9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Sachin

1280 x 960, 70 Hz

Hallo,

Soms wil ik mijn 12″ PowerBook G4 1GHz met Nvidia GeForce FX5200 Go 32MB DDR aansluiten op een 17″ CRT scherm. Daarvoor gebruik ik liefst een resolutie van 1280 x 960 beeldpunten. Jammer genoeg ondersteunt mijn beeldscherm geen 75 Hz. Bijgevolg is 60 Hz is wel mogelijk maar uiteraard slecht voor mijn ogen. Is het mogelijk om in Mac OS X 70 Hz te bekomen? Dit is blijkbaar geen standaard verversingsfrequentie onder Mac.

Dit is enorm jammer. Normaal is mijn CRT verbonden met mijn Windoosbak en ingesteld op: 1280 x 960, 70 Hz.

Is er toch een mogelijkheid om aan 70 Hz te geraken?

Alvast bedankt,

Fabian

Bijdrager
    Jakke

Normaal is dat wel mogelijk onder mac (mijn emac heeft 1280*960 @ 72Hz) maar ik denk dat dat met de grafische kaart te maken heeft of je zo hoog kan of niet…

Bijdrager
    Sachin
    ”Jakke”

Normaal is dat wel mogelijk onder mac (mijn emac heeft 1280*960 @ 72Hz) maar ik denk dat dat met de grafische kaart te maken heeft of je zo hoog kan of niet…

Het heeft uitsluitend met de drivers & het OS te maken. Apple heeft er voor gekozen om standaard bepaalde resoluties te ondersteunen samen met een bepaald aantal Hz.

Als mijn Nvidia GeForce FX5200 zowel 60 als 75Hz kan weergeven dan moet 70 & 72 ook mogelijk zijn, de vraag is enkel hoe…

Dit is net hetzelfde onder Windows XP + officiƫle Nvidia drivers. Standaard biedt Windows + die drivers wel meer keuze. Met speciale drivers (Omega niet-officiƫle Nvidia drivers) is het mogelijk om andere resoluties & aantal Hz te kiezen.

Onder Mac is dit ook het geval maar het is voor zover ik weet Apple die in samenwerking met Nvidia voor de drivers zorgt…

Bijdrager
    fistkikker

Mijn 17″ scherm dat aan mijn 12″ 867 MHz PBook hangt draait op 1260×1024, miljoenen kleuren @ 75 Hz. Hij kan dat ook op 1260×960, 70 of 75 Hz . Moet die van jouw ook kunnen denk ik. Of kan je scherm geen 75 Hz aan?

Bijdrager
    Sachin
    ”Waterman”

Mijn 17″ scherm dat aan mijn 12″ 867 MHz PBook hangt draait op 1260×1024, miljoenen kleuren @ 75 Hz. Hij kan dat ook op 1260×960, 70 of 75 Hz . Moet die van jouw ook kunnen denk ik. Of kan je scherm geen 75 Hz aan?

Probleem is inderdaad dat m’n scherm geen 75 Hz aankan.

Jammer genoeg vind ik nergens waar ik 70 Hz kan kiezen:? Wel heb ik keuze uit 60, 75, 80, … Hz

Bijdrager
    fistkikker
    ”larridon”
    ”Waterman”

Jammer genoeg vind ik nergens waar ik 70 Hz kan kiezen:? Wel heb ik keuze uit 60, 75, 80, … Hz

Balen, zeg. Herkent je mac je scherm? Best kans dat jouw scherm de ondersteunde modi aan je mac doorgeeft… Zo niet, dan moet er toch ergens een config bestandje zijn, zo je zeggen…

Bijdrager
    Sachin
    ”Waterman”
    ”larridon”
    ”Waterman”

Balen, zeg. Herkent je mac je scherm? Best kans dat jouw scherm de ondersteunde modi aan je mac doorgeeft… Zo niet, dan moet er toch ergens een config bestandje zijn, zo je zeggen…

Mijn scherm wordt door Mac OS X herkent (Dell blablabla). Als ik dan 1280×960 als resolutie aanklik dan neemt die standaard 60 Hz en worden de vakjes van 75, 80, … Hz grijs en kan ik ze niet meer aanklikken. Dat is goed want die kan ik toch niet aan…

Het is wel mogelijk om manueel het aantal Hz in te stellen. Dit is mogelijk als ik m’n PowerBook het scherm niet laat detecteren. Als ik dan 75 Hz kies dan is het natuurlijk van: signal out of range op m’n CRT.

Dus ik zoek inderdaad een tooltje of config file die ik kan aanpassen zodat 70 Hz in het lijstje met mogelijk aantal Hz komt!

Geblokkeerd
    Anoniem
    ”larridon”
    ”Waterman”

Uhmm, ik weet dat meer Hz vaak beter/rustiger is voor je ogen.
    Maar merk je echt zoveel verschil tussen 70Hz en 75Hz??

Bijdrager
    Sachin
    ”joram”
    ”larridon”
    ”Waterman”

Uhmm, ik weet dat meer Hz vaak beter/rustiger is voor je ogen.
    Maar merk je echt zoveel verschil tussen 70Hz en 75Hz??

Neen maar wel tussen 60 en 70 Hz. Mijn scherm kan geen 75 Hz aan, daarom zoek ik een mogelijkheid voor 70 Hz. 60 Hz is echt te laag!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.