16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Jpunt

12″PowerbookG4 vs MacBook?

Hey iedereen,

ik ben (weer) begonnen met sparen voor een nieuwe laptop en gezien de kans op een leuke stageplek (misschien met vergoeding) begint het erop te lijken dat het nu een keer gaat lukken:)

Het is niet dat ik niet tevreden ben met mijn 12″ PowerBook G4 1.33 met 1.25gb ram en 160gb hd, maar hij begint eigelijk gewoon steeds meer af te takelen. Ik heb al geruime tijd twee lijnen door m’n scherm lopen, heb kernal’s bij rebooten, loopt soms onverwachts en onverklaarbaar traag, etc..

Ik ben dus gaan kijken en kwam al snel bij de macbook 2,16-GHz Intel Core 2 Duo. Ik heb vernomen dat programma’s als Photoshop en Illustrator als de brandweer gaan, maar aangezien hij natuurlijk geen echte videokaart heeft, maar onboard geheugen maak ik me een beetje zorgen over programma’s als AfterEffects en FinalCut. Dit is bij mij niet het belangrijkste en ben momenteel tevreden, maar wil vergeleken met mijn huidige PowerBook natuurlijk niet achteruit gaan.

Dus: kan iemand mij meer vertellen over de snelheden met programma’s die vooral gebruik maken van het videogeheugen? Compenseert de snelle processor misschien de videokaart die ik nu in m’n PowerBook heb? Iemand advies?

Bijdrager
    maarten20

Als je Powerbook bent gewent, kun je beter voor een macbook pro gaan!

De videokaart van de MBP is stukken beter dan de MB.
    En het beeldscherm van de MB is niet zo geschikt voor bijv photoshop werk.
    Komt door de glanzende toplaag!

Heb zelf ook een Powerbook G4 gehad, en heb zelf voor een Macbook Pro
    gekozen! Heb er geen spijt van gehad. De prijs ligt misschien wel een stuk
    hoger, maarja kwaliteit heeft zn prijs!

Bijdrager
    Mac_Laurens

Als de geruchten kloppen dat er morgen nieuwe MBP’s komen, dan kan je de huidige na een tijdje wel goedkoper vinden. Ik schat dat – mocht het gerucht kloppen – de huidige MBP’s een 200-tal euros zouden verlagen in prijs, op een termijn van ongeveer 1 à 2 maand.

Heb zelf een Powerbook, dus heb nog geen ervaring met books die geen echte videocard hebben.

Bijdrager
    Brent146
    ”maarten20″

De videokaart van de MBP is stukken beter dan de MB.
    En het beeldscherm van de MB is niet zo geschikt voor bijv photoshop werk.
    Komt door de glanzende toplaag!

Heb zelf ook een Powerbook G4 gehad, en heb zelf voor een Macbook Pro
    gekozen! Heb er geen spijt van gehad. De prijs ligt misschien wel een stuk
    hoger, maarja kwaliteit heeft zn prijs!

De MacBook heeft geen videokaart… En die glanzende toplaag stoort niet tijdens het werken.

En on-topic: Om goed te kunnen werken met Photoshop heb je minimum 2(gewoon MINSTENS 1 GB) GB RAM nodig.

Bijdrager
    Jpunt

uiteraard heb ik ook naar deze serie gekeken. ik heb m’n 12″ inch ook gekozen voor z’n formaat en de mbp vind ik gewoon veel te groot om mooi mee te nemen. Ik ben ook nog steeds wel fan van m’n matte scherm, maar hoor eerlijk gezegd juist wel goede verhalen over de kleurweergave van de glossy schermen. Waarom zou dit niet goed zijn voor photoshop en dergelijke?

edit: bovenstaande was voor maarten bedoelt. Ik was in ieder geval wel van plan om 2gb te nemen. Weet iemand toevallig of ik dan een reepje van 1gb erbij kan kopen, of dat er standaard twee keer 512 in zit? Oja, deze keer wil ik hoe dan ook een nieuwe kopen en 1500euro is eigelijk wel m’n max voor een laptop.

Bijdrager
    Mac_Laurens
    ”maarten20″

En on-topic: Om goed te kunnen werken met Photoshop heb je minimum 2 GB RAM nodig.

Ik heb zelf nog steeds 512 MB RAM (ja ik weet het ik zal wel eens een latje bijprikken), en ik moet zeggen dat ik nog nooit last heb gehad met Photoshop. Uiteraard zou het sneller gaan naarmate ik meer RAM zou steken, maar voor mensen die met niet te zot grote bestanden moeten werken, zoals ik, gaat dat eigenlijk zéér vlot. Dus je overdrijft wel een beetje.

