30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 212)
  • Q:
    Bijdrager
    lunapics

15 jaar gedonder met Apple hardware

Hallo,
    In een ander topic heb ik geklaagd over mijn Apple hardware, ik heb dat verwijderd omdat ik eigenlijk vind dat het een nieuwe topic waard is.

Ik heb twee Macbooks en 1 (Januari 2007) heeft problemen. De Macbook was zakelijk gekocht en er is daarom
    geen European Consumer law van toepassing (2 jaar garantie). Er is een probleem met een DVI-IN stekkertje en daarom moet het hele moerderbord worden vervangen… kosten € 910,- ex BTW, mooi ontwerp toch? Er zit waarschijnlijk een draadje ietwat los. De ene keer heb ik wel toegang tot een externe monitor (Apple 23 inch) en de andere keer niet.

Na hardwareproblemen met mijn 7200, G3, G4, Cube en G5 is nu mijn Macbook Pro van januari 2007 door knullig hardwareontwerp waardeloos geworden. Originele aankoopprijs € 2150,- in januari 2007.
    Oh ja, en begin niet over de 3 jaar extra garantie die je kan kopen want dat is misschien wel goed in de US maar niet in Europa. Overigens geeft Apple daarmee aan dat zoiets noodzakelijk is vanwege over hun onbetrouwbare produkten.
    Ik ben afhankelijk van Mac maar het is waardeloos qua ontwerp en duurzaamheid.
    Of…..? hm, ben ik de enige in dit land?
    :? 8) :cry: :mrgreen:

Bijdrager
    sven-

Je ziet het wel vaker. Als de zaken beter gaan, wordt de keuze gemaakt om nog meer te gaan verdienen en nog groter te groeien door de prijs en kwaliteit te verlagen. Beetje jammer, maar het komt voor.

Bijdrager
    i93Jeffrey

Nou, dan koop je geen Apple Hardware meer.

Bijdrager
    sven-

Tuurlijk, de “alles of niets” gedachte moet ook nog een keer langskomen :sealed:

Bijdrager
    Josebo.

Tja, ook deze verhalen krijg je te horen. Apple is niet altijd even goed als het lijkt.

Zelf heb ik er nog geen problemen mee gehad. Neem m’n MacBook vaak mee, ook vaak door het huis gesleept ermee, maar afgezien van een streep over m’n beeldscherm (die gerepareerd is), heb ik nooit hoeven klagen over de kwaliteit van Apple. Heb m’n MB nu een jaar en hij ziet er nog als nieuw uit..

Bijdrager
    Hajonides

Die reactie van i93Jeffrey voegt idd niets toe. Maar ik moet zeggen dat ik sinds ’89 (dus 4 jaar voor de vermoedelijke geboorte van onze Jeffrey) slechts één probleem heb gehad: een weigerachtige harddisk in m’n eerste Mac, de IIcx.

Ik zal het afkloppen…;-)

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Staat nog in de laatste Macfan: hardware wordt goedkoper geproduceerd>prijs daalt een beetje>meer winst>minder kwaliteit.
    Niet voor niks dat mensen zelf Macs gaan bouwen. Geweldig OS, bagger-hardware.

IEDEREEN (en dat zijn er een stuk of 15 in mijn buurt) is het laatste jaar zijn computer drie weken kwijt geweest.
    Degene die zegt dat zoiets toeval is, heeft misschien als enige in zijn omgeving een Mac?

Ik kan er mee leven hoor, zo lang het OS maar goed is. Helaas is de garantiepolitiek en naservice meestal ook behoorlijk k*t. Je zal mij aan niemand meer een Mac weten aanraden. Die tijden zijn voorbij.

Bijdrager
    i93Jeffrey
    ”Hajonides”

Die reactie van i93Jeffrey voegt idd niets toe. Maar ik moet zeggen dat ik sinds ’89 (dus 4 jaar voor de vermoedelijke geboorte van onze Jeffrey) slechts één probleem heb gehad: een weigerachtige harddisk in m’n eerste Mac, de IIcx.

