20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    iVic

16GB in basismodel iMac?

Ik ben van plan om een iMac te kopen, maar zou graag gaan voor 16GB RAM. Op Apple’s website staat er dat het niet mogelijk is om het basismodel van de iMac up te graden naar 16GB ram. Ik las op het internet dat dit komt omdat dit model slechts 2 RAM slots heeft en omdat Apple de 16GB ram opsplitst in 4 4GB modules.

Nu, is het niet gewoon mogelijk om in elke slot 8GB te stoppen? Of is er een andere beperking die verhindert dat dit model van de iMac geen 16GB RAM aankan?

Bijdrager
    Hansi2124

Max 8 GB (2 x 4) volgens ook MacTracker:

Bijdrager
    iVic

Ai, da’s jammer.

BTW: Ik zie in je screenshot dat de graphicscard slechts 256GB VRAM zou hebben, maar op Apple’s website staat duidelijk dat er 512MB vram in zit.

21.5-inch: 2.5GHz
    2.5GHz Quad-Core Intel Core i5
    1920 x 1080 resolution
    4GB (two 2GB) memory
    500GB hard drive1
    AMD Radeon HD 6750M with 512MB

Bijdrager
    AppleStef

@Hansi2124

Je bent fout bezig, op je screen staat er iMac late 2011 maar dat is het EDU model met maar 2 geheugensleuven (staat ook op screen).

@iVic

Ja in je iMac kan er 16GB.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

In vrij veel Macs kan meer (16GB en soms zelfs 32GB) dan wat Apple ondersteund, maar bij dit specifieke model is dit hardwarematig beperkt tot inderdaad 8GB.

Bijdrager
    Hansi2124

Dat is een vorig model:

Bijdrager
    AppleStef
    iVic op 04 januari 2012

Ai, da\’s jammer.

BTW: Ik zie in je screenshot dat de graphicscard slechts 256GB VRAM zou hebben, maar op Apple\’s website staat duidelijk dat er 512MB vram in zit.

21.5-inch: 2.5GHz

2.5GHz Quad-Core Intel Core i5

1920 x 1080 resolution

4GB (two 2GB) memory

500GB hard drive1

AMD Radeon HD 6750M with 512MB
    Dat is omdat de screen van Hansi een EDU model iMac is.

Bijdrager
    Hansi2124

Wat is een EDU model?

Bijdrager
    iVic

Volgens OWC passen er in alle late 2011 iMac tot 32GB ram. Het ‘education model’ is de enige die slechts 8GB aankan.
    Klopt dit?

In vrij veel Macs kan meer dan wat Apple ondersteund, maar bij dit specifieke model is dit hardwarematig beperkt tot inderdaad 8GB.

Gaat het hier over het Edu model of over de ‘echte’ iMac?

Bijdrager
    Hansi2124

Dit gaat in het model Mid 2011:

Bijdrager
    iVic

Goed om weten dat er zelfs 32GB ram in kan. Dan heeft het instapmodel van de iMac toch 4 memoryslots als ik het goed begrijp?

Bijdrager
    AppleStef
    Hansi2124 op 04 januari 2012

Wat is een EDU model?

Even geleden (ik weet niet wanneer) is Apple gekomen met een “geripte” goedkopere iMac voor education.

Zoals je bij je screen ziet van de mid 2011 iMac staat er bij ‘Discontinued’ niets, dus dat is het laatste model.

Bijdrager
    Hansi2124

@iVic: Ja, die blijkbaar wel…..

@AppleStef
    : bedankt voor de uitleg.

Bijdrager
    AppleStef
    iVic op 04 januari 2012

Dan heeft het instapmodel van de iMac toch 4 memoryslots als ik het goed begrijp?

Ja.

EDIT: Hansi was me voor.

Bijdrager
    iVic

Bedankt allemaal om zo snel te antwoorden!

