9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Svartvatten

13.000 foto's van Timemachine op nieuwe machine zetten en linken met Aperture

Beste mensen,

Mijn BigMac is gestolen, de schijf met de BU via Timemachine niet. Binnenkort heb ik dus hopelijk een andere Mac staan waarop ik dan weer o.a. Aperture installeer en dan alle data en (foto)archief van de TimeMachine disk ga kopieren naar de nieuwe MAC.

Mijn zorg is hoe dat gaat met de 13.000 foto’s die in Aperture stonden als ‘referenced’. Moet ik die na de installatie handmatig gaan linken of moet ik behalve de data bestanden ook library bestanden uit de bibliotheek kopieren naar de nieuwe MAC?
    Ik ga er vanuit dat ik, omdat het een nieuwe MAC is met andere specificaties dan de oude (2 jr oud), ik uitsluitend data moet terugzetten en niet TimeMachine zomaar de hele configuratie laat terug zetten op een andere machine.

Hoeveel manuren zou je bezig zijn met terugzetten van ruim 600 Gb aan data ?

Bijdrager
    Ir.Bob

Als je een volledige TM backup hebt is er niks aan de hand. Nadat je nieuwe Mac voor het eerst gestart is wordt gevraagd of je terug wil zetten van een TM back-up. Zeg ja en je bent klaar (ja echt je Mac is slim genoeg om de juiste bestanden te kopi├źren). Aperture library staat terug en je links staan in principe ook in een keer goed.

Mocht het onverhoopt in Aperture niet goed staan, kies dan voor File->Locate referenced files terwijl je alle foto’s geselecteerd hebt, and you’re done. (Had ik al gezegd dat een Mac vrij intelligent is?!)

600GB terug zetten hangt van de verbinding af: met USB (max. 480 Mbit/s) duurt dat theoretisch grofweg 3 uur. Met FW 800 (max. 786 Mbit/s) ben je theoretisch in 1:45 uur klaar.

Bijdrager
    Svartvatten

Dank voor de snelle en duidelijke reactie. Stelt me al behoorlijk gerust.

Als ik een nieuwe MAC voor het eerst aanzet, moet ik dan niet eerst Aperture installeren voor dat ik TM alles laat terugzetten wat de MAC vindt dat nodig / verstandig is?

Als Aperture nog niet ge├»nstalleerd is zal hij waarschijnlijk files die met de 13.000 foto’s te maken hebben overslaan.

Bijdrager
    Ir.Bob

Aperture staat toch op je Backup schijf? Die wordt dus ook gewoon ge├»nstalleerd. (sommige andere programma’s kunnen wel bitchen over licentie codes) En waarom zou TimeMachine foto’s overslaan?! Ze staan notabene referenced en hebben dus eigenlijk niks met Aperture te maken. Sowieso, waarom zou je niet een Aperture bibliotheek kunnen hebben (die ook door iPhoto gelezen wordt) zonder dat je Aperture zelf hebt? M.a.w. er is werkelijk geen enkele logische reden te verzinnen waarom TimeMachine zou weigeren dat terug te zetten.

En laten we eerlijk zijn, als je niet direct van een back-up weer terug aan het werk kan is het natuurlijk geen back-up, en zou TimeMachine een volkomen zinloze tool zijn.

Bijdrager
    Svartvatten

Nu ben ik helemaal gerustgesteld. Nog even wachten op de verzekeringsmij en dan kan de oude Windowsmachine gelukkig weer naar de zolder.
    Dank voor de uitleg.

Bijdrager
    Svartvatten

Nog niet opgelost:

Timemachine heeft inderdaad alles, data, instellingen en programma’s, teruggezet op nieuw Macbook. Sommige programma’s vragen opnieuw registratiecodes zoals MS office 2011 en Aperture.

Aperture houdt het registratie nummer echter niet vast en vraagt elke keer opnieuw eerst registratiecodes. In de ‘over Aperture’ geeft hij aan dat hij ‘unlicenced’ is.
    Volgens de Apple-Helpdesk moet ik ‘even’ terug naar een clean install, dan Aperture opnieuw installeren en dan pas met Timemachine de backup vande vorige computer terugzetten: > 6 uur werk.

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat dat eenvoudiger kan door enkele (plist)files uit de bibliotheek te verwijderen. Weet iemand welke files dat zijn?

Computers waar eerst een klandestien versie van Aperture op heeft gestaan en later overgaan op een legale schijnen daar ook last van te hebben.

Bijdrager
    Ir.Bob

Met de mogelijkheid dat er nu twee topics door elkaar gaan lopen, heb je je data wel terug gezet met de migratie-assistent?

Hoe dan ook het verwijderen van de licentie file moet de boel oplossen je vind in /Library/Application Support/ProApps/ een Aperture system ID en een ProAppsSytemID. Beide weggooien en je moet goed zitten.

Meer info hier en in je eigen andere draadje hier

Bijdrager
    Svartvatten

Library/Application Support/ProApps/ Aperture system ID staat niet in deze directorie

In de ~/bibliotheek kan ik ook geen Aperture SystemID vinden.

Ik ga op de TM Backup eens zoeken naar Aperture files in de bibliotheek en de ~/bibliotheek.

Bijdrager
    Svartvatten

Geen oplossing, ben begonnen met clean install. Dan Aperture opnieuw installeren (en alle andere progs.)
    Het 1 op 1 overzetten van besturingsysteem met instellingen van oude mac (2 jr.) naar nieuwe mac is niet zonder gevolgen voor werking van software.
    Evengoed iedereen bedankt voor meedenken en suggesties.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.