Ik zal het afkloppen…;-)

Slechts een probleem in 19jaar, dat is heel weinig
    ik heb ook wel eens een klein probleempje met OS X maar zoveel als de Topicstarter nog nooit

Bijdrager
    Macman

OOk al 15 jaar aan de mac, eerst een centris 610, toen een B&W G3 die nog steeds met Tiger draait bij een van mijn neefjes, en nu een iMac 2 GHz Intel Core Duo en nog nooit iets mee gehad. Over het algemeen is de Hardware van Apple beter dan die van de concurrentie, en de software er optimaal op afgestemd. Nee niks te klagen. Maar waarom al 15 jaar Mac als je zoveel te klagen hebt? Snap ik niet helemaal…

Bijdrager
    iDelano
    Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Omdat de hardware van de concurrentie even erg is. En waarom we geen Microsoft gebruiken weet iedereen wel hé.:wink:

Applecare maakt het plaatje nog mooier: een nog duurdere computer met dezelfde “onbetrouwbare” hardware.

MacFan (november/december): “Van alle notebooks heeft één derde problemen en moeten terug naar de leverancier, de helft van de problemen treedt op binnen de drie maanden na aankoop.” (Onderzoek van de consumentenbond)

Ze zeggen er ook bij dat Apple die problemen het beste oplost, maar als je maar één jaar garantie geeft en de rest duur laat betalen door Applecare, tja… :?

Bijdrager
    KarelWillem

Ik werk al sinds 198x met Apple.

In die tijd heb ik één serieus mankement gehad. En dat was met een nieuwe harddisk van 69 euro weer opgelost.

Bijdrager
    mcbijna

iMac G5 moest (na 2,5 jaar)een nieuw logic board in,
    MacBookPro ook al een nieuw logic board en moet (helaas) weer terug.
    Aankoop feb 2008.
    Ik ken TS wel een beetje begrijpen,

Bijdrager
    St. Mobbs

De reden waarom ik een Apple heb is voor het besturingssysteem en voor het design.
    Want voor de hardware hoef je het niet te doen. Toegegeven, die hardware is gemiddeld genomen iets beter dan een gemiddelde pc. Maar ook niet veel meer

Bijdrager
    Toinef

ik heb dit jaar ook problemen gehad met mijn mac mini. het was niet veel maar wel genoeg om het hele moederbord te laten vervangen. gelukkig binnen de garantie.
    maar mij netbook (aspire one) is niet anders, daar heb ik sinds een tijdje geen wifi meer op en laatst begon het beeld ook nog raar te doen. wat dat betreft ligt het probleem bij de chipmakers

Bijdrager
    Hansi2124

Al 12 jaar een Macgebruiker. Schade tot nog toe: 1 cdrom-speler defect (iMac 600). Van de 4 computers toch geen slecht resultaat, dacht ik zo.
    Vervelend is het echter wel, als je met zoveel pech wordt achtervolgd als de TS…..

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

1. eMac met schermproblemen. (Drie maal hersteld, drie keer drie weken kwijt, geld teruggekregen, lang voor aan de telefoon gehangen, zowat half het callcenter gesproken)
    2. iBook die niet wilde herstarten. (OOK drie maal hersteld, iedere keer drie weken computer kwijt, derde keer gefixt en weer uren voor aan de telefoon gehangen)
    3. Macbook Pro: pas een nieuw moederbord gekregen. Lag aan de videochipset “Geforce 8600 MT”. Die viel gelukkig onder verlengde garantie. Goed geholpen door repair-center in Sittard.

Hey en ik ben nog steeds fan :P. Das pas die-hard, ha!

Bijdrager
    Sachin

* 12″ PowerBook G4 1GHz (2005 – Rev. B): combo-drive kapot – hersteld binnen garantie. Had die online gekocht via de Apple Store. Na een telefoontje hadden ze me aangeraden om mijn toestel te laten binnen doen via een officiële verdeler. Heb pas mijn PowerBook terug gekregen na meer dan €50 ‘administratiekosten’ te betalen.

