30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 48)
  • Q:
    Bijdrager
    Xcode

13-inch MacBook Pro: welke processor?

Ik ben al jaren een trouwe Mac-gebruiker. En mijn eerste eigen computer was dus ook een Mac. In 2005 ben ik voor de iBook G4 12″ 1.2 GHz gegaan. Nu, 4 jaar later, ben ik toch echt aan een nieuwe toe. Het probleem van een Mac is in de meeste gevallen niet dat ze kapot gaan, maar dat ze verouderen en de razendsnelle ontwikkelingen op technologisch gebied op een gegeven moment niet meer bij kunnen benen. Er is dus (voor mij tot nu toe) vrijwel nooit een directe reden (geweest) om tot de aanschaf van een nieuwe Mac over te gaan. Tot je Mac echt niet meer de dagelijkse dingen fatsoenlijk kan doen. Helaas liep mijn iBook al redelijk snel op z’n tenen. De videokaart die er in zit, is niet bepaald een snelheidsmonster. En de beperking van de processorsnelheid bemerk ik ook geregeld sinds anderhalf jaar.

Als vervanger voor mijn trouwe iBook heb ik de 13-inch MacBook Pro op het oog. Maar nu twijfel ik tussen beide beschikbare processors: 2.26 GHz en 2.53 GHz. Een harde schijf van 160 GB en 2 GB werkgeheugen vind ik wel voldoende. Aangezien ik niet beroepsmatig gebruik maak van bijvoorbeeld CS4, die echt schreeuwt om werkgeheugen, denk ik het voorlopig nog wel even vol te kunnen houden met 2 GB werkgeheugen. Bovendien wordt het werkgeheugen steeds goedkoper en kan ik er altijd nog zelf 2x 2 GB werkgeheugen in zetten. Maar je kan het 2.26 GHz-model niet zo upgraden dat je een 2.53 GHz processor hebt in combinatie met 2 GB werkgeheugen en een harde schijf van 160 GB. Als je in de online Apple Store het 2.26 GHz-model upgrade met een 250 GB harde schijf en 4 GB werkgeheugen, is het prijsverschil met het 2.53 GHz-model nog minimaal €115,- (werkgeheugen via Apple aanschaffen, is niet bepaald voordelig).

De MacBook Pro wordt mijn hoofdcomputer als aankomend student. Ik ga ‘m niet alleen gebruiken voor internet en Pages, met wat zwaardere software zoals CS4 moet de MacBook Pro toch echt wel om kunnen gaan. Ook over drie jaar! Ik zit er niet op te wachten dat je met de MacBook Pro over drie jaar niet fatsoenlijk door een Pages-document van 150 pagina’s kunt scrollen. Daar heeft mijn iBook namelijk sinds een jaar vrij veel moeite mee.

Is de 2.53 GHz processor echt merkbaar sneller dan de 2.26 GHz processor in de praktijk? En zal het verschil over pak ’n beet 3 jaar toch wel merkbaar zijn? Kortom, is het verstandig om toch voor de 2.53 GHz MacBook Pro te gaan in plaats van die van 2.26 GHz? Het prijsverschil is toch weer €250, is dat het dus waard?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Bijdrager
    Delta

Ik zit precies met hetzelfde dilemma, ben benieuwd naar de antwoorden.

(Zelf neig ik op het moment toch wat meer richting de 2.53ghz versie omdat ik denk dat ik het extra ram en hd geheugen toch nodig zal hebben (later) en dan hoef ik dat dan niet meer te upgraden, plus ik wil dat hij zeker 4-5 jaar op een redelijke manier meegaat, ik denk/hoop zelf dat het het geld wel waard is want de cpu kan je immers nooit meer vervangen)

Edit: maak je trouwens wel gebruik van Surfspot als jouw school hierbij is aangesloten? Dan krijg je meer korting dan gewoon via apple zelf

Bijdrager
    maxim22

als geld geen probleem is, altijd de betere nemen. Nu zal je misschien nog geen verschil merken van die extra Ghz, maar binnen enkele jaren misschien wel..

