30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)
  • Q:
    Bijdrager
    DEform

12″ of 17″ Powerbook

hoi allemaal,

Ikzelf heb een iMac 20″, en een 12″ iBook allebei full-option met 1gig ram! Maar nu mijn vriendin ook (eindelijk) wil switchen ga ik ze mijn iBookje geven!

En ikke, ikke ga een PowerBook kopen. Het is hoofdzakelijk voor onderweg te werken, hardeschijfruimte heb ik in overvloed thuis, dus nu is mijn vraag, de 12″, of de 17″?

Budget is niet echt een probleem, ik wou ofwel de 12″ kopen, met 1gig ram, en een mooi 20 of 23″ Apple Cinema display erbij, dus supercompact, en thuis het scherm en bluetooth toetsenbord erop.

Ooooof, de japie van een 17″, en gewoon altijd mijn groot scherm bij de hand?
    Ik vond de 12″ iBook wel echt praktisch, past overal in, weegt niets…
    En die ene kilo verschil tussen de 12″ en 17″ maken het mij niet bij de Powerbooks, de afmetingen, tja, de grootste is het dunste hé! maar supercompact, en scherm thuis, of supermobiel, en alles altijd bijhebben, dat is mijn struikelblok!

Wie geeft me goede raad!!

Bijdrager
    flax

ik heb de powerbook 12 inch en een desktop g5

powerbook 17 is volgens alleen nutttig als je geen desktop hebt.
    (dus alles op de laptop moet doen)
    Het prijsverschil is dermate hoog dat je je toch moet afvragen hoeveel je de powerbook gebruikt.

de 12 inch kan applicaties aan; de powerbook 17 is wel sneller en beter, maar zeker geen desktop G5

Ik hoop dat jij hier iets mee kunt….

Bijdrager
    redmar

ik heb zelf een pb17″,
    naar mijn mening kan je echt met 100% zekerheid de 12″ versie kopen als je laptop voor onderweg bedoelt is. 17″ is echt niet makkelijk hanteerbaar in meeste ‘onderweg’ situaties.

just my 2 cents:P

Bijdrager
    dhawk

mee eens.. de 12″ is gewoon ideal voor onderweg en voor bv een beetje internetten op de bank

op mijn bureau staat een 19″ tft om alsnog van een groter scherm te kunnen genieten.

Bijdrager
    ThomasL

12″ zonder twijfel! Heb een 12″ en een 23″ scerm thuis en dat is super. Mijn 12″ sleep ik overal mee naar toe en is echt super voor onderweg!

Bijdrager
    DEform

Dus iedereen is accoord, de 12″ kopen, met een 20″/23″ scherm… En mijn iMac G5 20″ houden voor het zwaardere werk?

Bijdrager
    luukwagon

warrom niet een pb 15 inch??:)

Bijdrager
    Skip

Ik zou nog even wachten… ik wil een iBook 12″ bij mijn nwe iMac 20″ kopen maar in de winkel verwachten ze binnenkort een nwe iBook & Powerbook G5 of met dual G4…

Bijdrager
    Erick Verlee

Mijn vriendin heeft de 12″ en ik de 15″. Voor een laptop vindt ik 17″ te groot en onhandig. Ik adviseer een 15″.

Bijdrager
    Erick Verlee

Powerbook G5 komt niet.

Bijdrager
    Erick Verlee

Tenminste niet dit jaar….

Bijdrager
    chonazz
    ”Skip”

Ik zou nog even wachten… ik wil een iBook 12″ bij mijn nwe iMac 20″ kopen maar in de winkel verwachten ze binnenkort een nwe iBook & Powerbook G5 of met dual G4…

In welke winkel verwachten ze de pb G5 dan wel?
    Zelfs de rumor sites weten nog van niets??? Ok, hij komt, maar of het dit jaar, of volgend jaar is???
    Ik zou er nog niet te hard op hopen.

