16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Vinhelper

    [OPGELOST] 2 Macs, automatische sluimer werkt NIET

    Ik heb hier 2 Macs, een MacBook white (Early 2008) en een Mac Mini (Mid 2009). Daarbij is het al een aantal maanden zo dat de automatische sluimerstand niet wordt ingeschakeld.
    Voor zover ik weet is het probleem op hetzelfde moment ineens ontstaan, ook al kan ik dat niet helemaal nagaan. (je gaat het immers niet iedere dag uittesten, ten minste, ik niet)

    Schermbeveiliging, het scherm sluimeren/helderheid verlagen en handmatig sluimer inschakelen werkt perfect, het enige wat niet werkt is het automatisch sluimeren van de Mac zelf.

    Ik heb het volgende geprobeerd:

    1 – Energiestand in Systeemvoorkeuren nagekeken (dat heb ik ook iedere keer na alle acties hieronder gedaan, maar dat staat al goed ingesteld, daar ben ik zeker van.)
    2 – SMC-reset
    3 – PRAM-reset
    4 – veilig opstarten
    5 – bevoegdheden herstellen
    6 – nieuwe schone account aangemaakt, het gedrag is daar hetzelfde

    maar het verandert allemaal NIETS aan de situatie.

    Ik snap er echt geen snars van hoe dit nou kan, en dan nog hetzelfde op 2 machines tegelijk ook.:cry:

    Wie weet nog iets wat ik zou kunnen proberen? Ik ben echt ten einde raad…

    Alvast dank!:thumbsup:

    Bijdrager
    Wiki Post

    De oplossing voor dit probleem is het gratis programmatje PleaseSleep.

    Het is (op een paar kleine dingetjes na*) weer mogelijk om de sluimerstand normaal volgens het energieschema te laten werken.

    * – als iTunes muziek aan het spelen is, zal ook de sluimerstand ingeschakeld worden, dit is tot op heden het enige vervelende.

    Bijdrager
    bramvdb

    Het zou misschien aan het netwerk kunnen liggen.
    Hoe ga je op internet, zijn ze via netwerk met elkaar in verbinding,…

    Bijdrager
    Oppie

    ‘Sluimerstand voor netwerktoegang’ op beiden uitgevinkt?

    Heb je soms op beiden een bepaald progje geïnstalleerd?

    Bijdrager
    Vinhelper

    @bramvdb: Ze gaan allebei via hetzelfde netwerk op internet, en hebben allebei gedeelde mappen die via het netwerk benaderd kunnen worden, maar ook als ik bestandsdeling uitschakel, en zelfs de hele Airport (die van de Mac zelf) veranderd dit niets aan het probleem. In die richting lijkt het niet te liggen, maar waar dan wel?:slant:

    @Oppie: Dat is uitgevinkt op beide.

    Progje zou ik zo snel niet weten, ik dacht ook ”misschien is het Geektool?” maar in de schone account is dat allemaal niet actief (niet in Activiteitenweergave i.i.g.) maar daar is het probleem nog steeds hetzelfde. Dan is dus de andere account gewoon uitgelogd, en niet actief meer.
    Dan worden ook meteen eigenlijk de rest van de programma’s uitgesloten, lijkt wel alsof het dan in het systeem zelf zit, zijn er geen gerelateerde .plist-bestanden?
    Ik heb daar ook al wel naar gezocht, maar nog niet snel iets kunnen vinden…

    Blijft vreemd…:slant:

    Maar bedankt!:wink:

    Bijdrager
    Planet X

    Ik had precies het zelfde met mijn iMac 27. Van alles geprobeerd. Uiteindelijk heb ik dit gevonden in een andere forum:

    “PleaseSleep” applicatie.

    http://www.dragonone.com/products/macosx/pleasesleep/

    Die zorgt ervoor dat hij wel slaapt met de ingestelde tijden. Het leuke is je kan ook apps toevoegen als die actief zijn dat hij niet gaat slapen…

    Ik vind het alleen nog steeds jammer dat ik hiervoor een app nodig heb.

    Bijdrager
    Vinhelper

    Daar ga ik eens naar kijken, op het moment even niet in de buurt van de Mac, maar vanavond wel.

    Ik laat weten of dat gaat werken, hoop echt van wel.