* 12″ PowerBook G4 1.5GHz (2006 – Rev. C): batterij kapot na > 2 jaar

* 17″ iMac G5 1.8GHz (2006 – Rev. B): geen enkel probleem

* 15″ MacBook Pro C2D 2.2GHz (2007 – Rev. B): sinds enkele dagen is de batterij waardeloos. Toestel is 17 maanden oud

– Current battery capacity: 1962 mAh
    – Original battery capacity: 5600 mAh
    – 35%
    – Loadcycles: 104
    – Age: 17 Months

Bijdrager
    BenDover

Hier valt het wel mee, overzicht prive,zakelijk over de jaren heen

Apple ][ europlus
    Mac plus
    Mac II
    Mac IIx
    Mac IIfx 2x, waarvan 1 een kapotte interne SCSI poort
    Quadra 950
    Quadra 840AV 2x
    Blue/White
    Quicksilver
    PowerMac G5 2x
    iMac g3 SE
    eMac
    iMac 24″
    iBook g3 clamp shell, deze was gevallen met een stekker in de USB poort, poort kapot. Wel onder garantie kunnen vervangen.
    iBook 12″ dual USB

Diverse beeldschermen van Apple, waarvan er één kapot is gegaan, was iets van een 20-21″ color display.

Dus met computers maar 1 x wat kapot gehad zonder externe oorzaak.

Bijdrager
    bitsflew

Ik denk dat je gewoon domme pech hebt gehad.

Hier is mijn (zakelijke) Mac history inclusief all defecten.

Mac Plus (geen storingen, ingeruild)
    SE30 (staat op zolder maar doet het nog steeds)
    Quadra 800 (geen storingen, verkocht)
    2x PowerMac 8500 (geen storingen, verkocht)
    PowerMac G3 (geen storingen, na 3 jaar verkocht)
    2x PowerMac 400MHz G4 (doen nog steeds)
    iMac 15″ (geen storingen, na 2,5 jaar verkocht)
    iMac G5 17″ (moederbord gratis vervangen vanwege defecte condensatoren, verkocht)
    4x Power Mac G5 2GHz DP (2 daarvan staan al ruim 3,5 jaar 24×7 aan, werkelijk onverwoestbaar!)
    2x Mac Pro 17″ (accu’s vanwege mechanische vervorming gratis vervangen, bij één is de voeding vervangen)
    Intel iMac 20″ (geen storingen)
    3x Mac Mini CoreDuo (geen storingen)
    5x Mac Mini Core2Duo (geen storingen)
    Mac Pro 2,8Ghz (geen storingen)

2x Apple Studio Display 17″ CRT (1x defecte de-gauss, verkocht)
    1x Apple LCD Studio 15″ LCD (nog steeds in gebruik)
    2x Apple Cinema Display 20″ LCD (geen storingen, één is na 3 jaar intens gebruik verkocht, de andere is nog steeds in gebruik)

Bijdrager
    MacbookTo

Ze (Consumentenbond) zeggen er ook bij dat Apple die problemen het beste oplost, maar als je maar één jaar garantie geeft en de rest duur laat betalen door Applecare, tja…

Ik heb daarom contact met de CB opgenomen om te vertellen dat dat niet waar is. Ze(Apple) lossen niet op en trekken zich weinig van die twee jaar extra garantie aan die je volgens de Europese regelgeving zou moeten krijgen. Ze zijn ook niet aangesloten bij een geschillencommissie.

Bij mij is van de ene op de andere dag een kruis door de batterij van de Macbook gekomen. Macbook uit januari 2007.

Bijdrager
    Sachin
    ”MacbookTo”

Ze (Consumentenbond) zeggen er ook bij dat Apple die problemen het beste oplost, maar als je maar één jaar garantie geeft en de rest duur laat betalen door Applecare, tja…

Ik heb daarom contact met de CB opgenomen om te vertellen dat dat niet waar is. Ze(Apple) lossen niet op en trekken zich weinig van die twee jaar extra garantie aan die je volgens de Europese regelgeving zou moeten krijgen. Ze zijn ook niet aangesloten bij een geschillencommissie.

Bij mij is van de ene op de andere dag een kruis door de batterij van de Macbook gekomen. Macbook uit januari 2007.

Heb je vlot een nieuwe batterij kunnen krijgen? Of was het toestel al uit garantie?