Bijdrager
    basiel

Ik ga ‘m niet alleen gebruiken voor internet en Pages, met wat zwaardere software zoals CS4 moet de MacBook Pro toch echt wel om kunnen gaan

Op dat model zal CS4 zeker vlot draaien op beide processoren. Dus binnen 4 jaar ook nog maar binnen 4 jaar zal hij wel misschien niet CS7 even vlot draaien ;-).

Het belangrijkste is genoeg ram in je mac rammen. Als je CS4 echt zwaar gebruikt is de investering van een sterkere processor wel de moeite omdat de processor nu eenmaal een van die dingen zijn die je NIET later kan uitbreiden bij apple. Wat meer ram steken, een snellere/grotere HD dat kan je allemaal later nog doen.

Groeten
    Basiel

Bijdrager
    Soulshaker
    ”Delta”

Ik zit precies met hetzelfde dilemma, ben benieuwd naar de antwoorden.

(Zelf neig ik op het moment toch wat meer richting de 2.53ghz versie omdat ik denk dat ik het extra ram en hd geheugen toch nodig zal hebben (later) en dan hoef ik dat dan niet meer te upgraden, plus ik wil dat hij zeker 4-5 jaar op een redelijke manier meegaat, ik denk/hoop zelf dat het het geld wel waard is want de cpu kan je immers nooit meer vervangen)

Edit: maak je trouwens wel gebruik van Surfspot als jouw school hierbij is aangesloten? Dan krijg je meer korting dan gewoon via apple zelf

Vergeet ook niet de ipod actie

https://input.media.euro.apple.com/nl/programmes/backtoschool/terms.html

14 euro voor een 8GB iPod Nano ,
    Of 34 euro voor een 8GB iPod touch

Ook leuk :wink:

En snow leopard kan je ook nog bijbestellen , kost je 9 euro (ipv 29 euro dacht ik)

Bijdrager
    e.abrahamse

Als je CS4 gaat gebruiken is ook de grafische processor van belang. CS4 maakt volop gebruik van de kracht in je GPU (processor in je grafische kaart). Zou ook voor een nieuwe MacBook Pro 15″(met 4GB) gaan waar uiteindelijk 8 GB in kan en die over 2 GPU’s beschikt. Met CS4 gebruik je vaak meerdere apps tegelijkertijd, dat vraagt om meer en snel geheugen.
    Als je je MacBook voor studie gebruikt en geen extra groot scherm ter beschikking hebt, is een groter scherm wel lekker. Let wel op de ruimte tijdens colleges. Studentenkorting heb je al meegerekend zeker. Veel succes met je keuze.

Bijdrager
    Xcode

Het is niet zozeer dat ik van plan ben om veel van CS4 gebruik te gaan maken, maar ik vind wel dat het zou moeten kunnen. Ik weet niet wat ik in de toekomst nog allemaal moet kunnen gaan gebruiken.

Bijdrager
    63743 Master

Ik zou voor de 2.53 GHz gaan. Precies wat maxke22 zegt, over een paar jaar zul je uiteindelijk wel het verschil van je keuze merken. En CS4 draait gewoon beter, ook al gebruik je het maar weinig

Suc6

Bijdrager
    W0uTeRr

Ik sta voor precies dezelfde keuze als de TS, alleen gebruik ik dan geen CS4. Toch ben ik het 100% met ‘Delta’ eens:

Zelf neig ik op het moment toch wat meer richting de 2.53ghz versie omdat ik denk dat ik het extra ram en hd geheugen toch nodig zal hebben (later) en dan hoef ik dat dan niet meer te upgraden, plus ik wil dat hij zeker 4-5 jaar op een redelijke manier meegaat, ik denk/hoop zelf dat het het geld wel waard is want de cpu kan je immers nooit meer vervangen

Precies om die reden ga ik ook voor het model met 2.53 GHz.
    Wat ook nog het proberen waard kan zijn, is het aanvragen van een offerte bij ProWarehouse (http://www.prowarehouse.nl/). Die zijn ook goedkoper dan Apple!

