21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Sleutelbeheerder
    Night

10.4.8 langzaam

Ik heb nu al weer een tijdje 10.4.8 draaien, en mij valt op (op zowel de 2x2GHz G5 èn de 20″ Intel iMac) dat het OS erg raar (lees: langzaam) doet. Bij de simpelste handelingen verschijnt het regenboogballetje en reutelt de HD alsof ie 10.000 bestanden aan het doorworstelen is. Op dat moment reageert het hele systeem traag, zoals de dock, die dan pas na een aantal seconden pas omhoog komt, of bestanden die heel traag openen in programma’s. Het valt vooral op als er meer dan één programma openstaat.
    Ook Safari (en andere browsers) laten naar mijn gevoel veel minder snel pagina’s zien die ik oproep, vooral bij het opstarten van de browser(s).

Heeft iemand anders daar óók ervaringen mee?

Bijdrager
    tijn22

Ik dacht al dat ik vast de enige zou zijn, bij mij is hetzelfde aan de gang!

Als ik een paar programma’s tegelijk draai, dan komt het regelmatig voor dat het strandballetje verschijnt, en het systeem soms even helemaal niet meer lijkt te reageren!

Ik merk het aan het volgende: ik download wat usenet bestanden met Unison, heb iTunes draaien, en Google Earth draait ook mee. Als ik dan wat wil opzoeken in Safari dan duurt dit echt seconden te lang voordat ik Safari goed en wel kan activeren! Even een url intypen duurt echt te lang.

Ook zonder Google Earth open is Safari erg brak, als ik veel vensters open heb dan komt de strandbal weer tevoorschijn. Dit probleem heb ik overigens ook met de finder.

iMac G5 1.8 ghz, 1gb ram. 10.4.8

Bijdrager
    jbgood

Ik heb inderdaad ook dit gevoel.. net nieuwe MBP en vind vooral safari langzaam met pagina’s laden. Duurt soms 10-20 seconden voordat een pagina in beeld komt.

Bijdrager
    Steff

Hmm eigelijk is hier alles goed. Maar ik hoor zo vaak na elke update het “langzaam” verhaal terwijl ik daar echt nog nooit last heb van gehad. Nu niet en vanaf 10.4.4 niet! Dus ik weet niet waarom jullie het wel hebben.. ik heb een normale 17″ iMac met 512MB geheugen.

Bijdrager
    Lucas

Zelfde verhaal op mijn MBP….gmbl..
    Ook krijg ik sinds die upgrade regelmatig de melding dat een programma (mail, safari, alle progs van het cs2 pakket) onverwacht gestopt zijn…. herkenbaar? iemand?

Sleutelbeheerder
    Night

ja bij Mail heb ik dat idd ook… Zonder aanwijsbare reden… poef … weg!

Zit er ècht over te denken om Entourage te gaan gebruiken.:x

Bijdrager
    PorscheHD

Heb ook het idee dat mijn Powerbook G4 langzamer wordt met elke update die er komt…

Bijdrager
    foobar

ik heb ook last van wat programma’s die er zomaar ineens uit knallen
    ook the spinning beachball of death krijg ik met enige regelmaat te zien…

ook irritant: als ik mijn laptop open klap dan gaat eerst het scherm even op blauw en dan komt de boel weer terug… nu dan weer even niet
    en gister klapte ik m dicht en toen ging ie even slapen en werd ie weer wakker, ging ie weer slapen, wakker, slapen, wakker… heel vaag en snel na elkaar
    was over na een restart…

Bijdrager
    Eehhm…

Nou eruit knallende programma’s heb ik zelden, maar inderdaad: het lijkt allemaal wel wat minder slick te gaan sinds 10.4.8. Op mijn nog niet eens zo heel oude iMac G5 (20″ 2Mhz 1.5Gb) wacht ik in de Finder o.a. soms op het opbouwen van vensterinhoud (en dan van de harde schijf he, niet een CD ofzo). Wel raar voor een niet echt verouderde machine.

De complottheorie dat nieuwe versies software toegesneden worden op versnelde vervanging van hardware lijkt me niet geheel onwaarschijnlijk…

Overigens dat met dat blauwe scherm heb ik ook, maar dan na automatisch ontwaken voor backup (Synk) ’s nachts. En ook bij gebruik als wekkert (met een iTunes afspeellijst en Aurora). Heeft denk ik iets met ‘verbeterde’ security te maken, dat een programma niet zomaar de machine mag opstarten. Misschien maar even doorgeven aan de ontwikkelaars van Aurora en Synk.