    Dank Planet X!:thumbsup::wink:

    Bijdrager
    peterwillem

    Ik heb het zelfde probleem met mijn nieuwe iMac 27″. Heb ook van alles geprobeerd zoals: SMC reset, inloggen op een test account, opstarten in veilige modus, div apps en hardware (printer)afgesloten.
    Maar auto sluimer werkt niet. Wel handmatig via apple menu aanzetten.
    Tenslotte apple care gebeld, die hebben van alles , meest zelfde als hierboven vermeld, geprobeerd maar kwamen er ook niet uit. Is volgens hun nog een oplossing nl volledige systeem herinstallatie zonodig met wissen van harde schijf. Het ligt volgens hun aan later geïnstalleerde software/apps die het auto sluimer blokkeren.
    Her installatie gaat me nu nog even te ver, dus behelp ik mij maar met handmatige sluimer.
    Misschien is dat Dragonone wat , zal het later eens proberen.

    peterwillem

    Bijdrager
    Vinhelper

    Een herinstallatie heb ik ook gedacht, maar dan zie ik het alweer voor me: uren ploeteren en vervolgens zet je je spullen weer terug…..en dan…..ja, zul je altijd zien dat dan het probleem weer vrolijk teruggekeerd is.

    Nee, die afgang ga ik me dus mooi besparen.:smile:

    Bijdrager
    Oppie

    Wat je niet meld (…) is welk OS je draait: L of SL?
    Ik zou in ieder geval een herinstallatie doen; een standaard bij SL en een A&I bij L.
    Kost je weinig moeite en tijd, en je hebt wel een schoon OS; wie weet…

    GeekTool zou in één gebruiker kunnen draaien; heb je Act.weergave wel op ‘Alle processen’ staan?

    Bijdrager
    Vinhelper

    Ik draai Snow Leopard, op beide. Waarom kun je dat nergens meer kwijt in je profiel?:angry:

    Hm, ik hem daar gewoon weinig vertrouwen in, en ook simpelweg de tijd niet voor, het zijn wel 2 machines, dubbel werk ook nog eens. Ik weet gewoon niet zeker genoeg dat dat de oplossing is.

    Geektool draai ik al lang voordat de problemen begonnen, ook kun je deze makkelijk volledig uitschakelen via zijn eigen interface. Staat i.d.d. op ”Alle processen” en zodra je hem uitschakelt stoppen ook meteen keurig de twee bijbehorende processen van Geektool.

    Maar daarnaast: als ik opnieuw start, en log vervolgens in in de testaccount, is er simpelweg niets actief van de andere account, dat is ook te zien in Activiteitenweergave. Het zit dus niet in de war met third-party apps, want staan dan niet aan, en toch is het probleem gelijk aan de andere (die ik gebruik, van mijzelf) account.

    Maar ik ga dat Dragon one Please Sleep programma proberen vanavond, en dan laat ik weten hier of die het wel voor elkaar kan boksen. Als het maar gewoon werkt, maakt niet uit hoe, dan ben ik allang blij.:smile:

    Bijdrager
    peterwillem

    OK,
    ik draai SL 10.64 op een nieuwe iMac. Ik heb nu Dragonone Pls. Sleep geinstalleerd, en dat werkt voorlopig goed. Via de “Energy” optie kan ik net zoals bij Energie stand onder Voorkeuren in OSX de auto sluimer instellen. Met dit verschil dat het hier wel werkt.
    Snap niet waarom je externe software moet installeren om iets te bereiken dat eigenlijk gewoon onder Mac SL behoort te werken.
    peterwillem

    Bijdrager
    Vinhelper

    Yes! Het Please Sleep-programma werkt, daar ben ik echt heel blij mee, wel niet de allerbeste optie, maar het is al supergoed dat het gewoon weer normaal werkt.

    Ik raad het ook alle mensen aan die dit probleem hebben, het is een supersimpel programmatje wat ook eenvoudig uit het zicht weg te werken is. Je hebt er dus geen last van, maar het doet wel zijn werk.:thumbsup:

    Nogmaals bedankt Planet X, voor de gouden tip.:wink:

    Bijdrager
    SunKeeper

    Ik schop dit toch weer even omhoog, want voor de upgrade naar Lion heb ik PleaseSleep weggehaald, om alles goed te laten lopen qua installatie.

    Echter heeft de upgrade naar Lion er niet voor kunnen zorgen dat het slaapprobleem opgelost wordt.

    Een stukje uit de Console: (naam is weggeveegd)

    Het slapen van de Mac staat zo ingesteld:

    Is er iemand die iets uit deze logs kan halen?

    Ik ga zo nog een PRAM-reset proberen.:smile:

    Bijdrager
    Oppie

    Volgens mij staat de oorzaal letterlijk in het bericht…
    Probeer eens een ander toetsenbord.

    Bijdrager
    SunKeeper

    HUH?

    Dit is het Apple toetsenbord wat erbij is aangekocht. Lijkt me vreemd dat die het probleem zou veroorzaken.:confused:

    Ik heb er nog een exemplaar van, die een paar jaar nieuwer is. Ik zal ze wel eens wisselen dan.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.