-
Q:
10.6.7 traag met installeren
Hi all,
Na het downloaden van 10.6.7 is mijn macbook pro al een tijdje bezig met installeren. Dit is hij aan het doen sinds het opnieuw opstarten toen hij erom vroeg. Het blauwe beeld met het welbekende laad-animatie is al een tijdje zichtbaar. Nou werk ik nog niet zo super lang met een Mac, maar duurt het altijd zo lang met het installeren van een grote Mac update?
Gr Dave
Van dat laatste heb ik nooit echt wat van kunnen merken, in ieder geval geen ‘vele minuten’ verschil.
En verder is het zo dat er uiteindelijk maar heel weinig programma’s zijn die iets in de systeem map zetten en dat wordt juist niet ge-update omdat het “non-Apple” is.
Wat er bij de TS mis ging lijkt eerder op een proces dat het afsluiten van de installatie procedure tegen ging. M.a.w: de feitelijke installatie was al lang klaar maar weigerde de afsluitende her-start. Als het proces echt nog niet klaar was, had het indrukken van de power knop waarschijnlijk ernstige gevolgen gehad.Een update is wel meer dan alleen wat installatie van nieuw spul. Er wordt vooraf en nadien ook nog eens wat zaken gecontroleerd waar ook het niet-Apple spul invloed op heeft (denk alleen al aan processen die nog blijven draaien, hoeveelheid data die gecontroleerd moet worden; je kunt namelijk dingen als fsck niet voor alleen Apple data laten draaien, dat moet voor de gehele schijf/partitie). Als je een tijdje geen updates hebt gedraaid betekent dat bij grote updates zoals 10.6.7 dat deze update groter is en er dus meer geïnstalleerd moet worden. Dat duurt langer. Aangezien een update altijd lang duurt vraag ik me af in hoeverre je een vrij volle harde schijf zult merken. Bij gewone werkzaamheden is dat verschil een stuk aanzienlijker en ook veel beter te merken.
@TS: als alles werkt dan prima, bij problemen kun je het beste eerst even de combo updater proberen. Dit lost vaak rariteiten bij het installeren van updates via software update op.
Het downloaden van de OS update (plus iTunes) duurde 7-10 minuten, de installatie was ongeveer het zelfde.
Er staat ± 250 GB ( 4,8 voor de systeem map) op mijn 1TB schijf en er zijn 88 processen waarvan echter 15 ook inderdaad iets lijken te doen (de rest staat op 0% CPU). Dus tsja wat is lang he? Je update tenslotte niet elke week dus verdere cijfers heb ik niet.
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.