Zelf ga ik ook een pb 12″ kopen, als ik het geld heb:-)
    En idd, een 20″ apple scherm zou prachtig zijn:-) nog meer geld….

Als je nu je 12″ pb koop krijg je er volgens mij nog een mooi bedrag voor ls de G5 er is…
    Als je het geld heb zou ik niet wachten en gewoon voor dat prachtige powerbookje gaan…

Slaapwel:-)

Bijdrager
    MacMipke

17″ KOPEN!! als geld geen rol speelt, zou ik dat altijd doen, had vroeger en G3 powerbook 12″ en kon deed er bijna niks mee, maar nu een 17″ en dit werkt perfect. Ook al ben je onderweg, het is altijd lekkerder als je scherm groot is, zeker als je normaal een groot scherm gewend bent.

Powerbook G4 / Desktop G5

Bijdrager
    Masto
    ”luukwagon”

warrom niet een pb 15 inch??:)

Vergeet inderdaad niet de 15″ in je overweging mee te nemen. Zit meer in dan de 12″ en heeft vrijwel dezelfde specs als de 17″ maar is wel net iets handzamer. Ik vind de 17″ prachtig, maar is best wel groot. Een van mijn collega’s is van 15″ naar 17″ gegaan en merkt dat-ie de 17″ toch wat minder makkelijk in het openbaar openklapt. In de trein heeft-ie nauwelijks de ruimte om er mee te werken!

Ik benijd je wel dat je de vrije keuze hebt, qua financien! Succes met kiezen!

Bijdrager
    DEform

Mensen mensen! Jullie maken het me verdomme moeilijk :(
    Nu weet ik echt niet wat doen!
    De 15″ is idd de snellere middeklasser, met 16:9 scherm, maar de 12″ is zo lekker compact hé!
    En voor photoshop, dreamweaver en filemaker tesamen te gebruiken, maken die 0,15Ghz het ook niet hé!

De 17″ valt al weg denk ik, die is idd gewoon te groot om overal lekker te powerbooken…
    Maar nu de knoop tussen de 12 en 15?

Ik weet het echt niet meer!

Bijdrager
    Bigs

Ik vind Photoshoppen op mijn 12″ af en toe wel irritant, kan me voorstellen dat het 15″ scherm daar wel een uitkomst is. Verder is de 15″ ook wel redelijk compact (maar niet zo mega-compact als de 12″:) )

Bijdrager
    MrPapple

Ik heb net sinds vorige maandag men pb 15″ (100gb hd en 128mb vram) en het is echt een beestig laptopke! prijs: 2518,99€ als geld geen rol speelt zou ik voor deze gaan! (verlicht toetsenbord is ook wel graaf hoor!)

Mss eens een apple store binnen stappen en eens gaan kijken (bij itpro in antwerpen, gent en sint niklaas staan ze zeker alle drie opgesteld)

greetz,
    Niels

Bijdrager
    Masto

MrSharky heeft helemaal gelijk. Ga ze maar gewoon eens bekijken, voelen en proberen! Ik weet niet waar je woont maar ik hoop voor je dat er een apple-winkel bij je in de buurt is.

Bijdrager
    DEform

Ik woon in Belgisch Limburg, dus al minstens 100km verwijderd van een IT-pro..
    Maar ik heb ze al eens alle drie gevoeld, en vast gehad..

– 12″ : snel, klein, compleet
    – 15″ : toch groter, breedbeeld, sneller
    – 17″ : heerlijk beeld, mss te groot om mee te nemen, snelst

Ik was het laatst ook aan het denken over de batterij, de van de 12″ moet toch langer mee gaan dan de 17″? Ma die hebben ook verschillende batterijen zeker?

Bijdrager
    scab

Ik heb mijn PB 15″ 1,5 GB / 128 mb / 100 GB / nu ook een kleine week; erg aangenaam werken! Een paar keer eerder ook op een 12″ gewerkt voor langere tijd en daar moet je echt wel een externe monitor aan hangen om lekker te kunnen werken. Bij de 15″ hoeft dat eigenlijk al niet meer (en met de 17″ al helemaal niet).

