19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Relight

10.6.7 traag met installeren

Hi all,

Na het downloaden van 10.6.7 is mijn macbook pro al een tijdje bezig met installeren. Dit is hij aan het doen sinds het opnieuw opstarten toen hij erom vroeg. Het blauwe beeld met het welbekende laad-animatie is al een tijdje zichtbaar. Nou werk ik nog niet zo super lang met een Mac, maar duurt het altijd zo lang met het installeren van een grote Mac update?

Gr Dave

Bijdrager
    Chorro

Het duurde bij mij ook even, maar al met al na een kwartiertje had ik weer een opgestarte, werkende Mac met OS X 10.6.7

Bijdrager
    Relight

Bedankt voor je snelle reactie. Hij is bij mij nu al wat langer bezig maar ik wacht nog even geduldig af.

Bijdrager
    Chorro

Is het een vrij nieuwe of een vrij oude Mac? Dat wil ook nog wel eens verschillen (de nieuwere zijn namelijk wat meer geschikt voor nieuwe updates dan de wat oudere, simpelweg omdat de oudere heel langzaam aan uit de support van Apple worden gedreven)

Bijdrager
    Relight

Mijn macbook pro heb ik sinds oktober ongeveer. Met een 15-inch en i5 processor.

Bijdrager
    Chorro

Dan zou het geen probleem moeten zijn, mijn MBP is van dec 2009 en dus nog een Core 2 Duo processor. Overigens ook 15 inch, maar dat doet er weinig toe op dit moment.

Is hij nu nog niet klaar?

Bijdrager
    Relight

Nee hij is nog niet klaar. Heb nu de aan-uitknop een paar seconden ingedrukt zodat de laptop uitvalt. Nu afwachten wat er gebeurt…

Bijdrager
    Chorro

Ik ben benieuwd, ik hoop dat dit geen consequenties heeft.

Bijdrager
    Relight

Hij is weer netjes opgestart. Even voor de zekerheid gecheckt of 10.6.7 goed is doorgekomen en dit is inderdaad het geval. Dit wordt nu netjes weergegeven bij ‘Over deze Mac’.

In iedergeval bedankt voor je hulp Chorro:wink:

Sleutelbeheerder
    Night

Ook de hoeveelheid data op de HD en het aantal geïnstalleerde progamma’s zijn van invloed op het installatieproces.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hoezo? Wat heeft b.v.b. CS, Maya, Bryce, Poser, X-Plane (5GB) en 3500+ afbeeldingen (40GB) met het installeren van het OS te maken?

Sleutelbeheerder
    Night

In zoverre dat een groot assortiment aan programma’s ook hun spulletjes binnen het systeem neerplant, en deze worden toch meegenomen tijdens de update. Verder is een update van een bijna-lege HD sneller als op een HD die al vrij vol staat.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Van dat laatste heb ik nooit echt wat van kunnen merken, in ieder geval geen ‘vele minuten’ verschil.
    En verder is het zo dat er uiteindelijk maar heel weinig programma’s zijn die iets in de systeem map zetten en dat wordt juist niet ge-update omdat het “non-Apple” is.
    Wat er bij de TS mis ging lijkt eerder op een proces dat het afsluiten van de installatie procedure tegen ging. M.a.w: de feitelijke installatie was al lang klaar maar weigerde de afsluitende her-start. Als het proces echt nog niet klaar was, had het indrukken van de power knop waarschijnlijk ernstige gevolgen gehad.

Sleutelbeheerder
    Night

Juist, maar ook dát kost tijd. En nee, het al geen minuten schelen, maar er zijn wel verschillen waarneembaar.

Bijdrager
    iep

Een update is wel meer dan alleen wat installatie van nieuw spul. Er wordt vooraf en nadien ook nog eens wat zaken gecontroleerd waar ook het niet-Apple spul invloed op heeft (denk alleen al aan processen die nog blijven draaien, hoeveelheid data die gecontroleerd moet worden; je kunt namelijk dingen als fsck niet voor alleen Apple data laten draaien, dat moet voor de gehele schijf/partitie). Als je een tijdje geen updates hebt gedraaid betekent dat bij grote updates zoals 10.6.7 dat deze update groter is en er dus meer geïnstalleerd moet worden. Dat duurt langer. Aangezien een update altijd lang duurt vraag ik me af in hoeverre je een vrij volle harde schijf zult merken. Bij gewone werkzaamheden is dat verschil een stuk aanzienlijker en ook veel beter te merken.

@TS: als alles werkt dan prima, bij problemen kun je het beste eerst even de combo updater proberen. Dit lost vaak rariteiten bij het installeren van updates via software update op.

Bijdrager
    Relight

Achteraf heb ik een uur gewacht, maar had (zoals eerder gezegd) de laptop al uitgezet en weer aangezet.

Blijft een raar probleem, maar schijnbaar is 10.6.7. goed doorgekomen!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het downloaden van de OS update (plus iTunes) duurde 7-10 minuten, de installatie was ongeveer het zelfde.
    Er staat ± 250 GB ( 4,8 voor de systeem map) op mijn 1TB schijf en er zijn 88 processen waarvan echter 15 ook inderdaad iets lijken te doen (de rest staat op 0% CPU). Dus tsja wat is lang he? Je update tenslotte niet elke week dus verdere cijfers heb ik niet.

Bijdrager
    iep

En dat is dan alleen nog maar jouw installatie. Die van een ander is weer helemaal anders. Wat zeggen de cijfers dan nog?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Niks natuurlijk, maar zoals je hier boven kunt lezen heeft de TS een uur gewacht met het indrukken van de powerknop en startte de Mac ‘gewoon’ in 10.6.7 op. Dus de installatie heeft kennelijk helemaal niet zo lang geduurd, alleen wilde de Mac daarna niet uit zijn eigen de afsluitende herstart doen.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.