Succes met je keuze, ben benieuwd wat het wordt! :wink:

Bijdrager
    Soulshaker

Ok , ze geven er snow leopard er gratis bij (als het uitkomt)

Maar geven ze studendenkorting ? (en evenveel als op surfspot)
    Is daar een ipod actie ? (zonde om er geen gebruik van te maken nietwaar , 14 euro voor ipod Nano he , als de TS daar in geinterreseert is tenminste )

Bijdrager
    Xcode

Ik weet niet of ik de studentenkorting ook kan krijgen via Pro Warehouse. Als ik de keuze gemaakt heb, zal ik eens contact met hun opnemen.

Bijdrager
    Delta

Ik heb zelf door Pro Warehouse een offerte laten maken voor de macbook 13 inch 2.53 ghz. Ze waren c.a. 1 euro duurder dan apple met studentenkorting via surfspot, maar bij hun krijg je wel gratis de update naar snow leopard!
    Of ze ook aan de ipod actie doen betwijfel ik.:?

(precieze prijs was €1288,77 bij pro warehouse met studentenkorting en bij apple met korting via surfspot €1.287,58 )

Bijdrager
    Soulshaker

Dan maakt het niet zoveel uit, tenzij de TS ook nog voor weinig geld een iPod wil aanschaffen :P

Moderator
    Poezenbeest

Ik heb een iMac 2,4 GHz en moest laatst een iMac 2,66 GHz installeren… ik merk totaal geen verschil in snelheid. Het tunen van je systeem (de juiste instellingen en een juiste inrichting van programma’s, systeemonderdelen en andere zaken, zoals extra RAM) maakt veel meer verschil.

Ik zou het het extra geld niet waard vinden, want tussen een iMac van nu en een iMac van anderhalf jaar terug zit ook weinig verschil in gebruikerssnelheid.

Bijdrager
    iRinze

Ik weet niet wanneer je hem precies wilt gaan kopen? Misschien kun je nog even wachten tot september en dan Snow Leopard en een nieuwe Macbook in één klap. Misschien komt er dan ook wel een speedbump (Weet iemand dit?) Heb je misschien weer wat sneller voor hetzelfde geld. Natuurlijk wordt er telkens wat nieuws gemaakt, alleen als het in september is hoef je niet lang meer te wachten.

Bijdrager
    Yost

Ik ben zelf vorige maand overgestapt van een 1.33 GHz 12″ PowerBook naar een 2.53 GHz 13″ MacBook Pro. Omdat ik veel met Logic Pro werk, heb ik daarin geconstateerd dat de MacBook 4 à 5 keer zo snel is als de PowerBook. Dus ik kan weer jaren vooruit. En jij kunt je 150 pagina’s tellende Pages document veel sneller scrollen;)

De meeste programma’s hebben meer aan veel geheugen dan aan een snellere CPU. Zowel de 2.26 als de 2.53 13″ MacBook zijn upgradable naar 8 GB, net als de 15″ MBP. Dus je kunt gewoon voor de 2.26 gaan, het verschil in processorsnelheid met de 2.53 is maar zo’n 11 procent, voor de meeste situaties verwaarloosbaar. Ik koos voor de 2.53 omdat Logic veel moet rekenen aan effecten en softsynths, dus ik wil wel betalen voor die paar extra CPU cycles. Daarnaast zijn het geheugen en de harddisk in de toekomst nog upgradable, maar de CPU niet.