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Het wordt tijd dat ze hun aanpak op gebied van naservice en garantie dringend gaan aanpakken.

Bijdrager
    bitsflew
    ”MacbookTo”

Die 2 jaar is de EU richtlijn in Nederland gaat de wetgeving veel verder!

Zie Consuwijzer

Bij het claimen van de garantie moet je altijd bij de verkoper zijn en dus niet bij Apple, uitzondering is natuurlijk als je de computer bij de online Apple Store hebt gekocht.

Heb je computer via de online Apple Store gekocht of bij een APR?

BTW UIt eigen ervaring weet ik dat het claimen van garantie bij een APR (buiten de fabrieksgarantie) een frustrerende zaak is. Ze weten perfect hoe de Nederlandse wet in elkaar steekt maar zodra het ze geld gaat kosten geven ze niet thuis en proberen ze je met allerlei smoesjes de deur uit te werken. Mijn advies, gewoon voet bij stuk houden!

Ik heb het nu twee keer meegemaakt en dat was voor mij genoeg reden om niet meer bij een APR te kopen.

Bijdrager
    i93Jeffrey

Elk Merk heeft wel problemen met kapot gaan,
    maar als Apple het heeft is het meer bijzonderder dan een ander merk het zou hebben?

Bijdrager
    lunapics

@i93jeffrey

Het bijzonderder van Apple is dat het bijzonderder meer dan andere merken de boel bijzonderder duur verkoopt met weinig tot geen support of garantie na 1 jaar.
    Elk merk geeft meer garanties en maakt dus blijkbaar betere producten dan Apple.

Bijdrager
    puntKoen
    ”bitsflew”
    ”MacbookTo”

Zie Consuwijzer

Bij het claimen van de garantie moet je altijd bij de verkoper zijn en dus niet bij Apple, uitzondering is natuurlijk als je de computer bij de online Apple Store hebt gekocht.

Wat consumentenclubs altijd proberen te verzwijgen is dat je na 6 maanden na aankoop als consument aannemelijk moet maken dat het defect al in het product zat bij aankoop. Dat is bij een complex product als een laptop lastig. Bij AppleCare hoeft dat niet.

Bijdrager
    robindonne

Apple heeft de reputatie van een betrouwbaar produkt.
    Als er problemen optreden met de hardware is dit eigenlijk een veel groter probleem dan een vastloper of virus in een pc.

Wanneer er iets stukgaat in de mac ben je veelal het 3 voudige kwijt aan de reparatie t.o.v. de reparatie van een pc.

je kan bijv. voor € 200 een compleet modern moederbord vervangen.

Heb het onlangs zelf gemerkt met een probleem met onze mac.
    -na 2 jaar geven ze gewoon niet meer thuis.

Ik denk dat er een collectieve garantie-eis neergelegd moet worden bij producenten van hardware, waarvan een langere levensduur ,dan dat ene korte jaartje garantie,wordt verwacht.

Klapt zijn 2 weken oude MBP weer dicht…………..zucht hopen dat mijn batterij blijft leven!!!

Bijdrager
    bitsflew
    ”Koen.”
    ”bitsflew”
    ”MacbookTo”

Zie Consuwijzer

Wat consumentenclubs altijd proberen te verzwijgen is dat je na 6 maanden na aankoop als consument aannemelijk moet maken dat het defect al in het product zat bij aankoop. Dat is bij een complex product als een laptop lastig. Bij AppleCare hoeft dat niet.

Het wordt alleen lastig als het apparaat zichtbare schade vertoont!

Bijdrager
    bitsflew
    ”robindonne”

Apple heeft de reputatie van een betrouwbaar produkt.
    Als er problemen optreden met de hardware is dit eigenlijk een veel groter probleem dan een vastloper of virus in een pc.

Wanneer er iets stukgaat in de mac ben je veelal het 3 voudige kwijt aan de reparatie t.o.v. de reparatie van een pc.

je kan bijv. voor € 200 een compleet modern moederbord vervangen.

Heb het onlangs zelf gemerkt met een probleem met onze mac.
    -na 2 jaar geven ze gewoon niet meer thuis.

Waar heb je de Mac gekocht?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 212)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.