6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    SergeG

1e rij letters reageert anders dan voorzien nav installatie Yosemite

Dag mensen

Ik zit met een eigenaardig probleem op mijn iMac die ik onlangs gekocht heb nadat ik hem geupdated heb naar Yosemite.

Telkens ik op mijn toetsenbord (qwerty) de letter qwer intik krijg ik volgende zaken op mijn scherm:
    Q: minder licht
    W: meer licht
    E: overzicht alle geopende programma’s in dat venster
    R: Launchpad

Ik heb reeds onder ‘Toetsenbord’ (bij systeemvoorkeuren) gekeken en de optie “Gebruik de toetsen F1, F2 enz als standaardfunctietoetsen”, maar dit lost slechts gedeeltelijk het probleem op. Telkens ik de eerste rij aan letters gebruik te beginnen met qwerty geeft hij een fout-toon. Voorts moet ik dan fn indrukken om de functietoetsen te gebruiken.

Voorts heb ik mijn toetsenbord (draadloos) laten connecteren met mijn macbook pro en daar werkt hij perfect. Batterijen werden gisteren ook vervangen om dit probleem eventueel te kunnen oplossen, maar geen van deze zaken helpen.

Kunnen jullie mij aub helpen met dit probleem, het is ontzettend frustrerend om tekst te schrijven als er telkens een functie als launchpad en overzicht geopende programma’s alles komt storen, of dat je fout-tonen hoort terwijl je schrijft – en naar muziek luistert.

Eeuwige dank voor diegenen die het kunnen oplossen!

Bijdrager
    Koning Frank

Wissel de U met de W om.

Moderator
    Night

Kijk ook even welke landeninstelling je hebt ingesteld bij de talen vh toetsenbord.

Bijdrager
    SergeG

De landeninstellingen staan correct ingesteld.

Bijdrager
    anna66

@serge

In veld toetsenbord kun je aanvinken toon toetsenbord en tekenweergave in menubalk,
    druk dan bovenin op toon toetsenweergave, kun je de toetsaanslag testen.

invoerbron Vs etc

Bijdrager
    csteelooper

Ik heb zomaar even het idee dat je switch control (schakelbediening?) of VoiceOver hebt ingeschakeld in Toegankelijkheidsopties. De bediening van het systeem is voor beide voorzieningen gelijkaardig, behalve dat je bij VoiceOver ook hóórt wat je doet; bij Schakelbediening is dat niet het geval. Bij Mavericks kon ik tijdens het installeren middels een bepaalde sneltoets aangeven of ik een van de beide voorzieningen (tijdens de installatie en daarna) wilde inschakelen. Wellicht heb je dus per ongeluk deze toetscombinatie gebruikt?

Controleer in Systeemvoorkeuren > Toegankelijkheidsopties eens of een van deze voorzieningen is ingeschakeld. Zo ja, zet deze dan (uiteraard) uit.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.