16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Robin Gravel

150 GB Harde schijf plotseling vol!

Hoop dat iemand me hiermee kan helpen, voordat ik een nieuw systeem ga installeren:

Ineens is mijn Harde Schijf op mijn G5 helemaal vol.
    Raadsel! Ik werk hier met een server, dus sla bijna nooit iets op op mijn eigen schijf.
    Capaciteit schijf: 149,03 GB
    Beschikbaar: 586,3 MB
    Gebruikt: 148,46 GB

Dit is natuurlijk vrij veel. Het rare is: Als ik de mappen onderling bekijk is het opgeteld niet meer dan 20GB.

Heeft iemand een oplossing? Zijn dit temporary files? Ik werk veel met photoshop, illustrator en InDesign CS…

Systeem:
    G5 dual 1.8 Ghz
    1GB geheugen
    OSX 10.3.4
    150GB harde schijf ruimte

Bijdrager
    remier

Ik zou zeggen loop elke map van je home even na met het info scherm en kijk waar die op tilt slaat…

Bijdrager
    dBook

Je kan Omnidisksweeper laten draaien. Die laat dan zien welke mappen, progs hoeveel ruimte innemen. Te downloaden op versiontracker.com.

Succes…

Bijdrager
    TheBT

Doe eens een “Find” in de Finder (Apple-F).
    Daar kan je dan bvb eens zoeken naar alle bestanden groter dan 100000 KB ofzo?

Bijdrager
    aaike

Ik heb zoiets ooit ook eens gehad, een geheugenlek ik een of ander programma. Konfabulator widgets behoren tot de kandidaten… Ik had toen Gigabytes aan swap-files en ben er toen ook achtergekomen via OmniDiskSweeper en in mijn geval hielp een herstart…

Bijdrager
    junkiesxl

WhatSIze laat ook zeer snel zien waar de grote dingen zitten. Meestal is het ergens een geheugenlek of iets dergelijks.

Bijdrager
    macpro

Heb je de machine al eens opnieuw opgestart?
    Misschien is het een tijdelijk bestand dat je met herstarten automatisch weggooit.

Bijdrager
    binkie

Prullenmand leegmaken?

Bijdrager
    Robin Gravel

TNX, Ga OmniDiskSweeper maar eens proberen…
    Heb alle mappen al nagelopen in ‘home’, maar ik kom dan niets vreemds tegen…

Bijdrager
    Robin Gravel

Zowel OmniDiskSweeper als What Size vinden niet meer dan 9,5 GB!
    Dit is toch wel vreemd…

Bijdrager
    remier
    ”Robin

Zowel OmniDiskSweeper als What Size vinden niet meer dan 9,5 GB!
    Dit is toch wel vreemd…

Alleen in je home of ook in alle andere folders vanaf de root?

Bijdrager
    Ruben

Alternatieve mogelijkheid is dat één of andere lolbroek via het netwerk je dropbox in je public folder helemaal vol heeft gestampt…

Bijdrager
    Robin Gravel

Geen enkele aanwijzing van diverse programma’s die leiden naar één of ander Mega-bestand, alles ziet er normaal uit, werk ook op een vrijwel leeg systeem, alleen grote programma-map… Ziet er naar uit dat dit echt een systeemfout is (of zoiets)!

Bijdrager
    Ruben
    ”Robin

Geen enkele aanwijzing van diverse programma’s die leiden naar één of ander Mega-bestand… Ziet er naar uit dat dit echt een systeemfout is (of zoiets)!

Dan zou het hooguit nog een mega-groot bestand (of meerdere bestanden) kunnen zijn die hidden is/zijn. Blader eens over je harddisk met een programma dat ook gewoon de hidden bestanden laat zien. Zelf gebruik ik daarvoor “Transmit”, maar er zijn vast wel andere manieren…

Bijdrager
    roborob

Staat je machine ’s nachts uit? In dat geval zal Unix niet zijn onderhoudsscripts uitvoeren. Je kan dit zelf doen in de terminal:

[code:1:4fbe0bec06]sudo sh /etc/daily[/code:1:4fbe0bec06] voor het dagelijkse onderhoud
    [code:1:4fbe0bec06]sudo sh /etc/weekly[/code:1:4fbe0bec06] voor het wekelijkse onderhoud
    en heel verrassend:
    [code:1:4fbe0bec06]sudo sh /etc/monthly[/code:1:4fbe0bec06] voor het maandlijkse onderhoud.

Je moet wel een beheerderswachtwoord ingeven.
    De weekly neemt wel wat tijd in beslag. Tijdens dit onderhoud worden ondermeer je logfiles (die enorm kunnen groeien) verwijderd. Het kan gebeuren dat een script verbinding zoekt met het internet voor een DNS lookup.

Wat betreft het handmatig zoeken naar grote bestanden:
    Gewoon in de finder met Command-F en dan als voorwaarden: Zichtbaarheid—>Zichtbare en onzichtbare bestanden, Grootte–>is groter dan (en geef maar een waarde in)

Bijdrager
    Ruben
    ”roborob”

Gewoon in de finder met Command-F en dan als voorwaarden: Zichtbaarheid—>Zichtbare en onzichtbare bestanden…

Kijk, zo leren we allemaal iedere dag weer wat. Nooit geweten dat de Finder op deze manier toch onzichtbare bestanden kon vinden!:-D

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.