Je moet voor jezelf gaan afvragen hoeveel dat je onderweg gaat zijn met je powerbook, hoeveel dat je er onderweg op wilt gaan werken, hoe druk het is qua ruimte om je heen en hoeveel spullen je nog meer mee gaat lopen sjouwen.
    Die 12″ is ultra super compact, met het nadeel van schermoppervlakte en het voordeel van heel makkelijk onderweg mee te kunnen werken.
    De 15″ is minder compact, maar in de praktijk erg makkelijk door het scherm en een erg lekkere vormgeving.
    De 17″ klap je volgens mij alleen maar open op je bestemming.

Ikzelf heb mijn uiteindelijke keuze laten afhangen van pure draag- en vervoerbaarheid en had erg het idee dat ik met zo’n 17″ in mijn tas, deze constant overal tegenaan zou laten butsen, of ik er vreselijk paranoia over zou worden dat dat zou gebeuren… (12″ was overigens geen optie voor me)

Wat het ook gaat worden… ik zou er in ieder geval wel een iCurve en een BT toetsenbord bij kopen, eventueel ook een BT muis (maar die dan weer niet van Apple) Deze combo is wel zo prettig werken.

Bijdrager
    hansenonline

ik zou voor de 12″ gaan, je hebt ook een 20″ imac g5 voor het thuiswerken en dan neem ik aan dat de 12″ voor de studie is. gewoon thuis op de imac je werk doen en de 12″ voor surfen op de bank etc inhuis en voor onderweg.
    eventueel een extern scherm bij je vriendin of ouders!

daan.

Bijdrager
    MedahOSX

Als ik jou zo zie opnoemen wat je wilt, Photoshop,dreamweaver, filemaker, dan lijkt me de enige keuze de 15″ , is immers ook widescreen, heel wat extra beeld dus.
    Ikzelf heb een 12″ besteld, maar mijn eis is dan ook vooral portabiliteit.:)

Bijdrager
    Van Cot

als je photoshop wilt doen zou ik de 12″ nemen, en thuis op een groot scherm aansluiten.

Een 17″ laptop is te groot.
    15″ valt mee, een beetje aan de grote kant maar valt te doen, maar ik heb nu ook een 15″ TFT aan mijne PC hangen en voor te photoshoppen zou een paar inch extra toch leuk zijn. 17 inch was al voldoende.
    12″ is zeer compact en valt goed genoeg mee te werken. Op de siemens laptop die onze pa een tijdje gehad heeft (is ondertussen vervangen door ne PDA) was het ook maar 12″ maar dat was toch goed te doen, als hij hem mee naar huis had gebruikte ik die regelmatig (wat wil je als ik toen met ne packard bell opgescheept zat).

Bijdrager
    MrPapple
    ”Van

(wat wil je als ik toen met ne packard bell opgescheept zat).

I know the feeling! Zijn de aller slechtste computers in “Windoos land”, ik heb er zo twee gehad! Ze hebben trouwens vorig jaar hun design gehaald bij Apple!

greetz,
    Niels

Bijdrager
    Dbakker

Op 12 inch echt te weinig beeldscherm voor dreamweaver en photoshop… :sealed:
    Daarvoor dus niet kopen lijkt me.
    Wel als je lekker wilt internetten of gewoon mail raadplegen, korte briefjes etc.
    Daarnaast moet je nogal wat meenemen als je echt op reis gaat en lekker wilt werken.
    Voor een beetje dreamweaver/photoshop is de mousepad m.i. niet echt geschikt. Dan moet je dus nog een losse muis meenemen… Voor je het weet heb je een complete desktop onder je arm. :( Dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me.

Overigens 15 of 17 inch brengt daarin geen verandering… :grrr:

Bijdrager
    Van Cot
    ”MrSharky”
    ”Van

(wat wil je als ik toen met ne packard bell opgescheept zat).

