30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:
    Moderator
    unSOUND

2 iSights op 1 Mac tegelijk… kan dat ?

Ik heb EvoCam gekocht om mijn vogels te kunnen bekijken vanaf andere computers. Maar aangezien ik meer kooien heb, wil ik eigenlijk een tweede iSight erbij zetten… maar snapt de Mac het wel als je 2 iSights tegelijk aansluit ?

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb zelf een i-Fire webcam en die kan via z’n eigen firewire-poort gewoon camera’s doorlussen.
    Zou dus moeten kunnen. Maar nu nog weten hoe…

:wink:

Bijdrager
    Ewout

Kan wel, mits je de actieve applicatie via een selectie scherm vertelt welke camera gebruikt moet worden. Je kunt er geen stereobeeld mee opzetten.

Ewout

Moderator
    unSOUND

Het enige wat ik in de Readme van EvoCam kan vinden is dat ze meerdere camera’s ondersteunen… maar of ze nu bedoelen dat je dan kan kiezen uit 1 van de 2, of dat ze beiden tegelijk kunnen werken staat er niet bij…

Ik zou dus willen dat de 2 iSights tegelijk beelden verzenden, het hoeft niet in een gecombineerd plaatje te komen, 2 aparte plaatjes in aparte mappen is ook prima.

Bijdrager
    Josh

Ik weet nog niet eens hoe je met Evocam een signaal naar de server kan sturen.

Bijdrager
    Furious

Ehm, tjsa, waarschijnlijk heb je hier niet veel aan. Maar koop niet een 2e iSight maar een IP Netwerk Camera? Dan weet je tenminste dat het zeker werkt en je krijgt op hetzelfde moment 2 streamende feeds binnen (dus 1 van je iSight, en 1 van je IP Camera).

Bijdrager
    Panthertje

Misschien kun je iets met securityspy

http://www.securityspy.com/

Moderator
    unSOUND

Misschien wel, maar ik heb EvoCam reeds gekocht, dus ik hoopte dat het daar mee kon, niemand met 2 iSights die het voor me kan testen ?

Bijdrager
    macpro
    ”unSOUND”

Misschien wel, maar ik heb EvoCam reeds gekocht, dus ik hoopte dat het daar mee kon, niemand met 2 iSights die het voor me kan testen ?

Hier 2 iSights in da house.
    Wat mot er gebeuren?

Moderator
    unSOUND

EvoCam stuurt nu bij mij om de seconde een beeldje naar mijn webserver. Dit beeldje gaat naar de pagina, die om de seconde ververst. Nu zou ik graag een tweede pagina maken, met daar de beelden van een tweede iSight.

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om 2 iSights aan te sluiten op 1 Mac, en of EvoCam dan in staat is om bijvoorbeeld de beelden van beide iSights kan verwerken, dus dat EvoCam om de 2 seconde 2 beelden kan sturen, van elke iSight eentje… met verschillende namen, of naar verschillende mappen…

Bijdrager
    macpro

Here are the results from the southern jury::wink:

”unSOUND”

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om 2 iSights aan te sluiten op 1 Mac…

Ja.

”unSOUND”

…en of EvoCam dan in staat is om bijvoorbeeld de beelden van beide iSights kan verwerken…

Ja.

”unSOUND”

…dus dat EvoCam om de 2 seconde 2 beelden kan sturen, van elke iSight eentje…

Ja.

”unSOUND”

…met verschillende namen…

Ja.

”unSOUND”

…of naar verschillende mappen…

Ja.

Beetje eentonige antwoorden, maar het gaat probleemloos.
    Je kunt het zelf testen met 1 iSight.
    Gewoon een nieuw venster openen in EvoCam en daar andere instellingen bij vastleggen.

Kijk ook eens onder de instellingen voor netwerk camera’s.
    Daar staat een mooi lijstje van camera’s die door EvoCam worden ondersteund.
    Kun je eventueel alsnog overwegen om een netwerk camera aan te schaffen in plaats van een iSight, want…

ik heb eens een iSight 2 dagen achter elkaar aan laten staan om de katten te bespioneren. En na die 2 dagen begon de iSight zich toch een beetje vreemd te gedragen. Is gelukkig weer goed gekomen nadat ik ‘m even had laten liggen, maar hij heeft sinds die tijd toch een paar seconden nodig om zich even in te stellen voor het eerste beeld.

Dus mijn advies is om een iSight niet te gebruiken als ‘ie echt vol continu aan moet staan.

