27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:

Bijdrager
    michiel112

10.3.9 of 10.4?

ik heb nog een powerpc g3 640mb sdram en dacht er aan om 10.4 aan te schraffen maar is dat wel verantwoord op deze pc? gaat hij niet veel trager? wat zou jij doen in mijn plaats?

Bijdrager
    Nikita

En hoeveel MHz loopt ‘ie dan op? Als het een 300 MHz Power Mac is zou ik het lekker laten voor wat het is, maar de iMac van 450 MHz en hoger kan het prima aan. Zeker met 640 MB geheugen :)

Bijdrager
    proud

of ie goed gaat draaien weet ik niet, maar mss is het beter om te wachten tot leopard uit is?
    kwestie van up to date te blijven en niet na enkele maanden al met een verouderd systeem
    te zitten

gr

Bijdrager
    foobar

Geldverspilling…

je gaat toch geen 130 euro uitgeven aan een systeem dat binnenkort geupdated wordt en al helemaal niet voor zo’n oude bak… Lekker 10.3.9 houden

Bijdrager
    Nikita

Het is nog niet bekend op Leopard op een G3 draait, de beta in elk geval niet.

@ Martijn: het is maar wat je wilt, ik heb laatst nog een Airportkaart, een 80 gig hardeschijf en extra geheugen gekocht voor een iMac G3. Da’s het economisch gezien ook niet meer waard maar hij is nog steeds zeer bruikbaar :)

Bijdrager
    foobar

O, maar als Leopard uit is zou ik dat ook niet willen kopen voor zo’n oude bak:P

voor 350 heb je een mini G4 met 10.4

Bijdrager
    Nikita

Inderdaad zou ik dan ’s kijken naar een Mac mini. Hoewel je 10.4 natuurlijk ook via minder legale wegen kan verkrijgen he :wink:

Bijdrager
    Macmortsel

op mijn cube staat versie 10.3. Het enige wat ik mis is de Spotlight, en de melding op de vensters van Safari hoever je staat met het laden van een pagina…
    Wat kan ik daar aan doen ?

Bijdrager
    foobar

10.4 kopen / tevoorschijn toveren…

Bijdrager
    Nikita

In Safari kan je toch gewoon de statusbalk aanzetten, via Weergave –> Toon Statusbalk ? Voor Spotlight zullen ook wel alternatieven te bedenken zijn. Zoek eens bij Versiontracker.

Bijdrager
    michiel112
    ”Nikita”

En hoeveel MHz loopt ‘ie dan op? Als het een 300 MHz Power Mac is zou ik het lekker laten voor wat het is, maar de iMac van 450 MHz en hoger kan het prima aan. Zeker met 640 MB geheugen :)

het is 500MHZ

Bijdrager
    foobar

dan loopt tiger daar best aardig op en is het wel de moeite ‘m ‘ergens vandaan te halen’ kopen zou ik toch niet doen…
    heb je niet nog een andere mac waar Tiger op staat?

Bijdrager
    Nikita

Als het een 500 MHz is, is het dus een iMac. Nou dat draait prima hoor, hier uit eigen ervaring :)

Bijdrager
    michiel112

ik denk niet dat je leopard nog kan draaien op deze mac hoor daarom dacht ik aan 10.4

Bijdrager
    Nikita

Nouja, da’s dus nog niet bekend. Alleen dat de uitgelekte beta van een paar maanden terug niet op een G3 ge├»nstalleerd zou kunnen worden. Maar dat zegt nog niks over de uiteindelijke versie.

Bijdrager
    michiel112
    ”martijngrootens”

dan loopt tiger daar best aardig op en is het wel de moeite ‘m ‘ergens vandaan te halen’ kopen zou ik toch niet doen…
    heb je niet nog een andere mac waar Tiger op staat?

nee maar ik kan gratis aan tiger komen dus

en als ik die dan installeer blijft dan alles bewaart ook je mails in mail bv?

Bijdrager
    Nikita

Wel als je upgrade.

Bijdrager
    michiel112
    ”Nikita”

Nouja, da’s dus nog niet bekend. Alleen dat de uitgelekte beta van een paar maanden terug niet op een G3 ge├»nstalleerd zou kunnen worden. Maar dat zegt nog niks over de uiteindelijke versie.

maar ik denk toch van niet en het gaat toch al veel meer intel gericht zijn denk ik

Bijdrager
    michiel112
    ”Nikita”

Wel als je upgrade.

hoe bedoel je?

Bijdrager
    gerror

je kunt een ‘schone’ installatie doen. Dan wordt eerst de harde schijf gewist. Maar als je upgrade worden al je bestanden ed bewaard.

Bijdrager
    michiel112

a zo ok bedankt voor de snelle reacties misschien dat ik beter nog een tijdje wacht

Bijdrager
    thijsbrg

Kmoet wel zeggen dat op een oude iMac G3 de snelheid met Tiger beter was als met Panther. Zeker als je er genoeg RAM instopt zoals je hebt gedaan is het goed te doen om tiger erop te zetten.

Bijdrager
    Esquare
    ”Nikita”

Alleen dat de uitgelekte beta van een paar maanden terug niet op een G3 geïnstalleerd zou kunnen worden. Maar dat zegt nog niks over de uiteindelijke versie.

Wel degelijk. Al was het maar omdat deze versie (dus) absoluut niet getest wordt op G3’s. :)

Bijdrager
    Nikita

Die ene versie inderdaad, maar wie weet komt er een beta uit die ook op de G3 draait. Kans is klein natuurlijk, maar toch :wink:

On topic: ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat een 500 MHz G3 met 640 MB geheugen inderdaad sneller is (of in elk geval prettiger werkt) met Tiger. Tenzij je er maar 256 MB in hebt zitten, dan kan je beter Panther er op draaien.
    Overigens is het aan te bevelen om een schone installatie uit te voeren en niet een upgrade. Met een schone installatie heb je (zoals de naam al zegt) een schoon systeem en loopt alles beter dan wanneer je de instellingen (en rotzooi) van het vorige systeem meeneemt.

Bijdrager
    Zakske

Sprak vandaag nog met iemand van Apple… en Leopard is zeker niet geschikt voor een G3 (zelfs Tiger heeft er soms al moeite mee).

Bijdrager
    michiel112
    ”Nikita”

Overigens is het aan te bevelen om een schone installatie uit te voeren en niet een upgrade. Met een schone installatie heb je (zoals de naam al zegt) een schoon systeem en loopt alles beter dan wanneer je de instellingen (en rotzooi) van het vorige systeem meeneemt.

maar als ik een schone installatie doe ben ik dan ook al mijn bestanden kwijt?

Bijdrager
    Nikita

Spreekt voor zich :wink:
    Hoewel er ook een optie “Archiveer en Installeer” is, waarbij het oude systeem wordt opgeslagen in een aparte map o.i.d. Met wat geluk worden zelfs de instellingen dan overgenomen, maar w├ęl met een schoon systeem (kan iemand dat bevestigen?). Anders moet je gewoon maar back-uppen…

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.