Bijdrager
    Brent146
    ”Mac_Laurens”
    ”Brent146″
    ”maarten20″

En on-topic: Om goed te kunnen werken met Photoshop heb je minimum 2 GB RAM nodig.

Ik heb zelf nog steeds 512 MB RAM (ja ik weet het ik zal wel eens een latje bijprikken), en ik moet zeggen dat ik nog nooit last heb gehad met Photoshop. Uiteraard zou het sneller gaan naarmate ik meer RAM zou steken, maar voor mensen die met niet te zot grote bestanden moeten werken, zoals ik, gaat dat eigenlijk zéér vlot. Dus je overdrijft wel een beetje.

Sorry ik wou het veranderen in minimaal 1 GB, maar het forum is enorm traag.

Bijdrager
    Mac_Laurens

Ja, 512 a 1 gieg is het minimaal benodigde RAM. En inderdaad, wat is er aan de hand met dat forum?

Bijdrager
    Nietzman
    ”Brent146″

De MacBook heeft geen videokaart…

Hij trekt de beelden op het scherm gewoon uit z’n reet? Knap.

Tuurlijk zit er wel een videokaart in. Dat ‘ie niet dedicated is is heel wat anders.

Bijdrager
    Mac_Laurens
    ”Nietzman”
    ”Brent146″

:P :lol:

Bijdrager
    Rapatski
    ”Mac_Laurens”
    ”Nietzman”
    ”Brent146″

:P :lol:

Jaja, ik stop er ook wel eens een grafische kaart in voor meer spektakel. Genoeg voeding iig.:P

Maar blijkbaar is mijn eerdere berichtje niet doorgekomen; de argumenten van Maarten wil ik best even door mijn sleuf halen, ik ben het er niet mee eens. Zoals je zelf ook al aangaf is een 12″ iBook niet te vergelijken met een 15/17″ MacBook Pro. De iBook 12″ en de MacBook hebben als belangrijkste speerpunt hun mobiliteit, en daarnaast is het scherm van de MacBook echt hartstikke prima.

Voor kleurechtheid moet je sowieso niet bij een laptop zijn, dan moet je een los beeldscherm kopen met minimaal een MVA paneel. Alle laptops hebben tegenwoordig TN, wat wel snel is en goedkoop, maar de kleuren en de inkijkhoek niet ten goede komt.

Ik ontwikkel ook op mijn MacBook, maar dit is voornamelijk web en Flash werk. Gaat erg goed. En verder is het een absoluut bakbeest van een machine, zeker in vergelijking met een G4.

Bijdrager
    Jpunt

ja, vooral flash is een groot punt wat vooruit is gegaan. met name het afspelen van complexe video-dingen heb ik op een macbook erg soepel zien gaan en heeft m’n powerbook erg veel moeite mee.
    Maar mijn dilemma is nu: Brengt de overige hardware van de macbook dusdanig veel snelheid om, ook zonder de ‘echte’ videokaart, mijn powerbook bij te houden in gevallen van FinalCut, AfterEffects, etc?
    Een verkoper in de macstore vertelde me gister trouwens ook dat de kaart van een powerbook een 3d-acceleratiekaart is. Misschien ook wel een sterk punt, want de macbook heeft dus een onboard/2d-videokaart. Is hier in de praktijk dan ook veel van te merken?

Bijdrager
    computer space

Als je veel foto’s bewerkt is de MacBook qua scherm een ramp. Met name de kleine kijkhoek veroorzaakt heel veel kleurverschillen, sommige kleurtinten zijn extreem, en het grijs is niet van zwart naar wit neutraal te krijgen. Bij een MBP weet ik dit niet. Extern scherm is bij MB een must.

Bijdrager
    Brent146
    ”Nietzman”
    ”Brent146″

Tuurlijk zit er wel een videokaart in. Dat ‘ie niet dedicated is is heel wat anders.

Dan mag je mij de naam van die videokaart eens geven? De MacBook maakt gebruik van videogeheugen dat af gaat van je RAM-geheugen.

Bijdrager
    mvdenberg

Weleens van de intel gma 950 gehoord? staat gewoon vermeld bij de specs van de macbook hoor.
    http://www.intel.com/products/chipsets/gma950/

Die kaart is een onboard kaart, vast op het logicboard. Deze videokaart heeft geen eigen geheugen, maar gebruikt het RAM geheugen. Dat is het enige verschil met een ‘echte’ video kaart: normaal heeft een ‘echte’ video kaart zijn eigen geheugen. Verder is er niets mis mee met de gma 950. Je kunt er bijna alles mee: op motion na: die heeft voor zijn krachtige berekeningen snel geheugen nodig: dat dus direct op de video kaart zit. Verder volstaat de gma 950 prima.

Bijdrager
    Brent146

Oké, nu snap ik het. :wink:

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.