Moderator
    unSOUND

Geweldig MacPro, heel erg bedankt voor het testen. :)

Momenteel staat de iSight een paar uur per dag aan, sommige mensen op de Apple discussion-list zeggen dat ze zelfs soms wekenlang 24/7 aan staan zonder problemen… maar ik denk dat ik dat wel met een korrel zout moet nemen…

Nogmaals bedankt in ieder geval, nu nog een tweedehands iSight scoren.

Moderator
    unSOUND

Vervolg-vraag:

Momenteel slaat EvoCam om de 2 seconden een beeld op in een bepaalde map, de foto wordt dus om de 2 seconden overschreven door een nieuwe… Nu vraag ik mij af: wordt dan ook steeds hetzelfde stukje oppervlak van de harde schijf gebruikt ? Want dan zou dat ene stukje oppervlak extreem belast worden… met versnelde slijtage tot gevolg.

Bijdrager
    macpro

Oef.
    Dat is een hele goede vraag waar ik absoluut het antwoord niet op kan geven.
    Het hangt wel volledig van het OS af dat je gebruikt, dus in dit geval Mac OS X.

Je kunt het wel omzeilen door het bestand niet iedere keer dezelfde naam te laten geven.
    Moet je alleen nog een truuk vinden om telkens het meest actuele bestand te kunnen vinden.

Je kunt je vraag eens voorleggen aan een fabrikant van harde schijven. Die hebben op hun site vaak wel een e-mail adres waar je technische vragen kunt dumpen. Kijken wat die er op zeggen.

Bijdrager
    1984
    ”unSOUND”

Ik heb EvoCam gekocht om mijn vogels te kunnen bekijken

Zoiets: http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl&fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=4333 :)

Bijdrager
    bommels

Wat zou er moeten slijten bij die harddisk? Je plaatje ziet er steeds anders uit, dus de bitjes op de harddisk staan steeds een andere kant op (denk jpeg compressie). Voor het mechaniek wat de koppen bedient maakt het ook niet uit. En als je dit alsnog niet gelooft, kun je evt ook een memorystick voor het plaatje gebruiken :lol:

grtz bart

Bijdrager
    macpro

Maar als de bitjes slechts op één klein gedeelte van de schijf de hele tijd worden gewijzigd, wordt dat deel van de schijf meer gebruikt dan de rest. En heb je daar dus eerder kans op uitval.

Bijdrager
    bommels

Beetje laat, maargoed:

En heb je daar dus eerder kans op uitval.

Die ‘dus’ ben ik het niet mee eens. Waarom zou het magnetische materiaal van een harddisk slijten van steeds ompolen? Je zou ook kunnen zeggen dat het heel slecht is als de magnetisatie steeds dezelfde kant opstaat; misschien blijft het dan wel die ene kant opwijzen en kun je dat stukje nooit meer beschrijven:oops: Bovendien, de stukjes met de nodetabellen en de journal van je HDD worden ook heel vaak opnieuw beschreven, en die gaan ook niet stuk.

Nouja, vragen, vragen. Groeten! bart

Bijdrager
    macpro
    ”bommels”

Bovendien, de stukjes met de nodetabellen en de journal van je HDD worden ook heel vaak opnieuw beschreven, en die gaan ook niet stuk.

Kijk, daar heb je een goed punt. Alhoewel het minder is dan in het voorbeeld van unSOUND is dat wel het gedeelte van de schijf die het zwaarst wordt belast.

Maar dat is dan ook wel weer het gedeelte waar de fouten optreden die programma’s zoals DiskWarrior zo goed kunnen oplossen.

”bommels”

Nouja, vragen, vragen. Groeten! bart

Jep, ze blijven…

Is er een magneet expert in de zaal?

Moderator
    unSOUND

Nog een kleine update: Het werkt bijna helemaal zoals ik wou:

Ik heb nu 2 iSights aan een iMac G5 met ingebouwde iSight gekoppeld, en EvoCam heeft er geen enkel probleem mee… we kunnen nu dus perfect de vogels in de gaten houden als we een paar dagen weg gaan.

Enige nadeel is dat ik ook het programma iGlasses had gekocht omdat ik de iSights handmatig wou laen scherpstellen, maar iGlasses lijkt niet met meerdere iSights overweg te kunnen… helaas.

Bijdrager
    macpro

En hoe zit het met de warmte van de iSights?
    Na 2 dagen had die van mij het toch duidelijk zwaar en gaf problemen met het beeld.

