11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    TBITW

10gb Ram in mac

Beste Allen,

Ik ben van plan meer ram te kopen voor mijn Non Retina Macbook Pro 15″ (mid 2012). Nu kan ik twee verschillende opties kiezen, of ik koop 1 8gb stick voor 40 euro, of ik koop twee 4gb sticks voor 60 euro. Nu zie ik zelf de eerste optie liever, want dan kan ik later naar 16gb uitbreiden. In dat geval zou ik dus met een macbook lopen waarvan maar 1 slot in gebruik is…

…Wat ik een beetje zonde vindt!
    Is het niet mogelijk 1 van de 2 2gb sticks die ik nu heb de vervangen met de 8gb en de andere 2gb te laten zitten. Waardoor ik op 10gb neer kom? Aangezien Linux(/Unix?) praktisch elke combinatie van ram behapt die er is. En Mac OS X ook op Unix gebouwd is, dacht ik dat dit misschien wel mogelijk zou zijn.. Wat denken jullie?

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, dat kan. Het hoeft niet paarsgewijs geĆÆnstalleerd te worden namelijk.

Bijdrager
    Frank Visser

Ik heb in mijn late 2009 27” iMac 2x 2gb en 2x 4 gb zitten. Kom op een 12gb uit, maar werkt gewoon goed!

Bijdrager
    TBITW

Afijn, dan zal ik er nu een bestellen!

Bijdrager
    Frank Visser

(y)

Bijdrager
    Shmoo

Wel een beetje raar niet, normaal is de prijs van het RAM door de helft goedkoper dan de hele prijs.

Miss. ben je bij een verkeerde winkel aan het kijken want als 2 reepjes van 4GB samen duurder is dan een enkele 8GB dan is er iets aan de hand. Computerfabrikanten hakken het RAM altijd doormidden om kosten te besparen als een enkel reepje goedkoper zou zijn dan lieten ze wel Ć©Ć©n slot leeg.

Bijdrager
    banditbiker

Vaak wordt gekozen om 2 ram modules te installeren omdat je dan aan interleaving kunt doen.
    Daardoor wordt het lees en schrijf acties vele malen sneller.

Bijdrager
    KarelWillem

Dat is tegenwoordig nauwelijks meer merkbaar.
    Knappe jongen die dat verschil zal merken.

Bijdrager
    computer space

Ook gebruikt de iX chipset van 2 ongelijke reepjes het gelijke deel voor dual-channel. Dus van je 10GB gaat 2x2GB samenwerken. Door de 10GB heb je bovendien 2GB extra en weer minder VM swaps. 10GB is gewoon sneller.

Bijdrager
    Robbie122

Even een vraagje,

In een iMac zit 16GB aan RAM (2x8GB) (2013 model), maakt het wat uit of ik deze 2 reepjes in slot 1 en 2 doe of moet ik het in slot 1 en 3 doen. Heeft iets met dual-channel te maken heb ik gehoord. Klopt dit? Zit hier verschil in?

Bijdrager
    Soulshaker

Geen verschil , elk slot heeft zijn eigen controller:)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.