7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    tuur.smeets

11" MacBook Air?

Beste OMT’ers,

Ik ben van plan om binnenkort een MacBook te gaan kopen, en ik wil jullie ook niet lastigvallen met welke het nou moet worden. Maar ik had wel even een vraag over de schermgrootte van de MBA, ik weet namelijk niet of zo’n 11″ scherm lekker werkt. Natuurlijk kan ik het dan in bijv. een MediaMarkt gaan bekijken, maar ik ben toch wel benieuwd naar de ervaringen van enkele gebruikers die hem al iets langer in bezit hebben.

Alvast bedankt voor de reacties!

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik had een eerste generatie 11″ en heb nu één uit 2012 in bezit. Mijn filosofie is dat als je voor een MacBook Air gaat je een portable laptop zoekt. De 11″ is dan echt een stuk compacter dan de 13″ versie en dus zeker de moeite waard vanuit dat oogpunt.

Verder heb ik er prima mee kunnen werken, zowel met als zonder extern scherm. Zonder extern scherm heb ik er alle dagelijkse taken op kunnen doen als Safari, email, films kijken (zonder zwarte balken vanwege aparte beeldverhouding) en tekstverwerking. Naar mijn mening en ervaring werkt het prima.

Qua hardware zou ik trouwens voor een 256GB SSD gaan (afhankelijk van hoeveel computer je nog meer bezit, misschien is 128GB wel voldoende) en 8GB werkgeheugen, de processor is naar mening het minst belangrijk voor zijn klein ding.

Bijdrager
    Nikita

Ik heb ik 2011 de toen gloednieuwe 11″ Air gekocht.

Kort gezegd: het is een zeer capabele machine (er zit tenslotte wel een Core i5 in en 4 GB geheugen, dus we hebben het niet over een netbookje hier) en erg prettig om bij je te hebben als je vaak onderweg ben of op reis. Zelf heb ik ‘m 8 maanden op een wereldreis meegesjouwd en da’s goed bevallen.

In het dagelijks leven is het wel prettiger om een wat groter scherm te hebben. Nou kan je eenvoudig een extern scherm aansluiten, het meest mooie natuurlijk de Thunderbolt Display omdat je dan gelijk de voordelen van de extra poorten op dat scherm hebt. Bluetooth toetsenbord en muis erbij en je hebt een desktop idee. Wil je dat niet, dan zou je beter kunnen kijken naar een 13 of 15 inch MacBook Pro (en dan zou ik je eerlijk gezegd eentje van een voorgaande generatie aanraden dan de huidige vanwege de uitbreidbaarheid).

Persoonlijk loop ik op het moment een beetje stuk op de 128 GB SSD capaciteit. Het is niet genoeg voor mijn foto’s én muziek, dus er staat nu geen muziek in iTunes… En hier is de uitbreidbaarheid dus de beperkende factor want je steekt er niet zomaar een grotere SSD in. Ander voordeel van de grotere modellen is de ingebouwde SD-kaartlezer, maar da’s een kleinigheid.

Bijdrager

Ik heb momenteel de Air 11” (Nadat ik zowat elke MacBook heb gehad) en dit blijft mijn favoriete laptop. Alles draait super. Soms wens je wel dat je wat meer schermruimte hebt. Zeker als dit je enige computer is, raad ik je zeker aan om een extern scherm te gebruiken/kopen voor thuis.
    De accuduur is veruit super. Heb ook het 2011 model gehad, maar deze heb ik snel weer weggedaan vanwege de accu.
    Wat hierboven ook al werd gezegd. Als je niet het gevoel wilt hebben dat je een laptop bij je hebt en je bent vaak onderweg, dan is de Air een aanrader.

Maar mocht je geen problemen hebben met wat meer gewicht, kijk dan zeker ook nog even naar de 13”.

Bijdrager
    Nikita

Betreft de accu heb ik geen opmerkingen van het 2011 model. Nee, je hebt geen 8 of 12 uur werktijd, maar zeker met Mavericks kan ik toch nog altijd een uur of 4-5 ermee werken zonder stopcontact. Maar goed, dat is allemaal niet zo spannend als je een 2013 model zou kopen.

Bijdrager
    Caszz

Ik heb ook een Air 11″ Mid. 2012, als enige computer.
    Hij voldoet waar ik hem voor gebruik en vindt hem verder helemaal super. Ben wel voor de maximale opslag gegaan, plus max. RAM, zodat ie even mee kan.

Soms wens ik wel wat meer schermruimte. De boel op fullscreen zetten, lost dat meestal op (terwijl ik het zelden gebruik, eerlijk gezegd).
    Dus wil je een compacte laptop, dan is hij super.

Na een tijdje vind je wel alle andere laptops wel enorme gevaartes!;) Mocht je die nog eens op je “lap” belanden.
    Ik heb ook erg getwijfeld in het begin of ik geen 13″ zou nemen. Niet gedaan, nog nooit spijt van gehad.

Succes met je keuze!

Bijdrager
    jopie213

Aan de andere kant moet je niet vergeten dat het 13 inch model ook wel erg ‘portable’ is!:)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.