Waar je vervolgens even naar moet kijken is of je serieus met foto- en of videobewerking aan de slag wilt. Dan is de extra GPU (de 9600GT) in de 15″ MBP aan te raden. Dan praat je wel over een machine van 1800 euro (het 2.66 GHz model), want de 2.53 instap 15″ heeft ‘m niet! Voor incidenteel gebruik van CS4 voldoen beide 13″ MBP’s met alleen hun geïntegreerde 9400 CPU prima.

Bijdrager
    SuperDriver

Ik heb zelf een macbook 2.0 en een macbook 2.4 (alu 13″ die nu PRO is geworden) en ik moet zeggen dat het snelheidsverschil echt minimaal is. Een uitbreiding van de RAM daarentegen is een hele nieuwe wereld qua snelheid. Ik zou zelf gewoon voor de 2.26 GHz gaan. De 2.53 is gewoon teveel extra geld voor te weinig vermogenswinst. RAM zou ik overigens ook niet bij Apple kopen, zelf RAM plaatsen is redelijk simpel en veel goedkoper.

Bijdrager
    Soulshaker
    ”iRinze”

Ik weet niet wanneer je hem precies wilt gaan kopen? Misschien kun je nog even wachten tot september en dan Snow Leopard en een nieuwe Macbook in één klap. Misschien komt er dan ook wel een speedbump (Weet iemand dit?) Heb je misschien weer wat sneller voor hetzelfde geld. Natuurlijk wordt er telkens wat nieuws gemaakt, alleen als het in september is hoef je niet lang meer te wachten.

Dat is nu niet echt iets waar op je moet wachten tot september
    Als je nu een Mac koopt , heb je recht op een Snow Leopard upgrade disk , dat kost je bij Apple 9 euro
    En bij Pro warehouse krijg je het zelfs gratis
    De speedbumps hoef je ook niet te verwachten tegen dan.
    Ze zijn pas een maand geleden geupdated

@Yost , tenzij je een 2,4Ghz Macbook Pro kunt vastkrijgen , die kost minder als de standaard 15″ Pro , en heeft ook die 9600M GT :wink:

Bijdrager
    Xcode

Ik ga de MacBook Pro naar alle waarschijnlijkheid inderdaad niet gebruiken om hele zware rekenprogramma’s te draaien. Althans, niet meer dan incidenteel. En wanneer we het dus over programma’s als Logic Pro en Final Cut Pro hebben, komen we ineens in een andere categorie terecht. Dit soort programma’s ben ik niet van plan te gaan draaien op de MacBook Pro, ik heb namelijk buiten werktijd genoeg ter beschikking op dat gebied…:wink:

Waarschijnlijk is dan toch de 2.26 GHz MacBook Pro de beste keus. Dan kan ik altijd nog RAM bijplaatsen wanneer dat nodig blijkt te zijn. Ik zal een dezer dagen wel de knoop doorhakken.

Bijdrager

Ik kan me toch niet voorstellen dat programma’s als Final Cut etc. niet goed zouden draaien op deze “Pro” machine….

Bijdrager
    W0uTeRr

Al deze reacties brengen mij ook weer aan het twijfelen…!
    Ik maak uit de reacties op dat het snelheidsverschil tussen een processor van 2.26 of 2.53 GHz op dit moment minimaal is. Maar zou je over 3/4 jaar ook nog steeds geen duidelijk verschil merken? Of is dat niet te zeggen?

Moderator
    unSOUND

Het verschil wordt toch niet groter in een jaar ? Het blijft een paar procent, die je met het blote oog niet zal merken. Nu, en over 5 jaar nog. Enige verschil is dat je over een paar jaar misschien eerder onder de minimale systeemeisen van een bepaald programma komt…

Bijdrager
    DWizzy

Ik zit ook te twijfelen tussen deze twee.
    MacWorld heeft wat hardere data over de verschillen in snelheid (12%). Ook hebben ze daar de MacBook white (7.5% verschil) vergeleken en gekeken naar de invloed van het geheugen (conclusie: die 4GB maakt niet zo veel verschil).

http://www.macworld.com/article/141144/2009/06/macbook_pro_benchmarks.html

Ook ik heb niet zo veel aan de grotere HDD: dat is extern en in mijn desktop veel goedkoper. Ik bedenk me daarom hoe veel het prijsverschil over 2 jaar waard is: kan ik dan voor die ~200 niet eerder een nieuwe computer kopen, of een SSD èn extra werkgeheugen als upgrade?

