt me uitstekend en ja, je wilt toch the real thing… :wink: 8)

Geweldig scherm!

Bijdrager
    danielpunt

Tsja, lastig.

Ik zou zelf erg graag een 23″ ACD willen, maar is het die meer prijs waar t.o.v. een 20″ ACD of een 24″ dell?

:oops:

naja, ik moet sowieso nog een tijdje sparen, dus wie weet zijn ze dan allang geupdate

Bijdrager
    DarkRaverNL
    ”Richard5″

Ik zou voor de CD gaan, heb zelf nu ruim een half jaar een 23″ en kijk er nog elke dag graag naar. Het is een sieraad op mijn buro en krijg complimenten van de mensen die op bezoek komen. Dat heb ik met de Dell schermen op mijn werk nog niet meegemaakt….

Ik heb zelf ook de 23″, de eerste serie, samen met de dual G5, van junie 2004, ben er nog steeds erg trots op, als je een Apple hebt, moet je een Apple scherm kopen, egt super scherp beeld !!

Bijdrager
    Freek.

Afgaand op gebruikerservaringen van anderen is zelfs de 23″ van Apple niet goed genoeg voor het echte serieuze fotobeoordelingswerk. De 20″ is uit hetzelfde alu gesneden. Voor gewoon gebruik zal het geen probleem zijn hoewel ik ook hoor dat ze niet allemaal echt egaal van kleur zijn.
    De 30″ is onlangs vernieuwd maar ken er nog geen gebruikerservaringen van. Ik denk dat de 20″ en de 23″ ook wel op korte termijn vervangen gaan worden. Maar bij Apple weet je nooit wat je kan verwachten. Ik ben nog steeds wel echt benieuwd naar de kwaliteit van de nieuwe 30″ en naar de mogelijkheden mbt calibratie.

Bijdrager
    danielpunt

Dat was toch alleen bij de eerste serie 23 inchers toch FreekMac?
    Die schijnen een magenta waas te hebben.

Bijdrager
    iStevie

Ik heb mijn 20 inch nu al een tijdje en ben er zeer tevreden mee, ik overweeg zelfs een 2de 20 inch.

Ik zou zeggen : Ga voor het Apple Cinema Display !!!!

Bijdrager
    danielpunt

Pas dat nog op je bureau dan?:lol:

Bijdrager
    iStevie

momenteel niet, daar moet ik nog werk van maken :)
    Tenzij ” Mister G5 “ graag onder mijn bureau zit :D

Bijdrager
    Freek.
    ”muffin.”

Dat was toch alleen bij de eerste serie 23 inchers toch FreekMac?
    Die schijnen een magenta waas te hebben.

Ik ken fotografen (ook hier op het forum, naam even kwijt) die een redelijk recente hebben en spijt als haar op hun hoofd. Nee, het was niet die kale fotograaf. :wink:

Het ging daarbij niet om die magenta waas maar ook om een niet egaal beeldscherm. Als je bv een normale grijze achtergrond als buroblad hebt dan is dat dus niet egaal. Voor fotobeooreling is dat toch een basisvereiste.
    Ik wou dat het anders was want dan had ik op het werk nu een paar 23″ers kunnen bestellen. Ik wacht nog even…

Bijdrager
    macpro

Nog een pluspunt van de Dell t.o.v. de Apple: je kunt de Dell ook 90° graden, zodat je in portrait mode het scherm kunt gebruiken.
    Handig als je wat rapporten moet typen.
    Alleen is het mij nog niet gelukt om het beeld zelf ook gedraaid te krijgen.
    Het zou moeten kunnen via Systeemvoorkeuren > Beeldschermen zeggen ze, maar ik zie het er niet bij staan.

Bijdrager
    DarkRaverNL

Zo heeft het ooit bij mij gestaan:

Alleen nu is me pa bang dat het glas breekt, dus staatie ernaast:)

Bijdrager
    beammeup

Het grootste pluspunt van de Apple schermen is dat ze nog wat waard zijn na een paar jaar.
    De DELL schermen brengen lang niet op wat een Apple dan nog ‘doet’.
    Nu bij aanschaf iets duurder, straks bij verkoop krijg je dat verschil weer terug.

:wink:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 77)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.