10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Geedee

10.5 op iMac 800

Hallo

Al iemand enig idee of het toekomstige 10.5 iets is voor een iMac G4 / 800 (768 MB)? Voorlopig draai ik nog 10.3.9 en het bolletje werkt nog te lekker om zo maar af te danken. Alleen mis ik, door het overslaan van 10.4, wel her en der iets, bijvoorbeeld een aantal leuke sharewareprogs. Nu nog geld uitgeven aan 10.4 lijkt me gek. Daarom mijn vraag of versie .5 vlotjes zal draaien op vernoemde iMac. Ik werk (bij wijze van hobby) nog al eens met grafische soft (indesign cs bv) en dat stelt op de huidige configuratie weinig problemen. Als 10.5 de moeite waard is om aan te kopen, moet natuurlijk ook die softw er geen hinder van ondervinden.

Alvast bedankt voor jullie goede raad.

Bijdrager
    Geedee

Toch nog even toevoegen dat ik weet dat een dergelijke vraag al is langsgekomen, maar een specifiek antwoord op mijn vraag vind ik toch nergens, zeker niet van mensen die het al getest hebben. Vandaar. :)

Bijdrager
    KarelWillem

En dat weten we pas als 10.5 er is. Toch?

Moderator
    unSOUND

10.5 zal op zich wel werken op jouw Mac hoor,
    de vraag is echter of je niet beter af bent met een tweedehands 10.4….

Nu 10.4 aanschaffen is in jouw ogen misschien vreemd, maar als het alles heeft wat jij wilt is het vreemder om dan 10.5 te kopen voor 130 euro als je ook voor 40 euro klaar kan zijn… En als je binnen nu en 2 jaar een nieuwe Mac koopt zit daar 10.5 al bij, en is die losse aankoop helemaal voor niks geweest.

Ik zou persoonlijk gewoon een tweedehands Tiger scoren…

Bijdrager
    Marius1976

Ik verwacht eerlijk gezegd niet zoveel van die ‘zwaarteproblemen’

Natuurlijk is Leopard -als het er is- het nieuwste en (dus?) meest geavanceerde OS voor de Mac, maar het principe is gewoon OS X.

Uit je bericht begrijp ik dat je met je bolletje gewoon dezelfde dingen als nu wilt blijven doen, en dat je graag wat meer compatible wilt zijn.

Als je je niet gaat vergapen aan de uiterlijke vernieuwingen en dat soort zaken dus niet op z’n hoogste stand instelt, dan zal Leopard ongetwijfeld als een zonnetje lopen.

Het is met name alle Eye-Candy die nieuwere versies van besturingssystemen zwaarder maakt dan hun voorgangers (tenzij er echt ingrijpende wijzigingen in het OS zelf zijn, maar dat is hier niet het geval). Leopard draait op je iMac G4 in 32 bits modus, net als je huidige panther, en dat zal prima gaan.

Mocht je gebruik willen gaan maken van de allernieuwste programma’s die voor Leopard geschreven zullen gaan worden, dan zou dat natuurlijk wel voor problemen kunnen gaan zorgen, maar dat lijkt me een heel ander verhaal, en dat is ook niet echt wat je bedoelt toch?

Groet
    Marius

p.s. als je dan toch twijfel hebt: prik dan wat extra geheugen in die iMac. Het is vooral de hoeveelheid RAM die bepalend is voor de prestaties van je computer.

Bijdrager
    Geedee
    ”unSOUND”

als je ook voor 40 euro klaar kan zijn… Ik zou persoonlijk gewoon een tweedehands Tiger scoren…

Mss wel, maar voor € 40 heb ik hem nog nergens zien voorbijkomen hoor.

Moderator
    unSOUND

Je kunt wel eens mazzel hebben… ik heb mijn Tiger helaas al verkocht…

Na de release van Leopard zal de tweedehands prijs van Tiger ook nog wel wat zakken.

Bijdrager
    Geedee

Je gelooft het nooit, maar net Tiger de revue zien passeren voor … € 41. Als ik jullie reacties zo lees, dan lijkt me dat een uitstekende deal om de maanden (zeg maar 1/2 jaar) te overbruggen voor ik een nieuwe Mac koop, niet?

Alvast bedankt voor al die reacties!

Bijdrager
    macmickey2

Als je al zolang met Panther afkan waaromzou je dan nu nog op de valreep Tiger aanschaffen (wat toch meer ruimte inneemt en zwaardere RAM eisen heeft)? Ik heb Tiger draaien op een 400mhz iMac maar had beter Panther kunnne laten staan. Enige voordeel? iChat werkt beter met andere die Tiger draaien…Mijn advies? Lekker doorsparen voor de nieuwe Mac ergens einde voorjaar als 10.5 uit is…3 vliegen in 1 klap, nieuwe machine,nieuwe processor en nieuw besturingssysteem….Oh ja..regel 1: Koop nooit Aple hardware vlak voor een event…:wink:

Bijdrager
    Geedee
    ”macmickey2″

Als je al zolang met Panther afkan waaromzou je dan nu nog op de valreep Tiger aanschaffen (wat toch meer ruimte inneemt en zwaardere RAM eisen heeft)? Ik heb Tiger draaien op een 400mhz iMac maar had beter Panther kunnne laten staan. Enige voordeel? iChat werkt beter met andere die Tiger draaien…Mijn advies? Lekker doorsparen voor de nieuwe Mac ergens einde voorjaar als 10.5 uit is…3 vliegen in 1 klap, nieuwe machine,nieuwe processor en nieuw besturingssysteem….Oh ja..regel 1: Koop nooit Aple hardware vlak voor een event…:wink:

Natuurlijk ook een zeer zinnige redenering. Alleen dacht ik: als ik voor 41 euro die tijd kan overbruggen, is dat nu ook weer niet zo’n groot bedrag. Maar idd, ik kan er evengoed mee op restaurant en doordoen met 10.3.9 tot ik in een keer alles vernieuw. Ik zal mijn hersens nog wat pijnigen of ik al of niet 10.4 aanschaf .

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.