15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    MacBlade

16-9 naar 4-3

Ik heb een groot aantal edits gemaakt in HDV op 16-9.
    Nu wil de klant de output in 4-3 hebben.
    Is er een manier om dit snel zonder beeld vervorming te doen.
    Alles staat nog op tijdlijn dus iets in de export misschien?

Moderator
    Koen van Tongeren

Wat wil je precies: moeten de zijkanten er af gehakt worden of wil je twee dikke zwarte balken in beeld?
    In ieder geval heb ik een dergelijk probleem opgelost door een nieuwe sequence te maken die ik PAL 4:3 eigenschappen meegeef. Daar kopiëer je de 16:9 film in en schaalt ‘em zodat ie past.

Bijdrager
    Djmichel

Zo gemakkelijk gaat dat helaas niet…

Het ligt eraan welke HDV hij gebruikt.
    Ik gok zo 720p30. Deze heeft 29.97 frames(vergelijkbaar met NTSC). Als je 1080i50 gebruik (dus 25 frames vergelijkbaar met PAL) 720p30 is progressive en 1080i niet.

Met andere woorden die kun je beter niet in een PAL tijdlijn doen en gewoon exporteren want dan word het een zooitje.

Er zijn wel hardware matige oplossingen zoals een snel&willcox….

Dus twee vragen: Welke HDV gebruik je en wat moet het uiteindelijk formaat worden?

Als het uiteindelijk op DVD moet:
    Maar als je bijvoorbeeld er uiteindelijk een dvd van wilt maken kun je beter gewoon de HDV stream met compressor omzetten naar SD en dan de aspect ratio inplaats van 16:9 naar 4:3 zetten.

Als het een Quicktime moet worden:
    Als je het dan in FCP wilt doen kan je hem nog beter eerst in een NTSC project laden. Alleen dan behoud hij de frame rate…dan kan je later ook nog omzetten naar PAL
    Als je 1080i gebruikt kan je hem beter wel tegelijk in een PAL project doen.

Groetjes

Ik hoop dat ik het een beetje begrijpbaar heb neer kunnen zetten;) misschien als je iets meer info geeft dat we je net iets precieser kunnen helpen!

Bijdrager
    Brainiac

Kan dit niet dmv iMovie of iDVD? ‘k Meen mij te herinneren dat er ook bepaalde mogelijkheden waren om te wisselen tussen die formaten.

Bijdrager
    MacBlade

Het is 1080i HDV. (PAL).
    Het moet naar een WMV met een formaat van 320 x 240 en zonder zwarte balken.

Alles in een nieuwe sequence en dan het beeld aanpassen is nogal veel werk, vandaar…

Moderator
    Koen van Tongeren

Je kan de sequence toch exporteren naar een compatible 16:9 formaat en die export als één video weer importeren in een nieuwe sequence?

Bijdrager
    Djmichel

Dat is dus de vraag hoe de klant het wil hebben. Wij maken hier DVD’s met oorspronkelijk HD materiaal waar we compressor op los laten naar SD. (zolang er geen blue ray of HDDVD is blijft het SD)

Het formaat blijft dan welliswaar gewoon 16:9 (je kan natuurlijk ook instellen dat het standaard 4:3 word.) Als je hem dan in de DVD-speler doet en je hebt geen breedbeeld dan word het beeld automatisch geschaalt. Dus het hangt in zijn geval van de situatie af. (zie mijn vorige post)

Bijdrager
    Djmichel

Ik sluit me bij Koen aan… (je poste terwijl ik de andere nog aan het typen was;) )

Gewoon exporteren en dan in een nieuwe sequence in het aangepaste formaat zetten. Dan schalen en dan exporteren als wmv. Nadeel is dat je alles weer mag renderen:oops:

Succes en laat maar weten of het gelukt is;)

Bijdrager
    MacBlade

De sequence exporteren en daarna in een 4: 3 plaatsen gaat niet omdat er tekst in zit en nog wat andere beeldelementen die dan erg vervormen.
    Ik vrees dat ik alles in een nieuwe sequence moet zetten en dan handmatig alle clipjes op 66.66 procent moet zetten en opnieuw positioneren.
    in ieder geval allen voorzover dank voor het meedenken.
    Als iemand nog met een beter idee komt ik hoor het graag, want ik ben voorlopig nog niet klaar.

Bijdrager
    LEXY

De klant ervan overtuigen dat 16-9 toch echt beter is…:D

Bijdrager
    Djmichel

Ik snap niet hoe dat kan dat de tekst vervormt.;):?

Als je eerst het geheel als quicktime exporteerd en dan die export in een nieuw Pal project zet in een PAL sequence dan hoef je hem in het ergste geval maar 1 keer te schalen. Alleen het nadeel is omdat je het formaat 4:3 wilt aanhouden zonder balken dat je beeld aan de zijkant kwijt raakt.

Mijn export is inmiddels klaar…dus ik ga het snel even met je mee testen…

Bijdrager
    Djmichel

Ik heb het net getest…

– Ik heb een HD clip ge-exporteerd naar een HD quicktime.
    – Een nieuw PAL project aangemaakt.
    – De nieuwe sequence apect ratio op ‘multimedia large (4:3) gezet.
    – Het Clipje op de tijdlijn zodanig geschaalt dat hij volledig beeld gaf
    – ge-exporteerd naar WMV

Een nadeel heb ik al direct ondervonden. Namelijk dat je bijna het helft van het beeld kwijtraakt aan de zijkanten. :?

Voor de rest blijven er niet echt veel meer opties over. Aangezien het wmv word mischien toch de klant overtuigen dat 16:9 beter is. Jij bent immers de expert die er verstand van heeft;)

Succes en hou ons op de hoogte!

EDIT:
    Dat vervormen van de tekst gaat over als je eerst alles exporteerd als 16:9 (je moet er dan wel rekening mee houden dat je de tekst kleiner maakt omdat hij anders buiten het beeld valt. Je kan in de viewer ook handmatig de aspect ratio bewerken mocht je er last van blijven houden.

Bijdrager
    botoo

Als het persé naar 4:3 moet zou ik adviseren om toch maar de beruchte zwarte balken er bij te nemen, ik kan me zo voorstellen dat je liever een volledig klein beeld hebt dan een afgehakt iets groter beeld.

Het feit dat het naar 320×240 .wmv moet doet mij denken dat je klant weinig waarde hecht aan kwaliteit, misschien moet je het project naar dvd wegschrijven en daarna met een dvd->pda (o.i.d.) ripper wegschrijven? Misschien is DVDxDV of HDVxDV bruikbaar?

Bijdrager
    MacBlade

Het is inderdaad zo dat er stukken beeld van de zijkanten afvallen, maar dat gebeurt ook als ik de clips schaal naar de juiste hoogte. Vervelende bijkomstigheid is dat de totale compositie zoals de cameraman het bedacht heeft ook de vernieling in gaat.
    Ik denk dat ik nog maar een keer moet lobbyen om het 16-9 te behouden.
    De WMV’s komen trouwens uiteindelijk op een CD.
    Ik hou jullie op de hoogte

Geblokkeerd
    Anoniem

Had je opdrachtgever daar nu maar van tevoren over nagedacht… Dan had je je filmpjes gewoon op 4:3 kunnen opnemen….:roll:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.