Bedankt voor de tip van Surfspot. Helemaal vergeten daar te kijken, scheelt toch weer 30 euro.

Bijdrager

Zelf zit ik ook zwaar te denken deze Macbook Pro te halen maar begin ik nu te twijfelen over de Videokaart….

Ik edit op dit moment af en toe in iMovie 09 en wil de stap naar FC Expres over een tijdje gaan maken. Ik edit alleen in High Definition (Canon HV20) en dit gaat op mijn huidige Macbook Pro gewoon goed.

Omdat ik meer ga reizen met de notebook wil ik kleiner en voor thuis een externe monitor eraan.

Ik lees nu toch dat sommigen mensen niet echt vertrouwen hebben in de videokaart van de 13 inch MBP….
    Kan iemand daar wat meer over vertellen?

Bijdrager
    Yost

Ik lees nu toch dat sommigen mensen niet echt vertrouwen hebben in de videokaart van de 13 inch MBP….
    Kan iemand daar wat meer over vertellen?

Niemand twijfelt aan de grafische kaart in de 13″ MacBook Pro. Het is alleen zo dat je in de 15″ of de 17″ een nog betere kunt krijgen dan de al goede in de 13″.

Er zijn verschillende sites die snelheidsmetingen publiceren van MacBooks en hun videokaarten. Mocht jij twijfelen, kijk dan bijvoorbeeld op http://www.barefeats.com/ (bijvoorbeeld http://www.barefeats.com/mbpp07.html) en zoek daar een test tussen de grafische kaart uit jouw MBP en die van de nieuwe 13″ MPB (Nvideo GeForce 9400G).

Bijdrager
    Paulster

Ik zit precies in dezelfde situatie. Ga de studie Communication & Multimedia Design doen en maak ook wel gebruik van CS4 en Final Cut Pro/Express..keuzes keuzes..

Bijdrager

Kan iemand me op weg helpen…

Een instap MBP 13 inch kopen en die zelf upgraden naar 4 gig ram en in de toekomst naar 8 mocht het nodig zijn (HD video editing)?
    Of de duurdere versie met een iets snellere processor en al voorzien van 4 gig ram..?

Editten gebeurt alleen in iMovie 09 en na de zomer in FCE. Niets geks of professioneels;)

Als ik de goedkopere versie neem kan ik van het prijsverschil een “M stand” en een BlueTooth combi kopen wat ook erg fijn is.

Tips/adviezen/inzichten zijn gewenst :innocent:

Bijdrager
    gofresh

Ik zou de duurdere nemen, de 2.53 ghz versie. dan heb je gelijk al 4 gig ram en een sterkere processor.

Bijdrager

De vraag is of ik dat met mijn gebruik meteen nodig heb… Nu iets besparen en meer extra’s erbij kopen is ook een overweging. Ik wil dus weten of ik die processor ook nodig heb en ik misschien niet beter af ben met bijvoorbeeld over een jaar naar 8 gig ram over te stappen….

Bijdrager
    Xcode

Wat ik heb begrepen, is dat het verschil tussen beide processoren niet zo verschrikkelijk groot is (lees desnoods even het hele topic door als je dat nog niet gedaan hebt). Als je van plan bent om net als ik niet-professioneel gebruik te maken van iMovie of FCE, dan zal een 2.26GHz processor voldoen. De hoeveelheid RAM is dan eerder belangrijk. Zelf ga ik (dus) voor de MacBook Pro 13″ met de 2.26GHz processor.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 48)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.