Deze topic mag dus dicht omdat blijkt dat alle huidig verkochte iMacs (behalve de ‘EDU-versie’) tot 32GB RAM ondersteunen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    iVic op 04 januari 2012

Volgens OWC passen er in alle late 2011 iMac tot 32GB ram. Het \’education model\’ is de enige die slechts 8GB aankan.

Klopt dit?

In vrij veel Macs kan meer dan wat Apple ondersteund, maar bij dit specifieke model is dit hardwarematig beperkt tot inderdaad 8GB.

Gaat het hier over het Edu model of over de \’echte\’ iMac?
    Wat Hansi eerst liet zien is het EDU model voor het onderwijs. Dit is een goedkope ‘gestripte’ Mac die hier in NL niet eens leverbaar is. In zijn andere post kun je zien dat er 4 slots in zitten i.p.v. 2 en dat is het gewone model waar dus inderdaad meer RAM in kan dan wat Apple ondersteund.

Bijdrager
    iVic

Heeft iemand BTW ervaring met OWC voor iMac RAM?

Daarmee bedoel ik dus of het goede RAM is:)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Lees dit even door… :innocent:

Bijdrager
    RobApple

OWC is 3rd Party geheugen, koopt de chips in, die maken ze niet zelf. OWC is goed geheugen, maar verder niets bijzonders.

Waarom specifiek OWC geheugen?

Er zijn zoveel geheugen merken in Nederland te koop, maar dient wel specifiek Mac approved geheugen te zijn, geschikt voor Apple/Mac computers en voldoen aan de JEDEC standaard.

Absolute topmerken Original RAM geheugen zijn: SAMSUNG, HYNIX, NANYA, MICRON en ELPIDA.

Deze fabrikanten fabriceren de geheugenmodules van A tot Z zelf, inclusief de chips, iedere module wordt uitvoerig getest, voordat het de fabriek verlaat.
    Is Original geheugen, geen 3rd Party geheugen, die worden samengesteld/geassembleerd uit
    2 componenten.

Bovenstaande merken installeert Apple zelf ook af fabriek.

3rd Party is doorgaans prima geheugen, maar is nooit beter dan Original geheugen, die lopen voorop met research en ontwikkeling van nieuw/sneller geheugen met nog meer MHz en minder stroomverbruik.
    Er wordt momenteel overgeschakeld naar 1,35 Volt modules i.p.v. 1,8 of 1,5 Volt.

Bekende merken 3rd Party geheugen zijn: Adata, Icidu, Corsair, CSX, G-Skill, Kingston, Mushkin,
    Mustang e.a., vergelijkbaar met OWC.

Alle iMac’s hebben vanaf 20.10.2009 vier slots.
    De iMac 03.05.2011 serie met alle Intel Quad Core processors heeft de volgende mogelijkheden
    m.b.t. SO-DIMM DDR3 1333MHz 204-pin geheugen.
    Standaard wordt 2 x 2 GB geleverd.
    Upgrades:
    2 x 2 GB erbij = 8 GB totaal
    2 x 4 GB erbij = 12 GB totaal
    4 x 4 GB = 16 GB totaal (2 x 2 GB verwijderen)
    2 x 8 GB erbij = 20 GB totaal
    2 x 8 GB en 2 x 4 GB = 24 GB totaal (2 x 2 GB verwijderen)
    4 x 8 GB = 32 GB totaal (2 x 2 GB verwijderen)

De prijzen van 8 GB modules dalen nog steeds, de 2 GB en 4 GB modules zijn nu redelijk stabiel
    op een historisch laag niveau.
    Door de momenteel oplopende koers van de US Dollar zullen de prijzen waarschijnlijk niet verder meer dalen, mogelijk zelfs licht stijgen.

Bijdrager
    1984
    RobApple op 04 januari 2012

Waarom specifiek OWC?

Waarom niet…?

http://eshop.macsales.com/MyOWC/Upgrades.cfm?model=426

En voor info over je Mac en hoeveel RAM erin kan klik

Mac Systems: By Capability: Actual Maximum RAM

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.