7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    zoemzoem

16:9 formaat omzetten naar 4:3

Is het mogelijk om een dvd die gebrand is voor 16:9 na het rippen om te zetten in 4:3 formaat vanuit dvdpr?

Moderator
    Adriaan Mol
    ”zoemzoem”

Is het mogelijk om een dvd die gebrand is voor 16:9 na het rippen om te zetten in 4:3 formaat vanuit dvdpr?

Ik weet niet wat dvdpr is, maar ik weet wel dat je met de tool ffmpeg aardig wat voorelkaar kan krijgen.

Bijdrager
    koen76

Hij bedoelt waarschijnlijk dvd Studio pro…

Ik denk wel dat dat mogelijk moet zijn… Staat er niets in de manual??
    Ik werk er zelf te weining mee om je nu hier een concreet antwoord op te geven, maar ik denk echt wel dat je in dvd studio pro kan kiezen in welk formaat je je dvd’tje wil branden…

Corrigeer me als ik fout ben..

Suc6
    Koen76

Bijdrager
    Tjerker

Mmm.. volgens mij is het toch wat ingewikkelder. 16:9 converteren naar 4:3 heeft als gevolg dat je materiaal moet opblazen en weggooien. Je zoomt zegmaar in op een gedeelte van het materiaal. Meestal zie je dus het midden van het beeld. Veel films worden naar 4:3 geconverteerd middels pan & scan waarbij wordt ingezoomd op het gedeelte waar de meeste actie is.

Ik vind het vreselijk om zo film te kijken. Zeker films die cinemascope (dat hele brede) zijn opgenomen (met een reden!) daar blijft niks van over. Zo was laatst Gladiator bij Veronica 4:3 te zien. Je ziet letterlijk de helft of nog minder van de film.

Dan maar balken…

PS: het kan ook zo zijn dat je het 16:9 beeld er ‘uitgerekt’ uitziet. Dat moet ‘ingduwd’ worden, meestal doen ze dat in de eindregie van TV zenders, maar op veel (Sony) afstandbediedingen zit een knop die hetzelfde doet

Bijdrager
    GrandMaster

Dit is zeer zeker mogelijk maar je zou ook in DVDSP de optie 16:9 pan scan en Letterbox kunnen kiezen zodat het zich aan elke tv aanpast.

Bijdrager
    zoemzoem
    ”GrandMaster”

Dit is zeer zeker mogelijk maar je zou ook in DVDSP de optie 16:9 pan scan en Letterbox kunnen kiezen zodat het zich aan elke tv aanpast.

Dit ga ik in ieder geval proberen, en laat weten of het gelukt is, hoewel dit kan even duren omdat ik van XS4ALL naar DEMON ga en ik een maand zonder ADSL zit, tja je moet er wat voor over hebben.

Bijdrager
    Steves lovechild
    ”GrandMaster”

In DVD SP kun je weliswaar de flags zo zetten dat het formaat 4:3 wordt,(want het IS anamorf 4:3 op een DVD) maar dan heb je hele lange hoofden. Uitgerekt verticaal dus.
    Opnieuw croppen en coderen is de enige remedie. Maar, zoals gezegd, mis je dan een hoop info van het breedbeeld signaal. DVDxDV doet ook zoiets. Maar gaat behoorlijk in kwaliteit achteruit.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.