Sleutelbeheerder
    Night

Eén van de voordeelen van 10.4.8 was (volgens Apple) een betere ondersteuning van broadband internet. Nou niet dus. Mijn Chello extreme is er danig in snelheid op achteruit gegaan:-(

Ik begin zo m’n twijfels te krijgen om straks 10.5 aan te gaan schaffen :?

Bijdrager
    MacMeijers

Heb ook zeer regelmatig dat programma’s eruit knallen

Imac 800 1Gb

Bijdrager
    PietjePuk
    ”Night”

Ik begin zo m’n twijfels te krijgen om straks 10.5 aan te gaan schaffen :?

Zowiezo Leopard niet van in het begin aankopen, er zitten ALTIJD (grote) bugs in. Tiger is quasi perfect dus dit kan je nog gerust en tijdje draaien. Echt grote fucnties zitten er nu niet meteen in Leopard. (toch niet dat we nu al weten).

Bijdrager
    vogel

Kan het zijn dat spotlight opnieuw aan het indexeren slaat na 10.4.8? Bij mij kon spotlight nauwelijks iets meer vinden, dus heb ik hem onder zachte dwang laten beginnen met indexeren. En ja, dan wordt ie traag.
    Kijk dus even in je activiteitenmonitor.

Bijdrager
    EwaldK

spotlight werkt hier hopeloos; alleen een reset van de machine werkt om spotlight weer te activeren maar dat blijft maar even zo voordat de ellende weer begint.

Bijdrager
    vogel

Helpt het als je je hele harde schijf naar privacy in systeemvoorkeuren spotlight sleept en ‘m daarna verwijdert?
    Ik heb het zo aangepakte en ‘m daarna een paar uur laten pruttelen – moest toch de deur uit – en sinds die tijd werkt ie weer als een zonnetje.

Bijdrager
    Electr0n
    ”Night”

ja bij Mail heb ik dat idd ook… Zonder aanwijsbare reden… poef … weg!

Zit er ècht over te denken om Entourage te gaan gebruiken.:x

Ik heb er geen last van, merk juist dat ik sneller itnernet, en me Airport zelfs beter werkt!
    En ik heb een G4 400 Mhz.

En over Entourage, fijn programma, die haalt tenminste zijn Mail op. Mail niet, alsk later inlog via website op me mail, staan dezelfde mailtjes ernog die ik smiddags al opgehaald had.
    Maar goed:P

Bijdrager
    EwaldK
    ”vogel”

Helpt het als je je hele harde schijf naar privacy in systeemvoorkeuren spotlight sleept en ‘m daarna verwijdert?
    Ik heb het zo aangepakte en ‘m daarna een paar uur laten pruttelen – moest toch de deur uit – en sinds die tijd werkt ie weer als een zonnetje.

Nee, wat vooralsnog beter lijkt te werken is het programmaatje Spotless, waarmee je de file dir en index files kunt verwijderen.

Bijdrager
    synthetic

Hallo,

Ik heb het probleem dus ook dat mijn mbp traag is nog trager soms als mn 667mhz windows pc
    heel vreemd.

als ik bijv. ableton opstart en laat afspelen hapert ie als een gek en die cpu springt ook in eens naar 95%

Kan je dit ergens afstellen of hoe maak ik mn mbp weer snel?:roll:

Bijdrager
    Dick de Roos
    ”Electr0n”

En over Entourage, fijn programma, die haalt tenminste zijn Mail op. Mail niet, alsk later inlog via website op me mail, staan dezelfde mailtjes ernog die ik smiddags al opgehaald had.
    Maar goed:P

In mail aanvinken dat de mail direct van de server wordt verwijderd na binnenhalen?

Bijdrager
    dappere_vormgever

niemand met een oplossing of verklaring?:o

Bijdrager
    djwizzy

Zelfde problemen hierzo.
    Ook lijkt het opstarten van de computer veel langer te duren. Mijn OSx moet zelfs opgebouwd worden (de balken komen een voor een te voorschein, gevolgd met de pictogrammen rechtsboven)

Dit alles op een MBP 17 inch, 2,16 Ghz dual core, 1 G ram

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.