9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    martijnkoemans

10.7.2 Herinstalleren of niet (#veelgesteldevraag)

Beste Omt’ers,

Mijn macbook is na het installeren van Lion traag geworden. Ik heb gewacht op een paar update’s verder… Maar helaas geen verandering.

Ik weet het, herinstalleren, hoeft niet bij een mac maar hier een opsomming van mijn problemen;

– Mijn mail start automatisch op bij het opstarten, hij staat niet bij automatisch opstarten en wilt ook niet afsluiten als ik mijn macbook Pro afsluit.
    – Mijn safari/firefox loopt vaak vast bij verschillende websites.
    – Mijn macbook pro reageert vaak traag en verschillende app’s bevestigd hij met een eeuwige strandbal.
    – HD is gecheckt met disk utility en goed bevonden.

MIjn gegevens van mijn Macbook Pro:

2,66 Intel Core Pro I7
    4,00 GB Geheugen

————————–
    Heeft iemand een idee dit op te lossen??
    Ik heb al een nieuwe gebruikers account gemaakt en mijn oude verwijderd.. Maar dit geeft geen oplossing.
    Een P+R-Ram reset heb ik ook al gedaan, maar dit geeft ook de oplossing niet.

Wat is raadzaam.
    – Herinstalleren of niet? Ik zie bijna geen andere uitweg!
    – Of is het beter terug te gaan naar Snow Leopard?

Ik hoor graag van jullie!!

Martijn

Moderator
    unSOUND

Het klinkt toch als een harde schijf die raar doet. Dat het Schijfhulpprogramma hem goed keurt zegt helaas niet zo veel… Wat zeggen bijvoorbeeld Apps als Smart Utility en/of Smart Reporter ?

Bijdrager
    martijnkoemans

Na Smart Utility & Smart Reporter te hebben geinstalleerd te hebben gaat Disk Utility toch een waarschuwing geven:

Deze schijf heeft een hardwareprobleem dat niet kan worden hersteld.

Maak van zo veel mogelijk gegevens een reservekopie en vervang de schijf.
    Raadpleeg de erkende Apple leverancier voor meer informatie.

Betekend dit dat mijn HD dood aan het gaan is na 1,5 jaar? (vind ik wel erg snel!)

Moderator
    unSOUND

Het kan een hardware-defect zijn, maar het kan ook een software-defect zijn. Voor schijven bestaat geen minimale leeftijd die ze halen, er bestaan alleen gemiddelden. Soms gaan ze na een week stuk, soms draaien ze 12 jaar.

Ik zou in ieder geval als eerste zorgen voor een goede back-up ( als je die nog niet hebt ), en ik zou de schijf nu zo min mogelijk gebruiken, je versnelt de kans op een totale crash alleen maar door er mee te blijven werken…

Bijdrager
    SunKeeper

Toen ik die melding een half jaar geleden kreeg op een Mac mini was het feest meteen over. Tijdens een controle vanaf de Recovery HD liep alles finaal vast, en dat is de laatste keer geweest dat bestanden benaderbaar waren. De schijf was 9 maanden oud.

De laatste Time Machine-backup was toen 17 minuten oud, dus het systeem terugzetten was geen probleem. (hint, hint :crazy: )

Via een Windows-machine een HD-test gedraaid die ook niet lukte, omdat het programma al direct over een rij foutmeldingen struikelde. De gezondheid zou nog 4% procent zijn.
    De resultaten uitgeprint en de boel naar WD teruggestuurd, daarna onder garantie een nieuwe schijf ontvangen.

Bijdrager
    cids

Ik zou maar eens een update installeren van Adobe Flash…

Bijdrager
    Xserve

Maak dan toch maar zo snel mogelijk een back-up, als je er nog geen hebt!
    De leeftijd van een harde schijf zegt niet zo veel over de levensduur. Een schijf van 5 jaar kan perfect werken terwijl een schijf van 5 maanden het al niet meer doet.

Bijdrager
    webracer

Dit is ommiskenbaar de harde schijf. Werk in een Apple repaircenter en had hetzelfde probleem overigens tot 2 weken terug. Nieuwe schijf en opgelost.

Bijdrager
    martijnkoemans

Ik er een nieuwe Hardeschijf ingezet. En inderdaad, probleem opgelost.
    Helaas kon ik geen nieuwe backup maken van timemachine omdat mijn hardeschijf fouten gaf. Dus had nu en backup van 1 week oud..
    Dus voor de volgende die dit probleem leest.. Maak zo snel mogelijk een backup!!!

Dank jullie voor het helpen!

ps (offtopic)kwam er gelijk achter dat de hardeschijven ineens veel duurder zijn geworden.. maar dit terzijde!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.