I know the feeling! Zijn de aller slechtste computers in “Windoos land”, ik heb er zo twee gehad! Ze hebben trouwens vorig jaar hun design gehaald bij Apple!

greetz,
    Niels

Packard bell en desin? Nu ja ik interesseer me totaal niet meer in dat merk en zou niet weten in wat voor een kast die nu zit. 1 ding weet ik, eens een packard bell, nooit meer een packard bell. Werkte vele liever met de occasie 386, maar de harde schijf was compleet stilgevallen, en daar nog kosten aandoen zou ook pure geldverspilling zijn. Enkel spijtig dat ik de printer niet gehouden heb, maakte wel zoveel kabaal dat ze hem 2 huizen verder nog hoorden (open bebouwing), en de tafel stond nen halve meter verder na ne grote tekst en je kon enkel tekst printen maar dat ging wel tegen 40 pagina’s per minuut en sneller, maar dat heb ik niet geprobeert want dan zou hem uiteenvliegen denk ik.

Bijdrager
    Van Cot
    ”Dbakker”

Op 12 inch echt te weinig beeldscherm voor dreamweaver en photoshop… :sealed:
    Daarvoor dus niet kopen lijkt me.
    Wel als je lekker wilt internetten of gewoon mail raadplegen, korte briefjes etc.
    Daarnaast moet je nogal wat meenemen als je echt op reis gaat en lekker wilt werken.
    Voor een beetje dreamweaver/photoshop is de mousepad m.i. niet echt geschikt. Dan moet je dus nog een losse muis meenemen… Voor je het weet heb je een complete desktop onder je arm. :( Dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me.

Overigens 15 of 17 inch brengt daarin geen verandering… :grrr:

Dat hangt er vanaf wat je onderweg wil doen he?

gewoon ff teksten typen, antwoorden geven op mailtjes, op reis digitale foto’s overzetten en een beetje bewerken indie nodig,… Hiervoor volstaat 12″ dus. Bovendien kun je een 12″ overal mee naartoe nemen (met die siemens was dat wel iets anders, dat ding woog 10KG, en daar nog een externe CD-rom en diskettestation bij. Als je in de auto zit op een parking kun je snel ff je laptop op de schoot nemen en wat tikken.

Die 12″ siemens is ondertussen vervangen door een PDA omdat dat voldoende was, en zo zijn er veel laptop’s waarbij een PDA voldoende is.

De 17″ powerbook is meer zoiets voor mensen die de zetel of hun bed als bureau gebruiken (geen slecht idee trouwens, heel goed tegen RSI:D )

Bijdrager
    Henry

Powerbook 15 inch doet maar 2 tot 3 uur op een batterij.
    Powerbook 12 inch doet 5 tot 6 uur op een batterij.

Ik zou dus voor de powerbook 12 inch gaan en thuis er een extra lcd scherm voor neer zetten. Ik las zelfs ergens dat er iemand een 24 inch scherm had aangesloten op z’n powerbook 12 inch. 8)

Bovendien ben je door je ibook al gewend aan een 12 inch scherm.

Bijdrager
    Turver

Wat doe je onderweg op de PB? Als je dan ook veel schermruimte nodig hebt (als breedbeeld dan meerwaarde voor je heeft), zou ik de 15″ kiezen, anders de 12″.

En een extern scherm erbij, waarom? Je hebt thuis toch al een iMac 20″? Daar werk je dan toch thuis op? Zorg voor een goede sync tussen je iMac en laptop en je hebt helemaal geen extern scherm nodig.

Bijdrager
    DEform
    ”Turver”

En een extern scherm erbij, waarom? Je hebt thuis toch al een iMac 20″? Daar werk je dan toch thuis op? Zorg voor een goede sync tussen je iMac en laptop en je hebt helemaal geen extern scherm nodig.

En met welk programma krijg je een goede sync tussen de 2?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.