Moderator
    unSOUND

Ik zet ze ’s avonds puur voor “het gevoel” wel eens uit om af te koelen, maar ze staan wel eens meerdere dagen non-stop aan, en eerlijk gezegd merk ik nog geen nadelen… de behuizing van de iSight zelf wordt wel wat warm, maar meer niet…

Bijdrager
    macpro

Mooi. Heb ik weer het maandag morgen model. :(

Moderator
    unSOUND

Er is volgens mij een firmware-update geweest voor de iSight… heb je die wel gedraaid ?

Bijdrager
    macpro

Als het goed is wel.
    Zal nog eens kijken.

Bijdrager
    iJoost
    ”unSOUND”

Vervolg-vraag:

Momenteel slaat EvoCam om de 2 seconden een beeld op in een bepaalde map, de foto wordt dus om de 2 seconden overschreven door een nieuwe… Nu vraag ik mij af: wordt dan ook steeds hetzelfde stukje oppervlak van de harde schijf gebruikt ? Want dan zou dat ene stukje oppervlak extreem belast worden… met versnelde slijtage tot gevolg.

Misschien een beetje laat om te antwoorden.;-)

Maar nee, dat gaat geen probleem zijn. En de reden is dat het er bij de meeste frames helemaal niet van zal komen om ze daadwerkelijk naar de harde schijf te schrijven. Wat je schrijft wordt namelijk ook gechached dus wat er telkens wordt overschreven is een stukje intern geheugen. En zo af en toe zal er een beeldje daadwerkelijk naar de harde schijf gaan.

Bijdrager
    CaDoc
    ”unSOUND”

Nu vraag ik mij af: wordt dan ook steeds hetzelfde stukje oppervlak van de harde schijf gebruikt ? Want dan zou dat ene stukje oppervlak extreem belast worden… met versnelde slijtage tot gevolg.

Als het een probleem zou vormen zou het wel een bekend probleem zijn, maar ik moet zeggen dat ik in 20 jaar PC kennis nog nooit van bad sectors door frequent gebruik heb gehoord. Zoals de andere posters melden zal het allemaal niet zo’n vaart lopen. Het gebruik van virtual memory geeft immers ook eigenlijk nooit problemen. Heb wel vaker wat problemen met harddisks gezien, bad sectors heb ik nog nooit een specifieke voorkeur voor ruimte gebruikt voor virtual memory zien hebben.

[size=9:64ee7ef242]NB: vergeet niet altijd te backuppen[/size:64ee7ef242]:wink:

Moderator
    unSOUND

iJoost en CaDoc, bedankt voor jullie uitleg, dit was voor mij volledig onbekende materie, dus sloeg de onwetendheid om in angst, maar ik ben blij dat het allemaal geen problemen geeft.

Onlangs heb ik dus een test gedaan met 3 iSights tegelijk, namelijk door 2 losse iSights aan te sluiten op een iMac G5 met ingebouwde iSight. De iSights werden keurig herkend, alleen liet EvoCam bij de start 3 schermen zien met beelden van 1 camera, maar dat was handmatig te veranderen, en ik heb daarna ongestoord kunnen cammen.

Ik zit me nu alleen af te vragen of er geen alternatieven zijn voor de iSight, want de G5 staat een meter of 10 van de kooien af, dus om de iSights daar te krijgen heb ik minstends 2 hubs en 3 kabels van 4,5 meter nodig… en dat kost nogal wat… ik vraag me af of er geen alternatieven zijn met draadloze camera’s of iets van die aard… zeker nu zowel de valken als de kwartels aan het broeden zijn, zou ik graag een oogje in het zeil willen houden.

Bijdrager
    macpro

Draadloze en netwerk camera’s zijn er wel, maar die kosten ook een vermogen.
    Dan ben je goedkoper uit met 1 of 2 FireWire hubs van de Appledag.

Bijdrager
    iJoost

Misschien anders een netwerkcam maar dan meteen eentje die je kunt besturen zodat je er maar een nodig hebt om meerdere kooien te kunnen bekijken. (Eventueel een Airport Express eraan en hij is draadloos ook.) Op de OKAPHONE-site gebruiken we al een paar jaar zo’n ding. Heeft zelf een ingebouwde webserver, dus software heb je er niet voor nodig. Inmiddels zullen ze wel goedkoper en beter zijn geworden.

Of zouden die vogels er last van hebben als zo af en toe de lens, bzzzt… in een andere stand gaat?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.